Осы бір нәзік жан иелерінің ел дамуына қосар үлесі туралы ой
Қазақстан ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуіне орай бүгінде бүкіл Еуропаның сенімі мен үмітіне айналды. Оның түп-төркіні неде деген сауалға ол осыдан 13 жыл бұрын қабылданған “Қазақстан-2030” Даму стратегиясының көрегендігінің нәтижесі деп жауап беруге болады. Дағдарыстарды болдырмай, бірлікті сақтап, жаңа Қазақстанды жаңа әлемге танытуға жол ашқан осындай Стратегияны батылдықпен қабылдап, іс жүзіне асыра білген біздің елімізге әлемдік қауымдастық тарапынан сенім білдірілді. Демек, бұл Қазақстанның ең алдымен демократиялық реформаларда қол жеткен жетістігін мойындау, сонымен қоса, бүкіл әлемге бейбітшілікті сақтауға ықпал жасай алатын көп ұлтты Қазақстанды үлгі тұту. Қазақстан Президентінің лидерлік орасан әлеуетін мойындау. Қазіргі таңда Қазақстан мемлекетінің алдындағы ең басты міндет – инновациялық экономиканы қалыптастыру. 2020 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспары еліміздің жарқын болашағына арналған. Оның іске асырылуына бүкіл қоғам болып атсалысу парыз. Қазақстан Республикасының 2020 жылға дейінгі стратегиялық даму жоспарын жүзеге асыруға әйелдердің белсенді қатысуына ықпал етерлік саяси тұрақтылық пен ұлтаралық татулық, тиімді басқару, әлеуметтік үнқатысу, адам құқықтарын құрметтеу және халықаралық еңбек нормаларын сақтау, кәсіпкерлік мәдениеті, тиімді әрі тұрақты макроэкономикалық саясат, сауда және экономикалық интеграция, бәсекелестік ортаның болуы, қаржы қызметіне қолжетімділік, кәсіби даярлық, әлеуметтік әділеттілік пен сенімді әлеуметтік қорғау сияқты гендерлік өлшемдерге негізделген факторлар мол. Әйел кәсіпкерлігіне қолайлы іс-шаралар қарастырылған. Мұндай демеу бұрын-соңды болмағанын айтып өтуге тиіспіз. Осы орайда еліміздің экономикасын өркендетуде еңбек етіп жүрген 3,7 млн. әйелдер қауымының қосар үлесі салмақты болмақ. Қазақстан әйелдері отбасы қам-қарекеті, балалар тәрбиесімен қоса ел игілігін арттыруда қоғам алдындағы міндетін адал атқарып келеді. Қазіргі кезеңде саясатта, басқару ісінде, бизнесте тиімді де табысты болып жүргеніне ешкім күмән келтіре алмайды. Оның негізгі себебі – мемлекет тарапынан, Мемлекет басшысы тарапынан қазақстандық әйелдер қауымына сенімді серіктес ретінде жоғары баға берілуі. Ал, сенім мен құрмет адамға әрқашан қанат бітіреді. Индустрияландыру картасына жалпы көлемі 6,5 трлн. теңге құрайтын 162 жоба енгізілді. Соның басым бөлігінің бірі – “Бизнестің жол картасы – 2020”. Бұл жобаға сәйкес мемлекет шағын және орта бизнес субъектілеріне несие бөлу арқылы кәсіпкерлік инфрақұрылымын дамытады. Нәтижесінде жеңіл өнеркәсіп, тоқыма кәсіпорындарын, туризмді, аграрлық қайта өңдеу салаларын жандандыруға мүмкіндік жасалып отыр. Осы аталған салалардың бәрінде апа-құрбыларымыздың аялы алақаны бар. Шағын кәсіпкерлікпен айналысатын әйелдердің саны да, сапасы да басым екені белгілі. Бүгінгі таңда елімізде шағын және орта