• RUB:
    5.11
  • USD:
    523.86
  • EUR:
    544.34
Басты сайтқа өту
Республика күні 22 Қазан, 2024

Аққали Ахмет: Тәуелсіздікке жол ашқан декларация

2814 рет
көрсетілді

Қазақ елінің мемлекеттік егемендігі туралы декларацияның қабылданғанына 34 жыл толды. Бұл декларацияда қандай мәселелер қамтылған? Жалпы, декларацияны қабылдауға не түрткі болды? Х.Досмұхамедов атындағы Атырау университетінің профессоры, тарих ғылымдарының докторы Аққали Ахмет декларацияның маңызы туралы әңгімелеп берді.

– Аққали Қабижанұлы, 1990 жылғы 25 қазанда Қазақ КСР-нің мем­лекеттік егемендігі туралы дек­ларация қабылданды. Бұл құжаттың маңызы неде деп ойлайсыз?

– Шындығын айтқанда, еліміз­дің мемлекеттік егемендігі туралы деклара­цияға көп құжаттың бірі ретінде қарамаған жөн. Бұлай деуімнің себебі бар. Өйткені декларация қабылданған күнді еске түсірсек, бұл – 1990 жылдың 25 қазаны. Сол кезде 15 республиканы уысында ұстаған одақ әлі тарамаған еді. Демек еліміздің тәуелсіздігі жөніндегі мәселенің қозғалуы мүмкін еместей көрінетін еді. Тіпті сол тұста Қазақ КСР Жоғарғы кеңесіндегі депутаттардың бәрі бірдей елдің егемендігі туралы ойланып жүрді дей алмаймын. Бірақ депутаттардың арасында еліміздің тәуелсіздік алатын кезеңі жақындағанын сезген мемлекетшіл азаматтар аз болмады. Олар – Салық Зиманов, Сұлтан Сартаев, Шерхан Мұртаза, Манаш Қозыбаев, Жабайхан Әбділдин, Әбіш Кекілбаев секілді отаншыл тұлғалар. Алайда ел тәуелсіздігін жариялау үшін алдымен мемлекеттік егемендіктің негізін құжат түрінде ресімдеу қажеттігі туындайтыны рас. Ал мұндай құжат – мемлекеттік егемендік декларациясы.

Міне, осы тұрғыдан айтқанда, еге­мен­дік декларациясы тәуелсіздігі­міз­­дің негізін қалауға жол ашқан тари­хи құжат ретіндегі маңызы өте зор. Өйткені «Егемендік туралы дек­ларация» негізінен алғанда бірін­ші конституциялық акт болып есеп­те­леді. Декларацияның тарихи ма­ңызы ұлттық мемлекетті сақтау, қорғау, нығайту хақында шаралар жасалатынын мәлімдеуімен құнды бола түсті.

Аталған құжатта «Қазақ ұлтының тағ­дыры үшін жауапкершілікті ұғыну­ды» міндеттеу туралы айтылады. Сонымен қатар «Қазақ КСР ұлттық мемлекеттігін сақтау, қорғау және нығайту жөнінде шаралар қолданады» деп тұжырымдалған. «Ұлттық мемле­кет­тілігін» дегенге зер салып қарасақ, мұндай қағидалар Ата заңда орын алуы қажет. Қазақстанның саяси және мемлекеттік құрылымын айқындау­да сол кездегі республиканың ор­тақ одақ алдындағы басым бағы­тын баянды ететін декларацияның 6 және 8-баптарының маңызы зор болды. Бұл баптарда «Қазақ КСР-нің мемлекеттік билігі республика ішінде, сондай-ақ Одақтық шартта белгіленген шеңберде сыртқы қарым-қатынаста үстем, дербес, толық жүзеге асырылады. Республикадағы саяси, экономикалық және ұлттық-мәдени құрылысқа, оның әкімшілік-аумақтық құрылымына байланысты барлық мәселені дербес шешеді, мемлекеттік өкімет және басқару органдарының құрылымы мен құзы­ретін, республиканың рәміздерін анықтайды» деп жазылған.

