Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Гүлжамал Қазақбаева тек Ғ.Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театрының актрисасы ғана емес, бүгінде қазақ өнерінде өз қолтаңбасы бар талант иесі. Ұлы Мұрат пен келіні Айжаннан үш немере сүйіп отыр.
“...Жүрегі жақсылардың алтын сандық, Сандықты кілт болмаса кім ашады?..” демекші, кейде кейіпкеріңнің образын аша алмай қаласың. Кілтін таба алмайсың. Ана бір кезде Гүлжамал жайлы жазуға талпындым, болмады. Алдыртпады. Бұған себеп, алдымен оның көрінгенге көп ашыла бермейтіні болса, екіншіден Гүлекеңмен атүсті сөйлескенім болар деймін. Одан кейін ұмытылып кеткен шаруаның ыңғайы енді келген сияқты.
Гүлжамал Алматы облысы, Кербұлақ ауданындағы Көксай ауылында дүниеге келген. “Жер жәннаты – Жетісу” деген теңеу қандай дәл айтылған десеңші. Дүниенің қай бұрышын шарлап келсең де Жетісуға жетер жер бар ма екен?! Әсіресе, қысы қандай керемет! Ашық күндегі омбы қар, шанаға жегіліп, ауыздығын шайнаған ала айғырдың тұяғының дүрсілі мен қар бетін сызған шананың дыбысы неткен керемет. Гүлжамал шанаға отырғанды жаны сүйетін. Бидай өңі қызарып, кекілін жел тарайтын. Ал көктемде Көксай сондай құлпырып кететін. Қызыл-жасыл, ақ-сары гүлдер көздің жауын алардай. Кейде Гүлжамалды мына әлемге ғашық еткен осы гүлдер сияқты... Мынау аппақ дүниеге қыз көзімен қарағанда да осы гүлдер Гүлжамалдың серігі болған секілді. Шығыс халқында гүл – сұлулықтың, тазалықтың, адалдықтың, пәктіктің символы. Өмірге қыз бала келгенде оның есіміне “гүл” жалғауын қосатыны да сондықтан. Көксай ауылындағы Қазақбай қария да осы дәстүрден сырт қалмаған. Немересі туғанда Жамалға гүлді жалғаған.
Гүлжамалдың әкесі – Мұқажан ит жүгіртіп, құс салған. Жас кезінде додаға түсіп, көкпар да тартқан кісі. Серілік сегіз қырлы болса, соның бірі – аңшылық. Сұлу тазы, жүйрік ат, қыран бүркіт – ер жігітке қандай жарасымды. Гүлжамал осындай шаңырақта өсті.
Шешесі біртоға, ерінің ісіне араласа бермейтін, қолы ашық, қонақжай жан. Шығыс әйелдеріне ғана тән ұстамдылық, шыдамдылық, төзімділік, дауыс көтермеушілік, еріне деген ерекше құрмет, балаларына деген шексіз махаббат, қазақ шаңырағының алтын керегесі іспетті. Гүлжамал да осындай қазақы тәрбиенің мектебінен өткен. Өмір деген үлкен университетті бала кезден көзбен көріп өскен.
Халқымыздың тұрмысында неше түрлі шамдар болған. Аспалы шам, балауыз шам, білтелі шам, жайдақ шам, жиырмасыншы шам, керосин шам болып кете береді. Солардың ішіндегі ең қадірлісі керосин шам еді. Әсіресе, оның өзінен бұрын мұрныңа жететін иісі – сол кездегі білім мен ғылымның бір белгісі сынды еді. Шамның жанында отырып... мультфильм көргендей әсерде болатынсың. Көлеңкелер көлбеңдеп, бүгінде экранды жаулап алған қорқынышты фильмдердің көріністерімен кезіккендей күй кешетінсің. Гүлжамалдың есінде осы сурет мәңгіге қалды. Дөңгелек үстелдің басына жиналып, сол керосин шамның жарығы сөнгенше батырлар жырын оқитын. “Алпамыс”, “Мұңлық-Зарлық”, “Ер Қосай”, “Қыз Жібек”, “Ер Төстік”, “Қобыланды батыр”, солай кете береді.
Іштей Құртқа боп, қиялымен Қобыландыға:
Қош, сұлтаным, аман бол,
Әлдеқандай боласың?
Асқар төбе бел дерсің,
Тайбурыл атпен желерсің.
