Ішсең сусын, ауырсаң ем болатын қасиеті бар қымыздың қадірін қазақтан артық білер ешкім жоқ шығар. Сауын биенің бойында пісіп, желіннен сауыншының шелегіне нөсерлей құйылатын бұл ағарғанды атамыздан қалған адал асымыз десек, әсте қателеспеспіз.
Қазіргі таңда қалаларда, аудан орталықтары мен ауылдарда арнайы қымыз сататын нүктелер баршылық. Ұлттық сусынымыздың осылайша кең таралуы, халықтың оған деген сұранысының өсе түсуі көңіл қуантпай қоймайды. Дегенмен, осы жағымды жағдаяттардың ішкі астарына үңілсең, бірқатар сұрақтар мазалап, оған жауап іздейсің. Мәселен, «Сіз бен біздің ішіп жүргеніміз қара су қосылған шалап па, әлде дәмі тіліңді үйірер нағыз қымыз ба?» деген мазмұндағы сауал санаға оралады.
Әрине, бұл сұраққа қымызды үзбей ішіп келе жатқандар немесе арагідік ұрттаса да одан аз-кем хабары барлар болмаса, көпшілігіміз «жақсы» не «жаман» деп сенімді түрде жауап бере алмаймыз-ау. Өйткені, бие сүтінің не екенін кітаптан ғана оқып өскен бүгінгі қазақтың басым бөлігі ішіп тұрған ағарғанының сапасын қайдан ғана саралай қойсын? Оған қымыз деп ашыған айран берсең де көңілі баяғыдай. Тек қымыз деген аты болса жетеді. Осындайда қазақтың «Ата даңқымен қыз өтер, мата даңқымен бөз өтер» деген мәтелі еске түседі.
Біз жоғарыдағы сұрақтардың жауабын іздегенсіп қымызханалар мен базарларға барып, қымыз сатушылармен тілдескенімізде, олардың көбі өнімді өздері өндірмейтінін, өзгенікі екенін, жұртшылыққа мейлінше қанағаттанарлық жағдайда қызмет ететіндерін, тиісті орындардың мамандары оның сапасын, құрамын тексеріп тұратынын алға тартты. Кім өз тауарын жамандайды дейсің.
Осыдан біраз бұрын елордадағы базарлардың біріне барып, қымыз іштік. Бір реттік пайдаланылатын стақанға шүпілдете құйылған қымызды тұрған бойда түбіне дейін құмарлана сімірмек болғанмын. Қайдан? Ұрттай бере ішуді тоқтата қойдым. Түрі қымыз секілді болғанымен, дәмі су татиды. Қолымдағы стақанды сатушының алдына қоя салып, ләм-мим демей бұрылып жүре бердім. Өйткені, егде тартқан сатушы әйел алғашқыда менен кінә артар пікір күтіп, оған қарсы сөз саптауға ыңғайлана бергенін аңғара қойған едім. Ал әлгі әйелмен тәжікелесіп береке табамын деу ақымақтық болып көрінді.
Осылайша, қымыздың жақсы-жаманынан азды-көпті хабары бар көмейімнің ә дегендегі «қуанышы» сап басылған-ды. Бір қызығы, былайырақ шығып қарағанымда әлгі сатушының қымызын екі-үш жігіт рахаттана ішіп тұрғанын байқадым. Содан, желі маңында немесе құлын құлдыраңдаған жайлауларда өспесек те реті келіп, жиі-жиі қымыз ішіп келе жатқан мен бие сүтінің сапасын ажырата білер «қарым-қабілетіме» күдікпен қарадым. Бірақ ішкі ойым әлгі сатушының қымыз деп ұсынғаны су қосылған шалап екенін қайталай берді.
Бұл жерде айтпағымыз, ағарған сатар ағайын адалдықтан аттамай, сатар қымызының мөлшерін көбейту үшін су қоспаса, ұлттық сусынымыздың қадірін енді-енді түсініп, ұғынып, мойындап келе жатқан қандастарымызға, оның ішінде жас буынға қымыз атымен көк су беріп, оларды жерітіп алмасақ деген ниетімізді білдіру ғана. Егер дәмін айыра алмағандықтан қымыз деп шалап ішкен жас буын өкілдері бір күндері «тамсанған қымыздарың осы болса, өздерің ішіңдер» деуі әбден мүмкін ғой.
Иә, қалаларда ағарған сататын орындар көбейіп, бұл бағыттағы жұмыстарды жүйеге келтіріп, арақ-шараппен қымызды бәсекелестіріп, оның өтімін оза шаптыруға күш салсақ, ұрпағымызды жынды суға жолатпауға, денсаулықтарын мықты етіп өсіруге алғышарт жасаған болар едік. Және де қымыз-қымыранның, айран-сүттің сапасы халықтың көңілінен шығып, өтімі ұлғая түссе, осы саланың сұранысын өтеу үшін ірі шаруашылықтар көптеп пайда болар ма еді?
Сонымен қатар, ұлттық құндылықтарымыздың бірі саналатын ас-суларымыздың бірегейі қымызды жалпы халық жаппай тұтынатындай дәрежеге көтеріп, тіпті экспортқа молынан шығаруға дейін қол жеткізсек, қанеки!