Осы баптар арқылы республи­ка­ның халықаралық және мемлекет­аралық қатынастар жүйесіндегі нақты құқық­тық субъектілігі, елдің дербес саяси және экономикалық дамуы тұжырымдалды дей аламыз. Декларациядағы «Қазақстан қазақ халқының өзін-өзі билеуінің формасы және Қазақстан мемлекеті қазақ халқының дамуына жауапты» деген қағидалар халқымыз үшін қымбат еді.

– Декларацияны қабылдауға қар­сылық білдіргендер де болыпты ғой. Олар сонда нені көксеуі мүмкін еді?

– Қазақта «Адам аласы ішінде...» дей­тін тәмсіл бар ғой. Сол кезде мызғы­майтын алып империядай көрін­ген КСРО-ның экономикалық әле­уеті әлсіреп, қадамы шатқаяқтай баста­ған еді. Ал бұл одақ құрамындағы елдер­дің басшыларын ойландырып, тәуел­сіздік туралы мәселені астыртын қа­рас­тыруына түрткі болды. Осы орайда шовинистік пиғылдағы азаматтар бұл құжаттың қабылдануына қарсылық білдіретіні даусыз еді. Өйткені олар мемлекеттік егемендік туралы декларация Қазақстанның одақтан бөлініп шығуына негіз болатынына алаңдады. Олар «Қазақстанға егемендік декларациясы не үшін қажет?» деген сыңаржақ пікірді таратты.

Бірақ қалың бұқараның өкілдері де, Жоғарғы кеңес депутаттарының басым көпшілігі де бұл құжаттың қабыл­дануына қарсы болған жоқ. Өйт­кені Желтоқсан көтерілісінен кейін сол кезде елдегі қоғамдық-саяси белсенділіктің екпіні лаулағалы тұрған от тәрізді еді. Әрине, депу­таттардың арасында қарсы дауыс бергендер кездесті. Алайда олардың қатары аз еді.

– Республика күні мерекесін қалай атап өткен жөн?

– Бұл күннің маңызын Алаш арыстарының тәуелсіздікті аңсаған мақсат-мұратымен байланыстыруға болады. Өйткені олар қазақ елінің азаттығы, еңсе тіктеуі үшін, ұрпағының болашағы жарқын болуы үшін жанын пи­да етті. Сол арыстардың бір ғана ар­ма­ны бар еді. Бұл – қазақ елінің тәуел­­сіз­дігі. Алаш арыстары елді бодан­­дық­тың бұғауынан құтқару үшін, қазақ хал­қының тәуелсіздігі үшін аянбай кү­ресті. Бірақ оларды аждаһадай аузын ашқан алып империяның сола­қай сая­саты құрбандыққа шалып жіберді.

Қазақ халқы тәуелсіздікке қол жеткіз­генге дейін азапты жолдан өтті. Қолдан ұйымдастырылған аштық­қа, қуғын-сүргінге ұшырады. Халқы­мыздың саналы, білімді тұлғалары қуғындалды, ату жазасына кесілді. Екінші дүниежүзілік соғыстың даласынан оралмаған қазақтың саны әлі толық жинақталған жоқ. Желтоқсан көтерілісі де қазаққа қарсы жасалған қиянат еді. Еліміз тәуелсіздікке дейін жүріп өткен жолы осындай бұралаң еді. Бірақ рухты қазақтың еңсесі түспеді. Сол себептен 25 қазан тек Қазақстанның тәуелсіздігіне жол аш­қан мемлекеттік егемендік туралы декларация қабылданған күн деумен шектелмеу қажет. Бұл күн – қазақ халқының азаттығын аңсаған Алаш арыстарының арманы – мемлекеттік егемендікті тарихи құжатпен бекіткен күн. Декларация бізге осынысымен құнды әрі қымбат бола береді.

Декларация қабылданған 25 қазан Республика күні болып белгіленді. Ал Республика күнінің ұлттық мереке ретінде аталып өтілетіні – құптарлық жайт. Сондықтан бұл күні, әсіресе жас буынның арасында патриоттық бағыт­тағы іс-шара көбірек өткізілгені жөн.

 

Әңгімелескен –

Жолдасбек КӨШЕРБАЙҰЛЫ,

«Egemen Qazaqstan»

 

Атырау облысы