кәсіпкерлік саласында тер төгіп жүргендердің арасында әйелдердің үлесі 52%-ды құрайды, 66%-ы жеке кәсіпкерлікпен айналысуда. Әсіресе, аграрлық сектордағы әйелдердің үлес салмағы – 60%-ға жетіп отыр. Семей қаласындағы “Береке” шағын несие беру ұйымынан үстіміздегі жылдың 9 айында 7 мыңнан астам ауылда тұратын қыз-келіншектер шаруа қожалығындағы жұмыстарын дамыту үшін несие алған. Осы арада Елбасының Қазақстан әйелдерінің V форумында әйел кәсіпкерлігін қаржыландыру мәселесі туралы тапсырма бере тұрып, әйелдердің қаржыны қайда, қалай жұмсауды білетінін атап айтқанын еске сала кету қажет. Әйел кәсіпкерлігін қаржыландыру жобалары қарқынды жүргізілуде. Шағын кәсіпкерлікті дамыту қоры арқылы әйел кәсіпкерлерге 16 млн. доллар қаржы бөлінді. “Шағын несие ұйымдары туралы” Заңға өзгерістер енгізіліп, несие алу процедуралары жеңілдетілді. “Бизнестің жол картасы-2020” бағдарламасы бойынша кадрларды қайта даярлау және біліктілігін арттыру, жастар тәжірибесін ұйымдастыру жоспарланған. Бұл бағытта Қазақ инновациялық гуманитарлық-заң университеті өзінің профессор-оқытушылар құрамының және материалдық-техникалық әлеуетін толық іске қосуға даяр. Тиімді тетіктерді жүзеге асырудың бірден-бір жолы әйелдердің қол жеткен нәтижелерді бағалауға қатысуы деп білеміз. Ол үшін мемлекет тарапынан қандай міндеттемелер бар, бағдарламалардың бюджеті қашан және қалай жүзеге асырылатыны, кімге жауапкершілік жүктелетіні туралы тұрғындар ашық түрде хабардар болса, нұр үстіне нұр. Екінші жақтан, мемлекеттік саясаттың тиімді жүзеге асырылуын бағалау мүмкіндігіне де ие болады. Бұдан басқа “Экспорт-2020”, “Өндіруші- 2020” бағдарламалары аясында сервистік және грант жобалары мемлекет тарапынан қаржыландыру, экономиканың өндіргіш күшін арттыруға арналған технологияларды қолдау қарастырылған. Алайда, аталған бағдарламалар бойынша қанша жұмыс орны әйелдерге берілетіні айқындалмаған. Дәстүрлі өңдеу қызметтерінің орнын ақпараттық-технологиялар басатын болса, әйелдердің жұмыс орны қысқаруы мүмкін. Отбасының, балаларының игілігін арттыру мақсатында әйел қауымы өзінің кәсіби біліктілік дағдыларын жетілдіруге тырысады. Тұрмыс сапасы әйел еңбегінің өнімділігіне байланысты. Сондықтан әйелдер үшін экономикалық тұрғыда ілгерілеудің дәл қазіргі қоғамда маңызы зор. Ерлермен бірдей ілгері жылжуға әйелдер үшін қандай кедергілер бар деген сауалға қатысты бірқатар сарапшылардың олардың экономикалық тұрғыдағы мәртебесінің және әлеуметтік қуаттылығының төмендігі деген пікірімен келіспес едім. Себебі әйел-анаға тарихтың субъектісі ретінде өзінің интеллектуалдық кәсіби әлеуетін сарқа пайдалану тән. Меніңше, қазақ қоғамы әйел мәртебесін әрқашан жоғары қоя білген. Мысалға әйгілі Мөңке бидің “Әйеліңмен дос бол, үйіңнің берекесі кіреді” деген нақылын, Әз-Жәнібек ханның тұсындағы Жиреншенің Қарашаштың қара басын қара орманға балағанын, Қазыбек бидің “Аймалайтын анаң қымбат, мейірімді апаң қымбат” деген кесімді сөзін