Әлемде соңғы кезде азық-түлік мәселесіне айтарлықтай көңіл бөліне бастады. Бұл кездейсоқтық емес. Бүгінде жер шарының кейбір елдерінде азық-түлік жетімсіздігінің байқала бастауы, болжам бойынша таяу жылдарда халық санының айтарлықтай өсетіндігі қай елді болмасын алаңдатпай қоймаса керек.
Елбасының еліміздің даму бағыттарының бірі ретінде ауыл шаруашылығы өндірісін, оның ішінде мал шаруашылығын атауы да бұл саланың ерекше маңыздылығын білдірді. Мысалы, әзірге отандық ауыл шаруашылығы өнімдерін өндірушілер ауыл шаруашылығы өнімдерімен еліміз тұтынушыларының қажеттіліктерін 40-60% деңгейінде ғана қамтамасыз етіп отыр. Егер де бұған отандық өнімдердің сапалық, бағалық сәйкессіздіктерін қоссақ, еліміздің келешекте Бүкіл әлемдік сауда ұйымы құрамында болатындығын айтпағанда, бүгінгі Кеден одағы жағдайында да мал өнімдері рыногындағы қиындықтарға душар болуымыз әбден мүмкін.
Халыққа Жолдауында, «Нұр Отан» халықтық-демократиялық партиясының съезінде Елбасы мал шаруашылығын дамытудың, оның ішінде ет өндірісін арттырудың қажеттілігін баса айтқан болатын. Атап айтқанда, ет өнімдерімен ішкі сұранысты ғана қамтамасыз етпей, екі-үш жылда жылына 60 мың тонна етті сыртқа шығару қажеттігі айтылды.
Қарағанды облысында өндірістік нысандар бұрында да етті мал шаруашылығы, оның ішінде ірі қара еті өндірісі ауқымдылығымен ерекшеленген болатын. Мысалы, өңірде аттары Одаққа белгілі болған «Просторный», «Батық» еттік ірі қара асыл тұқымды мал зауыттары тәжірибесі мен көрсеткіштері, кезінде мал тұқымдарын асылдандыру іс-шараларының құдыреттілігін көрсеткендей болған. Атап айтқанда, бұл шаруашылықтарда еркек ірі қара төлдерінің тәуліктік салмақ қосуы 1200-1400г., 12-14 айлықтағы тірідей салмақтары – 450-500 кг., аталық малдары 1400 кг. болған. Әрине бұлар рекордтық көрсеткіштер, дегенмен де шаруашылықтар орташа көрсеткіштері тиісінше бұлардан 10-15% деңгейінде төмен болды дегеннің өзінде, бүгінгі жағдаймен салыстырмалы түрде сараптар болсақ, бір жастағы еркек тайыншаның 1 кг. тірідей салмақтағы өзіндік құны 100-150 теңгеден аспайды екен. Сондай-ақ, сүтті ірі қара шаруашылығында да қырдың қызыл тұқымды ірі қара малын өсіретін «Красная-поляна» мал зауытында сауын малдың орташа сүттілігі жылына 3600 кг. болса, бүгінде бұл көрсеткіш 2000 кг. деңгейден аса алмай отыр деуге болады. Демек, бүгінде бұл аталған шаруашылық көрсеткішінің 70% деңгейіне қол жеткізе отырып та сүт өнімінің өзіндік құнын 20-25% төмендетуге болады екен. Бұл деген мал шаруашылығын кең көлемді селекциялық іс-шараларын ұтымды атқару арқылы, таяу жылдарда ет, сүт өнімдерінің бағаларын бүгінгі жағдайдан кем дегенде төрттен бірге төмендетіп, тұрақтандыруға мүмкіндіктердің барлығын көрсетсе керек.
Бірақ, бүгінде өңірде өндірілетін мал шаруашылығы өнімдерінің 80% жуығының шағын, отбасы шаруашылықтары үлесіне тиесілілігі, өндірілген өнімдер көлемі нақтылығының күмәнділігі мал басы өнімділігін жетілдіру іс-шараларын жүргізуде айтарлықтай күрделілік қалыптастырып отыр. Біз қанша жерден мал шаруашылығы, ауылда негізгі тіршіліктің, кәсіпкерліктің, табыстылықтың бірден-бір көздері деп насихаттағанымызбен, бұрынғы мемлекеттік шаруашылықтардағы енжарлықтан арыла алмай отырғанымыз да кедергілер жасауда.
Атап айтқанда, біріншіден, мемлекет тарапынан жылдан-жылға ауқымы артып келе жатқан көмектер мен қолдауларды тиімді пайдалана алмау, екіншіден, ауыл шаруашылығы құрылымдарының кәсіптерін ашық та жариялылықта жауапкершілікпен жүргізу қажеттіліктерін толықтай сезінбеу басты қолбайлау болып отырғанға ұқсайды. Мысалы, бүгінде ірі қара төлдерінің орташа тәуліктік салмақ қосуы – 400-500г., екі жастағы тірідей салмақтары 300-350 кг. аспай, кейде қосымша салмақ құнының сату бағасынан да жоғары болатындығы әзірге көпшілік өнім өндірушілерді алаңдатып отырған жоқ.
