Бүгінде балалардың қабылдау қабілеті мен дарындылығы, ақпараттық сауаттылығы өте жоғары. Білім саласының білікті мамандары оқушыларды уақыт талабына сай жаңаша оқыту үшін, олардың білімге қызығушылығын оятып, қазақ тілін жоғары деңгейде меңгеруде жаңа технологияға мән беру қажеттігін айта бастады. Соның бірі – «Сатылай кешенді оқыту» технологиясы. Оның негізін қалаушы – Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті қазіргі қазақ тілі теориясы және әдістемесі кафедрасының профессоры Нұрша Алжамбайқызы. 2013-2014 оқу жылынан бастап Астана қаласы білім басқармасының ұйғарымы және №66 мектеп-лицейдің директоры Айтжан Ермұханқызының қолдауы арқылы осы білім ордасында «Сатылай кешенді оқыту» технологиясы негізінде тәжірибелік жұмыс-
тар жүргізіле бастады.
2011 жылы ашылған №66 мектеп-лицейдің мерейін үстем ететін біраз шаралар атқарылғанын босағасынан кіре сала аңғардық. Жайқалған гүлдер жаныңды жадыратып, жаймашуақ көңіл күй сыйлайды. Ұстаздар да, оқушылар да ілтипатты.
– Еліміздің көптеген мектептерінде біраз жылдан бері бірінші сыныптан бастап негізгі пәндермен қатар таңдау пәндері «Сатылай кешенді оқыту» технологиясы бойынша оқытылып келеді. Бұл – оқыту мақсаты, міндеттері, әдіс-тәсілдері, өзіндік ерекшелігі бар және оқушыларға білімді ғылыми негізде сатылай, жүйелі, кешенді меңгертіп, оларды ұлттық құндылықтарды бағалап, қолдана білуге машықтандыратын оқыту технологиясы. Сатылай кешенді оқыту – оқушылардың жас ерекшелігін ескере отырып, әр пәннің ғылыми мазмұны мен жүйесін талдап, үйретумен қатар, ойын дұрыс жеткізуге, әдеби тілде сөйлеп үйренуге, ана тілінің байлығын бағалай білуге баулитын ұлттық төл технология. Себебі, қазақ тілін оқыту арқылы халқымыздың әдебиетін, тарихын, жағрафиясын, тағы басқа пәндердің жиынтығын құрап, оқушыларға жан-жақты білім беруге, оларды ұлтының биік тұлғалы азаматы етіп қалыптастыруға мүмкіндік береді. Оған өзге елдің озық ой-пікірлерімен қатар, Алаш арыстарының психология-педагогика, әдістеме саласындағы құнды ғылыми тұжырымдары, көрнекті ғалымдардың оқыту, тәрбие туралы ғылыми еңбектері мен әдістемелік кешендері негіз етіп алынды, – дейді Нұрша Алжамбайқызы.
Бұл білімді белгілі бір көлемде беріп, қажетті шеберлік пен дағдыны меңгертумен ғана шектелмейді. Баланың жан-жақты жетілуіне, ойлау мен есте сақтау, қиялдау мен елестету сияқты танымдық-психологиялық қасиеттерінің жақсы үйлесіммен дамуына мүмкіндік береді. Осы арқылы ана тілінде ойлайтын, ұлттық мәдениетті меңгерген тұлға қалыптасады. Сондықтан бұл жүйеге бүгінгі таңда оқушылардың да, мұғалімдердің де қызығушылығы жоғары.
Аталған технология бойынша білім алған оқушы еркін ойлауға, пікірін жасқанбай айтуға, жинақтаған әдеби білім қорын орынды қолдануға дағдыланады, танымдық болмысын қалыптастырады. Оқушылар бірте-бірте шығармашылық ізденіс деңгейіне жетеді.
Жаңа технологияның мақсаты – ана тілін жетік меңгерген, жан-жақты тұлға қалыптастыру. Жазба жұмыстарын сауатты, жоғары деңгейде орындай білуге үйрету, кез келген ортада ойын шешен жеткізе білуге машықтандыру.
