Ұлттық экономика министрлігінің екінші деңгейлі банктердің (ЕДБ) корпоративті табыс салығы мөлшерлемесін 20%-дан 25%-ға арттыру туралы ұсынысы банк секторына бұлтсыз күнгі найзағайдай әсер етті. Бұл талап 2025 жылдан бастап қолданысқа енгізілуге тиіс жаңа Салық кодексінде қарастырылмақ.
Қайтарымсыз қарыздардың есебі қайда?
Үкімет банктерді үп еткен желдің өтінде жалғыз қалдырған емес. Дүниежүзілік банк есептеулерінде 2009-2020 жылдар аралығында мемлекеттің ұлттық банктерге көмегі ішкі жалпы өнімнің (ІЖӨ) 9%-ға жуығын құрағаны айтылған. 2020 жылғы таза шығындар салық төлеушілердің 6,3 трлн теңгесін немесе ІЖӨ-нің 8,9%-ын құрады. Көмектің негізгі бөлігі – шамамен 67%-ы «Halyk Bank»-ке (немесе «Қазкомды» құтқаруға) бағытталса, шамамен 24%-ы «Jysan Bank»-ке бөлінді. Сонымен қатар сарапшылар 2020 жылы АТФ банкке қаржылық көмек 0,1% купонмен құрылымдалғанын атап өтті. Бұл қаржы салық төлеушілердің ақшасын қайтарусыз, яғни АТФ банкирлері үшін қайтарымсыз берілген.
Ал енді осы Дүниежүзілік банк Қазақстан банктері капиталының тартымдылығы сәуір айында 34,8%-ға жеткенін, бұған нақты несиелік мөлшерлемелер мен таза пайыздық маржаның өсуі тікелей әсер еткенін айтып отыр. «Қазақстан банктері ұзақ уақыт бойы ресурстарға бай елдер арасында табыстылықтың ең жоғары көрсеткіштеріне ие болды» деп көрсетілген есепте.
Осылайша, еліміздің Ұлттық банкі қолданатын инфляцияға қарсы күрес шарасы – жоғары базалық мөлшерлеме айтарлықтай жоғары табыс көзіне айналды. Мәселен, еліміздің банк секторының 2022 жылғы таза кірісі 1,5 трлн теңгені құрады. Банктік аудиттелген есептерде 2023 жылы отандық екінші деңгейлі банктердің валюта саудасынан тапқан пайдасы аздау болғаны, есесіне пайыздық кірістердің өсуі есебінен бұл «жетіспеушіліктің» орны артығымен толғаны айтылған.
Үкіметтің дайындығы...
Әрине, Үкімет банктердің табыс салығын көтеру туралы ұсынысқа үлкен дайындықпен келді. Мұның алдындағы акциялар мен басқа да бағалы қағаздарды сатудан түскен пайдаға салық салу ел бюджетінің кірісін арттырды. Сарапшылар әзірше бұл ұсыныстың жоба деңгейінде қарастырылып жатқанын айтады. Үкіметтің экономикалық блогінің банктердің пайдасын ойын бизнесі сегментімен салыстыруын банк секторы түсінбестікпен қабылдады. Қарсы дауыстар әр жерден естіліп жатыр.
Ұлттық банк (ҰБ) басшысы Тимур Сүлейменовтің айтуынша, банктер мен ойын бизнесі табыстылығы жағынан бірдей бола бермейді.
«Банктердің қызметі жіті қадағаланып, қатаң реттеліп отырады, мұның бәрі Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі мен Ұлттық банктің ұдайы назарында. Бұл – ашықтығы жағынан мүлдем екі бөлек сала. Банктер – кез келген экономиканың қанайналым жүйесі. Сондықтан экономика жүйесіндегі банк саласының пайдалылығын, жүйелілігін және маңыздылығын ескере отырып, олар да басқалар сияқты салық режімінде болуға тиіс деп есептейміз», дейді Ұлттық банк басшысы.
Базалық мөлшерлеменің жоғарғы деңгейі банктер үшін тиімді болды. Банктердің көзге түсіп қалатындай қор жинауына тап сол базалық мөлшерлеменің жоғары деңгейі әсер еткен. Мұны ҰБ базасындағы деректерден байқауға болады. Ұлттық банк дерегі бойынша 2020 жылы елімізде жұмыс істейтін банктердің ортақ табысы 1,4 трлн теңгеден асқан. Табысты молынан тапқандардың алғашқы үштігінде «Halyk Bank», «Kaspi Bank» пен «Центр КредитБанкі» бар. 2023 жылдың басынан бастап отандық қаржы институттарының жиынтық пайдасы 1,42 трлн теңгеге жетті. Бұл өткен жылдың сәйкес кезеңімен салыстырғанда 76,8%-ға немесе 617,4 млрд теңгеге артық. Осы ретте сарапшылардың біздің банктер қарапайым халыққа арқа сүйейді, сырттан ақша тартуға талпынбайды деген пікірінің жаны бар.
