15 Наурыз, 2018

Ерлан Сағадиев: Маңызды міндеттер байыпты шешілуі тиіс

756 рет
көрсетілді
20 мин
оқу үшін

Таяуда Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев Парламент палата­лары­ның бірлескен отырысында жоғары білім беру сапасын арттыру және мемлекеттік білім грантын көбейту, сондай-ақ студент жастарды жатақханамен қамту туралы айтқаны белгілі. «Президенттің бес әлеуметтік бастамасы» аясында жүктеген міндеттер мен тапсырмаларға байланысты Білім және ғылым министрі Ерлан САҒАДИЕВПЕН әңгімелескен едік.

Ерлан Сағадиев: Маңызды міндеттер байыпты шешілуі тиіс

– Ерлан Кенжеғалиұлы, Елбасы «Президенттің бес әлеуметтік бастамасы» атты Үндеуінде алға қойған тапсырмалар белгілі. Яғни отан­дық ғылым нәтижелі болуы үшін оған жағдай жасалуы қажет. Осы орайда әңгімемізді әлеуметтік жобада айтылған жатақханалар құрылысынан бастасақ?

– Біріншіден, Елбасы білім саласына арнайы назар аударып отыр. Осы жылы мұғалімдердің әлеуметтік жағдайын және мәр­тебесін көтеріп, бес бастама аясында  қосымша 20 мың грант  бөлу шешімін қабылдады.  Пре­зиденттің жыл сайынғы Жол­дауы мен Парламенттегі Үн­деуі білім мен ғылым саласын дамытуға зор серпін беріп отыр. Осы шешімнің ішінде жет­піс мың орны бар жоғары оқу орын­дарында жатақханалар салу  мә­селесі де қаралған. Сондықтан мектеп оқушыларының, ұстаз­дар­дың атынан Елбасына осы қам­қорлығы үшін рахмет айтамыз. Мұның барлығы дарынды жастарымыздың көбірек жоғары оқу орындарынан сапа­лы білім алып, еліне қызмет етуге, әсіресе қазіргі маңызы үл­­­кен салаларға қызмет етуіне мүм­­­кіндік беріп отыр.

Ал жатақханадағы жағдайды жақсарту – кешенді мәселе. Мұны кезең-кезеңмен шешу керек. Ең алдымен, қай университетте, қай жерде жатақхана  салу мәселесін шешуіміз керек. Мемлекеттік жоғары оқу орындарында  жатақ­хана салу­ға керекті жер табы­лар, бас­қа университеттердің жатақ­ханалары үшін жер мәсе­ле­сін шешуіміз керек. Бұл әкім­дік­­термен бірлесе отырып шеші­летін мәселе, ол қазір қаралып жатыр. Осыдан кейін әрбір жатақхананың жобасы мен қар­жысын анықтауымыз керек. Қазір біз Қаржы министр­лігімен, Ұлттық және ком­мер­циялық банктермен, жоғары оқу орындарымен, құрылыс ком­панияларымен бірқатар кез­десу өткізіп,  бәрімізге ың­ғай­лы және халыққа түсінікті қар­жы­ландыратын келісім әзірле­дік. Онда жоғары оқу орындары мен құрылыс компанияларының қыз­мет кестесі көрсетілген. Егер университет немесе құрылыс компаниясы жатақхананы салса, жатақхана пайдалануға беріл­геннен бастап белгілі бір кезең­де ай сайын әрбір орынға белгі­лен­ген соманы құяды. Осы келісім­шарт негізінде бұдан кейін университет немесе құрылыс компаниясы банктен несие алады да, құрылыс компаниясын жалдап, жатақхана құрылысын салады. Банктер, жоғары оқу орындары, құрылыс компаниялары қазір аталған жобамен келісті. Жет­кілікті  төлем қабілетін екін­ші деңгейлі банктер мүмкін деп отыр. Бұл шараға Азия даму банкі іспетті халықаралық бас­қа банк­тер де қатысуға ниет біл­діріп отыр.

