29 Маусым, 2016

Ментальді арифметиканы меңгеру

579 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін
IMG-20160621-WA0012Жақында әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінде ментальді арифметикадан «ISMA Kazakhstan» атты ІІ республикалық олимпиада өтті. Қазақстанның түкпір-түкпірінен келген 1300-дей бала ішінен «KG» аталымы бойынша астаналық Заңғар Базылов жүлделі үшінші орынды иеленіпті. Қарапайым қатарластары онға дейін санайды, ал алты жасар вундеркинд қосу-азайту амалдарын әп-сәтте есептейді. Бүгінде калькулятордан озған жүйріктердің қатары көбейіп келеді. Баласын ментальді арифметикаға жаздырушылар да толастамаса, азаяр емес. Бір сұрақ: неге? Ментальді арифметиканың Қа­зақ­­­станға келгеніне 4-5 жыл­дың жү­зі болды. Алайда, атағы 2015 жыл­­­­д­ың аяғында кеңге жайылды. Бұ­­­ған бір себеп – былтыр ғана «Пус­ть говорят» бағдарламасында Ма­ла­хов мақтаған ойша есептеуі­мен жұрт­ты тәнті еткен астаналық Да­­­нияр Құр­манбаевтың айды ас­пан­ға бір-ақ шығаруы еді. Әйтеуір мен­тальді ари­ф­­метика бе­лең алғалы оның төңі­ре­гінде дау-дамай да қыза түс­ті. Әсіресе, математиктер дабыл қақты. Мәселен, академик Асқар Жұма­ділдаев «Abai.kz»-ке шыққан сұх­­ба­тында: «Математика ғылымы – теңіз. Ментальді арифметика сол те­ңіз­дің бір тамшысы ғана. Мұны игер­­ген адам сандарды тез кө­бейту­ді бі­леді. Одан өзге артық­шылығы жоқ. Бір есепті біреу 5 секундта, екін­­­­ші біреу 1 минутта шығаруы мүм­­­­кін. Меніңше, нәтиже дұрыс бол­­­са, болды» дейді. Профессор сон­­­дай-ақ, бұл жолға бүкіл қазақ тү­­сіп кетпесе дейді, себебі, мұны ха­лық­­­т­ың қалтасын қағу үшін жасал­ған ма­ғы­насы күмәнді шаруа деп күдіктенеді. Алайда, таяқтың екі ұшы бар. Пай­дасын пайымдау үшін пер­зентінің саннан жаңылыспай, тез есептеуіне ай сайын 16 мыңдап ақша төлейтін ата-аналармен тіл­десуді жөн көрдік. Сөз басында республикалық олим­­пиадада үздік үштікке енген алты жастағы Заңғар туралы ай­тылды. Әкесі Бахтияр Базылов бізге бір қызық оқиғаны баяндап берді. Бұдан бір жыл бұрын ол бала­бақшадағы тәрбиешіден баласы жайлы жағымсыз пікірлерді жиі естіпті. «Заңғар әріп танымайды, түк тү­сін­бейді, санау білмейді, оқу­ға ынтасы жоқ» тағысын-тағы ша­­ғым­­­дары бітпейді екен. Бала­ның да бала­бақшадан басы салбырап, кө­­ңі­лі түсіп келеді. Келесі күні бару­­­ға құл­қы да жоқ. Ақыры әкесі Заң­­­­ғар­­­­­ды ба­ла­бақшадан шығарып алыпты. Бір күні таныстарынан менталь­ді арифметика жайлы естіп, баласын соған жаздырады. Заңғар шот арқылы санауды бірден ұнатып, «Әке, тағы барайықшы» депті келесі күні. Содан бері бір жылдай уақыт өтті. Заңғар бүгінде ментальді ариф­­­ме­тиканың алғашқы екі дең­ге­йін еңсеріп, үшіншісін меңгеріп жүр. Астанадан 30 бала қатысқан республикалық олимпиададан Заң­ғар­дың жүлдемен оралуын мұ­ғалімі Зибагүл Қанапина оның бас­қалардан еректігімен түсіндіреді. – Есептерді дауыстап оқыған­да, Заңғар кібіртіктеп, ұзақ ойла­нып барып жауап беретін. Айтқан сан­дарды қайтара сұрайтын, ша­тасып кетемін деп қайталап айтатын. Бас­тапқыда түк шықпай ма деп уайым­дадым. Бірақ бір күні есептерді тақтаға жазып, «Кәне, Заңғар, осылай көрші» деп