Қазақ мемлекеттілігінің тамыры мыңжылдықтар тереңінен тартылатыны, ұлтымыздың ел болып, бірігіп, еркіндік, теңдік үшін ғасырлардан ғасырларға өсу, өркендеуді армандап, қолы жете алмай, басын тігіп, ертеден өткен талай ұрпақ құрбан болғаны белгілі.
Ұлан-байтақ жерімізді сақтап, ұлт ұжданын көтерген бабаларымыздың ерлігі – ұрпақ тәрбиесіне өнеге. Сонымен бірге, мемлекеттіліктің жолы талай дағдарысты кезеңдерге толы болғаны да тарихи шындық.
ХІХ ғасырда Кенесары хан бастаған ұлт-азаттық қозғалыстың жеңіліске ұшырап, қазақ жерінде хандық билік, құрылым жойылып, кең байтақ жеріміз бірнеше бөлікке бөлініп, Ресейдің губернаторлықтарының құрамына еніп, солтүстіктен келген империяның аузына қарап қалғанымыздың өзі-ақ мемлекеттілік тарихымыздың тағдырлы жолдарында дағдарыстар мен күйзелістердің аз болмағанын көрсетеді.
Сондай мемлекеттік мәртебеден, яғни дербес тәуелсіздіктен айырылып, ояз бен урядниктің аузына қарап, қор болған замандарды, тарих сабағын ұмыт-
пай, бүгінгі мемлекеттілігіміздің қадір-қасиетін сезіну, бағалау, сақтау, қорғау үшін, болашақ үшін айтуымыз қажет.
Кеңес Одағының құрамында болған 74 жылды да біз жоққа шығара алмаймыз. Қысқа қайырымда ол кезеңнің бар жақсылығы мен кеселдерін, үйлесімділігі мен қайшылығын, пайдасы мен зардаптарын санамалау мақсат емес. Алайда, ұлтымыздың бірнеше ұрпағы, миллиондаған азаматы сол дәуірде адалдығымен өмір сүріп, еңбек етті, жасампаздығының бел ортасында жүріп, қауіп төнген тұста қолына қару алып, аянбай басын тігіп, Отанын қорғады. Ен даламызға өнеркәсіп орындары келіп, индустрияландыру саясаты жүргізілді, денсаулық сақтау, орта білім беру жүйелері қалыптасып, ұлттық ғылым, өнер шаңырақтары көтерілді. Қалың ел әлеуметтік теңдікке жұмылдырылды.
Бірақ, мемлекеттік тәуелсіздігіміз өз қолымызда болмады. Сол кезеңде бүкіл саяси-экономикалық, халықаралық қатынастар саясаты Мәскеудегі орталық биліктің құзырымен, тапсырмасымен, қатаң бақылауымен жүргізілді. Бүгінгі тәуелсіздік сезімінің арқасында «ежелден керемет едік» деп қанша кеудемізді соғып тұрсақ та, кезінде Мәскеусіз мәселе шешілмегенін естен шығармағанымыз абзал. Ол өз санамыз бен тұрмысымызға қажет.
Одақтық орталық билік құзырының ең маңызды деген кейбір салаларын еске түсірсек те тәуелділік пен тәуелсіздік мазмұнынан көп нәрсе түсінікті болар.
Біріншіден, республика, облыс партия комитеттерінің, атқарушы кеңес, кәсіподақ, жастар ұйымдарының, республикалық БАҚ-тардың басшылары КОКП Орталық Комитетінің қатаң бақылауымен, сараптауымен келісіліп, қойылады, босатылады. Басқарушы кадр, яғни партиялық-мемлекеттік аппарат, оның басқарушы қызметкерлері, өнеркәсіптік маңызды кәсіпорындар директорлары, мәселен, мұнай, тау-кен, металлургия салаларының басшылары, жоғары оқу орындарының ректорлары, тағы басқа жетекші салалар КОКП Орталық Комитетінің, одақтық салалық министрліктер құзырында. Көп жағдайларда Орталық билік өкілдері біздегі, тіпті аудан басшыларының қозғалыстарын да бақылап отыратын. Яғни, негізгі басқарушы, бақылаушы тетік, «кілт» Мәскеудің қолында деген сөз. Әсіресе, Мәскеу тарапынан ұлттық кадрлардың үлес салмағының өсіп кетпеуіне айрықша маңыз берілетін. Міне, осындай жағдайда Қазақстандағы билік республика, ұлт мүддесін сақтай отырып, оны алдыңғы дәрежеге оздыру, сонымен бірге, орталық биліктің талаптарымен де үйлестіре білу жолдарын сақтау арқылы табысқа қол жеткізбек.