келтірсек те жеткілікті. “Алашорда” қозғалысының қайраткерлері азаматтар жынысына қарамай өз құқығын заңды саяси талаптар арқылы қорғауы мәселесін көтеріп, әйелдердің саяси құқығы ерлермен тең болуға тиісті деген қаулы қабылданғаны тарихтан белгілі. Мұхтар Әуезовтің “Ел боламын десең, бесігіңді түзе!” деген сөзі күні бүгінге дейін ұрпақ тәрбиелеуге үндейтін өзекті ұғымға, ұран сөзге айналды. Ғабит Мүсіреповтің “Мақтасақ әйелді мақтайық, құрметтейік те әйелді. Әйел – ана, барлық қиындықты жеңетін сарқылмайтын күш емес пе? Дүниеде әйелді құрметтеп, әйелді нұрға бөлейік те” деген асқақ рухты жолдары да сөзімізге дәлел. 1873 жылы Ресей императоры географиялық қоғамының мүшесі Н.Северцов қазақ әйелдері туралы мынадай мінездеме берген екен: “Қазақ әйелдері еркін ойлылығымен ерекшеленеді, билікті мойындамайды. Ол өмір бойы бітпейтін үй тірлігінде жүрсе де күң емес, қайта ол үйдің шын мәніндегі бикесі, билеушісі, жалқау күйеу әйеліне бағынышты, тек жұмысқа салмаса болғаны, ал кейбір өжет әйелдер күйеуін жұмысқа жегуден де тартынбайды. Тек қонақ күту кезінде күйеуінің момақан қызметшісі болып, тамақты да бірге ішпей, қалғанына ғана қанағаттанады. Мұның өзі сол үйдің бикесі ретінде қонақтарды күту әдебімен байланысты. Қалай болғанда да қазақ еркектері ат үстінде және үйінен тысқары жерде ғана батыл болуы анық, ал қазақ әйелі керісінше, үйде тәуелсіз, толық билігі бар бике. Ауылға жау шапса, еркектер қаруын ала сала жылқыға жөнеледі, ал әйелдер ауылды қорғайды. Содан соң барып шапқан жауға ерлер лап қояды...” (Қазақ тарихы 1994; № 6). Қазақ әйелі бұрын-соңды тарихымызда дәл қазіргідей қайраткерлік жасампаздық дәрежеде болып көрген жоқ. 20 жылға толар-толмас мерзім аясында саяси аренада, мемлекеттік басқару саласында талай аруларымыз дара тұлға ретінде көрінді. Іскерлік әлемінің тамаша тәжірибесінен өтті. Өтпелі кезеңнің қиындығына қарамастан, экономикалық-саяси тұрғыдағы әйел мәртебесін көтеруді тұңғыш жүзеге асырған – Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаев. Ел ішіндегі тұрақтылық пен халықтар достығын әлемге паш етті. Әр шаңырақтағы ана үшін балаларының тыныш ұйқысынан артық бақыт бар ма?! Ана мен баланың жағдайын жақсартуға, отбасын қамсыздандыруға арналған кешенді іс-шаралар жыл сайын біз күткендегіден де жоғарылай түсуде. Табысқа жетудің нақты көрсеткіштері 2020 стратегиясында айқындалған. Бұл құжатта сондай-ақ гендерлік тепе-теңдік нығайтуға да баса назар аударылуда. Әйелдердің саяси-экономикалық ілгері жылжуы үшін еліміздегі гендерлік саясаттың ұлттық моделі әлеуметтік-экономикалық саясаттың жаңа белесін ашты десек қателеспейміз. Өйткені, Президент жанындағы Әйелдер істері және отбасылық - демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссияның табанды іс-әрекеті арқылы гендерлік саясат жөнінде тұтас жүйе қалыптасқан. Осы тұрғыда Қазақстан гендерлік саясаттың тұжырымдамалық базасын қалыптастырды деп айтуға негіз бар. Мемлекеттік және