Тағы бір жылды тарих қойнауына қалдырып, жаңа жылға қадам бастық. Бұл – өткен жылғы жұмыстарымызды саралап, алға қойған мақсаттарымызды айқындайтын кез. 2009 жылдың білім-ғылым саласына бергені аз болған жоқ. Атап айтар жақсылығы да мол деуге болады. Сонымен, өткен жыл несімен ерекшеленді? Ендігі әңгімені осы тұрғыда өрбітіп көрелік.
Өркениет көшіне бет бұрған қыруар істің алтын арқауы болып есептелетін ғылыми-техникалық және экономикалық прогрестің негізгі қозғаушы күші білім десек қателеспейміз. Ол – қоғам дамуының кепілі. Білім беру саласында алға ұмтылмай артта қалу мемлекеттің бәсекеге қабілеттілігіне, ұлттың келешегіне кері әсер етеді.
Президент Нұрсұлтан Назарбаев өткен жылғы халыққа Жолдауында: “Елімізге экономикалық және қоғамдық жаңғыртудың талап-тілектеріне жауап беретін заманауи білім беру жүйесі қажет”, деп атап өткен еді. Бұл тапсырманы алдымен мектеп жасына дейінгі балаларға көңіл бөлмей орындау әсте мүмкін емес. Қазіргі уақытта елімізде мектепке дейінгі білім беру саласын дамыту мәселесі өзекті болып отыр.
Мектеп жасына дейінгі балаларға тиімді тәрбие беру, заман өлшеміне сай оқыту мәселелері ұлттық дамумен тығыз байланысты және мемлекеттік саясаттың ажырамас бөлігі.
Статистикалық мәліметтерге жүгінсек, 1991 жылы Қазақстанда 8743 балабақша жұмыс істеген, тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында соның 4868-і, (55,6%) жекешенің қолына өтіп кеткен. Содан кейінгі тоғыз жыл ішінде еліміз бойынша балабақша саны 7599 бірлікке азайды. Тек 2001 жылдан бастап балабақша желісінің саны көбейіп, құлдырау өрлеуге ұласып, 1167-ге жетті.
2001 жылмен салыстырғанда қазіргі уақытта мектепке дейінгі ұйымдар желісінің саны 750-ге өсті. Оның 55-інің құрылысы жаңадан салынып пайдалануға берілсе, 131 балабақша жекелер есебінен ашылды. Ал бұрын бар 564 балабақша қайта іске қосылды.
Қазір Отанымызда мектеп жасына дейінгі балалардың 37%-ын қамтитын әртүрлі типтегі 4568 балабақша жұмыс істейді, бұл көрсеткіш 2008 жылмен салыстырғанда 1,4%-ға артып отыр. Осылайша, қаладағы балаларды балабақшамен қамту орта есеппен алғанда — 43,2%, ауылдағы балаларды қамту 17,8%-ды құрайды.
Ауыл мектептері жанынан ашылған 2651 шағын орталықтарда 68038 бала тәрбиеленуде. Негізінен оған аз қамтылған отбасы балалары тартылып отыр.
Мектеп жасына дейінгі балаларды балабақшамен қамтудың жоғары көрсеткіштері Қостанай (90%), Қарағанды (68,7%), Ақтөбе (63,3%) облыстарында болса, Оңтүстік Қазақстан (13,5%), Алматы (20,4%) облыстарындағы нәтиже төмен.
Дегенмен, Елбасының қолдауымен сең қозғалды. Бірақ балабақшаға кезекте тұрғандар саны азаяр емес (260 мың). Президент Н.Назарбаев өткен жылы тікелей тележеліде бұл мәселені баса айтып, Білім және ғылым министрлігіне, облыстық және Астана, Алматы қалаларының әкімдіктеріне мектепке дейінгі мекемелердің халық үшін қолжетімді болуын, қысқа мерзімде атқарылуға тиіс шараларды тапсырды.
Соған орай, жас ұрпақты балабақшамен қамту жөніндегі 2009-2015 жылдарға арналған қысқа мерзімді және орта мерзімді шаралар тізбесі жасалынды. Оның біріншісі жергілікті атқарушы органдармен бірлесіп 2009-2015 жылдар ішінде мектепке дейінгі мекеме нысандарын мемлекеттік және жеке меншік қаржы салымы есебінен тұрғызудың жоспар-кестесі түзілді; екіншісі мемлекеттік органдар орналасқан балабақша ғимараттарын босату шаралары; үшіншісі мектепке дейінгі ұйымдарды ашу мақсатымен өзге ғимараттар мен орындарды пайдалану қарастырылуда.
