Бірақ өмірде біз ойлағандай бола бермейді. Көз ілеспес шапшаңдықпен дамыған заманда елімізде небір өзгерістер болып жатыр. Соған сай заңдарымыздың да саны артып, құқық қорғау айдыны телегей теңізден мұхитқа айналғандай. Оған басы дауға қалып түскен адамның оңайлықпен жүзіп шыға қоюы да екіталай. Демек еліміздегі кез келген адамға құқықтық көмек ауадай қажет-ақ. Ал оны сізге алдымен кім бере алады? Әрине адвокаттар дейміз. Бірақ теңіздің дауылына ұшырағандай дауға қалған адамды қазіргі адвокаттарымыз қорғап қала ала ма? Бар мәселе осында болып тұр. Заңды білемін дейтін адамдар көп, бірақ қай дауылдан да қорғай алатын құқық қорғаушы, яғни лайықты адвокаттар бар ма? Біліктілігімен, жауаптылығымен көрініп, заманға сай жаңа ой-өрісімен ақиқатты айқындап бере алатын заманауи қабілетті адвокаттар қашан және қайткенде қатарға қосылмақ?
Айта берсе сұрақ көп. Енді сол сұрақтарға лайықты жауап беру үшін Қазақстан Республикасының 2010 жылдан 2020 жылға дейінгі кезеңге арналған құқықтық саясат тұжырымдамасын және Қазақстан Республикасы Президентінің жанындағы Құқықтық саясат жөніндегі кеңесінің осы жылдың 8 ақпанындағы отырысында берілген тапсырмасын орындау мақсатында «Адвокаттық қызмет және заң көмегі туралы» заң жобасы дайындалды.
Бұл заң жобасы, жоғарыда айтқанымыздай, азаматтардың кәсіби заң көмегін алу барысында олардың конституциялық құқықтарын, бостандықтары мен заңды мүдделерін қорғауды күшейтуге, сондай-ақ осындай қызметтерді көрсетудің тетігін жетілдіруге бағытталып отыр. Ол қалай жүзеге аспақ? Біріншіден, адвокаттық қызметті жетілдіру ұсынылады. Ол үшін алдымен адвокаттық қызметпен айналысуға тежеуші фактордың бірі болып табылатын адвокаттар алқасына кіру жарналарын төлеуге заңмен тоқтам салу бекітілді. Өйткені адвокаттық жұмыспен айналысу үшін адвокаттық алқаға мүше болып кіру қажет. Ол үшін 800 мың теңге жарна төлеу керек. Бұған адвокат боламын деп талпынған жастың шамасы келе бермейді. Себебі статистикалық мәліметтерге сүйенсек, адвокаттық қызметпен айналысуға лицензиясы бар 12 жарым мың адамның тек 37 пайызы ғана аталған алқаға мүше болған. Сөйтіп соңғы 4 жылдың өзінде адвокаттар саны 300-ге ғана өскен. Міне, сондықтан да алдымен адвокаттар алқасына кіру жарналарын төлеуге тоқтам салу ұсынылады. Бұл адвокаттар санының өсуіне, олардың арасындағы бәсекелестікті күшейтуге және оларды өз кәсіби деңгейін жоғарылатуға ынталандырады деген үмітті оятады.
Бұдан кейінгі басты мәселе, 2020 жылдан бастап адвокаттардың кәсіби, яғни оларға жүктелген жауаптылығын міндетті сақтандыру тетігін енгізу. Осы арада айта кетейік, міндетті сақтандырудың талаптары, сақтандырудың түрлері мен стандартты шарттары заңнамалық актілермен белгіленеді, ал сақтандырудың басқа шарттары тараптардың келісімімен анықталады. Ал адвокаттардың жауаптылығын сақтандыру әлемдік тәжірибеде, мәселен Германия, Франция секілді елдерде бар.
