Бүгіндері Жер-ана жиі-жиі ыңырана тітіркенетін болды. Дүлей дауылдар тұрғызып, теңіздерді тасытып, әр жерде адам ұясының астан-кестенін шығарып жатыр.Және бұл құбылыс, табиғаттың айрандай бұзылуы барған сайын үдей түсіп үрей туғызады. Бұ дүниеден неге тыныштық кетті?! Осының бәрі неден, ненің салдары деген сауалдар кім-кімнің де көкірегінде тұр. Адам баласы осы сауалдарға жауап іздейді. Осының бәрі әлде «Табиғаттың бермегенін тартып аламыз!» деп тепсінген кешегі астамшыл ұрпақ істерінің салдары ма? Астамшыл адам өзі еміп келген Жер-ана омырауын тепкіледі. Осындай оспадар әрекеттен Орталық Азия кіндігінде Арал апаты орын алды. Арал апаты іле адам апатын тудырды. «Хабар» арнасынан күні кеше жүріп өткен «Жоқтау» фильмі осындай ойларға жетелейді. Фильмнің толық аты – «Жоқтау. Жиырма жыл өткеннен кейін». Авторы да, режиссері де – Сергей Әзімов. Деректі қазақ киносының жетекші өкілі. Сергейдің «Жоқтауы» Арал қасіретіне арналған киноэпопеяның бірінші бөлімі болатын. Оны қазақ көрермені бұдан жиырма жыл бұрын көрген. Фильм 1989 жылы түсірілді. Алайда, осынау апат аймағының перзенті ретінде Сергей (Ол Нөкіс қаласында туған) Арал басына төнген нәубетті тым ерте көре білген еді. Мәскеуде ВГИК бітіріп келе салысымен, ұзатпай болашақ фильм сценарийін әртүрлі инстанцияларға ұсынды. Алайда, жас режиссердің жанайқайы кеңестік идеологияға қайшы келді. Сондықтан ол идеология бұл идеяны жөргегінде тұншықтыруға тырысты. Арал перзентінің бұ жанайқайы экранға осы бетінде шығар болса, таяқтың бір ұшы қызыл Кремльдің өзіне тиетін еді. Сондықтан да фильмді түсіру тек қызыл режім құлай бастаған 1989 жылы ғана жүзеге асты. «Жоқтау» – аты айтып тұрғандай, шынында да ажал құшқан Аралға арналған кинореквием болып шықты. Ғасырлар бойы омырауы бақ-береке, мейірімге толы Аралды еміп өскен жағалау халқының жоқтауы – солақай саясат құрбаны болған теңіз ананы жоқтауы болып шықты. Арал ананы қылғындырып өлтірген қызыл империя еді. Бұл үкім экранда көтерілген материал астарынан айғайлап тұрды. Деректі фильмнің тұла бойы жағалау халқының жанайқайы еді. Тартылған теңізге телмірген халық зары еді. Әсіресе, жағалау халқы арасында бала шетінеудің асқынуы жайлы түсірілген эпизодтарды толқымай көру мүмкін емес... көрерменнің аза бойын қаза етеді... Кішкентайларын кебінге орап, кішкентай табытқа салып көтерген ата-аналар... Кішкентай төмпешікке айналған жүздеген сәби молалары. Әр мола басында қаңыраған – бір бесік. Талбесік. Өмірге келмей жатып өмірден кеткен нәрестелер... Бұдан артық қасірет бар ма? Жаппай дерлік (80 пайыз) (анемия) қан аздыққа шалдыққан аналар. Теңіздің көшкен табанынан көтерілген ақ тұз, дауыл астында тұншыққан егінжайлар, өрістер. Аппақ сорға айналған сор өлке... Ауызсу орнына ішкені у. «Ертеңім не болады» деп үрпиген «еңбегі еш, тұзы сор» пәруана жұрт. Айдың-күннің аманында аңырап атажұрттан көше бастаған жылдар... боса бастаған жылдар. Осының бәрі «Жоқтаудың» жұлынды тақырыбына айналған. Деректі фильм кезінде советтік идеология бүркемелеген сықпыты кісі шошырлық шындықтың, Орталық Азия халқына қарсы жасалған тарихи