Банк саласындағы жалпы активтің жартысынан көбі – депозиттегі ақша. Заңды тұлғалар мен жеке тұлғалардың көбі ақша сақтайтын «Halyk Bank»-те отандық бизнес пен қарапайым халықтың 5,7 трлн теңгесі жатыр. Бұл – банк активінің шамамен 70 пайызы. Соның ішінде 3 трлн теңге халықтың депозиттегі ақшасы болса, қалған 2,7 трлн теңге – бизнестің қаржысы. Базалық мөлшерлеме банктерді байытты.
Тәуелсіз сарапшылардың айтуынша, екінші деңгейлі банктердің табысы туралы құпия деректердің ашық айтыла бастағанына көп болған жоқ. Мәжіліс депутаты Еділ Жаңбыршин 2022 жылы сол кездегі Үкімет басшысы Әлихан Смайыловтың атына жолдаған хатында 2022 жылғы 30 қыркүйектегі жағдай бойынша «Самұрық-Қазына» қорының жекеменшік банктерде орналастырылған қаржы активтері мен ақшасы 5,9 трлн теңгені құрағанын, мемлекеттегі қаржының көбі жекеменшік банктер арқылы айналымға жіберілгенін айтқан. Депутаттың айтуынша, сол қаржының 1,0 трлн теңгесін бір жекеменшік банкке орналастырсақ, бұл банк жылына кемінде 150 млрд теңге табыс табады екен. Бұл біз білетін басшы ашық дерек. Осыған дейін осындай тәсілмен мемлекеттің қаржысы мен Үкімет алған қарыздардың қаншасының жекеменшік банктерге өтіп кеткенін біз білмейміз.
«Біз олигархтарды және олардың банктерін халықтың, мемлекеттің қаражаты есебінен қаржыландырып отырмыз және оны тексере де алмаймыз. Сонда Үкімет, құзырлы органдар мен агенттіктер қайда қарап отыр? Әлде солармен бірге ме?», дейді Еділ Жаңбыршин.
Белгілі қаржыгер Ғалым Құсайыновтың айтуынша, ЕДБ табысының себеп-салдарын талдамай мөлшерлемесін 25%-ға дейін көтеру аурудың себептерін анықтамай емдеумен бірдей.
«Жоғары базалық мөлшерлеме және жоғары пайыздық мөлшерлемелер ЕДБ пайдасында теңгерімсіздікті қалыптастырды. Соның нәтижесінде банктердің табысы тәуекелсіз өсті. Ағымдағы шоттар бойынша пайыздарды есептеуге тыйым салу банктерге мемлекеттік бағалы қағаздарға 13-14 пайызбен қайта орналастыруға мүмкіндік берді. Таратып айтқанда, мемлекет банктерге тегін өтімділік береді, оны кейін олар мемлекеттік бағалы қағаздарға орналастырады, содан кейін мемлекет оған пайыздар төледі. Мұның бәрі банктер үшін қосымша кіріс алып келді. Қаржы сегментінде жаңа ойыншылардың болмауы кішігірім банктердің мүмкіндігін шектеп тастады. Банктер мемлекеттік бағалы қағаздарға бос өтімділікті орналастырудан салық салынбайтын табыс алады, ал мемлекет бюджет тапшылығын арттырады. Осы факторлардың барлығы сектордағы пайданың өсуіне әкелді», дейді Ғ.Құсайынов.
Сарапшылардың айтуынша, мұндай мәселе тек біздің елде ғана емес, әлем назар аударып отырған жайт. Өткен жылы Италияда банктердің пайдасына бірреттік 40 пайыздық салық салуға шешім қабылданды. Бұл қаржы «пайыздық мөлшерлеменің өсуінен зардап шеккен отбасылар мен бизнесті» қолдауға жұмсалады. Израиль мен Латвия да осындай салық салуды қарастырып жатыр.