Енді білім беру мекемелері мен жатақханалар құрылысын «Бизнестің жол картасы» бойынша пайыздық үстемесін жүр­гізе отырып субсидиялау мәсе­лесін шешуіміз керек. Қазір қа­жетті университеттерді жер телі­мімен қамту бойын­ша әкім­дік­термен жұмыс жүр­гізі­луде. Жоспарланған ны­сан­­­дарға тиісті коммуникация жүр­гізу мәселелерін тағы да пы­сық­тау керек. Бірқатар заң акті­лері­не, соның ішінде Бюд­жет кодексіне де өзгерістер ен­гізу  көз­­делуде. Қолданыстағы  заң жо­ба­с­ына өзгерістер енгізу үшін Пар­ламентке  ұсыну қа­жет. Біз депутаттардан осы заң жобасын үстіміздегі сессия соңы­на дейін қабылдауларын сұрай­мыз. Тағы да айта кетейік, осы жоспарланған нысандарға тиіст­і коммуникация жүргізу мәсе­лелерін де пысықтауымыз керек. Бұл біздің министрлікпен өңір­лер­дің, қалалардың әкімдерімен бірлесіп шешетін мәселе.

– Латын графикасына өту, маман даярлау, оқулық жазу жұмыстары туралы айтсаңыз?

– Мен латын әліпбиін оқу ж­үйе­сіне енгізу туралы екі топты, атап айтсақ, білім және терминологиялық жүйеге жетек­шілік етемін. Бірінші комис­сия­ға қатысты айтар болсақ, мектептерде, колледждерде, жоғары оқу орындарына латын алфа­витіне көшу  үшін негізгі жоспарды жасадық. Оқулық­тар шығару кестесі бар, ұстаз­дар дайындаудың кестесі де да­­йын. Сонымен қатар емле жазу, орфо­графия, транслитерация жұ­мыстарының аяқ­талуын күтудеміз. Бұл жұмыстарды Мәдениет және спорт министрі бас­қа­ратын басқа топ жасау­да. Олар жұмысын аяқтай са­лы­сы­мен біз бірден оқулық­тарды дайындауға кірісе­міз. Мұны ең алдымен нөлінші сы­нып­қа арналған «Әліппеден» бас­тамақпыз. Оқулықты дайын­дау, сараптама мен апробация­дан өткізу және мұғалімдер мен тәрбиешілерді дайындауға уа­қыт керек. Бұл жұмыстарды 2020 жылдың ІІ жартысына дейін атқару қажет. 2020 жыл­дың қыркүйек айынан бас­тап мек­тепалды немесе нөлінші сы­нып дәрісті латын графикасы­мен оқиды. Осыдан кейін басқа сыныптарға латынша оқудың кестесі жасалады. Президент бізге бұл маңызды істе асық­пауды, барлығын талқылап, сапалы жасауды тапсырып отыр. Университеттерге де дұрыс емле, орфография керек, сон­дықтан оқулықтарды аудару мен апробацияға кірісе беруге болады. Бұл жұмыстар биыл басталады. Әрі қарай ауысу кестесі белгіленеді. Екінші, те­рми­но­логиялық комиссия да белсенді жұмыс істеуде. Бірінші міндет – барлық сөзді бір базаға жинау. Бізде терминнің 4 санаты бар. Бірінші – қазақтың өзінің тарихтан келе жатқан сөздері. Екінші – қазақ тіліне аударылғанына көп уақыт өте қоймаған сөздер. Мәселен, әуежай, ғаламтор, жеке­шелендіру, т.б. деген сияқ­ты. Үшінші топқа басқа тіл­ден аударылмаған, тікелей қолданы­латын сөздер: мысалы мате­ма­­­­ти­ка, химия, сенат іспетті сөз­­дер жатады. Төртінші санат – біз­де немесе халықаралық қол­­да­ныста бар және келешекте де қолданыла беретін сөздер. Бұлар ғылыми және техникалық терминдердің ауқымды көле­мін құрайды: асбест, наркоз, сондай-ақ жүйелі сөздер: платформа, аргумент, реакция және тағы басқалар. Аталған жұ­мыс толығымен атқарылды. Шаях­метов және Байтұрсынұлы атын­дағы тілдер институты бір базаға 390 мың термин жинады. Бұл – шын мәнінде көп.

