Қазақстан • 12 Маусым, 2018

Білімді жұрт биік белесті бағындырады

1009 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты бағдарламалық мақаласы іргелі істерге қозғау салды. Ұлттың қайнар бұлағынан бастау алатын ұлттық дәстүрлерімізді ардақтауға, тарихи тұлғаларымызды, қасиетті жерлерімізді қастерлеуге, туған жердің қадір-қасиетін бағамдауға кеңінен жол ашты.

Білімді жұрт биік белесті бағындырады

«Біз жаңғыру жолында бабалардан мирас болып қанымызға сіңген, бүгінде тамырымызда бүлкілдеп жатқан ізгі қасиеттерді қайта түлетуіміз керек», деген болатын Мемлекет басшысы өзінің бағдарламалық мақаласында. Рухани жаңғырудың негізгі мазмұны да осыдан бастау алады. Рухымызды асқақтататын ізгі қасиеттерді заман талабына сай жаңғырту арқылы өркениет көшіне ілесіп, бәсекелестік кезін­де Қазақ елінің дәрежесі биік болуы қажет. Қазақстанның алды­на қойып отырған міндеті әлем­дегі алдыңғы қатарлы 30 ел­­дің қатарынан көріну болса, әрине ол үшін әрбір қазақ­стан­дық бә­секеге қабілетті болуы тиіс.

Қазіргі ғылыми-техникалық жаңару мен даму жағдайы адам­ның интел­лектуалдық күш-жі­герін, саналы іс-әрекеті мен жо­ға­ры дәрежедегі ізденім­паз­ды­­ғын талап етеді. Осыған орай, елі­­­міз­­дегі білім беру жүйесі­нің бас­­ты міндеті – әлем­дік бәсе­ке­лес­­­­тік­ке қабіле­тті білім беру жү­йе­­­­сін құру, жоғары сапалы білім беру, оны жеке тұлғаның, қо­­ғам­­ның және мемлекеттің бү­­гінгі және келе­шектегі сұра­ныс­­­тары­на сәй­кес­тендіру.

Елбасының «Болашақта ұлттың табысты болуы оның табиғи байлығымен емес, адам­дары­ның бәсекелік қабілеті­мен айқындалады. Сондықтан әрбір қазақ­стандық, сол арқылы тұтас ұлт ХХІ ғасырға лайықты қасиеттерге ие болуы керек. Мыса­лы, компьютерлік сауатты­лық, шет тілдерін білу, мәдени ашықтық сияқты факторлар әр­кімнің алға басуына сөзсіз қа­жетті алғышарттардың санатында» деп айтатыны да сон­дық­тан. Бұлар әсіресе өскелең ұр­пақ­тың бойына сіңіріп, қабі­лет-қарымын ұштай түсетін қасиет­тердің бірегейі болмақшы. Яғни болашақ жастардың компью­терді еркін меңгеруі, шет тіл­дерін игеруі олардың бәсекеге қабі­лет­тілігін арттыра түседі. Әрі олар­дың кез келген салада өз­дерінің шетелдік замандастары­мен интеллектуалдық тұрғыда білім жарысында оқ бойы озық болуына, рухани тұрғыда пайым-парасатының жоғары болуына мүмкіндік береді.

Рухани жаңғыру қазіргі таңда ақпарат әлемімен тікелей байланысты деп айтар едік. Ақ­парат­тық технологиялардың қар­қын­ды дамуының нәтижесін­де әлем­де ақпараттық сауаттылық, ақ­па­раттық мәдениет, медиамә­дениет сияқты ұғымдар пайда болды. Бұл ұғымдардың қай-қайсысы да медиабілімді жүзеге асыру арқылы ғылыми айналымға ендірілді. Медиабілімнің бас­ты мақсаты – жаңа ұрпақты қазіргі ақпараттық заманның жағ­­дайында өмір сүруге, әртүр­лі ақпараттарды қабылдай және түсіне білуге дайындау деп тұ­жы­рымдауға болады. Демек ме­диабілім жастар мен жасөспі­рім­дерге бұқаралық ақпарат құралдарының мүмкіндік­терін дұрыс пайдалануды үйрету­ді мақ­сат ететін педагогиканың ерек­ше бөлігі болып табылады. Яғни медиабілім негізінде тұл­ғаның ақпаратпен мәдени қарым-қатынас орната алу қабі­леті мен медиамәтінді талдау іс­керлігі қалыптасады. Ақпа­раттық заманда өскелең ұрпақ ақпаратты тек қана қабылдап немесе оны талдаушы ғана емес, сонымен қатар ақпаратты белсенді түрде жасаушы болып есептеледі.