қоғамдық саладағы гендерлік тепе-теңдіктің басты принциптері мен нормалары бекітілді. Заңдылық тұрғысынан алғанда елімізде гендерлік балансты сақтаудың барлық шарттары қарастырылған. Ендігі жерде Қазақстан үшін дәл осы кезеңде қабылданған заңдардың тетіктерін іске қосу аса өзекті болмақ. Елбасының “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Жолдауындағы “еліміздің жаңарту стратегиясының сәтті жүзеге асуы, ең алдымен қазақстандықтардың білімі, әлеуметтік және физикалық хал-ахуалына байланысты” деген сөздің астарында зор мағына бар. Әйел табиғатында тұрақтылық пен келісімнің рухы бар. Сол қабілетімен республикадағы еңбек ресурсының 50%-ға жуығын құрап отырған Қазақстан әйелдері үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыруға, сөйтіп ұлттық экономиканы инновациялық жолға қоюға өзіндік үлес қосары сөзсіз. Сәл шегініс жасасақ, Қазақстан әйелдерінің белсенділігінің өтпелі кезеңде артуының объективті себебі меншік пен ресурстардың қайта бөлінуімен байланысты еді. Көзге ұрып тұрған гендерлік ассиметрия демократиялық қайта құрудың принцптеріне қарама-қайшы келді. Демократияландыру, Конституциямызда көрсетілгендей, барлық азаматтардың басқару саласына белсенді араласуын, демек жасампаз субъектілер ретіндегі рөлін көрсетуді мақсат етеді. Қалыптасқан жағдайды саралай келе әйелдердің экономикада, үкіметтік емес ұйымдарда белсенділігін байқаймыз. Қазір республикада 300-ден аса үкіметтік емес ұйымдар болса, оның тең жартысын тамаша құрбыларымыз басқарады. Олар қоғамның қуатты күші, тәуелсіздік жемістері. Десек те билік органдарындағы гендерлік ассиметрияға қатысты дәстүрлі стереотиптерді еңсеру өте күрделі өтуде. Әйелдердің саяси шешім қабылдау деңгейінде ілгерілеуі олардың жеке басының кірпияздығы немесе өзін-өзі көрсетуге талпынысы емес. Ол жаһандану кезеңіндегі қоғам императиві дер едім. Статистика агенттігінің Қазақстан әйелдері мен ерлері атты статистикалық жинағына үңілсек, Сенат депутаттарының арасында әйел депутаттар – 2 (бар-жоғы 4,3%); Мәжілісте – 18 (небары – 17%); барлық деңгейдегі мәслихаттар депутаттарының ішінде әйелдер саны 567 (17,1%), барлық мемлекеттік қызметшілер санатында әйелдер 58% болғанымен, саяси мемлекеттік қызметшілер қатарында – 7%, сот жүйесінде, Жоғарғы Соттың сот алқалары төрағаларының ішінде бірде-бір әйел жоқ, Жоғарғы Соттағы әйел судьялардың саны – 10 (28,6%), облыстық және оларға теңестірілген соттар төрағаларының 100%-ы ер адамдар, мемлекеттік басқару саласындағы әйелдердің үлес салмағы – 40,2%. Жоғарыдағы деректерді келтіргенде қайткенде әйелдер, ер-азаматтармен қатар билікті қолына алу керек деген ойдан аулақпыз. Керісінше, Батыстағы өркениетті деген мемлекеттердің өзінде әйелдердің саяси шешім қабылдау деңгейіндегі өкілдігі төмен. Мәселен, Ұлыбританияға әйелдер осыдан 80 жыл бұрын сайлауда дауыс беру құқығын иеленгенін ескерсек, қазіргі күнде бұл елдегі анағұрлым ірі компаниялардың директорлар кеңесінде