Көші-қон комитетінің Павлодар облысы бойынша департаментінің директоры Марат Жұмабаевпен әңгіме
– Марат Жиеншеұлы, түстік жаққа келетін оралмандар көшінде әлі жөнге келмей жатқан мәселелер аз емес сияқты. Жалпы, 1991 жылдармен салыстырып қарағанда қазіргі көші-қон жағдайы қалай?
– Әрине, көші-қон жайы қатып қалған ереже, тәртіпке бағынбайды ғой, уақытына сай өзгерістер, толықтырулар да болады. Қазіргі кезде “Халықтың көші-қоңы туралы” заң жобасы талқылануда. Алыстағы ағайынды қабылдап алу кезінде кездесетін сіз айтқандай, жөнге келмей жүрген жайлар осы жаңа жоба арқылы жүйеленіп қалыптасар деген ойымыз бар. Шетелдердегі бауырларымызды тарихи отанына, атамекеніне көшіріп әкелу бұл Елбасының еліміз тәуелсіздікке қолы жеткен күннен бастап жүргізіп келе жатқан елдік саясаты екені бәрімізге аян. Ол кезде 1991-1992 жылдары ағайындар Моңғолиядан екі үкіметтің келісімімен еңбек шарты бойынша көшіп келе бастады. Сөйтіп, туған жерге табан тисе болғаны деп алып-ұшып жеткен нағыз патриоттар легі осылай келген еді. Қазір сол кезде келген ағайындарымыз облыстың Баянауыл, Май ауданының Ақжар ауылында, Екібастұз, Ақсу қаласы аумағына қарасты ауылдарда тұрып жатыр. Ал 1993 жылдан бастап оралман отбасыларын арнайы квота бойынша көшіріп ала бастадық. Өзгеріс деп отырғанымыз да осы. Одан кейінгі бір жылдары еліміз экономикасында қалыптасқан күрделі жағдайға байланысты жалпы шетте жүрген ағайындарды квота бойынша көшіріп әкелу саябырсып қалды. Одан кейін бұл үрдіс қайта жанданып, 2001 жылдан бастап квота саны жыл сайын қосыла бастаса, 2005 жылдан бастап тіпті, шеттен көшіп келу квотасы алдағы үш жылға деп бекітілді. Осылайша осы жылдар аралығында елімізге 1 миллионға жуық бауырларымыз қоныс аударып келсе, олардың 6521 отбасы немесе 29445 адамы солтүстікке, біздің өндірісті облысқа келіп қоныстанды. Мәліметтерге сүйенсек, 1991-2001 жылдар аралығында 2142 отбасы немесе 9062 адам көшіп келген болса, қалған 4379 отбасы, яғни 20383 адам 2002-2010 жылдардың еншісіне тиіп отыр.
– Бұл ағайындардың бәрі Моңғолиядан келгендер ме?
– Жоқ, қазір олай емес, алғашында негізінен Баянөлгей, Қобда жағында тұратын қандастарымыз келген болса, бұл күндері олардың қатарында Өзбекстан жақтан жеткен 2248, Ресейден 1548, Тәжікстан, Қырғызстан, Қытай, Ауғанстан елдерінен 190 отбасы қоныс аударып келді. Өткен жылы тағы да 253 отбасын, биылғы жылдың алғашқы бес айында 77 отбасын қабылдап алдық. Қоныстанушыларды елімізде қабылданған көші-қон ережелеріне сәйкес көшіп келу квотасына енгізіп, оларға тұрақты тұратын жерлеріне мүліктерімен қоса апару жөніндегі шығыстарын өтеу, келген жері бойынша тұрғын үй сатып алуға, бір жолғы жәрдемақы төлеу ісі қабылданған талаптарға сәйкес жүргізіледі. Олардың балалары түгелдей мектепке қабылданып, зейнеткерлер мен мүгедектерге тұрақты тіркеуге тұрған жерлерінен еліміздің заңнамаларына сәйкес зейнетақы тағайындалады. Алайда, жасырары жоқ, соңғы екі жылда көші-қон қарқыны бәсеңсігені рас. Бұл ең әуелі әлемдік экономикалық дағдарыстың бауырларымыз тұрып жатқан елдердің экономикасына кері әсер етіп, олардың көшіп келуіне қаражат тапшылығы қолбайлау болып отырғандығынан деп ойлаймыз. Ал біздің еліміз көші-қон саласына белгіленген қаржыны да, жақсы ниет пен жылы көзқарасты да аяп отырған жоқ.