Білім және ғылым министрлігі мен облыстардың және Астана, Алматы қалаларының әкімдіктері бірлесіп жүзеге асырған қысқа мерзімді шаралар нәтижесінде 2009 жылдың соңына дейін қосымша 16 129 орын пайдалануға берілді.
Елбасы “Нұр Отан” халықтық-демократиялық партиясының XІІ съезінде (2009 жылғы 15 мамыр) берген тапсырмасына сәйкес 2009-2012 жылдары республикалық бюджеттен 57 400 орындық 200 балабақша құрылысын салуға қаржы қарастырылған.
Биылғы жылы “Жол картасы” аясында жөндеуге жататын мектепке дейінгі білім беру нысандарын нақтылау жұмыстары жүргізілуде. Қазіргі уақытта жергілікті атқарушы органдарға 1,9 млрд. теңге бөлініп, 73 нысанды жөндеуге тапсырыс берілді. Мектепке дейінгі мекемелерге лицензия беруді жеңілдету мақсатында Қазақстан Республикасы Үкіметінің арнайы қаулысы қабылданды. Әлеуметтік жағынан аз қамтылған отбасы балаларын мектепке дейінгі мекемелерге бірінші кезекте қабылдаудың мемлекеттік қызмет стандарты қарастырылып отыр.
Сол секілді мектепке дейінгі мекемелерді медициналық, кадрлық, оқу-әдістемелік және материалдық-техникалық жағынан жетілдіруді қамтамасыз ету мәселелері пысықталуда. Балабақшалардағы педагог қызметкерлердің білім, тәрбие беру деңгейі жақсаруда. Бұл саладағы педагогтардың жалпы саны 29,8 мың адам болса, оның 8337-сі (27,9%-ы) жас мамандар. Олардың 54,4%-ы жоғары білімі барлар. Балабақша тәрбиешілерін әзірлеу 31 педагогикалық колледжде жүзеге асырылу үстінде.
Қабылданған шаралар негізінде мектепке дейінгі мекемелер желісі 2010-2012 жылдары 217 мың орынға артатын болса, 2013 жылы 34,6 мың орынға көбейетін болады. Тұтастай алғанда, 2009-2015 жылдар ішінде 312,8 мың орындық 3358 мектепке дейінгі мекеме іске қосылады. “Жол картасы” аясында мемлекеттік білім беру тапсырысымен биыл балабақшаларға 2000 педагог дайындалады.
Білім беру ісінде Елбасының тапсырмасымен жүзеге асып жатқан “100 мектеп, 100 аурухана” мемлекеттік бағдарламасының маңызы ерекше. Бұл орта білім саласында зор басымдыққа ие, әрі министрліктің үнемі бақылауында тұр. Салыстырмалы түрде айтсақ, жоба шеңберінде 2007 жылы Қарағанды және Батыс Қазақстан облыстарында екі мектеп, ал 2008 жылы 33 015 орындық 44 мектеп пайдалануға берілді. 2009 жылы 33 839 орындық 46 мектеп оқушыларды қабылдады.
Жалпы, “100 мектеп” бағдарламасы шеңберінде 2007-2009 жылдары 86,3 мың орындық 106 мектеп салу көзделген еді. Ол негізінен үш ауысымда оқитын, апатты жағдайдағы мектептер болатын. Бұл білім ұяларының 21 нысанының құрылысы мерзімінен кешіктіріліп тапсырылды. Атап айтсақ, Оңтүстік Қазақстан облысында – 15, Астана қаласында 6 нысан кешіктірілді. Басты себептері, құрылыс материалдарының қымбаттауы дер едік. Қазір бұған жол бермеу жұмыстары жүргізіліп жатыр.
2010 жылы да мектеп салу жалғастырыла береді. Үкіметтің 2009 жылғы 31 тамыздағы №1292 қаулысы бойынша Парламентке ұсынылған “2010-2012 жылдарға арналған республикалық бюджет туралы” заң жобасында биыл 14 мектептің құрылысына 2 128 266 мың теңге көлемінде қаржы бөлінген.
Бұл жобаның жүзеге асуын бақылау үшін Білім және ғылым, Экономика және бюджеттік жоспарлау, Қаржы министрліктері мен Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық жөніндегі агенттік қызметкерлерінен арнайы жұмыс комиссиясы құрылды.