Енді айналымға енгізген сөз­дер біркелкі қағидамен аударыла ма, аударылмай ма, парал­лельді түрде пайдаланылады ма, соны анықтау керек. Мысалы, Ахмет Байтұрсынұлының 9 қа­ғи­­дасы, Құдайберген Жұ­банов­тың 11 қағидасы, академик Әбдуәли Қайдардың арнайы ережесі бар. Сонымен қатар кейбір жас ғалымдар ұсынған кейбір жаңа қағидалар бар. Кей­бір сөздер «изм», «огия» деп аяқ­талады. Мәселен, коммунизм, нео­логизм, геология, биология сөздері. Мұның барлығын тіке­лей қолдануға болады. Тағы бір қағида: егер латын, орыс және түрік тілдеріндегі сөздің түптамыры бірдей болса, ол сөз аударылмай-ақ қолданылады. Мәселен, система, платформа, категория, реакция, тағы-та­ғы­­лар. Жалпы, бүгінгі таңда ко­мис­сия мүшелері аударманы бар­­лы­ғына ортақ және түсінікті қағидамен жасау мәселесін тал­қылауда. Сонда түсінікті қо­сымша сөздік құрылып қана қоймайды, дәл осы сөздік қоры баршаға түсінікті болады. Нәти­жесінде, аудармада немесе сөйлемдерді қолдануда арқа сүйейтін қағидалар пайда болады. Осыдан кейінгі жұмыс қарапайым. Сөздің түбірі мен жалғауы анықталады; егер при­ваттау мен жекешелендіру сөздері қатар қолданылса, онда жекешелендіру деп айтқан дұрыс па, әлде приваттау, әлде жекелеуден өткізу деген дұрыс па? Бұл жұмыс­тың барлығы латын қарпінде жүргізіліп жатқандықтан, сөйлемді қабылдау мүмкіндігі өзгеруі ықтимал. Мұндай мәсе­лелерде қазақ тілінің мамандары, әсіресе жетекші ғалымдар өздері ғылыми ортада талдауы керек. Осыдан олар ғылыми қағидаларды қоғамда талқылау және әрі қарай апробациядан  өткізу кезеңдері басталады.

– Мектеп тақырыбы тура­лы айтсақ. Қоғамда әр­да­йым жаратылыстану пән­­дерін ағылшын тілінде оқыту, жа­ңар­­тылған білім маз­мұны ре­фор­­малары туралы талас жү­ріп жатады. Сіздің ойы­ңыз­ша, қоғам бұл реформаларды не­лік­тен қабылдай алмай отыр?

