Кино • 12 Мамыр, 2017

Деректі фильмге дүр сілкінер кез келді

515 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Ризашылық бағасы бүгінгідей рейтингпен белгіленбейтін заманда мемлекеттік өнер мәртебесін иеленіп, патриоттық сезім мен отаншылдық сенім арқалаған, та­биғатына белгілі бір мұрат-мақ­сат­ты жинақтап, өмірдің тере­ңі­­не бойлап, оны қаз-қалпында ай­шық­таған деректі фильм жанры дәл қазір тоқырауға ұшырағандай.

Деректі фильмге дүр сілкінер кез келді

Жыл сайын 7-8 туынды шығаруға ш­амасы келуімен, өзінің бар екенін білдіргені үшін ғана рахмет айтқызатын халге келгені ойландырмай қоймайды. 2006-2016 жылдар аралығында, яғни соң­ғы он жылда «Қазақфильм» АҚ 162 де­рек­ті фильм түсірген. Ал өткен жылы көп­ші­лік­ке 8 деректі фильм ұсынған. Он жыл үшін, тиісінше, бір жыл үшін бұл сан аз ба, көп пе, қоғамдық маңызды идея қам­тыл­ды ма, туынды тақырыптары сәтті ұй­­ым­дастырылған ба, кімдер түсірді, ең бастысы, көрерменін қызықтыра ал­ды ма, деген шолақ-шолақ сауалдарды шұ­быртып қоя беруге болады. Бірақ бұ­лардың бәрінің басында «Қазақстан Рес­публикасы Мәдениет және спорт ми­нистрлігінің тапсырысы бойынша түсірілген» жазу тұр­ған­нан кейін деректі фильм ре­жи­ссер­ле­рінің шығармашылық еркін­дігі ту­ралы ойыңнан шапшаң қайтуға мәжбүр боласың. Егер режиссер аса талантты болмаса, дайын идея-
мен түсірілген деректі фильмнің бас-аяғы әрқашан жұп-жұмыр бола бермейтінін түсіну үшін көп ақылдың керегі жоқ. Әрине, деректі фильмнің мемлекет идеологиясымен, саясатымен тығыз байланыс-
ты мәдени шығармашылық құрал екенін ешкім жоққа шығара алмайды. Бі­рақ жоспарлы дүниені жүзеге асы­ру­да шабытты режиссердің шы­­ғар­ма­шылық еркіндігі маңызды 
ша­рт болуы қажет шығар. 
Былтыр түсірілген фильмдердің та­қы­рыптарына назар аударып, идеясына барлау жасап көрейік: «Бейсетай Дәу­ренбеков және 12 тағдыр» (реж. Қ.Қуа­нышбаев), «Кәукен жұлдызы» (реж. Ғ.На­сыров),  «Нұртас Оңдасынов» (реж. О. Тастанов), «Қасиетті күмбез» (реж. О. Тастанов), «Үмітсіз күн келмейді» (реж.М.Есіркепов, М.Есеналиева), «Біздің мақсат – халыққа қыз­мет» (реж. В. Тюлькин, С. Бейсенбин), «Се­нім жолында» (реж. Ә. Байғожина).
Сөз жоқ, режиссерді идеясы асырай­ды. Режиссер кәсібінің өзі идеядан тұ­ра­ды. Деректі фильм түсірумен айна­лы­сатындар туындылары арқылы көп жайт­ты алдын ала айтуға, өмірдің ағымын, беталыс-бағытын жұрттан бұ­рын байқауға тиіс. «Қане, қандай де­рек­­ті фильмді білесің? Ол сені не­сімен қы­зықтырды?» деген сауал қойылса, екі­нің бірі жауап бере алмай тосылып қа­ла­тыны анық. Өйткені, деректі фильмге мағынасын жоғалтқан, қажетсіз өнер ре­тінде қарайтындардың кесірінен осындай тұтас түсінік қа­лыптасып үлгерген. Осы­ған сәй­кес көрерменнің деректі фильм­ге ықы­ласы қалай жоғалса, оның бой­ындағы осы немкеттілікті бай­қа­ған деректі фильм тү­сі­рушілері де кәсібіне атүсті қарау­ға көш­кен сияқ­ты. 
Мысалы, ең соңғы түсірілген «Бей­се­тай Дәуренбеков және 12 тағ­дыр» атты Қайрат Қуаныш­бае­в­-
