Қойылым балалардың көңілді ойынымен басталды. Симфониялық оркестрдің орындауындағы жайдарлы музыка көрерменді желпіндіріп, сахнаны жандандырып жіберді. Бір кезде ақ жаулықты әже көрінді. Балалар қуанғаннан «әже» деп шу ете қалады. Әже балаларды жинап алып:
Орманда бір Бәйтерек болады екен,
Көктемде орман гүлге толады екен.
Басына Бəйтеректің таң алдында,
Киелі Самұрық құс қонады екен.
Сол кезде Мәңгілік ел ашылады,
Маңайға нұр-шуағы шашылады – деп әндетіп ертегісін бастайды.
Әженің осы ертегісін ұйып тыңдаған Айжан мен Айдар сол жағдайды өз көздерімен көргісі келеді. Сөйтіп олар жасырынып жолға шығады. Алайда оларды көріп қалған жас ұландар білдірмей соңдарынан ереді. Қараңғы түнде қалың орманда жүру оңай болып па? Олар көп қиындықтарға кездесіп, көмекке келген Ақбарыстың арқасында аман қалып, арман еткен Бәйтеректі, Ару Көктемді, Самұрық құсты көріп, Мәңгілік елдің есігінен енеді.
Байқаған адамға ертегінің сюжеті еліміздің символдарына құрылғанын көруге болады. Ержүрек Ақбарыс аңдар мен құстарды достыққа, бірлікке шақырады. Бұл еліміздегі халықтар достығының, бірлікті жақтайтын саясаттың нышанындай. Мәңгілік ел деген ұғым – халқымыздың ежелден «ел болсақ, ұлт болып ұйысақ, мәңгілік болсақ» деген арманынан туған ой екенінде дау жоқ. Осы сияқты нышандарымызды балаларға түсіндіру, үлгі етіп көрсету ізгі мақсатымыз болуға тиіс.
Ертегінің музыкасы балалар түсінігіне сай жеңіл, лайықты жазылыпты. Ондағы аңдардың әндері олардың бейнесін аша түсетін көркемдігі жоғары әуендер. Әсіресе Ару Көктемнің, Самұрық құстың әуендері сиқырлы үнімен көрермен көңілін ерекше күйге бөледі. Жас ұландар әні көрерменді жігерлендіріп жіберді.
Бізде мұндай музыкалық ертегі жоқ десе де болады, ал орыс өнерінде дамыған жанр. Бұл сахнаға шыққан тұңғыш қазақша музыкалық ертегі болып отыр. Кенже қалған жанрды өмірге әкелген, либреттосы мен музыкасының авторы Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі, белгілі балалар ақыны әрі композитор Тілеуғазы Бейсембек. Оның балаларға арналған әндері кезінде республикалық радиодан жиі беріліп, республикалық «Әнші балапан», «Бозторғай», «Айналайын» байқауларында лауреат болғаны белгілі. Оның «Айналайын» әні Талдықорғандағы балалар үйінің гимніне айналған. Тілеуғазының балалар тақырыбына жазылған симфониялық шығармалары Қарағанды симфониялық оркестрінің репертуарына енген. Кезінде ол Алматы облыстық Бикен Римова атындағы театрдың «Жаңа жылдық ертегі», «Қожанасыр», «Алдар Көсе» спектакльдеріне музыка жазған болатын. Ол бұған дейін екі опералық либретто жазған екен.
Мен автордан музыкалық спектакль жазуға не түрткі болды деп сұраған едім. Сонда ол көп жыл бойы орта арнаулы музыка мектеп-интернатында басшылық қызметте болғанын айта келіп: «Сол жылдары балалармен музыкалық ертегілерді сахнаға шығарумен айналыстық. Сондағы қоятынымыз «Кошкин дом», «Черепаха и львенок», «Как обезьяна Чики доктором была» деген сияқты орысша ертегілер еді. Сонда қазақша музыкалық ертегілер неге жазылмайды деп ойлайтынмын. Ақыры сол музыкалық ертегіні өзім жазуыма тура келді» деген еді.
Сөйтіп ол музыкалық ертегі жанрына жол ашып отыр. Жаңа спектакльді сахнаға шығаруға театр ұжымы көп еңбек сіңірді. Симфониялық оркестрдің дирижері – Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Абзал Мұхитдинов және дирижер Руслан Баймурзин спектакль музыкасын жақсы қабылдап, оркестрдің шеберлікпен орындауын қамтамасыз етті. Әже рөлінде ойнаған Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі Ғалия Байғазинова, Қасқыр – Қазыбек Досмұхамбетов, Түлкі – Дариға Мұсаева, Ақбарыс – Рамзат Балакишиев, Ару Көктем – Назым Сағынтай, Самұрық – Мəдина Исламова, Аю – Шыңғыс Расылхан əртістік және әншілік шеберліктерін танытты. Спектакльде өнер көрсеткен балалар хоры (жетекшісі А.Ахметова) көрермендердің қошеметіне бөленді. Бұл театр ұжымы үшін жаңа жоба екенін айту керек. Жобаның жетекшісі əдеби-музыкалық жұмыстар департаментінің директоры Маржан Жəкенова ұйымастырушылық шеберлік көрсетіп, əртістердің дайындығын реттеп, жағдай жасап отырғаны үлкен жетістікке жеткізді.
Спектакльдің режиссері Ерен Тойкенов қойылымның балалар көңілінен шығуына баса көңіл бөліп, əртістер ойынына мән беріп, сахналық көріністерге жан беретін заманауи техниканы шебер қолдана білді. Көп ізденістің арқасында табысқа қол жеткізді.
Бұл қойылым Елбасымыздың «Рухани жаңғыру» талаптарына сай келетін шығарма болып отыр. Балаларды отансүйгіштік сезіміне, достыққа, татулыққа тәрбиелейтін шығарманы сахнаға шығарып «Астана Опера» театрының ұжымы еліміздің ордасы Астана қаласының 20 жылдық мерекесіне әннен шашу шашып отыр деу керек.
Қайыржан МАХАНОВ,
музыка зерттеуші, күйші-сазгер