Қазақстан халқы Ассамблеясы қоғамдағы этносаралық келісімді сақтауға, ұлттық саясатты іске асыруға, саяси тұрақтылықты қамтамасыз етуге орасан зор үлес қосып отырған бірегей институт. Осындай ұйым құру керектігін Президент Нұрсұлтан Назарбаев алғаш рет 1992 жылы болған Қазақстан халықтарының форумында айтқан еді. Ал 1995 жылдың 1 наурызындағы Жарлықпен ол Президенттің жанындағы консультативті-кеңесші орган мәртебесі берілген орган ретінде құрылып, содан бері өзінің өміршеңдігін және нақ біздің полиэтносты қоғамымызға аса қажеттілігін дәлелдеп келеді.
Қазір оның тәжірибесін әлемнің көптеген елдері арнайы зерттеп, өздеріне үлгі етуде. 2007 жылдың мамыр айында Қазақстан Конституциясына енгізілген өзгерістер бойынша Ассамблеяға конституциялық орган мәртебесі беріліп, ол Парламент Мәжілісіне өз қатарынан 9 депутат сайлау құқына ие болды. Бұл Ассамблеяның қоғамдық-саяси рөлін арттырып, халық арасындағы беделін еселей түсті. Ал 2008 жылдың басында қабылданған «Қазақстан халқы Ассамблеясы туралы» Заң оның қызметінің нормативті-құқықтық негіздерін нақтылады. Қазір Ассамблея 2020 жылға дейінгі даму тұжырымдамасын жүзеге асыруда.
Осылай, жылдар өткен сайын ҚХА-ның қоғамдық-саяси маңызы арта берді, ол туралы көптеген зерттеулер жазылды, жүздеген мақалалар мен толымды еңбектер жарық көрді.
Біздің елімізде 100-ден аса этнос өкілдері тұрып жатыр. Ассамблея осы этностардың этно-мәдени бірлестіктерінің құрылып, Қазақстан халқы бірлігінің сақталуына олардың қызметтері мен мақсаттарын жұмылдырып отыр. Қазір осындай этномәдени бірлестіктердің саны 820-ға жетті. Ассамблея мүшелерінің саны 400 адамдай болғанымен оның белсенді жақтаушылары 70 мың адамға жуық. Олардың жасаған түрлі шараларына, мерекелік қойылымдарына жыл сайын 3 миллионнан астам адам қатысады. Қазақстан халқының бірлігі − 1 мамыр күні барлық БАҚ-тардан тек Ассамблея жүзеге асырған шараларды тамашалап, оның қандай құдіретті рухани күшке айналғанына көз жеткізесіз.
Бүгін ҚХА-ның 200-ге жуық адамнан тұратын ғылыми-сарапшылық кеңесі де бар. Онда елімізге танымал ғалымдар мен сарапшылар өздерінің ойларын ортаға салып, ұсыныстарын беріп отырады. Қазір еліміздегі этнос өкілдерінің 15 тілінде 37 газет шығып тұрады. Қазақстан халқы Ассамблеясын беделді халықаралық ұйымдар да мойындаған. Олардың қатарында БҰҰ, ЕҚЫҰ, АӨСШК сияқты танымал бірлестіктер бар.
Ассамблея арқылы еліміздің саяси тұрақтылығын сақтауға барлық этнос өкілдері белсенді атсалысуда. «Қазақстандықтар – болашағы біртұтас ұлт. Қазақстандық біртектілікті одан әрі нығайту қажет. Барлық азаматтар құқықтың бір көлемін пайдалануы, жауапкершіліктің бір жүгін арқалауы және тең мүмкіндікке қолжетімділікті иеленуі керек», деген еді Н.Назарбаев Ассамблеяның 24-сессиясында. Сол талап сөзсіз орындалып, оң нәтижесін беріп келеді.
Этномәдени бірлестіктер көптеген ТМД елдерінде де, алыс шет елдерде де бар, бірақ олардың ұйысу тетіктері қоғамдық негізде ғана қаланған. Тек Қазақстанда ғана ол конституциялық орган ретінде құрылып, тұтастық пен тұрақтылықты сақтаудағы рөлі мен маңызы мемлекет деңгейінде жоғары бағаланып отыр.
