қайтсе қамтамасыз етіледі?
Құрылысшы деген – құрметті мамандық. Бұрынырақта құрылысшы болу үшін жүйелі білім алып, жылдар бойы тәжірибе жинақтау керек еді. Қазір күрек ұстай білетіндердің барлығы дерлік қаптаған құрылыс фирмаларына кіріп, бір сәтте құрылысшы болып шыға келеді. Жан-жақтан жұмыс іздеп, қалаларға ағылған жастарға құрылыстағы қосалқы мердігер фирмалар мардымсыз жалақыға кірпіш қалап, бетон құюды ұсынады. Оларға құрылысшы мамандығының қыр-сырын үйретіп жатқан да ешкім жоқ, құрылыс алаңдарындағы еңбек қауіпсіздігі ережелерін сақтауды түсіндіріп жатқан да ешкім жоқ. Соның салдарынан Қазақстандағы құрылыс алаңдары ең қауіпті апат аймақтарына айналған.
Алысқа бармай-ақ, Астананың құрылыс алаңдарын алатын болсақ, жыл сайын ондаған адам опат болып, көптеген құрылысшы әртүрлі дәрежедегі ауыр жарақаттар алады. Тек үстіміздегі жылдың сегіз айының мәліметі бойынша, Астананың құрылыс нысандарында 18 адам қайғылы қазаға ұшырапты. Бас қаламыздың бір ғана Есіл ауданына қарасты құрылыс нысандарында осы мерзім ішінде 20-ға тарта апатты оқиға тіркелген.
Қыршындардың өмірін қиған ең ауыр қайғылы оқиға өткен қыркүйек айында «Айнұр Астана» ТК құрылыс кешені нысанында орын алды. Құрылыс нысанының 20-қабатында орналасқан көтергіштің дұрыс бекітілмеуі салдарынан екі жас құрылысшы құлап кеткен. Кейін анықталғанындай, қайғылы қазаға ұшыраған 18-19-жастағы Еуразия ұлттық университетінің ІІ курс студенттері болып шықты. Оқу басталған кезде бұл студенттер құрылыс нысанында не істеп жүр? Арнайы мамандығы, кәсіби тәжірибесі жоқ қыршын жастар 20-қабаттағы құрылыс жұмысына қалай жіберілген? Оларды кім, қалай және қандай еңбек шартымен жұмысқа тартқан? Қос қыршынның ащы өліміне байланысты сананы тілгілеген осы сансыз сұрақтарға күні бүгінге дейін жауап жоқ.
Тоқты-торым шетінесе де жауапсыз қалмайды ғой. Ал сонда құрылыс алаңдарында қайғылы қазаға ұшырап жатқан қыршындар үшін кім жауап береді? Ауылдан нәпақа іздеп, қаладағы құрылыстарға жұмысқа тұрған өрімдей жастардың кінәсі не? Еңбек қорғау заңы қайда, техникалық қауіпсіздік шарттары неге сақталмайды? Осы уақытқа дейін Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің 152-(еңбек қорғау ережелерін бұзғаны үшін) және 245-құрылыс жұмыстарын жүргізген кезде қауіпсіздік ережелерін бұзғаны үшін) баптары бойынша неге бірде-бір құрылыс компанияларының лауазымды қызметкерлері қылмыстық жауапкершілікке тартылған жоқ?
«Бақсам бақа екен» демекші, оған соңғы жылдары жұмыс берушінің жағдайына жығылып, жаппай жалпақшешейлікпен қабылданған заңдар мен техникалық қауіпсіздік ережелерінің өзі кінәлі сияқты. Сарапшылардың пікірінше, жұмыс беруші үшін еңбек қауіпсіздігі шараларын жүзеге асырғаннан гөрі, өндірісте зардап шеккен жұмысшыларға өтемақы төлеген әлдеқайда тиімді көрінеді.
Мәселен, бүгінде кез келген құрылыс нысанының сметалық жобасын жасаған кезде, жеке бап бойынша техникалық қауіпсіздік шығындарына мол қаржы белгіленеді. Бұл қаржының көлемі құрылыста зақым шеккен адамдарға төленетін өтемақыдан ондаған есе көп. Міне, сондықтан құрылыс компаниясының иесі үшін құрылыс алаңдарындағы еңбек қорғау және техникалық қауіпсіздік шараларына миллиондаған шығын шығарғаннан гөрі, жұмыс берушінің мүддесіне сай жасалған «Техникалық қауіпсіздік ережелеріне» сүйене отырып, құрылыста қайғылы қазаға ұшырағандар мен ауыр жарақат алғандарға өтемақы төлеген пайдалы. Мәселен, тек 2014 жылы қазақстандық жұмыс берушілер өндірісте зардап шеккендерге 96 миллиард теңге өтемақы төлепті.
Құрылыс алаңдарын «май шелпекке» айналдырған бүгінгі бизнес субъектілерінің қулығына құрық та бойламайды екен. Мәселен, белгілі бір құрылыс кешенінің нысандарын салу жөніндегі тендерді қаржысы мол бас мердігер фирма жеңіп алады. Енді бас мердігер құрылыс нысандарын салу үшін толып жатқан қосалқы (субподряд) құрылыс фирмаларын жалдайды. Ал бұл қосалқы фирмалар «сайда саны, құмда ізі жоқ» сансыз жеке кәсіпкер бригадирмен шарт жасасады. Олар жалдамалы жұмысшыларды тартады. Субподряд фирмалар есебіне тек бригадирлер ғана тіркеледі. Сөйтіп, қосалқы фирмалардың жұмыс штатында 20-30-дан аспайтын адам ғана болады. Заң бойынша штатында 50 адамнан артық жұмысшы тіркелген фирмалар техникалық қауіпсіздік жөніндегі инженерлермен қамтамасыз етілуі тиіс. Ал штатта 45 адам көрсетілсе, мұндай «артық» штат ұстамауға болады.