­тың деректі филь­мін кө­ріп отырып, сағыздай созылған оқи­­­ғ­а­­ның ұзақ­тығынан іш пысып, жарылып ке­те жаздауға болады. Басқа кемшілігін бы­лай қойып, ең алдымен, бір адамның өмірі туралы екі сағат бойы есі кеткенше «езу» кө­рерменге жасалған зорлық-қия­нат. Министрліктен тапсырыс а­л­ған «Қазақфильм» режиссерінің қо­лына камера ұстатып, «Бар, Дәу­рен­бековті тау­­ып ал да, деректі фи­льм түсіріп кел» деп көшеге қоя берген сияқты әсер қал­д­ырады. Кадр сыртында мә­тіні жоқ, мұ­­рағат материалдары аз, тек сол оқи­ға­ға куә болған көзі ті­рі адамдардың ес­телік-сұхбаты тү­­рінде өрбитін фильм­де бір ізді ши­ырлап, қайталау басым. Ал ота­ғасының жарының аузынан «12 адам­ның өмірін ажалдан араша­лап қал­ған Бейсетайға «Халық қаһарманы» атағы берілсе, жақсы болар еді, бермесе, бермеді деп тағы ренжімейміз» деген сөз­ді естігенде, батырлық, азаматтық ту­­ралы асқақ ұғымдар аяқасты тас-тал­қан болғаны үшін, бейбіт өмір ба­ты­ры­ның құнын көз алдымызда сонша тө­мендеткені үшін режиссерге амалсыз ренжідік. Жоқ, фильмнің тоқетер түй­іні осы ек­енін түсінеміз. Бірақ оны қа­ра­дүр­сін жеткізудің қажеті қанша еді? Ре­жиссер таудай етіп әспеттеп отырған тұл­ғасын биіктетіп әкелді де, жаны ашымас­тан төбеден төмен қарай тастай салды. Қалай басталып, немен аяқталуы ти­іс екенін жүйе­леген драматургиясы, сау­атты сценарийі болмағандықтан Бей­­сетай ақсақал туралы бітпейтін әңгіме бо­лып шыққаны басқа кім­нің кінәсі? Бір фильм үшін сапа­лы сценарий жазатын адамның табылмағаны ешнәрсемен ақтауға келмейді.
«Қазақфильм» қоржынынан шыққан фильмдердің бәрі нашар дегеннен ау­лақ­пыз, олардың әр­қай­сысы үлкен ең­бе­к­пен, із­де­ніс­пен келген авторлық туын­ды. Ту­ын­д­ылар түрлі фестивальдерге қа­ты­сып жатады, топ жарып, жүлде ала­ды. Бірақ отандық телеарналар «кө­­рер­мен­ді қызықтырмайды» де­­ген желеумен бұл фильмдерді көр­­сетпейді де, сатып алмай­ды. Біз осы уақытқа дейін Қазақстанда тү­­­сірілген деректі фильмдердің іші­н­ен мың­даған долларға сатылып, мыңдаған қа­ражат тапқан ту­ын­дылар туралы естіген жоқ­пыз. 
Деректі фильмнің көркемдік дең­гей­і­нің төмендеп бара жат­қа­нын байқау қиын емес. Деректі филь­м­д­ердің орны бос тұр­ған­дық­­тан те­ле­визиядағы әр арна­ның цикл­ды телехабарларын кө­рер­мен­ге де­­ректі фильм деп қа­был­дау­ға тура ке­л­еді. Ал әрбір телеарна өз таңдаған та­қырыбы бойынша шығармашылық бір­лес­тіктер арқылы тапсырыссыз түсіріп не­месе тәуелсіз студияларға өз идея-
сымен дайындатқызып, халыққа ұсы­нып отыр­ған фильмдерінің ағар­тушылық, та­нымдық сипаты тө­мен, сараптамалық си­паты ту­ра­лы сөз қозғаудың өзі артық, есе­­сіне, ақпараттық жағы басым. 
Бүгінгі деректі фильм мен кө­рермен арасындағы мәселенің түй­іні, адам экраннан өзін, өзі өмір сү­ріп отырған қоғамның шынайы бол­мысын көре алмағандықтан, бі­рін-бірі жатырқайтын болған. Осы­дан ке­ліп қоғам деректі фи­льм­ді қажет қыл­май­ды деген пікір қа­лыптасқан. Ал бұл теледокумента­лис­тика туындылары, не­гі­з­інен, портреттік жанрда жа­салады, бас­ты қаһармандары мем­лекет және қоғам қай­рат­кер­лері, өнер адамдары, саясаткерле­р, спор­т­шылар болып келеді. Мұ­ның бә­рі сыпыра мақтау мен ғұмыр­ба­ян­дық ғақлиядан тұрады. Бірақ бос қалған кинодокументалистика ке­ңіс­тігінің орнын тап осы те­ле­доку­менталистика толтырып, бас­қа баламасы болмағаннан кейін, амал жоқ, қабылдауға тура келеді. 
