Тәуелсіздік қолға тигелі ұрпаққа тәрбие беру ісінде ұлттық құндылықтарымызды кеңінен қолдануға, ата-баба жолын ұстануға әжептәуір бетбұрыс жасалды. Бірақ осы бағыттағы жұмыстар, түзу ниеттен басталған оң талаптар сыртқы рухани, ақпараттық агрессияның қысымынан көз ашпай келеді. Десек те, ұлттық рухани байлығымыздың әлеуетін пайдалана отырып, сыртқы күштерге қарсы күресімізді үдете бергеніміз абзал. Бұл күресіміз нәтижелі болуы үшін қазақтың шыр етіп дүние есігін ашқан әрбір нәрестесінің бойына бірінші кезекте қазақылықтың нәрін құюға тырысуымыз керек-ақ. Балғын шақта қазақы тәрбие қанына сіңген бала кері күштердің илеуіне оңайлықпен берілмейді. Ал осы орайда балаға тәрбиені жөргегінен сіңіретін бесік жыры мен бесіктің орны бөлек.
Рас, ұрпаққа ұлттық негізде тәлім-тәрбие беру бағытында биік мінберлерден тұшымды, қонымды мәселелер көтеріліп, бұл тұрғыда мемлекеттік деңгейде көптеген игі істер атқарылып жатқанын жоққа шығара алмаймыз. Алайда, «осыған байланысты жүзеге асырылып жатқан іс-әрекеттердің қоғамдағы ықпалы қандай, нендей оңды нәтижелерге қол жеткіздік?» дегендей сұраққа нақты жауап беру қиын...
Өскіндердің ішкі сарайына халқымыздың рухани құндылықтарының дәнін егеміз деп қанша жерден заңдар, бағдарламалар қабылдап және ықпал етуші тетіктерді, күштерді жұмылдырғанымызбен, отбасылық тәрбиені ұлттық негізге бағыттамай тірлік оңбайды. Бұдан біз болашақ алдындағы парыз-қарызымызды абыроймен орындап шығу үшін ең негізгі міндет ата-аналардың мойнында екенін аңғаруға тиістіміз. Осы күрделі жауапкершілікті ұл-қыз өсіріп отырған отағалары мен отаналары қаншалықты сезінуде? Бұған да «пәлен» деп ештеңе айта алмайсың.
«Баланы жастан...» дейтін қазақтың көпшілігі қазіргі кезде бұл аталы сөздің мәніне, маңызына бас ауырта қоймайтындай.
Қазір азды-көпті шаңырақтарда бүлдіршіндер тал бесікке таңылмай, әлди әнін тыңдау маңдайына жазылмай өсіп келеді. Олардың алдағы алар өнегесі де, көрер көрінісі де осындай сипаттан асып кете қоймайды. Мұның басты себебі, әлгіндей жағдайда өмірдің өрісіне аяқ басқан балғындардың әке-шешелерінің қазақшылықтан хабары аздығынан, Алланың рақымымен тамыры тереңге тартылған ұлтының ұстанымына, қасиетті қағидаларына көз жұма қарайтындарынан туындауда. Өкінішті!
Бейнелеп айтқанда, бесік – әлемнің, қоршаған ортаның шағын макеті. Сызбасын қазақ деген дала сәулетшісі түзген. Қаншама ғасырлар өтсе де оның құрылысын одан да жақсартып, өзгертемін деп ешкім де әуре болмағандай. Егер мұндай ниеті барлар табылып жатса, шамасы да келмес еді. Өйткені, бесік – әбден жетілген, өзгертуді қажет етпейтін дүние. Ал бала жатар осы «шағын әлемді» тылсым жырмен тербеген дала даналығының астарында ғалам мен тіршілік иесін ән арқылы байланыстырып, бірін бірі ұға түсуге, тани білуге әсер етпек ниеті жатқандай. Бесік жырының құдыреттілігі де осында. Осындай баға жетпес байлықтан жерінуіміз ашық күнде адасқандық емес пе?
Өз шаңырақтарының астында таным-түсінігімізге жат, теледидардан, радиодан үздіксіз беріліп жататын даңғыраған дыбыстарды естіп, бойы үйренген сәбилер қазақ ұлтының болмысымен біте қайнаса ертеңіне аяқ басады деп айта алмаймыз. Олар өз халқының рухани әлеміне, діліне өгейси қарап, өзгенің арзанқол жылтырағына бас ұрып, кіріптарлық танытады. Өзге дінге бет бұрып кететіндер де солардың арасынан шығады. Мұндай жағымсыз үрдіс расында белең алса, тосқауыл қою мүмкін болмай, «...қолымды мезгілінен кеш сермедімнің» кері сонда келеді.
Осы мақаланы жазардан бұрын тақырыпқа байланысты әртүрлі жастағы бірнеше адамнан пікір сұраған едік. Енді солармен болған әңгімеге көз жүгіртсек.
Жеті бала дүниеге әкеліп, оларды аман-есен өсірген, бүгінде 65 жасқа келген Айман деген құдағиымыз бесік пен бесік жырының пайдасын, артықшылығын тамсана отырып айтып берді. «Бесіктен көрген рахатым көп. Әсіресе, нәрестені таза ұстауға, жылағанда тербетіп жұбатуға таптырмайтын дүние. Баланы емізуге де ыңғайлы. Ал бесік жыры, ол – баланың өз анасынан еститін әсем ырғақты өлеңі. Бесік жырының ырғағы бізге ата-бабаларымыздан жеткен. Онда бір тылсым күш бар», – деді ол.
Ал Гүлзира деген танысым бесік пен бесік жырына немқұрайлы қарайтынын жеткізді. «Мамам бізді кереуетте, кольяскіде өсірді. Бесікке жатпағанымыздан кемтар болып қалғанымыз жоқ. Бесік дегенің жұмысы көп, төсеніші қабат-қабат зат қой. Мен екі баламды мамамның тәсілімен-ақ аяқтарын тәй-тәй бастырдым. Қазір дайын «памперс» бар, сол рахат. Ал бесік жыры туралы ештеңе айта алмаймын. Өйткені, ондай жыр бар екенін естігенім болмаса, басқадай хабарым жоқ», – деді.
Нұрбол атты көршім өз сөзінде бесік пен бесік жырына деген көзқарасы оң екенін сөз етті. «Бесіктің қасиетінің алдында басымды иемін. Ол – тұтас бір ұлтты тербеткен асыл дүние. Бірақ бесік жырын жаттап алып, бесік жанында нәшіне келтіре айтатын адам аз. Кешегі шешелеріміздің жолын қуған жас аналар көп деп айта алмаймын», – деді ол.
Төрт бала тәрбиелеп отырған, мінезі тіктеу Самат деген бауырымның ойы былайша өрбіді. «Өз басым, бесіксіз де баланы өсіруге болады деп ойлаймын. Балаларымызды қайда жатқызса, онда жатқызсын, әйтеуір, миды ашытпай тамағын беріп, жылатпаса болды да. Ал бесік жырын айтатын әйелді көрген емеспін», – деді.
Міне, өздеріңіз оқып отырғандай, әртүрлі ойлар, әртүрлі түсініктер. Әрі қарай өзіңіз-ақ кімдікі дұрыс, кімдікі бұрыс екенін пайымдай беріңіз.
Бесікке, бесік жырына қырын қабақ танытатындардың бетін бері қарату мүмкін бе?.. Әрине, қиын.
Жолдыбай БАЗАР,
«Егемен Қазақстан»