– Түсінікті болу үшін кеңі­рек айтайын. Біріккен Ұлттар Ұйы­мының ішіндегі маңызды ұжымның бірі – ЮНЕСКО. Қазақстан биыл БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесіне төрағалық етті, осы дәрежеде Елбасымыз жақында Нью-Йоркте баяндама жасады. Бұл Қазақстанның абырой-атағы жағынан өте маңызды оқиға. Осымен қатар Білім және ғылым министрлігі биыл ЮНЕСКО-ның білім бойынша комитетінің дәстүрлі түрде төрағасы болды. Сондықтан білім саласының жаһандық бастамалар мен күн тәртібін, алдағы істейтін іс-шараларды біз төраға ретінде белсенді түрде талқылауымыз керек. ЮНЕСКО-ның пікірінше, мем­лекет басшылары қол қой­ған, жаңа білім бағдарын бере­тін жаңаша білім хартиясы қазіргі әлемге қажет сияқты. Бұ­рынғы осы саладағы хартия­лар өз міндетін жақсы орында­ды. Мәселен, міндетті тегін 9 жыл­дық мектеп, ұлдар мен қыз­дарға білімнің бір деңгейі, мек­тептен діннің бөлінуі, бас­қа да мәселелер тұтасымен орын­далды деп айта аламыз. Бірақ заман өзгерді. Бүгінгі мектеп оқушылары үстіміздегі ғасырдың 30, 40, 50 жылдары 4.0 экономика саласында жұмыс істейтін болады. Заман талабына лайықты жұмыс істеу үшін алдын ала іс-қимылымызды жоспарлау керек. Кейбір елдерде дайындық шаралары жүріп жатыр. Ал енді бізге жаһандық сипаты бар әлем елдері қолдаған жаңа білім хартиясы керек. Мысалы, мемлекеттердің мектеп түлектерінің ақпараттық тех­нологиялық белгілі бір дең­гейде келіскенін көріп отырмыз. Оқушылардың ағылшын тілін пәндік деңгейде меңгеруі әр елде талқыланып жатыр. Ал құ­жа­т­қа айналу мүмкіндігі екін­ші деңгейде. STEM білімін міндет­теу де кеңінен қолдау табуда. Жо­ға­рыда айтылғандардың бәрі Қазақ­стан­да қолға алынып жатыр. Сон­дықтан жалпыға ортақ стан­дарт жазу өте маңыз­ды. Осы­­ған Қазақстан өз үлесін қосу керек. Қорыта айт­қанда жаңа білім хар­тиясын қабыл­дап, бүгін­гі өр­ке­ниетті адамзаттың білімі қан­дай болады деген тү­сінікке кел­гені­міз дұрыс. Сонда бәрі сабыр­ға келіп, бәрі өз орнында болады. Нәтижесінде, 2020  жылы аталған хартияға Астана қала­сында қол қоюға жұмыс істеуіміз қажет.

– Ғылым саласының қар­жыландырылуы туралы қандай пікірдесіз?