бірде-бір әйелдің болмауы қарастырылып отырған мәселенің әлемдік келбетін көрсететіні белгілі. Ресей Федерациясы Мемлекеттік думасындағы депутат әйелдердің саны – 63 (14%), бірақ, судьялық корпуста әйелдердің саны басым. БҰҰ-ның индикаторы бойынша небары төрт қана мемлекет гендерлік тепе-теңдікке қол жеткізген екен. Олар: Швеция, Дания, Финляндия, Норвегия. Балтық жағалауы елдерінде бұл мәселеде жақсы көрсеткіштер бар. Қазақстан тәуелсіздік алған алғашқы жылдары БҰҰ-ның әйелдерге қатысты қысым көрсетудің барлық түрлерін жою туралы конвенциясына қосылды. Сол арқылы бірқатар халықаралық құжаттарды ратификациялап, ерлер мен әйелдердің қоғамдық өмірдің барлық саласындағы әлеуметтік тепе-теңдігін іске асыруға кірісті. Әрине, бұл мәселе қоғамның барлық саласында зерттеу, талдау жүргізумен қоса саяси тәжірибені жоспарлау мен институттық тұрғыда жетілдіруді қамтитын күрделі үрдіс. Қазақстан гендерлік тепе-теңдік мәселесінде ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету кезеңінде прогресті қадамдар жасай білді. Оның айғағы “Ерлер мен әйелдердің тең құқықтарының және тең мүмкіндіктерінің мемлекеттік кепілдіктері” туралы және “Тұрмыстық зорлық-зомбылық профилактикасы” туралы заңдардың қабылдануы. Мемлекетіміз қай салада болмасын әлемдік стандарттарға сәйкес даму жолын таңдағанымен, өз менталитетін, дәстүрін сақтап отыр деп сеніммен айта аламыз. “Біз батыстық позитивті құндылықтарды – демократияны, толеранттылықты, заңға, еңбекке, тұлғаға құрметті оң қабылдаймыз, бірақ батыстық үлгідегі елге айналуды мақсат етпейміз”, деген Елбасының ұстанымы осыған саяды. Қазақстанда да әлемдегі барлық мемлекеттегідей жоғары білімді әйелдердің саны көп. Тағы да статистикаға жүгінсек, жоғары оқу орындарындағы білім алушы контингенттің 55-62%-ы қыз балалар. Ғылым кандидаттары мен ғылым докторлары да, профессор-оқытушылар құрамының басым бөлігін құрайды. Бір ғана Қазақ инновациялық гуманитарлық-заң университетінің контингенті туралы ғана айтсақ, біздің университеттегі 8 мыңға жуық студенттер мен магистранттардың 65%-ы бойжеткендер. Жуырда жүргізілген мониторинг нәтижесі бойынша техникалық мамандықтарды меңгеруге деген қыздардың құлшынысы ерекше екендігі байқалды. Солай бола тұра еңбек нарығында әйелдерге деген сұраныстың немқұрайлығы жасырын емес. 45 жастан асқан орта арнайы білімі бар әйелдердің жұмысқа орналасу мүмкіндігі аз. Әйелдердің еңбекақысы ерлер еңбекақысының 61 пайызын ғана құрайды. Әйелдер денсаулық сақтау мен оқу-ағарту саласында ғана істейді. Неге мұғалімдік қызметте ер адамдар аз? Оларды сол салаға тарту механизмдері керек. Тек қана әйелдің тәрбиесін алған ұлдарымыз ел қорғаны бола алар ма? Тағы да бір алаңдайтын жәйт, әйелдердің саяси күрес пен құқық саласындағы біліктіліктері әлі де жеткіліксіз. Осы мәселе Президент жанындағы Әйелдер істері және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссияның күн тәртібінен түсіп көрген жоқ. Ана мен баланың