Елбасы өткен жылғы халыққа Жолдауында: “2010 жылға дейін білім беруді дамытудың Мемлекеттік бағдарламасын жүзеге асыру арқылы сапалы білім беруді арттыруымыз қажет. Бұл білім беру саласының басты міндеті” деп атап көрсетті. Жолдауды іске асыру үшін білім берудің барлық саласында халықаралық талаптарға жауап беретін сапалы білім беру қажеттілігі тұр. Бұл міндеттерді іске асыру ұлттық білім беру жүйесінің тиімділігі мен бәсекеге қабілеттілігін арттыруды жаңғырту болып табылады. Жоғары білім беру саласында осы бағытта қарқынды жұмыстар жүргізіліп жатыр. Қазіргі күні халықаралық білім беру стандарты жіктеуішіне сай келетін бакалавриат пен магистратура мамандарын жүйелі дайындау енгізілді. Жетекші жоғары оқу орындарында кадрларды әзірлеудің әлемдік озық тәжірибесін саралай отырып, білікті мамандардың, ғалымдардың, профессорлардың қатысуымен мемлекеттік стандарт жасалды. Сондай-ақ, онда еңбек рыногының тұтынушылары есепке алынды.
Қазір жаһандану дәуірінде интеграциялық процестердің қарқынды дамып отырғандығының куәсі болып отырмыз. Сондықтан ұлттық білім саласы әлемдік білім кеңістігіне кірігусіз дербес дами алмайды. Жаңа ғасырдың шынайы кілті саналатын сол жаһандану білім саласына мықтап енді. Соның арқасында әлемдік экономиканың интеграциялануы, жаңа ақпараттық технологиялардың пайда болуы кең қанат жайды. Күн санап ағылшын тілінің басымдылығы сезіліп келеді. Соған орай жоғары оқу орындары тың стратегиялар мен бағдарламалар әзірлеуде. Бұл, ең алдымен, студенттер алмасу, шетелдерде филиалдар ашу сияқты халықаралық ынтымақтастық талаптарынан көрінуде.
Болон процесі мен Лиссабон конвенциясы – халықаралық ынтымақтастықтың нақты дәлелі. 46 ел қосылған Болон процесінің нәтижесінде жоғары білімнің Еуропалық аймағы қалыптасты. Еліміз ТМД елдерінің ішінде алғашқылардың бірі болып 1997 жылы Лиссабон конвенциясын ратификациялады. Қазіргі күні Қазақстан Болон процесіне белсенді қатысуда. Осы арқылы оқуын әрі қарай жалғастырғысы келген студент Болон процесіне кірген кез келген елдің жоо-ларында оқи алады. Ол білім алып қана қоймай, қажет болса осы жалпы құрылымға кіретін кез келген еуропалық жоо-лардан белгілі деңгейде несие де ала алады.
Жалпы, білім беруді дамытудың 2005-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында Болон декларациясына қосылу жөніндегі негізгі бағдарлар айқындалған. Оған жоо заңнамалық, құқықтық-нормативтік базасын жетілдіру, жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру құрылымына бакалавриат — магистратура — докторантура сияқты көпсатылы білім беру жүйесін енгізу, білім беру квалификациясының халықаралық стандартына сай мамандықтар тізімін жетілдіру, құрылымы мен мазмұны жағынан халықаралық талаптарға келетін жоғары білім беру бағдарламаларын әзірлеу, оқу процесін ұйымдастыруда студенттердің ынта-ықыласын арттыру, прогрессивтік жүйе мен технологияны енгізу, білім беру бағдарламалары мен институтын аккредиттеу жүйесін құру, т.б. кіреді. Сондай-ақ, бүгінгі күні еліміздің 30 жоғары оқу орны Болон декларациясының негізі болып табылатын Университеттердің ұлы хартиясына қол қойды.
Білім беру саласындағы халықаралық ынтымақтастықтың нақты дәлелі – Қазақстан, Тәжікстан, Қырғызстан және Исмаилиттер Имаматы қатысуымен ашылатын Орталық Азия университеті дер едік. Аталған елдер арасындағы келісімге орай оның алғашқы іргетасы 2010 жылдың мамыр айында Президент Нұрсұлтан Назарбаев пен аса мәртебелі Ага Ханның қатысуымен қаланбақ.
Жалпы, жоғары білім саласындағы басты жаңалық – 2010 жылдың шілде айында Астана қаласында ашылатын Назарбаев университеті болады. Халықаралық деңгейдегі университетте ақпараттық-коммуникациялық технологиясы; өнер және әлеуметтік ғылымдар; инжиниринг және технология; жаратылыстану ғылымдары институттары жұмыс істейді деп жоспарланып отыр. Жоба әріптестерінің қатарында: Корей политехникалық университеті, Нью-Джерси технологиялық университеті, Кент мемлекеттік университеті, Питтсбург университеті, “Айдын” Ыстамбұл университеттері бар. Сонымен қатар, осы жобаны іске асыру барысында білім беру, ғылым және өндірісті интеграциялаудың жаңа моделі құрылады, бірегей академиялық орта қалыптасады. Еліміздің бас қаласы — Астананың Еуразияның білім беру және ғылыми орталығы ретіндегі рөлі артады.