Бұл сала, яғни Кеңес Одағындағы тұтас биліктегі Коммунистік партияның кадр, басқарушы саясатының басым бағыты.
Екіншіден, Қазақстан экономикасының 93 пайызы, ал тау-кен, қара және түсті металлургия, мұнай, тағы басқа шикізат өнімдері түгелдей, яғни 100 пайыз Мәскеудің билігінде, бақылауында болды. Біз кейде бүгінгі еркіндіктің екпінімен өткен күндерге «неге өйтпеді, неге бүйтпеді?» деп батырсынатынымыз да бар. Сәл сабыр сақтап, көз алдымызға келтірсек, бұрынғы аталарымыз, әкелеріміз бізден мықты болмаса, осал болмады, дәл осындай күрделі жағдайда ұлт мүддесін де сақтап, Мәскеу талабымен де тіл табысып, арпалысып өткен. Өйткені, осы кәсіпорындар табыстары, қаржы Мәскеудегі басқарушы орталыққа топтастырылып, Қазақстан жағы ел мұқтажына, әлеуметтік тұрмысына өз ақшасын өзі сұрап алады. Ол да тарих.
Шүкір, бүгін негізгі әлеуметтік нысандар, әсіресе, денсаулық сақтау, мектеп, балабақша мәселелері көп жағдайда облыс деңгейінде шешілетіні де тәуелсіздік жемісі.
Үшіншіден, ірі өнеркәсіп, алып құрылыстарды айтпағанның өзінде әлеуметтік тұрмысымызға қажетті, мәселен, аурухана, мектеп, тағы басқа толып жатқан нысандар салу жоспарлары Мәскеуде бекітілетін, қаржыға рұқсат берілетін. Осы жазғандарымды оқи қалған оқырман, бүгінгі күннің билігінен осы «сатыларды» көз алдыңызға елестетіп көріңізші.
Біз мемлекеттік тәуелсіздік алған 1991 жылдан бері он жылға жуық уақытымызды Нұрсұлтан Назарбаевтың реформаларын жүзеге асырып, Одақ күйрегеннен кейінгі алапат дағдарысты еңсеруге жұмсадық. Реформалар 1999-2000 жылдары алғашқы оң нәтижелерін бере бастады. Соның арқасында біз тұрмысымызды оңалтуға кірістік. Жаңа технологиялар келіп, жаңа жұмыс орындары ашыла бастады. Мемлекеттік бюджет берекеге ұласып, халық тұрмысы дағдарыстан көтеріліп, жан-жақты жақсылыққа бет бұрдық. Есімізді жиып, барлық өңірлерде мектептер, балабақшалар, ауруханалар салына бастады. Тек соңғы он-он бес жылда 1300-ден астам аурухана, 1400-ден астам мектеп салынды.
Бұл көрсеткіштердің құны мен маңыздылығын білу үшін Кеңес дәуірінде әр облыста бір бесжылдықта небәрі 7-8 мектеп салынатынын айтсақ та жеткілікті болар.
Тәуелсіздікке дейін қазағы 5-ақ пайыз кешегі Целиноград, бүгінгі Астанамыздағы тұрғындардың 65 пайызы қазақтар. Бұрын жалғыз қазақ мектебі болған. Астанамызда соңғы жылдары 20-дан астам қазақ мектептері ашылғанның өзінде үстіміздегі жылы 1-сыныпқа барған балалар мектептерге сыймай кетті.
Міне, тәуелсіздіктің жеңісі мен жемісі!