Жақсы-жаман қадірін
Құртқаның сонда білерсің,
Құртқаға сонда сенерсің... – деп іштей тіл қататын.
Иә, Гүлжамал сол жырлардағы аруларға еліктейтін. Солармен бірге қиналып, солармен бірге армандайтын. Сол арулардай ғашық болуға асығатын. Бала Гүлжамалды ертеңге, әлі белгісіз үлкен армандарға жетелейтін. Ал кейде ауылдың сыртындағы дүкенге кино келуші еді. Бұл күні бүкіл Көксайда үлкен мереке болатын. Ауылдың тайлы-таяғы қалмай кешке сонда жиналатын. Сол топтың ортасында отырған Гүлжамал “Ботагөз”, “Амангелді”, “Шабандоз қыз”, “Дала қызы”, “Ән қанатында” сияқты фильмдердің кейіпкеріне айналып, қиялға бөгетін. Соның әсерінен болар, Гүлжамал киноға түсуді армандады. Бірақ онысын ешкімге айтпайтын. Бұл арман, бұл қиял бірте-бірте жас қызды баурап алды.
Бір күні газеттен: “М. Әуезов атындағы театр актерлер дайындайтын екі жылдық студиясына талапкерлер қабылдайды”, – дегенді оқығанда, жүрегінің тулағаны-ай. Армандаған ойы осылай алдынан шыға келді. Мен де актриса болсам дегенмен, кейде айнаға қарап мұңайып та қалатын. “Тү-у, неге аппақ, сұлу болмадым” – деп өкінетін де. Бірақ бұл өкініші балаңдық екенін ол сонда білмеген. Дейтұрғанмен, “көрейін” деген... Иә, тәуекел түбі жел қайық. Гүлжамал сөйтіп оқуға қабылданды. Атынан ат үркетін үлкен актерлер қызмет ететін М.Әуезов атындағы әкемтеатрдың екі жылдық студиясына түсті. Содан бастап, басқа бір өмір басталды, басқа бір әлемге енгендей күй кешті. Бұл әлем – өнер әлемі болатын.
Мырзагелдімен оқуға түсуге дайындалып жүргенде танысты. Ұзын бойлы, ширақ, қараторы жігіт. Абырой болғанда екеуі де оқуға түсті. Алғашқы кезде көп жігіттердің бірі секілді болатын. Бірақ, этюдты екеуі бірге жасайды, бірге дайындалады. Сабаққа бірге келеді, бірге қайтады. Гүлжамал сөйтіп жүргенде өзінің бойында басқа бір сезімнің пайда болғанын алғаш сезбеген. Тек, біраз уақыт өткен соң ол сезімнің не екенін ұға бастады. Бұл – жақсы көру болатын. Сонау эпостағы Құртқаның Қобыландыға деген, Баянның Қозыға деген, Жібектің Төлегенге деген сезіміндей ме, кім білсін? Әйтеуір, бірте-бірте Мырзагелдіні іздейтінін сезді. Ол жоқта көңілі құлазитынын байқады. Бұл – жастыққа тән, сұлулыққа тән ғашықтық еді. Екеуі екінші курста отбасын құрды. Бүкіл курстың қыз-жігіттері жатақхананың бір бөлмесінде шаңырақ құрғанын атап өтті. Екі жыл зу етіп өте шыққан. Алматыда қалуға мүмкіндік жоқ. Екеуі амалсыз Шымкентке кетті.
Мәскеуден жаңа келген Жақып Омаров дипломдық жұмысы ретінде Мұстай Кәрімнің “Ай тұтылған түн” спектаклін қойып жатқан. Гүлжамалға бірден Зүбәржатты берген. Зүбәржат – сұлулықтың, тазалықтың, жастықтың, адалдықтың символы. Зүбәржат – Таңқабике секілді ескілікке, отбасын сақтау үшін бәріне дайын әйелдік ( матриархатқа ) әлемге қарсы тұрған, дұрысы, қарсы тұра алмаған образ. Үлкен дауылдың екпініне шыдамаған жас қайыңдай Зүбәржаттың бар арманы сүйгені Ақжігіт. Екеуі де тап-таза, жап-жас. Бірі-біріне лайық періште жандар. Екеуі біріне-бірі ғашық. Бірақ, Таңқабикенің үлкен ұлы соғыста шейіт болады. Шаңырақта үлкен келіні Шафақ жесір қалады. “Ерден кетсең де, елден кетпейсің” деп Есен айтпақшы, Таңқабике Ақжігітті жеңгесі Шафаққа қосады. Ол аздай Зүбәржат сұлуды жас бала Ешмұрзаға атастырады. Бұл “Ай тұтылған түн”. Башқұр халқының ұлы суреткері Мұстай Кәрімнің үлкен дүниесі.
