Қазақстан • 12 Қыркүйек, 2017

А.Квочур, Ресей батыры: Кенен білімді, қыран қайратты

464 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Ең алғаш 1986 жылы ұмытпасам, қазан айында, тоқ­тар оңғарбайұлы «Тбилиси» авиа­та­сы­мал­­да­ғы­шы­на «МИГ-29к» ұша­ғын қондырды. Қон­ды­рып қа­на қой­май қайтадан ұшып шықты. Тең­­дес­сіз ер­лік жа­сады. Күздің қара су­ығы бет қа­ратпай тұр­ған ке­зі тол­қыған теңізде теңселген ко­ра­бл­ьге ­ең төменгі жыл­­дамдығы 270 шақы­рым­­дық әс­кери ұшақты қа­­ру-жарағы сы­қиған күйі қон­ды­рудың адам айт­­қысыз қиындығын біздер, оның әріптестері ға­на түсінер едік.

А.Квочур, Ресей батыры: Кенен білімді, қыран қайратты

А.Квочур – Ресей батыры, КСРО-ның еңбек сіңірген сынақшы-ұшқышы, Ресей Федерациясының «Ұшу-зерттеу орталығы» федералды мемлекеттік біртұтас кәсіпорнының Бас конструкторы. Батырмен өткен жылы Астанада, қазақтың тұңғыш ғарышкері Тоқтар Әубәкіровтің мерейтойында танысқан едік. Ресей батыры сонда тілдей мәлімет парақшасын ұсынып, болашақта хабар алысып тұруға құлықты екенін айтқан. Жақында Анатолий Николаевичтің электронды мекенжайына хат жазып, егер уақыт тапса кәсіби маман бір кездегі үзеңгілес досы, ұстазы Тоқтар Әубәкіров туралы екі-үш сұраққа жауап берсе деген өтініш жасағанбыз. 

Мәскеуден телефон шалынды. Ресей батыры бірден қазақ батыры туралы былай деді: «Теңдесі жоқ ұстазым – қазіргі заманның нағыз қаһарманы Тоқтар Оңғарбайұлы туралы лебіз білдіруге мен қай кезде де уақыт табамын!..». Мұндай жүрекжарды сыр ашуды шынында да күтпеген едім, қуанғанымды жасыра алмай халықаралық байланыс желісінің қымбат тарифін ескеріп, «Трубканы қойыңыз, мен өзім хабарласайын...» деген ишара жасадым. «Жо-жоқ, о не дегеніңіз. Түс ауа өзім хабарласамын. Қазір Үкіметтің өте бір маңызды жиналысына кетіп бара жатыр едім» деген ресейлік Бас конструктор уәдесінде тұрды.

– Тоқтар Әубәкіровпен ең алғашқы кездескен сәтіңіз есіңізде ме? Есіңізде болса, бейта­ныс аза­маттың бойынан сол сә­тте қан­дай ерекшелік белгілер көр­діңіз?

– Жуковскийдегі (Мәскеу) сынақшы-ұшқыштар мектебіне емти­хан тапсыруға келгенмін, ұмыт­пасам, 1976 жыл еді. Бюродағы қызметкерлер арасынан сұңғақ бойлы жап-жас, өте өңді әрі жылы шырайлы азаматтың сұлбасы бір­ден көзге ұрып тұратын. Оның сәлем­де­су ишарасы есімде сақталып қа­лы­пты, әріптестеріне өзгеше бір құрмет көрсете тұрып, хал-жағ­дай сұрасатын. Екі жылдық оқу­дан соң Амурдағы Комсомольск қа­ла­сына сапар шегіп, ондағы сынақ­шы­лар базасынан тәжірибиден өтіп, Жуковскийге қайта оралдым. Тоқтар Оңғарбайұлымен арамыздағы жас айырмашылығына қарамастан бір-бірімізге деген достығымыз сол 1981 жылдан қалыптасты.

– Конструкторлық бюрода сізд­ер­ді жақындастырған «МиГ-29К» (кора­бльдік) әскери ұшағының «Тбилиси» (қазіргі – «Адмирал Кузнецов») авиатасымалдағыш ке­месіне қонып, ұшып шығуы екені даусыз. Яғни сол кездегі бас конструктор Е.Меницкийдің тілімен айтқанда, «теңіз жобасы» емес пе еді?

– Кеңес одағының әскери теңіз флотында бұл «теңіз жобасының» маңызы айрықша зор болды. Бағыма қарай ол жобаға қатыстым. Жоба жетекшісінің бірі – Тоқтар Оңғарбайұлымен қоян-қолтық араласып қызмет еттік. Ең алғаш 1986 жылы ұмытпасам, қазан айында, Тоқтар Оңғарбайұлы «Тбилиси» авиа­та­сы­малдағышына «МиГ-29К» ұша­ғын қондырды. Қондырып қана қой­май, қайтадан ұшып шықты. Тең­дес­сіз ерлік жасады. Күздің қара су­ығы бет қаратпай тұрған кезі тол­қыған теңізде теңселген корабль­ге ең төменгі жылдамдығы 270 шақы­рым­­дық әскери ұшақты қару-жарағы сы­қиған күйі қондырудың адам айтқысыз қиындығын біздер, оның әріптестері ғана түсінер едік. Тоқтар Оңғарбайұлы бұл міндетті тамаша шеберлікпен орындап шықты. Кейін уа­қыт өте Тоқтар Оңғарбайұлының ізі­мен мен ол әскери ұшақты кемеге түн мезгілінде қондырдым. Бұл ара­­да да Тоқтар Оңғарбайұлының тә­жі­рибесінің тигізген пайдасы аз бол­мады.