Сонымен қатар адвокаттарды тәртіптік жауапкершілікке тарту қағидаларын жетілдіру қажет деп табылып отыр. Онсыз іс бітпейді. Ол үшін екі деңгейлі тәртіптік комиссия құру ұсынылады. Олар аумақтық және республикалық деңгейдегі болып, құрамы 6 адвокаттан, 3 уәкілетті органның өкілдерінен және отставкадағы 2 судьядан тұрады. Бұдан соң адвокаттардың біліктілігін арттыру тетігін қайта қарау қолға алынуы тиіс. Өйткені қолданыстағы заңнамаға сәйкес Республикалық және аумақтық адвокаттар алқасының біліктілігін арттыру көзделген. Алайда олардың біліктілігін арттыру кезеңдері белгіленбеген. Осы орайда, Республикалық адвокаттар алқасына біліктілікті арттыру тәртібін әзірлеу және бекіту құзыретін беру арқылы жыл сайын міндетті курстарын өткізу де көзделіп отыр. Бұл Франция, Ұлыбритания, АҚШ секілді елдердің тәжірибесінде бар. Айта кету қажет, оқытудан, яғни біліктілігін арттырудан өтпегендердің немесе одан бас тартқандардың жауапкершілігі заң жобасында қарастырылған. Бұдан байқағанымыздай, адвокаттар алқаларының мүшелері мен органдарын бақылау, адвокаттық ұйым қызметін реттейтін ішкі құжаттарды қабылдау аясында Республикалық адвокаттар алқасының функциялары күшейеді. Осылайша бұлар жүзеге асса, көрсетілетін заң көмегіне тарифтік кестені әзірлеу және бекіту талабы белгіленеді. Тарифтік кесте Республикалық адвокаттар алқасымен әзірленеді.
Ал Президиумның, президиум төрағасының, адвокаттар алқасының тексеру комиссиясының, төрағасының, Республикалық адвокаттар алқасының президиумы және тексеру комиссиясының құзыретін бір мерзімнен артық жүзеге асырмауға шектеу қойылмақ. Осылайша РАА-ның төрағасы лауазымына талап күшейтіледі екен. Жобадағы тағы бір жаңалық, «Е-адвокатура» ақпараттық жүйесін енгізу ережесі бекітілген. Оның мүмкіндіктерін статистикалық есептерді, мемлекет кепілдік беретін заң көмегін көрсететін адвокаттар тізімін қалыптастыру барысында және т.б. жағдайларда пайдалануға болады. Алдағы уақытта ақпараттық жүйені мемлекеттік органдардың жүйелерімен ықпалдастыру да жоспарланып отырған көрінеді.
Біз бұл жоғарыдағы мәселелер туралы Әділет министрлігінің Тіркеу қызметі және заң қызметін ұйымдастыру департаментінің директоры Бақтыгүл Атағазиеваға да жолыққан едік. Ол ойымызды толықтыра келіп: «Қолданыстағы заңнаманы «Адвокаттық қызмет және заң көмегі туралы» негізгі заң жобасында көзделген нормаларға сәйкестендіру мақсатында Әділет министрлігімен ілеспе заң жобасы әзірленді. Заң жобасы тұжырымдамасының салыстырмалы кестесі 2 кодекске (Салық және Азаматтық процессуалдық кодекстері) және 4 Заңға («Құқықтық актілер туралы», «Коммерциялық емес ұйымдар туралы», «Әділет органдары туралы», «Нотариат туралы») өзгерістер мен толықтырулар енгізуді көздейді. Мәселен, нотариат қызметін жетілдіру аясында келісуді куәландыру үшін нотариаттық іс-әрекетін енгізу арқылы нотариустардың құзыретін кеңейту ұсынылады. Келісім беру – өз еркін білдіру. Өз кезегінде мәмілені жасауға келісім алу заңды дәлел болып табылады. Сондай-ақ кәсіптің қолжетімділігі, лицензия қолданысының тоқтатыла тұруы, біліктілікті арттыру тәртібінің қайта қаралуы ұсынылып отыр. Ал адвокаттық қызметпен айналысқаны үшін тапқан кірістері бойынша адвокаттық кеңсенің мәртебесі салық төлеуші ретінде регламенттеледі. Өзін-өзі басқару институтының енгізілуіне орай, Азаматтық процестік кодекстің сотқа қатысатын тұлғаларды ауыстыру бөлігіне өзгерістер енгізу ұсынылады» деді.