Сондай-ақ, өңірде 2010-2012 жылдарға жобаланған, екі мамандандырылған етті ірі қара шаруашылықтарын ұйымдастыру да тиісті өндірістік-экономикалық сараптамаларға, мемлекет-жеке меншік серіктестігі арқылы қаржыландыру жүйесіне сенімсіздіктерден белгісіз мерзімге шегерілген сияқты. Атап айтқанда, қыруар қаржы есебінен ұйымдастырылатын шаруашылық құрылымдары иелерінің құқықтық негізде нақтыланбауы жұмсалған қаржы қайтарымына кепілділікті қалыптастырмай, бүгінде мемлекетте бар қаржылық мүмкіндіктерді мақсатты, тиімді пайдалануға мүмкіндік бермей отыр.
Сонымен қатар, өңірдегі мал шаруашылығы жағдайына ішінара жүргізілген сараптау жұмыстары мал басының тұқымдық құндылықтарын арттыру мүмкіндіктерін айтпағанда, шаруашылық құрылымдары жүйесін жетілдіру есебінен де қолда бар малдың өнімділігін біршама арттыруға болатындығын көрсетіп отыр. Дегенмен, соңғы жылдары елімізде, оның ішінде Қарағанды облысында да мал шаруашылығын дамыту бағытында біршама игі істердің атқарылып келе жатқандығын айтпауға болмайды. Мысалы, соңғы кезде облыс аумағындағы ірі қара малдар өнімділігін төлдері есебінен арттыру бағытында «Асыл-түлік» АҚ тарапынан, облыстық, республикалық бюджеттер есебінен тиісті қызметтер, атқарылуда. Облыстық «Мамандандырылған етті ірі қара шаруашылығын дамыту» бағдарламасы аясында да біршама іс-шаралар атқарылды.
Бірақ та мал шаруашылығы өнімдерін өндіруде елімізде, оның ішінде біздің өңірде де бар мүмкіндіктер жетімсіз пайдаланылып отыр деп айтуға болады. Осыдан да болар, жоғарыда айтылғандай, тікелей Елбасының тапсырмасымен мал шаруашылығы саласын өркендету бағытында нақты міндеттер айқындалып, қомақты қаржылай көмектер де қарастырылды, «Кең көлемді мал шаруашылығы селекциясы» жобасы құзырлы мемлекеттік органдар мен ауыл шаруашылығы ғылыми мекемелері қатысумен жасалып, екі бағытта іс-шаралар да атқарыла бастады.
Біріншісі, шет елдерден белгілі бір көлемде етті бағыттағы асыл тұқымды мал бастарын әкеліп оларды жергілікті жерлер жағдайында өсіріп, көбейту. Екіншісі, айтарлықтай шығындарды қажет етпейтін, яғни шетелдік, отандық құнды аталық малдар ұрықтарын пайдалану арқылы жергілікті мал басының өнімділік көрсеткіштерін көтеру.
Бүгінде облыста мал шаруашылығы ерекшелігіне байланысты тиімдісі екінші тәсіл болып есептеледі, себебі өңірде іріленген мал шаруашылығы құрлымдары саны шектеулі, негізгі мал өнімдері шағын, отбасы шаруашылықтары еншісіне тиесілі болып отыр. Сонымен қатар, мал шаруашылығы өнімділігін арттырудың басты, нақты және жедел игерілетін жолы өнімділік құндылығы айқындалған аталық малдарды пайдалану немесе олардың ұрықтарымен аналық малдарды қолдан ұрықтандыру болып табылады. Мысалы, ірі қара аталық малдарын табын жағдайында пайдалану, біріншіден, тұқымдық құндылығы төмен аталық малдарды пайдалануға мүмкіндік жасайды, екіншіден, жұқпалы аурулар таралуына ықпал етеді, үшіншіден, шығынды. Бір бас аталық малды ұстауға кететін жылдық шығын 250-300 мың теңгені құрайды екен.
Сондықтан да өңірде екі жылдан бері қолға алынып отырған, «Асыл-түлік» АҚ арқылы арнайы бюджет қаржысы есебінен ірі қара мал басын құнды аталық мал ұрықтарымен ұрықтандырудың тиімділігін айтқымыз келеді. Егер, ауылда жергілікті атқарушы органдар басшылары тарапынан бұл маңызды іс-шара қолдау тауып, мал өнімдерін өндірушілер ынталылығы қалыптасса, жылдан-жылға бұл мақсатқа бөлінетін мемлекеттік қаржы көлемімен қоса, мал өнімділігі де тең дәрежеде арта берер еді.
Өкінішке қарай, бүгінде мал шаруашылығымен айналысатын ағайындарымыздың басым бөлігі әлі де мал бағу, мал азығы құнының қымбаттау қиындықтарын айтудан, ал аудан, ауыл әкімдері, жартылай күштеп, үгіттеп шаруа қожалықтарын мал өнімдері базарына жетелеп, болмашы бағаға арзандатып саттырудан аса алмай жүр. Сондықтан Елбасының елімізде азық-түлік қауіпсіздігін, тұтынушыларды сапалы, тиімді, тұрақты бағалардағы тағамдармен қамтамасыз ету жөніндегі тапсырмаларын абыроймен атқарамыз десек, жергілікті атқарушы органдардың да мал шаруашылығы саласына тың көзқарас қалыптастыруы керек-ақ.
К.САРХАНОВ, Ауыл шаруашылығы ғылымдарының кандидаты.