Бұрын Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінде біршама құзыры бар Бас мемлекеттік еңбек инспекторы болушы еді. Министрліктерді оңтайландыруға байланысты қазіргі Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігінде бұл құзырлы орган қысқарып кеткен. Қазір мемлекеттік еңбек инспекторының міндеттері өңірлік әкімдіктердің құрамына берілген. Өркениетті елдерде мемлекеттік еңбек инспекторлары өндірісте орын алған қайғылы оқиғаларды өздері тексеріп, өздері сотқа тапсырады. Ал біздің өңірлік әкімдіктердегі еңбек инспекторлары өндірісте орын алған оқиғаларды тіркеуші ғана. Зардап шеккен адамдарға ешқандай нақты көмек көрсетпейді.
Құрылыстағы техникалық қауіпсіздік сапасын арттырып, еңбек қорғау шараларын өркениетті елдердің деңгейіне көтерудің де уақыты жетті. Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму минис-
трлігінің еңбек, әлеуметтік қорғау және көші-қон комитетінің төрағасы Ахмади Сарбасовтың айтуынша, еліміздегі өндірісте орын алатын қайғылы оқиғалардың 70 пайызы жұмыс берушілердің кінәсінен болады екен. «Жұмыс берушілер үшін қауіпсіз еңбек жағдайын жасағаннан гөрі, адамдарға жұмыста болған зиянды жағдайлар үшін өтемақы төлеген тиімді. Қалыптасқан бұл мәселені түбегейлі өзгерту керек», – дейді комитет төрағасы.
Ең өкініштісі, сол ауылдан келген өрімдей жастарымыз өндірістегі техникалық қауіпсіздіктің сақталмауынан орын алған оқиғалардың салдарынан болған ауыр жарақаттары үшін өтемақыны да дұрыстап ала алмайды. Себебі, қаптаған құрылыс фирмаларында жалданып жұмыс істеп жатқан қандастарымыз өздерінің құқықтарын білмейді немесе құқықтарын қорғауға құлықсыз. «Бас жарылса бөрік ішінде, қол сынса жең ішінде» дегендей, қазақшылыққа басып, заң бойынша ізденуді, соттасуды артық көреді. Осыны түсініп алған құрылыс фирмаларының қалталы иелері құрылыс алаңдарында жарақат алғандарға «аяғы сынса – 80-100 мың теңге», «белі үзілсе – 150-200 мың теңге» дегендей «такса» да белгілеп қойыпты.
Иә, бес саусақ бірдей емес. Ендеше, өңірлерден келіп, қалалардағы қаптаған құрылыс фирмаларында жалдамалы жұмысқа тартылған азаматтардың барлығы бірдей заңды құқығын талап ете білетіндей көзі ашық, еңбек қорғау ережелері бойынша өресі биік адамдар емес қой. Ал сонда олардың таңның атысы, күннің батысына дейін бел шешпей атқаратын ауыр жұмысының өтеуі қалай бағаланады? Қосалқы құрылыс фирмалары «ойыншыққа» айналдырған құқықтарын кім қорғайды?
Бір ғана мысал: жақында кештетіп бір құрылыс нысанында болдық. Ел орынға отыратын уақыт болса да құрылысшы жігіттер электр жарығымен жұмысты қыздырып-ақ жатыр екен.
– Күніне қанша сағат жұмыс істейсіңдер?
– Таңертеңгі сегізден күн батқанша, қажет болғанда, түн ортасы ауғанша істей береміз, – деді өзін Айдос деп таныстырған жігіт.
– Еңбек шартында қалай көрсетілген?
– Оны кім біліпті. Жұмысқа қабылданғанда бір қағазға қол қойдық, онда не жазылғанын да оқығанымыз жоқ. Ол еңбек шартында не тұр дейсіз, бәрібір бастықтардың айтқаны болады ғой...
Қосалқы құрылыс фирмаларындағы «жеке кәсіпкер» атын жамылған бригадирлердің қолындағы еңбек шарттарында құрылысшылардың жұмыс уақыты заң бойынша аптасына 40 сағат деп жазылған. Айдостың айтуына қарағанда, олардың жұмыс уақыты 80 сағаттан асып жығылады екен. Ол үшін оларға қосымша жалақы да төленбейді. Еңбек шартында не жазылғанын да білмейтін жастар өздерінің заңды құқықтарын да талап ете алмайды.
Міне, гәп осында. Елімізде қабылданған «Еңбек кодексінің» талаптарында еңбек шартына айрықша басымдық берілген. Басқаша айтқанда, құрылыстағы жалдамалы жұмыс істеушілердің құқы мен мүддесін қорғайтын жалғыз құжат – осы еңбек шарты. Сондықтан оған әсте жүрдім-бардым қарауға болмайды. Осы ретте құрылыс фирмаларына жұмысқа қабылданушыларға,
ауылдан келген ағайындарға ерекше ескертетініміз, жұмыс берушілермен міндетті түрде еңбек шартын жасасып, еңбек шартына қол қойған кезде өздерінің құқықтары мен мүдделерінің толықтай жазылуына барынша көңіл аударулары керек. Бетін аулақ қылсын, құрылыс алаңдарындағы апатты оқиғалардан зардап шеккендердің де, жұмыс берушілермен әлдебір кикілжіңге тап болғандардың да заң жүзінде сүйенері – осы еңбек шарты. Ендеше, нарықтық қатынастар заманында өз құқың мен өз мүддеңді тек қана өзің қорғауға тиіс екендігіңді естен шығармайық, ағайын!
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»