Гүлжамал сахнаға алғаш қорқып шықты. Буыны босап, әлсіреп, дауысы жарықшақтанғандай. Гүлжамал-Зүбәржатқа қарай бергің келеді. Орта бойлы, сымбатты, еліктің лағындай... қарасаң көз тоймайды. Зүбәржатқа қарап отырып сенесің, иланасың, онымен қоса күлесің, онымен қоса мұңаясың. Зүбәржаттың осындай періште екеніне бас иесің. Зүбәржат-Гүлжамалдың күйзелісіне, қайғысына қосыла көзіңе жас аласың. Бір сәт бәрін-бәрін ұмытып, көрермен залындағы орындықтан атып тұрып Зүбәржат-Гүлжамалды құшақтағың, оның көзінен тамған жасын сүрткің келеді. Өйткені, Гүлжамал-Зүбәржат бейкүнә, қорғансыз, әділетсіздік пен қатігездіктің, жамандық пен жауыздықтың құрбаны болған бейне.
Спектакльдің премьерасы өте жақсы өтті. Жұрт түрегеп қол соқты. Режиссер Жақып Омаров қайта-қайта келіп Гүлжамалды құшақтай берді. Бұл оның алғаш рет үлкен сахнадағы қадамы еді. Гүлжамал осы тырнақалды табысымен-ақ тек Шымкент театрына ғана емес, қазақ өнеріне тағы бір таланттың келгенін дәлелдеді.
Гүлжамал Шымкент театрының героинасы болды. Бұлар: “Ақан сері – Ақтоқтыдағы” Ақтоқты, “Қозы Көрпеш – Баян сұлудағы” Баян, “Қара Қыпшақ Қобыландыдағы” Құртқа, “Арманым – Әселімдегі” Әсел, “Ажар мен Ажалдағы” Ажар, “Асауға тұсаудағы” Бьянка актриса Г. Қазақбаеваның кәсіби деңгейінің шыңдалу, өсу, толысу, табиғи талантын ашу, тәжірибе жинау кезеңдері болатын...
Қуаныш пен күйініш, жақсылық пен жамандық күн мен түндей алмасып отырады емес пе? Құдай қосқан қосағы Мырзагелді қайтыс болған соң Гүлжамал Алматыға бет алды. Ондағы ойы Талдықорғандағы әке-шеше, ағайын-туыстарға арқа сүйейін дегені. Бірақ, қай театрға барады, бұл жағы беймәлім еді. Әйтсе де, әкемтеатрға жүрегі дауаламаған. Театрға келуін келгенімен, ішіне кіре алмаған... Күнде келіп театрдың алдындағы субұрқақты айналып қайтады. Директордың кабинеті тұрмақ, театрдың ішіне кіруге дәті жетпеген. Содан ойы он бөлек, санасы сан бөлек боп сенделіп, Коммунистік (қазіргі Абылай хан ) проспектісімен жоғары қарай жүре берген. Жастар театры ол кезде бұрынғы Калинин мен Коммунистік көшелерінің қиылысқан тұсында орналасқан болатын. Шамасы түс кезі болар, театрдың алдында 3-4 кісі сөйлесіп тұр екен. Ішінде Маман Байсеркенов те бар. Амандасып, оны-мұны сұрасқан соң Гүлжамал келген ниетін айтқан. “Ойбай, Гүлжамал, әкемтеатрды қайтесің!? Одан да осы ТЮЗ-ға кірмейсің бе?” – деген. Ау, бұл ой Гүлжамалға бұрын неге келмеген?!. Түстен кейін театрға кірді. Директор Сақтаған Тұрлымұратов жас актрисаны мұқият тыңдап, “арызыңды жаз” деді...
Өнер ұжымдарында институтты жаңа бітірген жастарға қарағанда, басқа театрдан келген әртістерге көзқарас өзгеше болады. Оның үстіне бас рөлдерде ойнап үйренгендерге одан да қиын. Өйткені, әр ұжымның, әр театрдың көзге көрінбейтін, ешбір ережеде жазылмайтын өз заңдылықтары болады. Ең қиыны, сол кезеңнен өту, яғни өзіңді-өзің сол театрға, сол ұжымға бейімдеу. Гүлжамал да сол диірменнен өткен.