қылмыстың бет пердесін сыпырған еді, сол сұрапыл шындықты жалаңаштап экранға алып шыққан еді. Түсіне білгенге «Жоқтау» тек қана жоғалғанды жоқтау емес, кер кеткен заманға айтылған ең ауыр қарғыс – халық қарғысы болатын. Мінеки, араға жиырма жыл салып арзымас Арал жырын күрескер режиссер ел назарына тағы ұсынды. Бұл фильмде режиссер осыдан 20 жыл бұрын экранда көрінген «Жоқтау» кейіпкерлерін іздеп тағы жолға шығады. Жиырма жыл ішінде Арал тағдырында да, Арал маңындағы адам тағдырында да айтулы өзгерістер болыпты. Оны біз бұрынғы фильмнің бүгінгі көзі тірі кейіпкерлерімен кездескенде көреміз. Егер Аралды құтқаруда теңіздің Қазақстан бөлігінде ауыз толтырып айтарлықтай жаңалықтар болып жатса, ажал аузындағы Аралдың Қарақалпақстан жағында «баяғы жартас сол жартас» күйінде тұрғандай.Бұ жайлы Сергей Әзімов камерасы алдында бірнеше қарақалпақ жазушысы ой толғайды. Олар «әл үстінде жатқан» Арал ананы құтқару жөнінде қабылданған талай қаулылардың қағаз жүзінде қалғанын айтады. Оның себебі, қарақалпақ жазушыларының пікірінше, КСРО құлағаннан кейін Арал тағдырына тікелей қатысты Орталық Азияның бес республикасының бесеуінің де Аралға жаны ашығанымен, Әму мен Сырдың суын бөлісуге келгенде әрқайсысы өз мүддесін күйттеп кететіндігі екен. Әму мен Арал суынан бес республиканың бесеуі де күн көріп отыр. Алайда, оның екеуі – Тәжікстан мен Қырғызстан Әму мен Сырдың бастауында отырған елдер. Сондықтан да олардың суға қатысты саясаты «қазаншының еркі бар қайдан құлақ шығарса» деген мәтелді еске түсіреді. Демек, суды әділ бөлу жайы әлі іске аспай отыр. Бұндай жағдайда Сырдың суын екі республикадан – Қырғызстан, Өзбекстаннан кейін алатын Қазақстанның жағдайы тіпті қиын. Іс жүзінде қазақ диқандарының егін-жайына Памирден басталған мол Сыр суының тек қырғыз, өзбек диқандарынан ауысқаны ғана жетеді екен. Қазақстан шарқ ұрып бұл тығырықтан шығу жолдарын іздеді. Ең жоғары деңгейде көршілес республика басшыларымен талай кездесулер өтті. Бірақ, уәдеге құлақ қарық болғанымен, теңіз суға толмады. Керісінше, күннен күнге, жылдан жылға Арал шегірен былғарыдай жиырыла берді. Тартыла берді. Қазақстан Президенті Н.Назарбаев осы тұста шұғыл тарихи шешімдер қабылдады. Мәселені тікелей бақылауға алды. Қазақстан Аралды құтқаруда өз күшіне сүйенуге мәжбүр болды. Қолда бар мүмкіндікдер іске қосылды. Нәтижесінде, Қазақстан өкіметі алақан жайып әлдекімнен көмек күтіп отыра бермей, нартәуекелмен Аралды құтқарудың қазақстандық нұсқасын жүзеге асыруға кірісті. Алдымен, Аралдың Қазақстан жағында жатқан бөлігі – «Кіші Аралды» құтқару қолға алынды. Бұл бастамаға да осқырып қарағандар болды. Бірақ, көз қорқақ, қол батыр. Қыруар күш жұмылдырылды. Аралды екіге бөлген алып дамбы бой көтерді. Жоба өз-өзін ақтады. Бүгінде «Кіші Арал» суға тола бастады. Балық шаруашылығы қайта жанданды. Келмеске кеткендей болған теңіз енді сәл көтерілсе 30 шақырым жердегі Арал қаласына да жеткелі тұр. Аралдың бір тұрғыны ақ шашты анамыз, фильмде, «Өмірге келгенде шомылған теңізім еді... өмірден кетерде де шомылып өтсем арманым жоқ...» деп қалды. Қарапайым ана аузынан