Әлем • 17 Мамыр, 2018

Қытайдың Еуропадағы мүддесі

1723 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Қытай «Бір белдеу – бір жол» жобасы аясында Шығыс Еуропа елдеріне ауқымды инвестиция құйып жатыр. Әсі­ресе «16+1» бас­тамасы, яғни Қытай мен шығыс блок­тың 16 елі арасындағы ынты­мақ­тастық қарқын алып келеді. Алайда Аспан асты елінің қарт құр­­лыққа ерек­ше көңіл бөлуі Еуро­па­лық одақты әбігерге түсіретін түрі бар. 

Қытайдың Еуропадағы мүддесі

Қытай президенті Си Цзиньпин Астанада өткен фо­рум­­да Жібек жолын қайта жан­­дандыруды көздеп, «Бір белд­еу – бір жол» бастамасын жа­риялағаны белгілі. Бұл жо­баға Қазақстанның да қоса­тын үлесі бар. Ел аумағын ба­­сып өтетін жаңа Жібек жо­лы «тоғызыншы территория» үшін де, өзгелер үшін де ти­ім­ді болатыны анық. Бас­­­­та­ма транс­шек­аралық сау­­да айна­лымына, инвес­ти­­ция та­р­­­­ту мен іскерлік ынты­мақ­­тас­­тық­тың қанат жаюына қо­лай­лы жағ­дай жасайды. 

Алайда Еуропалық одақ үшін «Бір белдеу – бір жол» бастамасы аясындағы «16+1» процесі түйткілді мәселеге айналып отыр. Жоба басталған 2011-2012 жылдардың өзінде Ба­­тыс Еуропа елдері одан қау­­іп­тенетінін жасырған жоқ. Еуропалық сыртқы іс­тер қызметі өкіл­дерінің про­це­сс жұмысына ара­ласуы­мен жағ­дай тұрақталғандай кө­­­рін­ген. Бірақ кейінгі кезде осы төңі­рек­тегі әңгіме қайта кө­теріле бастады. 

Екінші дүниежүзілік со­ғыс­тан кейін қарт құрлық де­мо­­кратиялық батыс және со­ци­­алистік шығыс блок болып бө­лінгені мәлім. Кейінірек екі тарап ортақ келісімге қол жеткізген. Politico.eu пор­­та­лы­ның пайымдауынша­, Қы­тай­дың ықпалымен Еу­ро­па тағы екіге қақ жары­луы мүм­­кін. Сарапшылар «Шы­ғыс Еуропа 2.0» нұсқасы бұ­­рын­ғы блок секілді әлеу­етті болмағанымен, құр­лық­тың тұ­рақтылығы мен қауіп­сіз­­дігіне нұқсан келтіруі мүм­кін деп есептейді. 

Мұндай қауіп негізсіз емес. Эко­номи­калық дағдарыс пен босқындар мәсе­лесінен кей­ін ай­мақтағы әлеуметтік жағ­дай­дың қарқыны бәсеңдеді. Сон­дай-ақ Шығыс Еуропа елдері сырттан инвестиция тартуға оңтайлы бола түс­ті. Мұндай мүмкіндікті Қытай қалт жіберген жоқ. The Diplomat порталы таратқан ақ­­па­ратқа сүйенсек, қазір­дің өзін­­де Аспан ас­ты елінің Шы­­ғыс Еуропаға салған ин­вес­­тициясының көле­мі 8 миллиард доллардан асып кеткен. 

Бастапқыда «16+1» фору­мы достық, ортақ пайда жә­не Қытай мен Еуропалық одақ­тың тиімді стратегиялық әріп­тес­тігін көздейтіні айтылған. Алайда Орталық және Шығыс Еу­ропа елдері келісімнің түп­кі мәнін дұрыс ұғынбаған тә­різ­ді. Өйткені «16+1» про­це­­сіне мүше мемлекеттер Қы­­таймен ЕО ережелеріне сай әрекет етпейді. Есесіне, әр ел Бейжің билігімен жеке-да­ра екіжақты қарым-қатынас ор­натуы тиіс. Нәтижесінде ке­ліс­сөздер кезінде қарт құр­лық­тағы мемлекеттердің мүд­десі емес, Аспан асты елі­нің дегені жүреді. Бұл өз ке­зе­гінде Қытай үшін өте қо­лайлы. Бірін­ші­ден, Бейжің Еуропалық одақтың қатал ере­желеріне бағынбай-ақ, бір­қатар мемлекетпен сауда-эко­номикалық байланысын нығайтады. Екіншіден, «16+1» процесіне қосылған елдер Қытай үшін Батысқа ашыл­ған қақпа іспетті. Үшін­ші­ден, Қытайдың Шығыс Еуропадағы саяси беделі арта түспек. 

Қазірдің өзінде жоғарыда аталған мәселелердің алғы­шарт­тары қалыптасып үлгер­ді. Мәселен, Чехия прези­денті Милош Земан өз елін Қытай мен Еуропа­ны байланыстыратын әуе алаңы ретінде ұсын­­ды. Сербия саясаткерлері қы­­тай­лық­­тарға ең үздік оқу орын­дарын ұсыну­ды қарас­тыруда. Сонымен қатар биыл Еуропалық одақтың өңірге дотация беруі аяқталған болатын. Осыған байланысты Венгрия премьер-министрі Виктор Орбан мәлімдеме жасап, ЕО қаржы беруін жал­ғастырмаса, Қытайға қар­ай бет бұратынын жет­кізді. 