Бұл кезде театрда Сәлима Саттарова, Роза Әшірбекова, Әмина Өмірзақова, Бибиза Құланбаева, Күләй Мұраталиева, Аққағаз Мәмбетова, Жамал Бектасовалардың ізін басып келе жатқан Раиса Мұхамедиярова, Ғазиза Әбдінәбиева, Лидия Кәденова, Таня Оқаповалар бар болатын. Гүлжамалға оңай тимеді. Оның үстіне, жас актрисалар көбінде орысша сөйлейді, еркін жүреді. Гүлжамалға қиыны осы болды. Не орысша сөйлей алмайды, не өзін еркін сезіне алмайды. Сөйтіп жүргенде арада 3-4 жыл өте шыққан. Көбі – кішігірім рөлдер, екінші құрам. Осы кезеңде Райымбек Сейтметов театрға басшы боп келді де, көп ұзамай М. Әуезовтің “Алуасын” сахнаға қоймақ болды. Гүлжамалға Алуаны берген.
Мұхтар Әуезов “Алуаны” өткен ғасырдың 50 жылдарында жазған. Бұл Мұхаңның соңғы жазған көлемді шығармаларының бірі. Мұнда Кеңес өкіметінің арқасында елдің елеулісі, халықтың қалаулысына айналған Алуа Сатаеваның өмір жолы суреттеледі. Бұл кез ұлы жазушы үшін тағы бір тар жол, тайғақ кешу кезеңдері болатын. Тағы да НКВД Мұхаңның соңына шам алып түскен шағы. Мұхаң сол тұста коммунист әйел туралы жазды.
Кәмелетке әлі толмаған Алуаны Доғал бай тоқалдыққа алмақ. Қарсы тұрар дәрмен жоқ. Бірақ бұл кезде қазақ елінде Кеңес өкіметі орнаған. Ағасы Сексектің айтуымен Алуа Доғалдың тырнағынан босап шығады. Комсомолға өтеді. Бірте-бірте сол қаршадай қыз қоғам қайраткері, Социалистік Еңбек Ері, үкімет мүшесіне дейін көтеріледі. 1926 мен 1953 жылдар Кеңес өкіметінің өсу, өрлеу, коллективтендіру, соғыс уақыты, соғыстан соңғы қайта өрлеген кезеңі. Бас кейіпкер Алуа – осы қоғамның мүшесі. Яғни, баяғыша айтсақ, Кеңес өкіметі десек – Алуа, Алуа десек – Кеңес өкіметі тілге оралатын. Гүлжамал осы образды керемет ойнап шықты. Бұл эволюциялық кейіпкер, баяндауға құрылған прозалық шығарма. Сахналық тартыстан гөрі, радиопьеса немесе телесериалға жақын туынды. Бірақ, режиссер Райымбек Сейтметовтің қойылымында бұл шығарма өзінің биігіне көтеріле білді. Әрине, басты рөлдегі Гүлжамал аянбай еңбек етті. Актрисаның сымбатты тұлғасы, дауысындағы қазақы мақам, ұлы жазушының шұрайлы тілі көрермен көңілін арбап алды. Ең негізгісі, бұл орыс ертегісіндегі “Золушка”, яғни, американдық фильмдердегідей “хэппи эндге” бейімдеу дүние. Былайша айтқанда, Валентин Черных жазып, оны Владимир Меньшов қойған “Москва көз жасына сенбейді” фильміне жақын. Ол да осындай “хэппи эндбен” бітеді.
Міне, Гүлжамал – Алуа соңғы сахналарда Азия Африка әйелдерінің басқосқан конгресінде тұр. Бір топ әйелмен бірге кеңес делегациясының өкілі Алуа Сатаева да адамзатқа ортақ проблемаларды талқылауда. Осындай бір кезде А. Сатаева ән бастайды. Әйел ретінде, ана ретінде, нәзіктік пен сұлулықтың символы ретінде халық әнін шырқайды. Әне, әр-әр жерден келген делегаттар. Олар сөзін түсінбесе де әннің сазына, оның жүректі тербетер иірімдеріне елтіп қалған... Өйткені, ән баршаға ортақ болса, ән салу әйелдің жан әлемінің көрінісі.