айтылған бұл арман күллі аралдықтардың арманы еді... Сол арман бүгінде ақиқатқа айнала бастағандай. Әл үстінде жатқан алып Аралдың бір бөлігін ортадан дамбы тартып құтқару, қарап тұрсақ, тек Тәуелсіз елдің ғана қолынан келер құдірет екен. Бойынан пассионарлық қуаты өшпеген ұлттың қолынан келер қимыл екен. «Кіші Арал» – теңізді күтіп телмірген халыққа Тәуелсіздік тартқан сый демеске лаж жоқ. «Жоқтау. Жиырма жыл өткеннен кейін» фильмі осындай ойға жетелейді. Аралды құтқаруға жұмылған жұрттың жасампаз жігерін сезесіз. Арал қаласында балық өңдейтін заманауи зауыт іске қосылған. Оны өз қаржысына салдыртқан осы өңірдің өз баласы, бүгінде республикаға белгілі кәсіпкер Ұзақбай Айтжанов. Фильмде суармалы шаруашылықта суды үнемдеудің заманауи әдісі де әңгіме болады. Ол – тамшылатып суару әдісі. Израильде өзін-өзі ақтаған бұл әдісті сусыз Сыр шөліне алып келіп, жайқалтып егін егіп, толағай табыс таба бастаған қазақ шаруаларын да осы фильмнен кездестіресіз. Сергей Әзімов фильмі Аралды құтқарудың келешегі бар жолы деп, Әму, Сыр суын үнемдеудің бірден-бір жолы деп осылайша егінді тамшылатып суару әдісін ұсынады. Әму, Сырдың суы үнемделмей, Аралды ажал аузынан құтқару мүмкін емес екені айтылады. Одан да басқа бір жоба болған. Ол – Сібір өзендерін Аралға бұру жобасы. Бірақ, бұл жоба бүгінде көкжиекте кілкіген сағымдай көзден ғайып болып барады. Өйткені – «кісідегінің кілті аспанда». Арал тағдыры – шынтуайтына келгенде, Орталық Азияны мекендеген 50 миллион халық тағдыры. Осы ретте «Бес күндігін ойламаған әйелден без, бес жылдығын ойламаған ерден без» деген аталы сөзге «Елу жылдығын ойламаған елден без» деген тіркес еріксіз сұранып тұрғандай. Су дауы Орталық Азия республикаларының басын бұ тауқымет төңірегінде түптің-түбінде қосары анық. Лажсыз қосары анық. Бірақ, ол қашан? Орталық Азия елдері қосылып, ондай даналыққа қол жеткізгенше қай заман!
«Жоқтау. 20 жыл өткеннен кейіннің» жалғасын арадан елу жыл өткесін де біздің ұрпақтарымыз түсіріп жүрмесе неғылсын... деген ойлар келеді. Фильм осындай ойларды қозғайды. Бұдан Әзімов фильмінің өңір үшін өзектілігі көрінеді. Фильмде көтерілген мәселелер тек бүгінгі күннің ғана емес, күндердің-күнінде біздің ұрпақтарымыз беттесер болашақтың проблемасы екені көрінеді. «Жоқтау» – бүгінгі қазақ деректі киносының дауысты дабылы. Көл тағдыры, жер тағдыры, ел тағдыры туралы дер кезінде дүңкілдеген дабыл. Фильмнің түсірілуіне Қызылорда облысының әкімі Болатбек Қуандықов қызу қолдау көрсетіпті. Өйткені, Аралдан көтерілген тұзды шаңыт дәмін, ең алдымен, осы облыстың халқы татады. Экология бұл аймақ үшін жәй сылдыр сөз емес. Экология бұл аймақта әрбір жұтқан ауаң мен суыңнан сезіледі. Ендеше, күреспей көр. Экран өнерінің құдіреті сол, кино тілімен сәтті айтылған жергілікті проблема жылжып барып жаһандық проблеманы қозғайды. Сондықтан да, деректі кино шебері Сергей Әзімовтің Арал тағдырына арналған «Жоқтауы» әлем тағдыры туралы ойға жетелейді. Жер-ананы тітіренткен адам астамшылығын еске салады. Жақсылыққа қарай адам өзгермей, жақсылыққа қарай әлем өзгермейтінін еске салады.
Смағұл ЕЛУБАЙ.