Бюжеттің кіріс бөлігі шығысымызды жаба алмады
Үкімет банктердің табыс салығының жаңа мөлшері туралы мәселені өте қиын жағдайда қабылдағалы отырған сияқты. Біздің тек банк қана емес, мұнай, уран, темір мен алтынға қатысты кез келген шешімімізге жан-жағымыздың жауабы әлемдік қор биржаларында айтылып қалады. Ураннан түсетін табыс салығы 6-дан 9%-ға өседі деген ақпарат шыққан соң, Лондондағы қор нарығындағы акцияның бағасы 5 пайызға төмендеді. Демек банктердің табыс салығын әлемдік биржалардың қандай көңіл күйде қабылдайтынын, акциясының бағасына қалай әсер ететінін білмейміз.
ҰБ-ның базалық мөлшерлемесі төмендеп келеді. Жыл аяғына дейін тұтыну несиесі 1 пайызға төмендейтіні айтылып жатыр. Қазір Үкіметке ЕДБ табысын көтеру емес, олардың несие пайызын төмендету тиімді. Себебі банк бизнес көзі ретінде шығынға жұмыс істегісі келмейді. Ол табыс салығына кететін шығынын несие пайызы немесе комиссиялық шығындар есебінен өтеп алады. Мұндай жағдайда бар ауыртпалық халықтың иығына түседі», дейді І.Исаев.
Сарапшы айтып өткендей, банктер қазір 2000 жылдардағыдай үй ішінен үй тігіп алуға мәртебе беретін тетіктердің біразынан айырылып қалған. Қазір банктер табысының кемі 70 пайызы ҰБ базалық мөлшерлемесіне байланысты. Мұны банктердің «KASE»-дегі есептерінен көруге болады. Мысалы, сол «Halyk Bank» (ROA) активтерінің кірістілігі биыл өткен жылмен салыстырғанда 4 есе – 4,48%-дан 1,12%-ға дейін төмендеді. Қазір олардың әрбір операциясын ҰБ, ҚНРДА бақылап отыр. Банк секторын дұрыс реттеу мен ынталандыру Үкіметке шикізаттық емес экономиканы дамытуға, базалық мөлшерлемені төмендетуге мүмкіндік береді. Үкімет қаржы нарығына шетелдік банктердің келуіне мүдделі болып отыр. Ал корпоративті табыс салығы осы сегменттегі бизнес-климаттың барометрі ретінде қабылданады. Бізбен іргелес отырған Ресей немесе Өзбекстанда бұл мәселе қарастырылып жатқан жоқ. Сол себепті банк сегментіне қатысты кез келген шешімді жан-жағымыздағы елдердің саясатына қарай үйлестіріп отырған дұрыс», дейді І. Исаев.
Экономика министрлігі сынға қарамастан жаңартылған кодекс жобасында бұрын жарияланған корпоративті табыс салығы мөлшерлемелерінің барлығын сақтап қалды.
Банктердің табыс салығын көтеруді жақтап отырған топтың уәжі көңілге қонымды. Бюджеттің кіріс бөлігінің мүмкіндігі уақыт өткен сайын шектеліп келеді. Өткен жылы 3,8 трлн теңге көлемінде бюджет тапшылығы тіркелді. Ұлттық қордан түскен трансферт 4 трлн теңгені құрады. Биыл да мәз емес. Жылдың жартысы болмай жатып, Ұлттық қордан бөлінетін трансферттің 80 пайызын жеп қойдық. Сарапшылардың айтуынша, біздегі фискалдық саясаттағы кемшіліктерді банктік дипломатияның біржақтылығымен бағалауға болады. Банк сегменті бизнес субъектісі ретінде танылғанда ғана дамитынын сарапшылардың бәрі айтады. Ал бізде мемлекет нарық заңына қайшы келетін мемлекеттік бағдарламалар арқылы оның бизнестік сипатын бұзып жіберді. Банк бизнесі акционерлерге пайда әкелетіндей етіп құра алатын, бірақ сонымен бірге көптеген шектеулер арасында мұқият маневр жасай алатын үлкен мамандарды тартатын мүмкіндіктерге ие болуы керек. Бұл жерде мәселенің түйіні банктердің құрылтайшыларының жауапкершілігіне байланысты.
«Бізде олардың жұмысын реттейтін заң жоқ. Үкіметтің банктердің табыс салығын 25 пайызға көтеру туралы ұсынысын Мемлекет басшысы мақұлдаса, құрылтайшылардың жауапкершілігі туралы заңды кешікпей қабылдауға тура келеді. Үкіметпен арадағы пікірталастар тек ҚНРДА немесе Ұлттық банк басшылары арасында емес, құрылтайшылар арасында да жүру керек. Бұл жолы олар ҚНРДА мен Ұлттық банктің артына тығылып алып, мәселені сырттан зерттеп отыр», дейді І. Исаев.