Гүлжамал бұл сахнада гүлденіп сала берді. Әр дайындықтан соң Қазақбаеваның қадамы да нығая түскен. Кейіпкері қарғадай қыз үлкен тұғырға, мемлекет қайраткеріне дейін көтерілсе, Гүлжамалдың тасы да жоғарыға өрледі. Актриса осы рөлі үшін Мемлекеттік сыйлыққа ие болды. Бағы жанды. Тағы да “хэппи энд”...
Гүлжамал бір кездері Қазақ радиосында “Сәлеметсің бе, замандас!” деген хабар жүргізді. Республиканың түкпір-түкпірінен хаттар ағылып келіп жататын. Біреулері арманын, енді бірі сүйген қызының тастап кеткенін, енді бірі оқуға түсе алмай қиналып жүргенін, т. б. жазады. Енді бір жігіт Гүлжамалдың дауысына, оның мақамына, әуеніне ғашық екенін жазады, айтады. Ғашық демекші, Гүлжамал Алматыға келген соң, басқа ортаға тап болды. Әсіресе, “Алуадан” соң зиялы қауым оны тани бастаған. Таныстар да, жолдастар да көбейді. Театрдан Ғазиза мен Лидия сынды құрбыларын тапты. Сондай күндердің бірінде Гүлжамалға бір жігіт өз сезімін білдірген. Гүлжамал да кетәрі емес еді. Әттең... Үйде екі балапаны бар. Бұл жігіт бүгін “күйдім-сүйдім” дегенмен, ертеңі не болмақ? Үй болған соң ыдыс-аяқ сылдырламай қоймайды. Сонда екі балам жәутеңдеп қалса қайтем? Жо-жоқ... Гүлжамал амалсыздан бас тартты. Дәл бір “Қаралы сұлудағы” Қарагөздей халге түскенін байқамады. Байқаса да бұл оның өз таңдауы болатын...
Г.Қазақбаеваның театрдағы тағы бір белесі – М. Әуезовтің “Қаралы сұлуындағы” Қарагөз бейнесі. Бұл Мұхаңның алғашқы шығармаларының бірі. Бұл шығарма сол кездегі тың тақырып болатын. Шығыс әйелдерінің бұрын айтылмаған, жазылмаған күйі. Күйі емес, жан азабы, тән азабы. Қазақ қызының да махаббатты, жылылықты, аймалауды, біреуді жақсы көруді сағынатын пенде екенін айқайлап айтқан алғашқы қазақ “Эммануэлі”. Бұл шығармада секс емес – сезім, эротика емес – жалғыздықтан жабығу, елегізу басым. Болат Атабаевтың қойылымындағы Гүлжамал-Қарагөз басқа қырынан осылай көрінеді. Гүлжамалдың бұл кезде өзі де, өнері де толықсыған кезі. Өз нәпсісін өзі жеңе алмаған әйел... Оның да бұл өмірге келген соң, пенде боп жаратылған соң ләззаттың отына күйгісі келеді... Бірақ... ел жұрт не дейді?.. Міне, нағыз ұлттық психология, менталитет... Қарагөз Батыс әдебиетіндегі Лаура, Джульетта, Кармен емес. Қарагөз өз нәпсісін, жанының арын жоғары қоя білген кейіпкер.
Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Гүлжамал Қазақбаева тек Ғ.Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театрының актрисасы ғана емес, бүгінде қазақ өнерінде өз қолтаңбасы бар талант иесі. Ұлы Мұрат пен келіні Айжаннан үш немере сүйіп отыр.
Ал – театрға, өнер ордасына Гүлжамал күнде асығып келеді, асықпай кетеді. Өйткені, бұл кәсібін шыңдар мекен ғана емес, өз жүрегінің қалауы десек, алдағы биіктер Гүлжамалды қол бұлғап шақырғандай. Тағы да бала кездегі Гүлжамал тыңдаған Қобыланды еске түседі...
Үйдемісің, қыз Құртқа,
Түздемісің, қыз Құртқа?!
Әйел болдың амал жоқ,
Егер еркек болғанда
Болар ең жұртқа сен тұтқа.
Эпостан артық не бар дейсің... Оған не қосуың мүмкін?
Талғат ТЕМЕНОВ, Қазақстанның халық әртісі, Ғ. Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театрының көркемдік жетекшісі және директоры.