– Солтүстікке оралман келуін келеді-ау, бірақ... дегеніміздің де өзіндік бір себептері бар. Тұрғылықты қазақтар бола тұрса да кейбір ауылдарда оралмандардың балаларын оқытатын қазақ тілді мектеп табылмады. Мысалы, Успен ауданының Павловка деген ауылына барған Өзбекстаннан келген оралман отбасының баласы жалғыз өзі 10 сыныпта қазақша оқығаны бар. Мектеп болмаған соң біразы қайта көшіп те кетті. Рас, қазір облыстағы қазақ мектептеріндегі оқушылардың санын ағайындардың балалары толтыра бастады. Екіншісі, айнала қаптаған өндіріс орындары бола тұра жұмыссыздыққа тап болды, ортаға бейімделіп кету, бейімдеу мәселесі шет қала берді. Осы ретте “Нұрлы көш“ бағдарламасынан біздің облысқа тиер пайда бар ма?
– Қазір қазақ тілінде білім беретін сыныптар да, мектептер де жетеді. Алғашқы кездері шынын айту керек, бұған дайындық болмаған да шығар. Ауылдардың өзінде көбі орыс тіліндегі мектептер еді. Кейіннен аралас сыныптар өмірге келді. Жалпы “Нұрлы көш” бағдарламасы бойынша біздің облыста да өңірлік жоба жасалды. Еліміздің Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігімен келісіліп, бекітілген де болатын. Жобаны дайындау барысында соңғы он жылда облысымызға көшіп келген оралмандардың қоныстану үрдісіне талдау жасалды. Оларды жұмыспен қамтамасыз етумен қатар, басқадай әлеуметтік жағдайларын толық шешуге де баса назар аударылды. Облыстың 2015 жылға дейінгі даму стратегиясына сәйкес экономикалық даму мүмкіндіктері зор Павлодар, Екібастұз, Ақсу қалаларының түйілісіндегі облыс орталығына қарайтын қазіргі Ленин кенті аталатын бұрынғы Қазанғап би ауылы осы жобаға қатысушыларды қоныстандыру аумағы деп таңдап алынды.
– Әрине, бір-біріне жақын тұрған өндірісті үш қаладан жұмыс табылып, балаларын да оқытып ағайындар бір арқа-жарқа қуанышқа кенелгеніне не жетсін. Бау-бақша, мал өсіруге де ыңғайлы жерлер екені белгілі.
– Осы жерден жаңа мектеп, балабақша, аурухана, басқа да әлеуметтік нысандар салынатын болады. Жаңа жоба жоспар бойынша 2012 жылы қолға алынбақ.
– Кейбір ағайындар квотаға қол жеткізу қиын, жоқ дегенде жарты жыл жүреміз дейді. Толып жатқан құжат толтыру қағазбастылықтан, тексерулерден, кезек күтуден, шаруаларын ана тілінде түсіндіре алмай, мамандардың жауапсыздығынан шаршағандарын айтады.
– Қоныс аударып келген байырғы ұлт өкілдері оралман мәртебесін алып, тұрақты тіркеуге тұрып, квотаға еніп, құжаттарын еліміздің азаматтығын алуға тапсырып, банкіде ашылған есеп-шотынан ақшасын алғанға дейін бірсыпыра уақыт өтетіні рас. “Оралман мәртебесін беру ережесіне сәйкес оралман мәртебесін беру жөніндегі өтініш және қажетті құжаттарды қабылдау, “Оралман” электрондық дерекқор базасы арқылы өтініш берушінің әрбір отбасы мүшелерінің мәліметтерін басқа аумақтық органда тіркелгендігі туралы тексеру жүргізу, оралман мәртебесін беру жөніндегі шешім қабылдап, куәлігін беру жұмыстарын орындау ережеде он жұмыс күн ішінде атқарылуға тиіс болса, біздің қызметкерлер жеңілдетіп екі күн ішінде дайындап беріп отыр. Алайда оралман мәртебесін алғаннан кейін тұрақты тіркеуге тұруға облыстық ішкі істер департаментінің жергілікті жерлердегі көші-қон полициясы бөлімшелері оралман отбасыларын екі айға жуық тексереді. Тұрақты тіркеуге тұрғаннан кейін ғана оралмандар ережеге сәйкес көшіп келу квотасына енгізіледі. Ал тұрақты тұратын жеріне бару және мүлкін апару жөніндегі шығыстарын өтеу, келген жері бойынша тұрғын үй сатып алуға, бір жолғы жәрдемақы төлеу ісі олар құжаттарын азаматтыққа тапсырғандығы туралы ІІД-нің көші-қон полициясы басқармасынан қолдау хатын әкелгеннен кейін ғана іске асырылады. Жергілікті көші-қон полициясы мекемелері оралмандардан азаматтыққа құжат қабылдап алу, тексеру, басқа органдардың келісімін алуға жоқ дегенде 15-20 күн кететіндігін тәжірибе көрсетіп отыр. Сөйтіп, оралман ағайынның мемлекет тарапынан алатын жәрдемақысына қол жеткізгенге дейін кем дегенде үш ай бойы терлеп-тепшіп жүретіні сол. Қазір бұл мерзімді қысқарту жөнінде көші-қон полициясы басқармасымен жұмыс жасап жатырмыз. Ол жерлерде қазақ тілін жақсы білетін, оралмандарды түсіне алатын мамандардың болуын қолға алдық. Түбі бұл мәселелер шешімін табады.