– 1989 жылғы 8 мау­сым­да­ғы атақты Ле-Бурже авиа­са­ло­нындағы (Франция) «Миг-29» әскери ұшағының апатқа ұшырауын, сіздің тосыннан аман қалғаныңызды әріптесіңіз Тоқтар Әубәкіров қалай қабылдады?

– «Кемедегінің жаны бір» дейді ғой, әрине, Ле-Буржеде Тоқтар Оңғарбайұлының қандай көңіл күйде болғанын мен айта алмаймын... (Күлді.) Ол елдің басқа қиырында жүрген. Бір ғана айтарым, ондай апатты оқиға біздерге, сынақшыларға таңсық емес. Алайда соңғы секундқа дейін ұшақты аман сақтау – міндет саналады.

– Тоқтар Оңғарбайұлының азаматтық қалпындағы қандай адами қасиеттерін ерекше бағалар едіңіз?

– Бір қарағанда, кейде оның түсі суық әрі сұсты болып көрінеді. Бірақ оның жан жүрегінің үнемі мейірім шашып тұратынын көпшілік бірден аңғара қоймайды. Тоқтар Оңғарбайұлы нағыз жігіттің жігіті ғой! Біліміне түрі, қабілетіне ісі сай ондай азаматтар жер бетінде сирек. Ол туралы конструкторлық бюрода «кенен білімді, қыран қайратты Әубәкіров» деген сөз қалған. Ақыл-ойына атлеттер секілді қоладан құйғандай мүсіні сай келіп, жарасып тұрар еді.

– Еңбегі сіңген сынақшы-ұш­қыш ретінде айтыңызшы, Тоқ­тар Оңғарбайұлы конструк­тор­­лық бюромен қоштасып, «ға­рыш игеруге» аттанғанда ішіңіз ашы­ған жоқ па?

– Мен жоғарыда айттым, Тоқтар Оңғарбайұлы ерекше қабілетті жан. Бюрода жүргенде де ол ең жоғары лау­азымды қызметті атқарды. Бо­л­а-
­ша­қта оның одан да жоғары лау­азым­дық міндеттер атқаратынына әріптестері сенді де. Табиғаты өзгеше конструкторлық бюрода ондай талантты азаматтар ерекше бағаланды. Тоқтар Оңғарбайұлының білімі мен кәсіби біліктілігі өте тұңғиық те­рең­де екенін сезетінбіз. Біздер тә­жі­ри­белі жетекшіміз – КСРО-ға ең­бегі сіңген сынақшы-ұшқышы Тоқтар Оңғарбайұлына еліктей жү­ріп, оның ұстаз ретіндегі айтқан ақыл-кеңестеріне, үйреткен тәлім-тәр­биесіне тәнті болдық. Мен ол кез­де әлдеқайда жас едім. Өзінің сы­нақшылық ғұмырында өліммен сан рет бетпе-бет келсе де жалт бер­меген, жеңілмеген жүректі аға-досымның бойында алапат тасқынды күш-жігермен қатар, әлдеқандай бір философиялық тылсым күштің, терең ой иірімдерінің барын байқайтынмын. Сөзімнің дәлелі – ол кейін Тәуелсіз Қазақстанның Әс­­кери әуе күштерін басқарды, қор­­ғаныс министрінің орынбасары, Қазақстанда құрылған ғарыш агент­тігінің тұңғыш төрағасы болды емес пе?!

– Анатолий Николаевич, әр минутыңыздың қымбат екеніне қа­рамастан газет оқырмандары үшін уақыт бөлгеніңізге мың да бір рахмет! Мұның бәрі сіздің өзіңіз айтқандай – ұстазыңыз әрі бауырыңыз Тоқтар Әубәкі­ров­ке, қазақтың біртуар азаматы­на көр­сетілген құрмет деп қабыл­дай­мыз. Дегенмен орайы келіп қалды ғой, соңғы бір сұрағыма жау­ап беріңізші... Сол Ле-Бур­жедегі құлаған «МиГ-29» ұша­ғы­нан соңғы секундтарда мыл­тық­­тан атылған оқтай болып ұш­қа­ныңызды дүние жүзінің хал­қы көрді. «Сол ұшудың» кейін ден­саулыққа зияны болмады ма? Есі­ңіз­ге түскенде шошынбайсыз ба?

– Апатқа небары 2-ақ секунд қалғанда катапульттің тұтқасын тартып үлгердім. Ең бастысы, бұра тартқан ұшақты қалың көрерменнен аулақ жерге соншалықты арпалыспен алып келген едім. Ақырғы сәтте... снаряд секілді атылдым. Аман­мын. Қазір сіз есіме салдыңыз. Жай кезде ұмытып кетемін. сынақ­шы-ұшқыштардың үйреншікті өмірі ғой...

Әңгімелескен

Талғат СҮЙІНБАЙ,
«Егемен Қазақстан»

АЛМАТЫ