22 Шілде, 2016

Жаңғырған жүйенің жаңалығы неде?

312 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

22 07-pensya

Зейнетке шығу, көп жылғы жасаған еңбегіңнің жемісін көру десек, біздің еліміздегі қазіргі уақыттағы зейнетақы жүйесі ба­за­лық, міндетті және ерікті деңгейлерден тұрады.

Бірінші деңгейде, мемлекеттік базалық зейнетақы төлемдері зейнеткерлік жасқа жеткен азамат­тың еңбек өтілі мен табысына қарамастан, барлық азаматтарға тағайындалса, екінші деңгейге (міндетті), 01.01.1998 жылға еңбек өтілі 6 айдан кем болмаған азаматтарға республикалық бюджет есебінен төленетін және жи­нақ­таушы зейнетақы жүйесінен есептелетін зейнетақы жатады. Ал 1998 жылы елімізде жинақтаушы зейнетақы жүйесінің енуіне орай, Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорында ашылған жұмысшының дербес зейнетақы есебіне міндетті зейнетақы жарналарын (МЗЖ) аудару жүргізіліп, ол әр жұмыс бе­рушінің жұмысшы табысының (ең төменгі жалақы 75-мөлшерінен артық емес) 10% мөлшерінде МЗЖ ай сайын жүйелі түрде ау­даруға міндетті төлемдерінен жинақталады. Үшінші деңгей (ерікті) бұл– ерікті зейнетақы жарналары есебінен болатын төлемдер.

2013 жылғы 7 маусымдағы зей­нет­ақы реформасы мәселесі бойынша Мемлекет басшысының тапсырмасын орындауда зейнет­ақы жүйесін кезең бойынша жаңғыр­ту жұмысы жүргізілді. Онда жаңғыртудың бірінші кезеңінде 2013 жылы зейнетақы жүйесінің қаржылық тұрақтылығын ны­ғайту мақсатында «Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамсыздандыру туралы» жаңа заң қабылданып, ол бойынша Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қоры құрылды. Барлық зейнетақы активтері шоғырланып, еңбек жағдайлары зиянды (аса зиянды) жұмыстармен айналысатын адамдардың пайдасына міндетті кәсіптік зейнетақы жарналары енгізілді. Және бала бір жасқа толғанға дейін оның күтіміне байланысты табысынан айырылған жағдайда әлеуметтік төлемдерді алушыларға міндетті зейнетақы жарналарды бюджет қаражаты есебінен толықтыруға субсидиялар енгізіліп, жинақтаушы зейнетақы жүйесінде қатысу өтілінің көбеюі мақсатында 2018 жылдың 1 қаң­тарынан бастап әйелдерге 58 жастан 63 жасқа дейін зейнеткерлік жас 10 жыл ішінде жыл сайын 6 ай­дан қосылуы қарастырылды.

2014 жылғы 18 маусымда Қа­зақстан Республикасының зейнетақы жүйесін одан әрі жаңғыртудың тұжырымдамасы қабылданып, зейнетақы рефор­масының екінші кезеңі басталды. Екінші кезеңді іске асыру мақсатында 2015 жылғы 2 тамыздағы «Қазақстан Рес­публикасының кейбір заңнамалық актілеріне зейнетақымен қам­сыздандыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң қабылданды. Зейнетақы жүйесінің тұжырымдамалық өзгерістерінің бірі – базалық зейнетақы төлемдерін тағайындалу шартының өзгеруі. Негізінен базалық зейнетақы төлемі тек жалпы белгіленген зейнеткерлік жасқа (58-жас 63/63жас) жеткен кезде тағайындалатынын атап өту керек. 2018 жылғы 1 шілдеден бастап мемлекеттік базалық зейнетақы төлемі зейнетақы жүйесіне қатысу өтілі 10 жыл және одан аз болған, не болмаған кезде тиісті қаржы жылына арналған республикалық бюджет туралы заңда белгіленген ең төменгі күнкөріс деңгейі шамасының 50 пайызы мөлшерінде, зейнетақы жүйесінде қатысу өтілі 10 жылдан артық әрбір толық жыл үшін оның мөлшері 2 пайызға арттырыла отырып, өтілі 35 жыл және одан артық болғанда ең төменгі күнкөріс деңгейі шамасының 100 пайызына теңестіріледі.