Ассамблеяның негізгі мақсаты – қазақ халқының төңірегіне топтасуды түпкі өзегі ете отырып, қазақстандық патриотизм мен біртектілікті берік орнықтыруға және этносаралық келісімді қамтамасыз етуге қызмет ету. Осы мақсатқа жету жолында оның жүздеген шаралары іске асып, қазақстандық тұтастық бүгінгі күні күнделікті өмірлік нормаға айналып келеді. Қазақстанның спорттағы, өнердегі жетістіктеріне, алған табыстарына барлық қазақстандықтар бір үйдің баласындай қосыла шаттанғанын көргенде Ассамблея жұмысының оң нәтижесін көргендей боласыз. Барлық этномәдени орталықтардың мыңдаған шараларындағы этностық дара ерекшеліктер мен өнерлер көрсетілгенде олардың қазақ өнерімен ұйысушылығы қатар жүріп, қазақстандық патриотизмнің бұрауын қатайта түсуде. Сахналардан түрлі этнос өкілдерінің қазақ әндерін шырқап, күйлерін тартқанын естіп, қазақтың салт-дәстүрлерін көрсеткен қойылымдарын тамашалағанда қазақстандық тұтастықтың ұйытқысы болып отырған осы ұйымға әбден риза боласыз. Сонымен бірге, этно-мәдени бірлестіктер өздерінің белсенділіктерін де жылдан-жылға арттырып, қазақстандық патриотизм мен біртұтастықты сақтауға өздерінің де үлес қосып жатқанын көрсетуге тырысушылықтары артып келеді. Өзара бәсекелестік пен жарыс та жоқ емес. Өңірлердегі белсенді жұмыс істейтін кіші ассамблеялар олардың өнерлерін ұштап, ынталандыру шараларын да жасап отырады. Бұрын бар екені көзге ілінбей жүретін аз санды этнос өкілдері енді бірін-бірі танып, мәдени орталықтарын құрып, басқа әріптестерімен бірге аймақтық ассамблеяларда өздерінің орындарын табуда.
Кеңес Одағы жылдарындағы ұлт саясаты − ұлттардың өркендеуі және ұлттардың бірігуі деген екі түрлі тенденцияны ұстанды. Бірақ артынан екі тенденция қатар және тең жүргізілсін делінген әуелгі ұстаным ұмыттырылып, Ұлы Отан соғысынан кейінгі жылдардан бастап ұлттардың өркендеуінен бірігу тенденциясы басып оза берді. Ұлттық істерге сойыл сілтеген пленумдар мен жиындар да қаптады. Соның бір мысалы, Қазақстандағы ұлт-азаттық көтерілісті бастап, сырттан келген басқыншылыққа қарсы 10 жыл бойы күрес жүргізген Кенесарыны өзінің жеке басының мүддесі, қара басының ғана қамы үшін монархиялық билігін орнатқысы келген деген желеумен тарихтан сызып, ол туралы зерттеулер жүргізген, әдеби шығармалар мен мақалалар жазған барлық ғалымдар мен жазушыларды қуғынға ұшыратты. Ұлттың мүддесін жоқтаған әдебиеттер, баспасөз өнімдері, өнер туындылары біртіндеп жоғала бастады. Аз санды этнос өкілдерінің мәдениеті, тілі мен әдебиетінің өркендеуіне жағдай туғызылмағандықтан, олар да біртіндеп жұтылып жатты. Мектептер мен мәдени орталықтар болмағандықтан, барған сайын тілдері ұмытылып, өзінен өзі жоғалған халықтар көп болды. Осының өзі тілі де, мәдениеті де ерекше талай бірегей халықтарды жер үстінен жоқ қылды. Бұл тарихи әділетсіздік еді. Ал тәуелсіз Қазақстанда керісінше, барлық аз санды халықтар мәдениетінің өркендеуіне жағдай туғызылып отыр. «Біздің қоғамда ешкімнің де этностық артықшылығы жоқ және бәрі де заң алдында тең. Барлық қазақстандықтар – бір туған жердің балалары. Біз бәріміз – біртұтас Қазақстан халқының әртүрлі және бірдей балаларымыз. Біздің бәрімізді бір-ақ мәселе толғандырады – ол бүкіл Қазақстан халқының әл-ауқаты. Біздің бәріміздің мақсатымыз бір – ол біздің ортақ Отанымыздың өркендеуі. Бұл біздің ортақ табысымыз, ортақ мақтанышымыз. Бұл осы жылдар бойына Мемлекет басшысы ретінде мен жүргізіп келген, жүргізіп отырған және жүргізе беретін саясат», деді Елбасы Н.Назарбаев Ассамблеяның 2014 жылы болған ХХI cессиясындағы сөзінде. Бұл барлық Қазақстан халқының ойынан шығатын сөз, қазақстандықтар оны жоғары бағалайды. Соның ішінде көп санды этностарға сіңіріліп бара жатқан аз санды этностар өкілдері де бұл сөздерге және мемлекеттік саясаттың осындай бағыт алуына қуаныш білдіруде.