құқықтық және әлеуметтік қорғалуы, олардың денсаулығы жайына арналып үстіміздегі жылда өткізілген бірнеше халықаралық конференциялар, ірі жобалар соның айғағы. Президент пәрменімен құрылған Ұлттық комиссияның құзырлы мәртебесі әйел-анаға, отбасына қатысты өзекті проблемаларды жоғары мемлекеттік деңгейде шешуге мүмкіндік береді. Бұл конституциялық орган шын мәнісінде мемлекеттік билік пен азаматтық қоғам арасындағы көпір іспеттес. Комиссияның тікелей ықпалымен отбасы институтының беделін арттыру бойынша жүйелі түрде атқарылып жатқан істердің тиімділігін айтуға тиіспіз. Қазақстан Үкіметіне жас отбасыларын қолдау, бала асырап алған азаматтарға нақты жанашырлық таныту сияқты демографиялық саясаттың маңызды тұстары бойынша ұсыныстар енгізді, еңбек туралы заңнамаға әйел еңбегін неғұрлым толық пайдалануды қамтамасыз ететін нормалар енгізілген. Бірқатар аймақтарда үй шаруасындағы әйелдердің қашықтықтан жұмыс істеу жобалары жүзеге асты. Елбасының Жолдауында көрсетілген халық санын 20 млн. жеткізу мәселесінің шешімін табудың тетігі ретінде үй шаруасында бала тәрбиесімен айналысатын әйелдердің мәртебесі қоғамдық пайдалы еңбек деп қабылдануы туралы проблема көтерілуде. Бұл әйел қауымының табиғи миссиясы – тұтас ұлттың тәрбиешісі болу деген ізгі ойдан туындап отырғаны белгілі. Осының барлығының түп мақсаты – қазақстандық эгалитарлық отбасының ұлттық моделін қалыптастыруды негіздеу. Ел болашағы білімді жастарда десек, адамгершілік асыл қасиеттерді ұрпақ санасына сіңіру біздің парызымыз. Ендеше, еліміздің елдігін адамзаттық өркениет пен ұлттық құндылықтарға ұштастырған, зайырлы ел зиялыларының жаңа буынын тәрбиелеуіміз қажет деп түсінемін. Осы орайда, біздің балаларымыз бен немерелеріміздің бірнеше тілді меңгеруі аздық етеді. Оларға озық салт-дәстүрімізге, жоғары этикет пен дегдарлық мәнерге бастауыш мектептен бастап үйрететін мүмкіндіктер жасалуы қажет. Елімізде “Назарбаев зияткерлік мектебі” Назарбаев университетінің ашылуы осы бағыттағы жұмыстың бір көрінісі болып табылады. Енді бір он жылдан кейін Қазақстан Республикасын жаңа әлемде орнықтыру үшін үдемелі индустриялық-инновациялық дамудың мемлекеттік бағдарламасына сәйкес экономиканы әртараптандыруды және оның бәсекеге қабілеттілігін арттырып әлеуметтік тиімділікті күшейтуді, инвестициялық жобаларды іске асырып, индустрияландыру үшін қолайлы орта жасауды қамтамасыз ету міндетін ұлттық рухы биік, ішкі мәдениеті зор толерантты жас буын атқарады. Олай болса, Қазақстанның әлемдік беделіне өзіндік үлес қосатын, ынтымақ пен бірлікті ту етіп ұстанатын ұрпақ тәрбиесі ер мен әйелдің домбыраның қос ішегіндей жарасымды үйлесімінен, отбасының бүгінгі береке-бірлігінен бастау алады демекпіз. Шырын ҚҰРМАНБАЕВА, Қазақ инновациялық-гуманитарлык заң университетінің ректоры, ҚР Президенті жанындағы Әйелдер істері және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссияның мүшесі.
•
20 Қараша, 2010
Әйел әлемі
1998 рет
көрсетілді