Мұның бәрі Батыс Еуропа елдерін «16+1» процесіне қауіппен қарауына себеп болып отыр. Мүше мемлекеттер бұл ынтымақтастықтың экономикалық бағытта екені атап көрсетсе де, оның саяси астары бар екені бесенеден белгілі. Бейжің билігі Орталық және Шығыс Еуропа елдерімен ынтымақтастығын ны­­ғайту арқылы ЕО-ның Қы­тайға қатысты қатаң ше­шім шығаруына жол бермеуг­е тал­пынады. Сонымен қатар шы­ғыс блоктың мем­ле­кет­тері Аспан асты елі­мен әріп­тестігін ЕО-мен пікір­та­ласта өз ұстанымын нық­тауға пайдаланады. Оның үс­ті­не, «16+1» процесін бас­қа­­ру­шы ұйымның бас кең­сесі Бейжіңде орналасқан. Оны Қытайдың Сырты істер ми­нис­трлігі басқарады.

Бұдан бөлек, «16+1» про­цесі арқылы Қытай ха­лық­аралық аренадағы жақ­тау­шылар санын арттыра түс­ті. Былтыр Аспан асты елін­дегі заңгерлердің азапқа тар­тылуы туралы Еуропалық одақ елде­рінің ортақ келісімін Вен­грия тарапы қабылдамай тастады. Сондай-ақ Грекия БҰҰ Адамзат құқығы кеңе­сі­нің Қытайды айыптауын ЕО мә­лім­демесіне енгізуге қарсы болды. Оңтүстік Қытай теңізі мә­селесінде де Венгрия мен Грекия Қытайдың сойылын соқты. Нәтижесінде дауға қатысты қабылданған қарарда Қытайдың аты аталған жоқ.

The Financial Times газеті Бейжің Шығыс Еуропа елдерімен ты­ғыз қарым-қатынасын саяси мақ­сат­та қолдануы мүм­кін екенін айтады. Ригада өт­кен «16+1» саммитінде Қы­тай премьер-министрі Ли Кэцян қатысушыларды ма­ңыз­ды мәселелерді дұрыс ше­шіп, әлемдегі бейбітшілік пен өңірлік тұрақтылықты қол­дауға үндеген болатын. Ба­сылымның пайымдауынша, Бейжің билігі осы арқылы Оңтүстік Қытай теңізі дауы се­­кіл­ді Аспан асты елі үшін маңызды геосаяси мәсе­ле­лерде өздерін қолдауға ша­қы­рып отыр. 

Қытай мен Шығыс Еуропа арасын­дағы қарым-қаты­нас­тың бұлай өрбуі кейбір сая­саткерлердің шарт кетуіне себ­еп болды. Мәселен, былтыр Германияның сыртқы іс­тер министрі Габриэль Зиг­мар Қытайдың «Бір Еуропа» ұстанымын бұзбау қажет­ті­гін талап етті. Сондай-ақ ол Еуропалық одақтың бұ­ған дейін Қытайдың ұста­нымын қолдап келгенін, Қы­тай «16+1» үдерісін жал­ғастыра беретін болса, Тай­ваньмен жеке мемлек­ет ре­тінде дипломатиялық қа­рым-қаты­нас орнататынын ес­­кертіп өтті. Г.Зигмардың бұл сөзі Бейжің билігіне ұна­май­тыны сөз­сіз. Осы орайда Қытай сыртқы істер министрлігі өкілі Тайвань мәселесі мен Орталық және Шығыс Еуропа елдерімен қарым-қатынас екі бөлек екенін айтты. Германия кан­цлері Ангела Меркель де «16+1» процесіне қатысушы мем­­лекеттерге Еуропалық одақ­­тың сыртқы саясаты ор­тақ екенін ескертті. 

Әйтсе де, Қытай Орталық және Шығыс Еуропа елдеріне инвестиция құятыны жөнінде үйіп-төгіп уәде берсе де, оны орындауға асықпайтын сы­ңайлы. Деректерге сүй­ен­сек, өңірдегі Қытай ин­вес­тициясының көлемі айтар­лық­тай көп емес. Мәселен, Си Цзиньпин 2016 жылғы сапарында бір жыл ішінде 3 миллиард доллар еуродан астам инвестиция әкелетінін мәлімдеген болатын. Алайда аталған сома айтылған күйінде қалды. Бұдан бөлек уәде етілген бірқатар инвестиция Орталық және Шығыс Еуропа елдерінің қоржынына түскен жоқ. Politico.eu сайтының пайым­дауынша, Бейжің би­лі­гінің басты мақсаты – эко­номиканы саясаттандыру. Ендеше, экономикалық әріп­тестікті желеу еткен Қытай Еуропадағы ықпалын кү­шейте түсті деп айтуға толық негіз бар. 

Абай АСАНКЕЛДІҰЛЫ,

«Егемен Қазақстан»