Иә, бұл заң жобасы қазір қызу талқыланып жатыр. Түрлі пікірлер бар. Дегенмен кез келген заң жобасы, ең алдымен халыққа тиімді болуға тиіс. Сондықтан заңдарымыздың жақсы, әлсіз жақтарын әуелі заңгерлеріміз жетік білетіні анық. Бұл орайда біз Қазақстан Заңгерлері одағы төрағасының міндетін атқарушы Серік Ақылбайдан жоғарыдағы мәселеге байланысты сыр тартқан едік. Ол былай деді: «Қазіргі күні бүкіл қоғам болып талқылап жатқан маңызды мәселелердің бірі – «Адвокаттық қызмет және заң көмегі туралы» заң жобасы. Мен өзім де кезінде алғаш жұмысымды осы адвокат болудан бастаған едім. Адвокат болып қызмет істеген Кеңестік кезеңдегі мен қазіргі уақыттағы қорғаушылар ісінің айырмашылығы шамалы. Бірақ несін жасырайық, Кеңес кезінде адвокаттық алқаларда тәртіп болатын. Сондықтан да мына қазіргі заң жобасы адвокаттардың жұмысын бір ретке келтіруді көздейді. Өйткені ел тәуелсіздігі жылдарында сот жүйесінде де, құқық қорғау органдарында да көптеген өзгерістер болды. Жаңа технологиялар енгізілді. Соған сай қазіргі кезде процестер тез жүргізіледі. Ал адвокатура бұрынғы қалпында қалып қойды. «Баяғы жартас – бір жартас» деген секілді күй кешіп отыр. Өзгеріс жоқ. Тіпті кейбір облыстық адвокаттар алқасында 30-35 жылдан бері отырған төрағалар бар. Мұндай үрдіс басқа бірде-бір салада жоқ. Мәселен, соттарда төрағалар бес жыл сайын ауыстырылады. Министрлік басшылары да үш-төрт жылда ауысып тұрады. Ал енді 35 жыл бойына бір алқада төраға болып отыру деген еш қалыпқа сыймайды ғой. Демек адвокаттар қызметін жақсарту мәселесі ешуақытта қозғалмаған деген сөз. Менің зерттеуім бойынша олардың беретін құқықтық көмектерінің сапасы алаңдатарлық, ал алатын ақылары өте жоғары. Көптеген адвокаттар бір істі бастар кезде алғы сөзін миллион теңгеден бастайды.
Қазіргі уақытта адвокаттарға ешқандай нақты талап жоқ. Шетелге кетіп қалған бір адвокат мұндағы тергеуге қатысқан болып ордерге қол қойған. Бұл қылмыс қой. Бірақ ешкім мән беріп жатқан жоқ. Сонда неге мұндай жағдай орын алды деген сұрақ туындайды. Адвокаттар ешкімге есеп бермеуіміз, тәуелсіз болуымыз керек дейді. Ал оларға ешкім бағынышты бол демейді ғой. Жұмысты заң бойынша адал атқару қажет. Жауапкершілік керек. Қазақстанда төрт мың адамға бір адвокаттан келеді екен. Ал Еуропа елдерінде екі жүз адамға бір адвокаттан келеді. Демек біздің елде адвокаттар саны аз. Соған сәйкес жаңа заң жобасы бойынша енді адвокаттық алқаға мүше болып оған лицензиясы барлар түгел қабылданады. Ендеше бұл заң жобасы ең алдымен азаматтардың құқы талапқа сай қорғалуы үшін қажет және ол адвокаттардың процессуалдық құқығын күшейтеді».
Әрине біз назар аударған жаңа заң жобасында көп нәрсе айтылады. Оның бәрін бір демде талдап шығу мүмкін емес. Халыққа керегі дер кезінде қолжетімді әрі сапалы және тиімді құқық көмек алу. Егер заң жобасы осы талап деңгейінен шығып жатса, ол адвокаттардың процессуалдық құқығын арттыра түсері анық. Сонымен қатар аталған заң жобасында «заң кеңесшілері» деп аталатын жеке практикамен айналысатын заңгерлердің қызметін заң тұрғысында регламенттеу де ұсынылады. Заң көмегін көрсететін субъект ретінде кеңесшілердің құқықтық мәртебесі, құқықтары мен міндеттері анықталып, оларды міндетті сақтандыру көзделеді. Заң кеңесшілері өзін өзі реттейін ұйымдарға – заң кеңесшілерінің палаталарына бірігеді де, оларға кіру жарнасын төлеуге шектеу салынады. Өзін өзі реттеу ұйымында мүше болу сотта өкілдік ету үшін міндетті талап болып табылады. Ал заң көмегінің басқа түрін көрсететін заң кеңесшілерінің аталған палаталарға кіруі ерікті негізде жүргізіледі. Жалпы алғанда заң кеңесшілері палаталарының ұйымдық құрылымы адвокаттық алқалармен ұқсас болмақ. Демек бұлардың бәріне талдау жасай келе байқағанымыз, аталған заң жобасы жоғары кәсіби заңгер мамандарға халықты қолжетімді және сапалы заң көмегімен талапқа сай қамтамасыз етуіне жол ашады деген ойға жетелейді. Сонда адвокаттық қауқарлы көмекке еліміздің әр азаматы кеңінен кенеле түспек.
Александр ТАСБОЛАТ,
«Егемен Қазақстан»