Көпшілікке белгілі, 2017 жылдың 1 қаңтарында «Кейбір заңнамалық актілерге экстремизмге және терроризмге қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң күшіне енді. Осыған сәйкес, «Халықтың көші-қоны туралы» Заңның 51-бабына азаматтарды Қазақстан аумағында уақытша тұратын орны бойынша тіркелуге міндеттейтін түзетулер енгізілді.
Белгілі болғандай, аталған түзетулер әсерінің алғашқы күндері қоғамда түрлі пікірлер, азаматтардың шағымдары мен арыздары пайда болды. Осы орайда бүгін біз еліміздегі Адам құқықтары жөніндегі уәкіл мекемесінің аталған мәселе бойынша ұстанымын негізге ала отырып, бірқатар мәселелерді сөз етуді жөн көрдік.
Заңнамадағы аталған өзгерістердің ұлттық және халықаралық құқық нормаларына сәйкес келуі туралы айтсақ, Конституцияның 21-бабы Қазақстан аумағында заңды түрде жүрген әрбір адамның еркін жүріп-тұруына және тұрғылықты мекенді өз қалауынша таңдап алуына құқықтық кепілдік беретінін атап өту қажет.
Сондай-ақ, Азаматтық және саяси құқықтар туралы халықаралық пактінің 12-бабы кез келген мемлекеттің аумағында заңды жүрген әрбір адамға бұл аумақ шегінде еркін жүріп-тұру және тұрғылықты мекенді өз қалауынша таңдап алу құқығын ұсынады. Алайда, аталған баптың 3-тармағына сәйкес, заң бойынша мемлекеттік қауіпсіздікті, қоғамдық тәртіпті немесе халықтың рухани құндылығын, басқалардың құқықтары мен бостандықтарын қорғау үшін жоғарыда аталған құқықтар ешбір шектеулердің нысаны бола алмайды.
Осылайша, азаматтардың тұратын орны бойынша қосымша уақытша тіркеуді енгізуге қатысты қабылданған шаралар халықаралық және ұлттық құқықтың жоғарыда келтірілген ережелеріне қарама-қайшы келмейтінін пайымдап айтуға болады.
Қазіргі уақытта, елде тіркелмеген азаматтардың саны едәуір екені байқалуда. Осылайша, сарапшылардың пікірі бойынша, қалалардағы халықтың 20-50 пайызы ресми статистикаға енгізілмеген. Мұндай жағдай азаматтардың әлеуметтік қолдауларға, бірінші кезекте, денсаулық сақтау және білім беру салаларындағы игіліктерге қол жетімділігін айтарлықтай шектейді.
Тағы бір айтар жайт, тұрғын үйлердің меншік иелері көп жағдайда өздерінен мекенжайларды жалға алушыларды тіркемейді. Бұл олардың салықтардан бұлтаруына, осылайша, қолданыстағы заңнаманың бұзылуына жол ашады. Осыған байланысты, мемлекет енгізген шаралар негізді әрі оң сипатқа ие. Өйткені, «жасырын көші-қон» деп аталатын мәселе шешіледі және заңсыз пайда табушылардың әрекеттеріне тосқауыл қойылады.
2016 жылдың қыркүйегінде Парламент Мәжілісінде тиісті жұмыс тобының жоғарыда аталған заңның ол кездегі жобасын талқылау үшін бірқатар отырыстар өтті. Оған белгілі құқық қорғаушылар, саясаткерлер, қоғамдық қайраткерлер қатысты. Олардың кейбіреулерінің пайымдауынша, қабылданып жатқан жаңа өзгерістер туралы халықты ақпараттандыру өз деңгейінде жүргізілмеген.
Ішкі істер министрлігінің болжамы бойынша, халыққа қызмет көрсету орталықтарындағы (ХҚО) тіркеуді ресімдеу процедурасы 15-20 минуттан аспайтын болуы қажет. Сондай-ақ, үстіміздегі жылдың 7 қаңтарынан бастап заңсыз жалға беруші азаматтар 10 АЕК немесе 22 960 теңге мөлшерінде және тіркелмеген тұрғындар 7 АЕК немесе 15 883 теңге мөлшеріндегі айыппұл түрінде әкімшілік жауапкершілікке тартылатыны мәлімденген еді. Сонымен қатар, азаматтар бірінші бұзушылық кезінде ескерту алады, тек қайталама бұзушылық көрсетсе, көрсетілген айыппұлды төлеуге тартылатыны туралы айтылған болатын.
Адам құқықтары жөніндегі ұлттық орталықтың қызметкерлері елордалық ХҚО-дағы кезектің көп болғанын анықтағанын да айта кетуіміз керек. БАҚ пен әлеуметтік желілер арқылы Қазақстанның басқа да қалаларындағы ХҚО-лардағы тіркеуді ресімдеудегі ұзақ күтулер туралы ақпараттар көп жариялануда. ХҚО-лар қызметкерлері үшін азаматтардың көптеген мәселелеріне жауап беру де қиындықтар тудыруда. Бұл уақытша тіркеуді ресімдеу процедурасына байланысты ақпаратпен жеткілікті түрде қамтылмаудың себебінен орын алуда.
Тағы бір мәселе, полиция органдарының өкілдері тексеріс жүргізу кезінде азаматтарға жеке ақпараттың қомақты тізілімін ұсыну талабы бар бланкілерді көрсететін көрінеді. Азаматтардан осындай ақпараттардың талап етілу заңдылығы туралы және олардың жеке өмірінің мәліметтерінің қорғалу құқықтарының бұзылуына қатысты қауіптену жөнінде мәселе туындауы заңды. Сондықтан, жаңа заңды іске асыруға байланысты мәселелер уәкілетті органдардың қызметін жетілдіруді қажет ететіндігі анық.
Жолдыбай БАЗАР,
«Егемен Қазақстан»