– Ауыл, аудандарда тұратын оралман отбасыларына барып тұрасыз ба? Арасында білімді ағайындар аз емес болар?
– Әрине, біздің жұмысымыз оралмандарды қабылдап алып, оларға тиесілі қаражатын төлеумен шектелмейді. Мәселен, өткен жылы біз жергілікті жерлерде ағайындармен 36 рет кездесу ұйымдастырып, 2 рет дөңгелек үстел өткіздік. Биылғы жылы да оралман отбасылары тығыз қоныстанған Ақсу қаласының Парамановка, Пограничник, М.Омаров, Еңбек және Үштерек, сондай-ақ Павлодар ауданының Кеңес, Заря, Максимовка ауылдарында болып кездесу өткіздік. Аталмыш елді мекендерде жалпы 850-ге жуық оралман отбасылары тұрады. Әр кездесуден кейін оралмандарға жеке қабылдау жүргізіп, олардың жеке мәселелерін шешуге ықпал жасап отырамыз. Айталық, Ақсу қаласында өткен кездесуде және жеке қабылдауда болған азаматтардың жұмыспен қамту, баспана, басқадай мәселелер жөнінде өз өтініштерін білдірді. Еңбек жасындағы ағайындардың жұмыс іздеуде көптеген қиыншылықтарды бастан кешіріп отырғандықтарын ескеріп, ауылдық жерлерде тұратын жұмыссыздарды есепке алу, оларды мүмкіндігінше даярлау, қайта даярлау курстарына жіберу жөнінде Ақсу қаласының әкіміне, облыстық жұмыспен қамтуды үйлестіру және әлеуметтік бағдарламалар басқармасына арнайы тапсырма беруін сұрап, облыс әкімінің әлеуметтік мәселелер жөніндегі орынбасарының атына және Ақсу қаласы әкіміне хат жолдадық. Алдағы айларда оралмандар шоғырланып орналасқан Екібастұз қаласының елді мекендерінде кездесу өткізуді жоспарлап отырмыз. Ал білімді оралмандар жөнінде айтар болсақ, облысымыздағы еңбек жасындағы оралмандардың 1593-і жоғары білімді, 1810-ы кәсіби орта білімді, 6584-і орта білімді, 4277-і бастауыш білімді болса, білім саласының қызметкерлері 877, медицина саласының мамандары 412, мәдениет саласының мамандары 116, ауыл шаруашылығы мамандары 3563 адамды құрайды. Ал 9165 адам басқадай мамандық иелері. Облыс бойынша үш жоғары мектепте сабақ беретін 12 оралман ұстаздың 2-еуі ғылым докторы, 4-еуі ғылым кандидаты. Мемлекеттік қызметте 11 оралман жұмыс істесе, олардың екеуі ауыл әкімдері. Менің орынбасарым Мұхит Жақсылықұлы 1991 жылы Моңғолиядан қоныс аударып келген азамат. Ал облыстық және республикалық ақпарат құралдарында біздің облыстан 9 оралман журналист қызмет атқарады, әр түрлі жоғары оқу орындарында оқитын 570 студенттің 63-і облыс әкімінің грантымен оқып жатыр, колледждерде 660, кәсіптік-техникалық училищелерде 174 оралман бала білім алуда.
– Ауылға барған оралман қалай күн көреді?