Қазақ халқының рухани болмысы ежелден гуманизммен ерекшеленеді. Депортацияға ұшырап, аш-жалаңаш айдалып келген халықтарға ол мейіріммен қарап, қолындағы барымен бөлісе білді. Бүгінгі күні оны депортацияға ұшыраған барлық этнос өкілдері алғыспен еске алады. Қазақтың басқа халықтан артықшылығы да сол, шексіз мейірім мен жан жомарттығында екендігі әбден танылған. 1990 жылы Қазақстанға Германиядан арнайы келген бұрынғы Ақмоладағы «Отанды сатқандардың әйелдеріне арналған лагердің» (АЛЖИР) тұрғыны болған Гертруда Платайстың естелігі бүкіл әлемді таң қалдырғанын білеміз. Қамаудағы жандарды аш-арық күйінде Жалаңашкөлге қамыс дайындатуға апарғанда көрші ауылдың балалары таспен атыпты. Айдауылдар «сендерді балаларға дейін жек көреді» деп масайрағанда өзі де жарым көңіл жандар екі көздеріне ерік беруді ғана біледі. Сөйтсе... тас дегендері құрт екен. Басқалай көмек көрсетуге мүмкіндігі болмаған қазақтар осылай тас атқан секілді қылып, аш жандармен қолындағы бары − құрттарымен бөліскен екен. «Аштықта жеген құйқаның дәмі аузынан кетпейді» дегендей Г.Платайс осы оқиғаны өмір бойы ұмытпай, артынан АЛЖИР музейінің қызметкерлеріне айтып береді. Кейде тіпті, қамыс арасына піскен ет, таба нан, т.б. сияқты қолында бар тамағын тұтқындар үшін тығып кетіп отыратынын да айтады. Өзі де аш-құрсақ жүрген жандардың айдаладағы біреулерге, оның үстіне өкімет қылмыскерлер деп қамауда ұстап отырғандарға осыншалық көмек көрсетуі − тек қазақтарға ғана тән қайырымдылық деп батыл айтуға болады. Гертруданың әңгімесін «Құрт – асыл тас» деген өлеңіне айналдырған ақын Раиса Голубева былай дейді: «Они нас от болезни берегли, Они нас от безверия спасли. Они поняли, что мы не враги, А просто несчастные женщины. И чем смогли — помогли, Поразив нас своей человечностью». Ал қазіргі қазақ поэзиясының жарық жұлдыздарының бірі Ғалым Жайлыбай оны былай деп жырға қосты:
Қасиетін қара тасқа қашатқан,
Тас атпаған кім-кімге де ас атқан.
Мейіріміне мейірленер шөлдеген –
Барактағы баланда емес ол деген
Адамзатқа көңілінің жоқ аласы –
Құрт лақтырған қайран
қазақ баласы.
Жалаңашкөл маңында,
Сол «Алжирдің» жанында –
құрт лақтыртқан
Анасына қазақтың,
құрт лақтырған
Баласына қазақтың –
АЛТЫН КЕШЕН салып
қойсақ қайтеді?
Жарасар ед, әй, тегі...
Қазақстан халқы Ассамблеясы қазақтың қанына сіңген сол мейірімнің жалғасы іспеттес. Ассамблеяның арқасында түлеп, өзін-өзі таныған ірілі-ұсақты этностар өкілдерінің жарқын жүздерін көргенде солай ойлайсың. Сонымен бірге, ол тұрақтылық, келісім мен бірлікті ту етіп, қазақ халқының маңына топтасқан біртұтас қазақстандық ұлттың қабырғасын қатайтып келеді.
Жақсыбай Самрат,
«Егемен Қазақстан»