– Жалпы, білім саласын қаржы­ландырудың үш жыл­дық конкурсы өтті. Бұған ми­нистрліктен бірде-бір шенеу­нік араласқан жоқ. Мұның бар­лығын Ұлттық ғылыми кеңес жасады. Нәтижесінде, ғылым­ды қаржыландыру үшін үш жыл­дық келісімге қол қойылды. Бірақ оған риза болғандар да, болмағандар да бар. Осы ұлттық ғылыми кеңестің шешімдерін дұрыс емес деп тауып, арыздан­ған­дар да бар. Осының ақ-қара­сын анықтап ғалымдарға тү­сіндіру жұмыстарын жүргіз­дік. Ойланатын мәселелер де бар. Әрбір жоба бойынша шешім қабылдау үшін тек сараптама қорытындысын негізге алу керек пе? Әлде Ұлттық ғылыми ке­ңесте талқылау абзал ма? Бұл үшін кейбір заңнаманы өзгерту керек. Біз осы мәселелерді тал­қы­лауды бастадық. Бірақ бұл қайта-қайта айтылатын мәселе емес, күнделікті атқарылатын шаруа. Мен мүмкіндікті пайдаланып, елдегі ғылым болашағы туралы айтқым келеді. Менің ойымша, ғалымдарға, әсіресе жас ғалымдарға бағыт-бағдар керек. Бүкіл әлемде ғылымды қаржылай қолдау жүйесі күрделі түрде өзгеруде. Мысалы, жуырда Самсунг компаниясының жыл сайын ғылымға 14 миллиард доллар бөлетіні туралы ақпарат жа­рияланды. Таңғаларлық жағ­дай. Бұл дегеніңіз ТМД ел­дері­нің бәрінің Ресейді қоса алған­дағы ғылым саласының 6-7 жылдық бюджеті. Мұны қан­дай да бір мемлекеттің өзі­нің мемлекеттік қорынан бөлу өте қиын, тіптен мүмкін емес. Ал енді жаңағы айтқан таңға­лар­лық жағдай­дың сырына үңілсек, ойланып қарасақ, бұған таңғалуға болмайды. Соң­ғы 40-50 жылдың ішінде транс­ұлттық компаниялар­дың қарқынды өскені соншалық­ты, олардың айналымы орташа елдермен салыстыруға болатын деңгейге жетті, тіпті асып түсіп отыр. Мәселен, қазіргі таңда Toyota, Volkswagen, Apple компанияларының қай-қайсы­сының да қаржылық айналымы Грекия, Португалия, Қазақстан немесе Алжир сынды елдерден көп үлкен. Әрине мем­лекет ғы­лым­ғ­а өз шама-шар­қы­мен ке­рек­ті қаражатын бөле­ді. Деген­мен, мемлекеттің әлеу­мет­­тік саладағы шығын­дары өте көп. Мысалы, зейнет­кер­лер­дің ақшасы, оқы­ту­шылар мен дәрі­­г­ер­­лердің ең­бек­ақасы, жолдар салу, шек­ара­лардың іргесін бекіту, тағы-тағы осындай шаруа­лар  мемлекеттен көп қаржыны талап етеді. Сондықтан мемлекет бөлетін қаржымен қатар, біз әлемдік табысы мол, ғылымға көп қаржы бөліп отырған компаниялармен де тығыз байланыс жасап тиіс­ті жобаларды ұсынуымыз керек. Мысалы, бір жылда 45 мил­лиард доллар табыс табатын Уоррен Баффет зейнеткерлер­ді, оқытушылар немесе шекарашылар армиясын асырамай­ды. Әрине салық төлейді, ал қалған табысы өзінде қалады. Уоррен Баффет үшін бір-екі мил­лиард қаржыны (бұл Ресейдің ғылымға бөлетін 8 бюджеті) АҚШ-тың немесе Израильдің бір университетіне бөлу қиын шаруа емес. Ол солай болып та отыр. Біз болсақ, мемлекет ретін­де барлық табысымызды жұм­сап, жетпегенімізді қарызға аламыз. Әлеуметтік салаға арнал­ғ­ан  біздегі бюджеттің 1,5-2 пайыз тапшылығы бар. Ал жағдай әрі қарай күрделі түрде өзгере беруі мүмкін. Бүгінде Apple, Volkswagen, Intel компания­лары ғылымға орта есеппен 15 миллиардтан жұмсаса, ертең 50 миллиардтан жұмсай бас­тауы мүмкін. Ал мемлекеттің, шағын мемлекеттің  мүмкіндігі бұл жағынан шектеулі. Мемле­кет­­тің жоғары зейнетақы ал­ғы­­сы келетін, мұғалімдердің жал­ақысы жоғарылағанын талап ететін, жаңа, жақсы медици­наны қалайтын, жаңа жол­дар­дың салынғанын, жаңа мек­теп­те­р­дің көбейгенін, жас­тар­ға грант­тардың көбірек бө­лін­ге­нін қалайтын және сонымен бірге қаржыны көбірек сұрайтын қартайып бара жатқан халқы бар. Президент соңғы бірнеше Жол­дауында біздің әлеуметке бағы­т­талған мемлекет екенімізді үнемі айтып, түсіндіріп келе­ді. Біз бірінші кезекте әлсіздер­ге қамқор боламыз, халықтың жедел қажеттіліктерін өтейміз, мәсе­лен, 2 миллион қазақ­стан­дық­қа газ жеткіземіз. Бізде ғана емес, мемлекеттердің басым көп­ші­лігінде жағдай осылай. Яғни қазіргі үрдістерге қар­асақ, Самсунгтің бұл қадамына таңға­луға болмайды. Мен тек оның қан­шалықты тез әрі ауқымды жүргізілгеніне тәнті болдым.

– Енді біздің ғалымдар не істеуі керек?