Нұрша Алжамбайқызы авторлық жобасын алғаш Ш.Смағұлов атындағы Алматы облыстық №1 мектеп-интернатында бастап, ғылыми жаңалық ретінде енгізген. Облыстың әр ауданынан келген 200 балаға білім үйретті. Барлығы дерлік жоғары оқу орнының грантына ие болып, алғашқылары ғылым кандидаттары атанып отыр.
«Бұл жоба менің докторлық диссертациям болатын. Филология факультетіне түскен студенттер тілінің қасаңдығы, олардың ойын жетік деңгейде жеткізе алмауы мені бұл істі әрі қарай дамытып, тәжірибелік жұмысты да өзімнің атқаруыма түрткі болды», дейді ол.
Тағы бір мәселе, басқа пәндерден дәріс беретін мұғалімдер де бұл технологияға қызығушылық танытып, сабақ барысында қолдануда.
– «Сатылай кешенді оқыту» технологиясы бойынша біз әр дыбысты жеке-жеке дауысты, дауыссыз деп талдап, одан кейін ол дыбыстың өзінің ерекшелігіне байланысты сатыға салып өтеміз. Қазір балалардың көбі Еуропаға еліктейді. Басқа тілдерді үйренуге құлшынады. Біз бұл ретте ағылшын тілін оқытып, сол арқылы оларға қазақтың салт-дәстүрін, ақын-жазушыларын қатар үйретуді қолға алып отырмыз. Бұл осы технологияның бір тиімділігі, – дейді ағылшын тілі пәнінің мұғалімі Мақпал Тойшыбекқызы.
Баласының сапалы білім алып, саналы азамат болып өсуі кез келген ата-ананың арманы. Бұл технология оларды алаңдаудан арылтып, керісінше, көңіліне қуаныш сыйлағанын айтқан сөзінен аңғардық.
– «Сатылай кешенді оқыту» технологиясын шын мәнінде қазақтың тарихы мен әдебиетінің, руханиятының, гендік кодының сыры тұнған қазына деп ойлаймын. Елестетіп көріңізші, қарапайым ғана бір өлеңнің өзін оқыған соң, сол мезетте оның авторы туралы мәлімет айтып, тақырыбын, идеясын жіліктеп, буын-бунағын жіктеп, теориялық ұғымдарды саралап беретін бастауыш сынып оқушысын жиі кездестіреміз деп айта алмаймыз ғой?! Немесе дүниетану пәнінен «су» дегенде, судың анықтамасын, химиялық құрамын, қолдану аясын ғана емес, су туралы мақал-мәтелді зуылдата жөнелетін оқушыны көрсеңіз тамсанғаннан басқа амалыңыз қалмас еді. Ал енді осы дүниелерді үш тілде бірдей талдап, таразылап, ой елегінен өткізе алатын білімді ұрпақ болашақта өмірден өз орнын тауып, біліммен құлшына сусындайтынына күмән келтіре аламыз ба?.. Барлық пәндерге туған тілінің ғажайыптары мен кең мүмкіндігін терең ұғынып, үңілген жас буын патриот болмауы мүмкін бе?!. Көзіммен көріп, көңіліммен түйе отырып, өз перзентімнің де осындай ерекше, туған ұлтымыздың құндылықтарына бейімделе жасаған төл технологиямен білім алуын қаладым, – дейді ағынан жарылған ата-аналардың бірі Алма Сайлауқызы.
Ұстаздардың да, ата-аналар мен оқушылардың да «Сатылай оқыту технологиясы» туралы пікірі жоғары. Елімізде Қанипа Бітібаева атындағы атаулы мектептің, Ұлжалғас Әмзеқызы атындағы географиядан республикалық мектептің барын білеміз. Нұрша Алжамбайқызының да өзі зерттеп жүрген саласы бойынша атаулы мектепке ие болмасына кім кепіл?..
Рауан ҚАЙДАР,
«Егемен Қазақстан»
АСТАНА