– Оралмандарды жұмыспен қамту мәселесі біздің департаменттің және жергілікті әкімдіктердің алдында тұрған басты мәселе. Мәселен, бүгінгі күні 14264 адамның 6612-сі тұрақты жұмыспен қамтылған, 6794 адам өз бетінше жұмыс істеп жүр. Жұмыссыздарды аудан, қала әкімдерімен келісіп, “Жол картасы” бағдарламасына сай жұмысқа тартпақшымыз. Облыстық жұмыспен қамтуды үйлестіру және әлеуметтік бағдарламалар басқармасының берген мәліметі бойынша, 2010 жылдың қаңтар-мамыр айларында жергілікті еңбекпен қамту мекемелеріне өтініш жасаған 49 оралман жұмыссыз ретінде тіркеліп, 14 адам тұрақты жұмысқа, 21 адам қоғамдық жұмысқа, 10 адам қайта даярлау курстарына жіберілген. Осыдан келіп жұмыссыз болса оралмандар неге еңбекпен қамту мекемелеріне келмейді деген сұрақ туындайтыны анық. Біздіңше, оралмандардың жұмыспен қамту мекемелеріне аз келулерінің себебі бар. Оларға еңбекпен қамту мекемелері ұсынған жұмыстарының жалақысы төмендігі, сонымен қатар көбінің тіркелген жерлерінде жұмыс тауып, тұрақты тұра алмауларында болып отыр. Жұмыс бар қалалы жерлерге оралмандар тіркеуге тұра алмайды, сондықтан ауылды жерлерге тіркеледі. Тіркеуге тұрған ауылды жерлерден жұмыс таба алмағандықтан, олар қала және қалаға жақын елді мекендерге, өндірісі бар кенттерге қоныс аударып, сонда тіркеусіз тұруға мәжбүр. Тіркеулері жоқ болғандықтан, жұмыс бар жердің еңбекпен қамту мекемелеріне жұмыссыз ретінде кезекке тұра алмауда.
– Сондықтан өндірісті өңірде оралмандар ауылын салуды тездету керек дейсіз ғой. Облыстағы Железинка, Успенка аудандарына Өзбекстаннан келген оралман отбасылары қоныстанды. Сол кездегі облыс әкімі Қайрат Нұрпейісов өзге ұлт өкілдері тұратын аудандарға осы оралмандарды орналастыруды қолға алып кетіп еді. Сол жерлерде жаңа қазақ мектептерін ашты, мешіттер салынды. Елге ел қосылып, бала саны көбейді. Бұл ары қарай жалғасын табуы керек сияқты.
– Бүгінгі күнге дейін оралмандарды жұмыспен қамту мақсатында облыстық еңбекпен қамту және әлеуметтік бағдарламалар басқармасымен бірлесіп, облысымызда тұратын еңбек жасындағы оралмандардың дерек қоры жасалды. Дерек қорына еңбек жасындағы оралмандардың туған жылы, тұрған жері, мамандығы, жұмыспен қамтылған немесе қамтылмағандығы жөніндегі мәліметтер енгізілді. Аталмыш деректер қорына ай сайын жаңадан қоныс аударып келген оралмандар енгізіліп, толықтырылып отырады. Сонымен қатар облыс әкімдігі квота бойынша көшіп келген оралман отбасының бір адамын жұмыспен қамту жөнінде шешім қабылдап, “Жол картасына” оралмандарды көптеп тартуды тұрақты бақылауға алып отыр.
– Қазір “Халықтың көші-қоны туралы” заң жобасы талқылануда. Сіздің бұған алып-қосарыңыз бар ма?
– Алғаш көш басталған 1991 жылы еліміз көші-қонды реттейтін бірнеше қаулы қабылдады. Кейіннен көш ауқымы кеңейе халықаралық маңызы зор көші-қон үрдісі тек Үкіметтің бірнеше қаулыларымен реттеле қоймайтын күрделі іс екендігін түсіндік. 1997 жылы “Халықтың көші-қон туралы” Заңы қабылданып, көші-қон мәселесімен айналысатын мемлекеттік мекеме құрылған еді. Еліміздің халықаралық деңгейдегі бет-беделі өсіп, экономикамыз қарқындап дамып, көші-қонның арнасы кеңейе түскендіктен бұл салада шешімін табуға тиіс мәселенің көбейіп, күрделене түскендігінен, бұрынғы жылдары аталмыш заңға бірнеше рет жаңартулар мен өзгерістер енгізілген болатын. Жаңадан жасалып жатқан заң жобасына өткен жылы пікір-ұсыныстарымызды жібергенбіз. Халықтың көші-қоны туралы дайындалып жатқан жаңа Заң жобасы көші-қон төңірегінде бүгінгі күні қордаланып қалған көптеген мәселелердің түйінін тарқатуға оң ықпал етеді деп сенеміз.
Әңгімелескен Фарида БЫҚАЙ. Павлодар облысы.