Тау тұлғалар алыстаған сайын аңызға айналып, ал сарғайған тарих беттері санада қайта жаңғырған жазбалар арқылы ұрпақтар сабақтастығын үзбей жалғап жатуы өмір заңдылығы. Белгілі ғалым, қоғам қайраткері марқұм Мүсілім Базарбаев ағамыздың жары Гүлбараш Байтоғаеваның жақында «Қарасай» баспасынан жарық көрген «Біз және біздің замандастар» атты естелік кітабы қолға тиген кезде дүниеден өткен небір абзал жандардың адами кескін-келбеті, тағдыр-тағылымы тағы бір көз алдымыздан сырғып өткендей сырлы әсерге бөлендік.
Естелік дегеннің өзі де әртүрлі өрнекпен кестеленеді. Гүлбараш апайдың сыр-бұлағы сиқырлы саздай адамды өзімен бірге алып таулардың жоталарына жетелейді. Жотаға көтерілген адам сол биіктен ғылым мен мәдениет көкжиегіндегі небір жайсаң жандарды кезіктіреді. Кешегі Мұхаң (Мұхтар Әуезов), Баукең (Бауыржан Момышұлы), Қанекең (Қаныш Сәтбаев), Димекең (Дінмұхамед Қонаев), Құрағаң (Құрманбек Жандарбеков), Шара Жиенқұлова, Ахаң (Ахмет Жұбанов), Ғабең (Ғабит Мүсірепов), кейінгі ізбасарларынан Олжас Сүлейменов, Мұхтар Құл-Мұхаммед сияқты т.б тұлғалардың бірімен сырлас, енді бірімен қанаттас болған сәттердің тарқамас шуағымен жылытады.
«1959 жылдың басында университетте жұмыс істеп жүріп кандидаттық диссертациямды қорғадым. Бір күні Мұхаң мені жолдан ұшыратып қалып, «Бұл жерде сенен басқа да оқытушылар жеткілікті. Сенің нағыз жұмыс істейтін жерің – Қыздар институты, соған бар. Ауылдан келген қазақ қыздарын жоғары мәдениеттілікке, сауаттылыққа оқытып-тәрбиелеу керек... «Апаға қарап сіңлі өсер»...» деген Мұхаңның ауылдан келіп оқитын қазақ қыздарына деген қамқорлық сезімін автор сүйіспеншілікпен жазып: «Ал мен болсам, ұлы Мұхаңның айтқан сөздерінің тереңдігіне арада біраз жыл өтіп, өзімнен дәріс алған жүздеген шәкірттерімнің аузынан «біз сізге қарап бойымызды да, ойымызды да түзедік» деген сөздерін өз құлағыммен естігеннен кейін ғана барып бірте-бірте түсіне бастағандай болдым» деп тебіренеді. Мұхтар Әуезовтің қазақ қыздарының тағдырына кезінде айрықша мән беріп, оларға лайықты ұстазды өзі іздеп, өзі тауып отырғанын біреу білсе, біреу біле бермеуі мүмкін. Гүлбараш Байтоғаева Қазақтың қыздар педагогикалық институтында табан аудармастан отыз бес жыл дәріс беріп, көп жылғы жемісті еңбегіне орай «Халық ағарту ісінің үздігі», «Жоғары мектеп үздігі» белгілерімен, басқа да грамоталармен марапатталды. Гүлбараш апайдың осы естелігі арқылы бізге Мұхаңның адами келбетінің тағы бір тамаша қыры жарқырап көрінгендей. Қазақ аруларына кейінгі бір тарауда толығырақ тоқталған автор Шара апамыздың таң шапағындай мейірімін іңкәрлікпен жеткізеді. «Құрманбек Жандарбековтің мерейтойында: «Енді Құрманбектей арысты жар етіп, қадіріне жетіп, аймалап азаматтық қадірін сезінген Шолпан, сенің алдыңда басымды иіп, ризашылығымды білдіремін», – деген. Сөйтті де сүйріктей саусағынан гауһар жүзігін шешіп алып: «Бұл маған әркезде де сәттілік әкелетін, жолымды ашып, діттегенімді болдыратын дуалы тұмарым сияқты жүзігім еді, соны енді мен саған сыйға тартсам ба деймін», – деп көзіне жас тұнып, өз қолымен Шолпанның (Жандарбекова) саусағына жүзігін салды», – дейді Шарадай асыл апамыз. Абзал ағаларымыз бен апаларымыздың өміріне қатысты мұндай қызықты жәйттердің қаншасы қағаз бетіне түспей қалғанын ойласаңыз, тарихтағы небір ізгілікті іздер абайсызда жуылып-шайылып кетіп жатқанын аңғарасыз. Бұл кітаптың басқа естеліктерден айырмашылығы – осындай өзгені қайталамайтын құнарлы құпиясында. Ғылым мен өнер адамдарының арасындағы адами қарым-қатынастың бүгінде тым сирек кездесетін ұшқындары ұшырасқанда, ұрпақтар сабақтастығы үшін адамның жеке басының осындай ерекше қырларын ашқан еңбектердің өте-мөте маңызды екенін сезесіз. Естеліктің соңына таман 60 жылдан астам жоғары оқу орындарында қызмет атқарған ағасы, тарих ғылымдарының докторы Әбді Тұрсынбаев, жиырма жылдан астам мұғалім, мектеп директоры болып қызмет істеген Шайдозым Байтоғаев, сондай-ақ Ұлту, Полат шешелері жайында жазғандары өз алдына бір бөлек жастықтың жасыл жапырағындай желпиді. Қысқасы, «Біз және біздің замандастар» мәдениет пен әдебиеттің майталмандары аруағына рухани тағзым сынды шөліркеген кеудеге саумал нәр береді. Олардың шығармашыл еңбектері туралы естеліктер жиі жарық көріп жатуы мүмкін, ал күнделікті өмірдегі мұндай қайталанбас сәттер, сезім жылуы назардан тыс қалып қоя береді. Осы жағынан кітап бұрынғы біраз олқылықтың орнын толтырғандай әсер түйгізеді. Әрине, танымал тұлғалардың адамгершілік қасиеттерін бір ғана естелікке сыйғызу әсте мүмкін емес. Бірақ Мүсілім Базарбаев келбетін асыл жарының айшуақ сезіммен алаңсыз кестелеп, өмір өрнегін ой-елегінен өткергені сүйсінтеді. Кешегі іздердің күңгіртінен гөрі күнгейі басым екен. Тағдыр тағылымдарын тағы да халықтың рухани қазынасына қоса беруге кісіні рухтандырар қашанда осындай күнгейлер болған ғой. Алыс тауларда ақ жамылғы, аңсарлы арман-шыңдар көп әлі жететін. Жар сезімін аялаған қазақта ардақты аналар бар десек, мұны Гүлбараш апай сынды қолынан қаламы түспеген аяулы жандарға арнап айтылған сөз дерсіз.
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.