Сонымен, жаңа заңда мем­лекеттік базалық зейнетақы төле­мін есептеу кезінде 1998 жылдың 1 қаңтарына дейінгі еңбек өті­лі, міндетті зейнетақы жарналары және жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналары жүзеге асырылған кезең, жұмыс істемейтін ананың немесе жұмыс істемейтін әкенің (бағып-күтуді ол нақты жүзеге асырған кезде) жас балаларды бағып-күткен, бірақ әрбір бала 3 жасқа толғанға дейін жалпы жиынтығы 12 жыл шегінен аспайтын уақыт, 16 жасқа дейінгі мүгедек баланы бағып-күткен уақыт, ҚР дипломатия­лық қызметтері мен халықаралық ұйымдар қызметкерлері жұ­байы­ның (зайыбының) шетелде тұрған, бірақ жалпы жиын­тығы 10 жылдан аспайтын кезеңі, әскери қызметшілердің (мерзімді қызметтегі әскери қызметшілерден басқа), арнаулы мемлекетттік органдар қызметкерлері жұбайларының мамандығы бойынша жұмысқа орналасу мүмкіндігі болмаған жерлерде жұбайларымен бірге тұрған, бірақ жалпы жиынтығы 10 жылдан аспайтын кезең зейнетақы жүйесіне қатысу өтіліне есепке жатқызылады.

2018 жылғы 1 шілдеден бас­тап осы норманы іске асыру мақ­сатында қазіргі зейнеткерлерге зейнеткерлік құжаттарда бар мә­ліметтер негізінде базалық зей­нетақыны қайта есептеу өткізіледі.

Базалық зейнетақы төлемдерін тағайындау шарттарының өзгеруі келесі нәтижелерге себеп болуда. Ол – еңбек өтілі көп, бірақ аз немесе төмен мөлшерде зейнетақы алатын зейнеткерлердің төлемдері мөлшерін арттыру, зейнетақы жүйесіне қатысуды ынталандыру және еңбек қатынастарын ресімдеу.

Зейнетақы жүйесін жаңғыр­тудағы екінші өзгеріс 2018 жыл­ғы 1 қаңтардан бастап жұмыс беруші есебінен жұмысшының шартты зейнетақы шотына табысынан 5 пайыз мөлшерінде қолданыстағы жинақтаушы жүйе­ге жаңа жинақтаушы-шартты компоненттің енгізуі болып табылады. Осы жұмыс беруші тарапынан қосымша жинақталған қаражат жиынтығында кемінде 5 жыл бойына (60 ай) аударылып, жеке тұлға зейнеткерлік жасқа (58-63/63 жас) толған кезде, сондай-ақ I және II топтағы мүгедектігі мерзімсіз болып белгіленгенде зейнеткер оны алу құқығына ие болады. Аталған жарналар жұмыс берушінің қаражаты есебінен болғандықтан, ол жарналарға жұ­мысшылардың меншік құқығы таратылмайды және мұра ретінде өтпейді.

Зейнетақы жүйесін жаңғыр­тудың екінші кезеңі шеңберіндегі тағы бір өзгеріс – әлеуетті құ­рылымдар қызметкерлерін зей­нетақымен қамсыздандыру жү­йесін реформалау. Ол бойынша еңбек сіңірген жылдары үшін зейнетақы төлемдерін алу құқығы 2016 жылдың 1 қаңтарына дейін бюджет қаражаты есебінен ау­дарылған міндетті зейнетақы жарналары сомасының 50 пайызы қайтарылған жағдайда туындайды. 2016 жылғы 1 қаңтарға дейін толық емес көлемде тағайындалған зейнетақы төлемдерінің мөлшерін еңбек сіңірген жылдарына және зейнетақы ісіндегі қызметтен бо­сатылған күніндегі еңбек өтіліне қарай, олардың толық көлеміне жеткізу үшін біржолғы қайта есептеу өткізіледі.

Қорыта айтқанда, зейнетақымен қамсыздандыру жүйесін жаңғырту мемлекет, жұмыс беруші және әр азаматтың өзінің болашақ зей­нет­­ақымен қамсыздандыруына жауапкершілікпен қарауына бағыт­талып отыр.

Орал МУКИЯЕВ, Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігі Еңбек, әлеуметтік қорғау және көші-қон комитетінің Астана қаласы бойынша департаменті басшысының орынбасары