Төртіншіден, біз Одақ құрамында болғанда да, одан бұрынғы хандық дәуір жойылып, Ресей құрамында болғанымызда да дербес сыртқы саясат жүргізе алмағанымыз түсінікті. Біздің дербес әскеріміз, қарулы күштеріміз болған жоқ, транспорт, коммуникация, байланысымыз, банк жүйесі түгелдей Мәскеудің қолында болды. Бұл – өзімізді өзіміз төмендету, кемсіту емес, тәуелсіздігімізден айырылған кезеңдердегі біздің халықаралық кеңістіктегі шектелген мүмкіндігіміз бен бүгінгі толыққанды тәуелсіз мемлекет мәртебесіне қол жеткізгендегі мәртебелі жағдайымыздың қадірін білу, қастерлеу тұрғысынан айтылар сөз.
Бесіншіден, еліміздің тәуелсіз мемлекеттігін әлемге ақпарат ретінде жария, паш етумен іс бітпейтіні тағы белгілі. Ендігі жерде бүкілхалықтық референдумда қабылдаған Конституциямыздың талаптарына сәйкес өркениетті мемлекет құрып, орнықтыру, дүниежүзілік қоғамдастықтың белсенді мүшесі болу – ең үлкен міндет. Осы орайда Елбасы, еліміздің Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың бастамашылдығымен, орасан еңбегі, қажыр, қайраткерлігімен соңғы 25 жылда бұдан бұрынғы тарихымыздың жүздеген жылдарында армандап, қолымыз жетпеген, жеткізе алмаған, бұрын-соңды болмаған құндылықтар мен игіліктерге қол жеткізе алдық.
Біз бақытымызды баянды еткен ұлт болдық.
Біздің Президентіміз әлемдегі адамзатқа, өркениетке ең үлкен қауіп – атом қаруы жасақталған Семей полигонын жабудан бастап бейбітшілік, жасампаздық бағытында халықаралық дәрежеде көптеген жаңа қадамдарға бастамашы болды. Елбасының дәйекті әрі беделді басшылығымен Азия континентіндегі отызға жуық мемлекет Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңесте бас қосып, Шанхай ынтымақтастық ұйымы шеңберінде өте тиімді қарым-қатынас қалыптастырып келеді. Сондай-ақ, Еуразиялық экономикалық, Кеден одақтарының да өмір сүруі еліміздің экономикалық дамуына оң әсерін тигізуде.
Қазақ елінің елшіліктері мен консулдықтары әлемнің жүзге жуық мемлекетінде жұмыс істейді, өз кезегінде осыншама шетел елшіліктері мен халықаралық ұйымдар өкілдіктері біздің Астанамызда қызмет атқаруда. Халықаралық ЭКСПО-2017 тақырыбы бөлек әңгіме.
Осы 25 жылда Нұрсұлтан Назарбаевтың көреген де дана саясаты мен қажымас қайраты және қайраткерлігінің, біліктілігі мен білімділігінің, парасаттылығы мен жаңашылдығының арқасында қазақ деген ұлтты әлем танып, мойындады. Әлемдік, өңірлік саясатқа ықпал етіп отыратын ең қуатты мемлекеттер басшылары, БҰҰ Тәуелсіз Қазақстан және Қазақстан Президентімен санасатын болды.
Тәуелсіз Қазақстан халықаралық қоғамдастықтың белсенді мүшесі болды. Біз тарихымызда тұңғыш рет БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесіне екі жыл мерзімге 15 мемлекеттің құрамында мүше болып сайландық. Бізге 139 мемлекет сенім білдіріп, дауыс берді.
Бұл – біздің Мәңгілік Еліміздің, Еліміз сенген Еріміздің Жеңісі !
Тәуелділік бұғауынан, сана құрсауынан құтылып, Тәуелсіз ел, әлемдік қо
ғамдастықтағы ең ықпалды мемлекеттермен тереземіз тең толыққанды мемлекет болу көріністері, міне, осындай.
Қуаныш СҰЛТАНОВ,
Парламент Мәжілісінің депутаты