Сонымен, «Қазақфильм» дай­ын­­дап бер­ген фильмдерді қай­дан көреміз?» деген сұрақ туады. Өй­т-
кені, өз телеөнімін тық­палағаны бол­маса, деректі фильмдерді да­мы­л-
­сыз көрсетіп жатқан арна атауымен жоқ. Алайда, эфир жиілігінде «Қазақ­фильмнің» туындыларына орын қа­ра­стырылмағанымен, қазақстандық теле­арналар мен көрермен үшін «Россия», «НТВ», «Discovery», «National Geographic» жә­не басқа да батыстық теле­арна­лар­дың фильмдері кең сұранысқа ие. Демек, бұл деректі фильм – қызық­ты сала, тек шетелдік ре­жи­с-
­серлер секілді қы­зықтырып тү­сі­ре білсе, ол қалай да өз аудито­рия­сын қалыптастырады дегенді мең­зей­­ді. Бұлар бүгінгі мен кешегі та­­­рихтың беймәлім сырларын ка­­мера мен көк сандық арқылы ж­ай­­ып салуға әбден кәнігі болып ал­­ған. Мақтамайды. Адам болса, кісілігі мен пенделігін, оқиға бол­са, дұрысы мен бұрысын, ақ пен қа­ра­сын түр­лі дереккөзден алын­ған мәлімет ар­қылы қатар алып отырып өреді. 
Көркем фильмнің көлеңкесінде екін­­ші қатарға ысырылып, ескер­у-
­сіз келе жатқанымен, талантты режиссердің жұмысы бәрібір елең еткізбей қоймайды. Әйт­песе, осыдан жиырма жыл бұрын түсі­ріл­ген, деректі фильмнің барлық талабына жауап беретін белгілі режиссер Сергей Әзі­мовтің «Жоқтауын», Әсия Сүлееваның «Кә­мшатын», Бақыт Қайырбековтің «Мұ­сыл­­мандыққа дейінгі сенім мен қа­зақ дәстүрлерін», Е.Әбді­­рах­ма­новтың «Не­вада-Қазақ­стан­ын», Ғ.Мүсірепов пен Р.Мұхаме­ди­я­ро­ва­ның арасындағы се­зім сырла­рына құрылған «Классиктің ке­шік­­­кен махаббатын» телеарна­дан бір мәрте болса да көріп қал­ған кө­рермен әлі де ұмыта қой­ма­ға­ны­на сенер едік. 
Дәл бүгін деректі фильмге ар­қау болатын тың идеяның тап­шы­лығы өткір се­зіледі. Бұл сала шы­ғ­ар­машылық тал­ғаммен өрілген мық­ты тақырып пен мәнді сце­на­рийге сусап отыр. Бұл екеуі бол­маса, қан­ша жерден қаражат құй­ы-
лып, қолдау-қол­паштау бол­ға­ны­мен, фильм көрермен та­ра­пы­нан қабылданбайды. 
«Қазақстандағы 100 жаңа есім» жо­ба­сы бағытындағы міндеттің қо­мақты да, сү­белі бөлімін жүзеге асы­ру ісі «Қазақ­фи­льм­ге» тиесілі бо­латыны сөз­сіз. Бүгінгі за­ман­дас­тарымыздың жетістіктеріне на­зар аудартатын жобаға кімдер кейіпкер болады, ең бастысы, оларды кімдер тү­сіреді және қалай түсіреді? Үкі­меттен бөлінетін қаржыны дұ­рыс пайдаланып, тұл­ғаларды сәт­ті таңдай ала ма? Қолынан түк ке­л­мейтін кездейсоқ адамдарға тап­сы­рылып, қазынаның ақшасы жел­ге ұшып кетпей ме? Есеп үшін ғана түсіріліп, ел руханиятына қосар тамшыдай үлесі болмаса, қайтпек керек? Деректі фильмнің дүр сілкініп, керек дүние екенін көрсететін жері – осы. Шығармашылық туынды жеке суреткердің шабытының нәтижесі ғана емес, тарихқа айналған кеше­гі күндерді бұр­маламай, тың тақы­рып­қа айналдыра оты­р­ып, бүгінгі за­мандаспен сырлас­тыр­са,  адамды, ізгілікті сүюг­е үндесе, қоғам үшін қа­жет мін­­дет арқаласа, идеялық салмақты лай­ық­ты көтере алатын режиссері дәл та­­был­са, де­ректі фильм туралы біржақты па­й­ым­ның белең алуына тыйым болар ма еді. 

Айгүл АХАНБАЙҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан»

АЛМАТЫ