едім, саусақтарын ойнатып, көзді ашып жұмған­­ша бірнеше амалдың жауабын айнақатесіз жаза берді, жаза берді. Мен де таңғалдым, өзі де солай шеше ала­тынын күтпеп еді. Бірден «Апай, маған тағы есеп беріңіз де, видеоға түсіріп алыңызшы. Мамама көрсетемін» деп қуаныпты. Өнерін бізге де көрсетті. Зиба­гүл Еділбайқызы тақтаға тігінен «54+35-24+23» деп жазғаны сол еді Заңғардың саусақтары тоқтау­сыз жыбырлап, 88 екенін дәл тапты. «53+20+15+11?» деген­ді шы­ғаруға, ересек оқырман, қанша секунд кетті? Алты жастағы балақай есепті «99» деп 3 секундқа жетер-жетпес уақытта шағып тастады. Бір қызығы, балабақшада ашыла алмаған кішкентай мектепке даярлық сыныбында үлгерім жөнінен топ жарыпты. Ұстаздар ерек­ше баланың зеректігіне таңғал­ған. Әрине, сан таниды, оның үстіне екі таңбалысын бір-біріне ойша қосады, азайтады. Әріптерді де бір айтқаннан қағып алады. Өлең шумақтарын жатқа соғады. Үш айға созылатын даярлық сыныбын Заңғар бір айға жетер-жет­пес уақытта тәмамдапты. Бала бо­йын­дағы осы оң өзгерістерді үй іші мен­тальді арифметикамен байланыстырады. Шындығында ментальді ариф­ме­тиканың пайдасы екенін «ISMA» халықаралық ментальді арифметика мектебінің бас директоры Айжан Бектілеуова сеніммен айтып отыр. – Ментальді арифметика – 5-16 жастағы баланың ақыл-ой қабілетін ойда санақ жүргізу арқылы дамытатын ерекше әдіс. Оны меңгерген бала қосу мен азайтуды, көбейту мен бөлуді, процент пен түбір астын табу есеп­терін калькулятордан жылдам шығарады. Ментальді ариф­метиканың маңызы – сол нәтижеге жетуде баланың ми бөлігінің сол жағы мен оң жағы қатар жұмыс істейді. Абакус дейтін есеп­шот­та бала екі қолының саусақ­тарын бір­дей пай­даланады. Әбден жат­тық­қан соң, абакусты көз алдына елестетіп үйре­неді де, күр­делі есептерді ойша шы­ғарады. Сол ар­қылы баланың зейі­ні артады, фото­графиялық есте сақ­тау қабілеті қа­лып­тасады, жедел қимыл­дап, жыл­дам ойланатын болады. А4Иә, ментальді арифметика ғылым емес. Жай ғана есептеудің тиімді әрі пайдалы әдісі. «Математиканы ешкім жоққа шығармайды. Тез есептеуді үйренемін деп балам ештеңеден кем қалмады. Керісінше, бұрын бір шумақ өлеңді жаттата алмай әбігерге түсетінмін. Қазір, рақат, үш-төрт шумақты бес-алты рет оқып, айналдырған бір сағатта зуылдатып айтып шығады өзіме. Бір күні дүкеншінің ақшамыз­ды жеп қойғанын мен емес, осы ұлым байқап қалды. Сөйтсе, алған тауар­ларымызды ойша қосып, қайтарымның қанша болатынына дейін тауып қойыпты» дейді 9 жасар Аслан Рысқалиевтің анасы Бақыт Ерболатқызы. Бағасына келер болсақ, ата-ана біраз ақшадан қағылары анық. Себебі, ментальді арифметика 10 деңгейден тұрады. Оқу ұзақтығы – 3-4 жыл. Аптасына бір рет 90 ми­нуттан өткізілетін сабақтың бір айлық құны – 16 мыңнан кем емес көп жерде. Ал, нәтижесі жоға­рыда айтылғандай. Дегенмен, жетіс­тікке жету үшін сабақтан тыс күні­не 15-20 минут бөлуі тиіс дейді оқыту­шылар. Сондықтан бала үйіне құ­шақ-құшақ есепті арқалап кетеді. Әри­не, бұл оның компьютер алдында телміргенінен әлдеқайда жақсы. Қош, өсіп келе жатқан кішкен­тай математиктер болашақта қазақ­стандық білім сапасын көтеріп, қазақтың алғырлығын әлемге әйгі­лейді деген тілегіміз бар.