– Енді мына сауалға назар аударайық. Самсунг ғылымға бөлген аталған 14 миллиардтың қаншасы Кореяның өзінде қалды? Мен интернеттен із­дес­­тіріп көрсем, 10 пайыздан аспайтын бөлігі өз елінде қал­ған екен. Жаһандық компания ретінде Самсунг өзінің ең үздік жобаларын іске асыру үшін дүние жүзінің түкпір-түкпіріндегі елдерге: АҚШ, Израиль, Франция, Үндістан сын­ды мемлекеттерге олардың ғыл­ы­ми орталықтарына, ғылы­ми топтарына тапсырыс береді. Естуімше, соңғы уақытта бело­рус­тардың да аздаған үлесі бар екен. Менің не айтқым келіп отыр? Жаһандық ғылымға салынатын жаһандық аса ауқымды корпоративтік инвестициялар әлемі қалыптасты, оған түрлі елдердің ғылыми ұжымдары тала­сады. Бұл таластың  ұлттық ше­карасы жоқ. Қазірдің өзінде әлем­дегі негізгі ғылыми қаржы­ландыру соған көшті деуге бола­ды. Осы даму қарқыны бо­йын­ша таяу болашақта үкімет­тер­дің ғылымға жұмсаған қара­жаты осы нарықтың түкке тұр­май­тын бөлігімен бірдей болып қалады. Байқауымша, ТМД кеңіс­тігінде жаһандық ғылымды қаржыландыру нарығына жү­йелі түрде назар аударған ал­ғаш­қы әрі әзірге жалғыз ел Бела­русь ға­на, онда да тек IT саласына және өте төмен деңгейде. Бірақ ең бастысы, олар дұрыс ба­ғыт­қа бетбұрыс жасады. Өзім­нің есеп­­теулерім бойынша, бело­рус­т­ар­дың шетелден тартып жат­қан ғылыми қаражаттарының көлемі ТМД-ның өзге елдерін қоса алғандағыдан асып түседі. Меніңше, олар тез ілгерілейді.

– Осы бағытта бізде не істе­ліп жатыр?

– Қазақстанда Дүниежүзілік банктің ғылымды дамытуға ар­налған несиесі келісілді. Па­йым­дауымша, несиенің ең ма­ңыз­ды бөлігі Қазақстанның 25 мың белсенді ғалымына ағыл­шын тілін, сондай-ақ халық­аралық ұйымдар мен ком­па­нияларға зерттеулерді қар­жы­ландыру туралы өтініш тапсыруды үйретуге жұмсалады. Қарапайым тілмен айтар болсақ, жаһандық «бәліш» бар, бізде сапалы білім бар, бірақ жаңағы «бәлішті» алуға қажетті тіл мен түсінік жоқ. Бұл – бір. Екіншіден, ғалымдарды Самсунгке пайдалы болуды үйрету үшін алдымен Қазақмысқа, BI Group-ке, Қазатомөнеркәсіпке пайдалы болуды үйрету керек. Яғни ғылымды қаржыландырудың негізгі бағыты ретінде бизнес тарапымен бірге қаржыландыру керек. Бұл үш жылдан бері бізде енгізіліп келеді. Үшіншіден, корпорациялардың ғылымға ақша салатын орны ретінде анклавтар құрудамыз, бұлар: Назарбаев университеті, Ұлттық биоинженерлік орталық, Астана IT хабының жобасы. Төртінші, ең бастысы, халыққа ағылшын тіліндегі физика шын мәнісінде керек екенін сендірудеміз. Егер ғалымдарымыздың келешек буыны жоғарыда айтқан «бәлішті» алу үшін араласқанын қаласақ, оны мектеп қабырғасынан бас­тап үйрету керек.

– Мектеп түлектеріне грант бөлуде қандай жаңалық болады?

– Қосымша гранттар бөлу мәселесіне келейік. Біз әзірлік жұмыстарын аяқтап, қаулы жобасын министрліктер мен «Атамекен» ұлттық палатасы­на жібердік. Енді олардың ұсы­ны­сын күтіп отырмыз. Сон­д­ай-ақ жобаны жоғары оқу орын­­­дарын­а да жібердік. Олар қарап, өздерінің ұсыныстарын ен­гізуі керек. Министрліктерден гранттар бойынша келісулерді жеделдетуді өтіндік. Себебі ҰБТ-ға дейін аз уақыт қалды, қандай мамандықтарға қанша грант бөлінгенін бәрі білгісі келеді. Біз бұрынғы жылдардағы сараптамаларды негізге ала отырып, талапкерлерге әр мамандық бойынша шекті балдың қанша болатынын хабарлаймыз. Мақ­сатымыз – талапкерлер алдын ала дайын болуы үшін оларға барынша толық әрі егжей-тегжейлі ақпарат ұсыну.

Әңгімелескен Думан АНАШ,

«Егемен Қазақстан»