2009 жылғы 27 наурызда техникалық және кәсіптік білімді дамыту мәселелері “Қазақстан Республикасында техникалық және кәсіптік білімді дамытудың 2008-2012 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасын заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз ету” туралы парламенттік тыңдалымда қаралып, Қазақстан Республикасында техникалық және кәсіптік білім беруді дамытудың 2008-2012 жылдарға арналған Мемлекеттік бағдарламасы бекітілді. Онда шетелдік сарапшылардың қатысуымен ТжКБ жүйесінің мазмұнын жаңарту, еңбек рыногының талаптарына сәйкес жаңа МЖМБС-ын әзірлеу, қазіргі заманғы өндірістің талаптарына сәйкес жұмыс берушілерді, әлеуметтік серіктестіктерді тартумен оқу орындарының материалдық-техникалық базасын жаңарту, оқытудың жаңа технологияларын енгізу қарастырылған. Сондай-ақ, техникалық және кәсіптік білім беру саласында әлеуметтік серіктестік пен халықаралық ынтымақтастықты дамыту да көзделген. Осы бағытта қазір көптеген жұмыстар атқарылып жатыр.
Өткен жылы Астана қаласында “Казақмыс” ЖШС қаражаты есебінен жетім және ата-анасының қамқорлығынсыз қалған балалар үшін 300 оқу орындық кәсіптік лицей ашылды. Атырау қаласында 700 оқушы орнын құрайтын мұнай-газ саласы үшін кадрларды даярлау және қайта даярлау өңіраралық орталығының, Астана қаласында 800 оқушыға арналған кәсіптік лицейдің, Оңтүстік Қазақстан облысындағы Бәйдібек ауданының Шаян ауылында 180 талапкерге лайықталған жатақханасы бар 360 орындық кәсіптік лицейдің құрылысы жүргізілуде және Екібастұз қаласында отын-энергетика саласы үшін техникалық кадрларды даярлау және қайта даярлау жөніндегі өңіраралық орталығының құрылысы басталды. Өскемен қаласында машина жасау саласы үшін өңіраралық орталық құрылысын салу бойынша жобаның сметалық құжаттары әзірленді және Индустрия және сауда министрлігіне мемлекеттік сараптамаға жіберілді. Шымкент қаласында өңдеу саласы үшін өңіраралық орталықтың құрылысы жобасының құжаттары әзірленді.
Техникалық және кәсіптік оқу орындары желісі 16 бірлікке (5 мемлекеттік және 11 жекеменшік) артты және 882 оқу орнын құрады, оның ішінде 513-і мемлекеттік болса, 369-сы жекеменшік. Жергілікті бюджет есебінен ТжКБ оқу орындарының материалдық-техникалық базасы 1,4 млрд. теңгеге жаңартылды. 180 техникалық және кәсіптік оқу орындарына 3.7 млрд. теңге бөлініп, күрделі жөндеу жүргізілді.
Жұмыс берушілердің талаптарына сәйкес құзыреттіліктер негізінде ТжКБ-ның 72 мамандығы бойынша мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарттары, 65 мамандық бойынша біріктірілген білім беру бағдарламалары, 720 арнайы пән бойынша үлгілік оқу бағдарламалары әзірленді. Педагогтар біліктілігі арттырылып, шетелмен тәжірибе алмасу да жақсы жолға қойылып келеді.
2009 жылы көптеген оқу орындары 16,2 мыңнан астам кәсіпорындармен техникалық қызмет көрсету еңбегінің мамандарын даярлау жөнінде келісімдер жасады. Нәтижесінде, кәсіпорындар өндірістік тәжірибеден өту үшін оқушыларға 48 мың жұмыс орнын берді. Әріптестіктің тиімді тетіктерін талдау және пысықтау мақсатында 2009 жылғы 20 қарашада Астана қаласында “Кәсіптік білім беру және бизнес: серіктестер сұхбаты” атты екінші халықаралық форум ұйымдастырылды. Форумда техникалық және кәсіптік білім беруді дамытуды қолдау қорын құру туралы Білім және ғылым, Энергетика және минералдық ресурстар министрліктері және “Атамекен одағы” Ұлттық экономикалық палатасы” арасындағы меморандумға қол қойылды.
Халықаралық ынтымақтастықты дамыту жөнінде ТжКБ жүйесінде жұмыстар жалғасын табуда. 24 техникалық және кәсіптік оқу орындары ынтымақтастық жөнінде белгілі ұлыбритандық колледждермен, оның ішінде Кембридж аймақтық колледжімен 14 келісімге қол қойды.
Министрлік пен UCPMІ (Франция) Консорд Консалтинг тобы, GEMCO ІNTERNATІONAL BV компаниясы, FONTYS (Голландия) қолданбалы ғылымдар университеті арасында екі ынтымақтастық ниет білдіру хаттамасы жасалды.
“Жол картасын” іске асыру шеңберінде оқу орындары базасында 100 926 адамды даярлау мен қайта даярлауға 10 млрд. 783 млн. тенге қарастырылды. Оқу орындары 170 мамандық бойынша жаңа оқу бағдарламаларын әзірледі. Облыстық, Астана және Алматы қалалары әкімдіктерінің өткен жылдың 25 желтоқсанындағы мәліметіне қарасақ, бөлінген 9 млрд. 470 млн. теңгеге 95,6 мың азамат қалаған мамандығы бойынша оқуға және қайта даярлау курстарына қамтылыпты. Соның ішінде: жұмыссыздарды қайта даярлау үшін – 64,6 мың, мемлекеттік тапсырыс бойынша кадрларды даярлау үшін – 20,2 мың, шетел мамандарын қазақстандық кадрлармен алмастыру үшін мамандар даярлауға 10,8 мың адам тартылды. Қайта даярлау курсын 55,5 мың адам аяқтап, олардың ішінен 30,7 мыңы жұмыспен қамтылды.
Қазақстанның әлемдік сахнадағы рөлі әр саладағы түрлі ғылыми жетістіктермен өлшенеді. Халықаралық сарапшылардың бағалауынша, еліміз ТМД елдері ішіндегі алдыңғы қатардағы елдердің санатына жатады. Бұл тек экономикалық көрсеткіштерге ғана емес, сондай-ақ өмір сүру сапасына да қатысты. Мұндай бағалау критерийлерінің бірі – елдің ғылым-білім саласының жағдайы. Азия Даму банкі ұйымдастырған “Білім және кәсіби дағды: Азия мен Тынық мұхиты аймағындағы елдерді жеделдетіп дамыту стратегиясы” зерттеуінің нәтижесі бойынша, Қазақстан Азия елдері ішінде білім дамуы индексі бойынша 1 орынды иеленді (EDІ). Біз 177 елдің ішінде сауаттылық деңгейі бойынша 14-ші орындамыз. Оған қоса, бәсекеге қабілеттіліктің жаһандық индексіндегі ғылыми көрсеткіштеріміз айтарлықтай өсті. “Бастауыш білімді қамту”, “Ересектердің сауаттылық деңгейі”, “Гендерлік индекс”, “Бастауыш сыныптық білімі барлар үлесі” сияқты көрсеткіштер бойынша бірқатар елдерді басып оздық. Қанша дегенмен, әлемнің кез келген еліндегі жағдай осындай халықаралық зерттеулер рейтингімен өлшенетінін ескерсек, бұл біз үшін жағымды жаңалық.
Қазақстандық оқушылар алғаш рет “Математика мен жаратылыстану пәндерін зерттеудегі халықаралық тенденция” жобасы шеңберінде (The Trends іn Іnternatіonal Mathematіcs and Scіence Study – TІMSS) өткізілген әлем елдері мектеп оқушыларының математика және жаратылыстану (физика, химия, биология) пәндері бойынша халықаралық сараптамалық зерттеуге қатысты. Оқушыларымыз халықаралық емтиханнан сүрінбей өтіп, 5 және 11 орындарға ие болды.
Еліміздің сапалы кадр әлеуетінің қалыптасуында президенттік “Болашақ” бағдарламасының рөлі зор. Жыл сайын осы бағдарлама бойынша 3000 студент шетелдерде білім алады. Өткен жылы оқуға жіберілетін кейбір жоо тізіміне үміткерлердің жас ерекшеліктеріне қатысты бірқатар өзгерістер енгізіліп, ауылдық жерде оқитын жастар мен мемлекеттік қызметкерлерге квота қарастырылды.
Қорыта айтқанда, айқындалған міндеттерді мүлтіксіз іске асыру жұмыстары жүргізіліп жатыр.
Жансейіт ТҮЙМЕБАЕВ, Білім және ғылым министрі.