Ақпараттық және компьютер­лік технологиялардың кеңінен өріс алуы қоғам мен адамдарға тек жақсы жағынан ғана емес, жағымсыз жағынан да әсерін тигізеді. М.Маклюэн: «Шын мә­нін­де сауатты болу үшін медиа әлемінде сауатты болу қажет», деген болатын. Әйгілі канадалық әлеуметтанушының сөзі бүгінде өзінің ақиқат екендігін дәлелдеді. Медиабілім беру, оның мәні мен ерекшеліктері, педагогика, психология, журналистика және әлеуметтану салалары үшін ең бір пікірталасты мәселелерге айналды.

ХХІ ғасыр – түрлі ақпа­рат­тар­дың бұқаралық ақпарат құралдары арқылы ешқан­дай кедергісіз тасымалданып жат­қан уақыты. Бұл ақпарат­тар­дың екі жағы бар: бірі жас­тар­­дың интеллектуалдық ой-өрі­­­сін көтеруге, білімін шың­дау­­ға әсерін тигізсе, енді бірі кері­сін­ше жастардың тәрбие­сіне кері ықпал етіп, тіпті олар­дың физиологиялық және пси­­холо­гиялық дамуын тежеп отыр. Бүгінгі күнде теледидар мен ғалам­торға тәуелді жас­тар пайда болып, соның негізін­де «вир­туал­ды әлем» деген түсі­нік те енді. Шетелдерде шыға­рыл­­­­­ған арзанқол дүниелер, се­риал­­­­дар мен мульттоптамалар, ойын­дық ақпараттардың теріс ықпалы жеткіншектер мен жасөс­­пірімдердің тәрбиесінен көрі­ніс тауып келеді. Ақпаратты дұрыс саралай білмегендіктен, қажетті ақпаратты дұрыс таңда­ма­ғандықтан да жастарымыз батыстық менталитетке еліктеп, қазақы болмысымыз бен ұлттық тәлім-тәрбиемізден алшақтап бара жатыр. Мұның барлығы бiзге тосқауылсыз ағылып келiп жатқан ақпараттың әсерi.

Бұқаралық ақпарат құрал­дарына еркіндік берілген қоғамда ақпараттың қажеттісін алу мен оны тиімді пайдаланудың өзін­дік қиындықтары болатынды­ғы сөзсіз. Зиянды ақпараттар, әсі­ре­се толық қалыптасып үлгер­ме­ген, ақпараттық мәдениеті қа­лып­таспаған жастар мен жасөс­пірімдердің санасы мен тәрбиесіне кері әсерін тигізеді. Яғни медианың адам өміріне, әсі­ресе жасөспірімдер мен жас­тар­дың өміріне ықпал ету мүм­кіндігі күннен-күнге артып келе­ді. Бүгінгі жаһандану заманында ақпаратты кедергісіз алатын қо­ғамның орнауы заңдылық деп танылса, екінші жағынан жас­тарды ақпарат тасқынының кей­бір кері ықпалдарынан сақ­тан­дыру керектігі де ақиқат. Әрбір тұлға қоғамда қалыптасқан бар­лық ақпараттық ресурс-
тарды қол­дана білумен қатар олардың қажеттісін таңдай алу қабілетін игеруі қажет. Сондықтан бүкіл әлемде орын алып отырған әлеу­м­ет­тік өзгерістер мен ақпар­ат тасқыны түрлі медиаресурстарды пайдалануда дәстүрлі түрде қалыптасқан жүйелерді, оқыту әдістері мен технологияларын қайта қарастыруды талап етеді.

Елбасы «Болашаққа бағ­дар: рухани жаңғыру» атты мақа­ласында «Табысты болудың ең іргелі, басты факторы білім еке­нін әркім терең түсінуі керек. Жас­тары­мыз басымдық беретін меже­лердің қатарында білім әр­дайым бірінші орында тұруы шарт. Себебі құндылықтар жүйе­­­­сінде білімді бәрінен биік қоя­тын ұлт қана табысқа жете­ді» деген болатын. Осы тұрғы­дан ал­ғанда, білім беру де мә­де­­ниет­тің бір бөлігі ретінде жаһан­­дық ақпараттандыру үр­дісін сезінуде. Медиабілімнің ма­­ңыз­­д­ылығын зерттеуші ға­лым­­дар­дың пайымдауынша, ақ­­па­­рат­тық қоғамның дамуы клас­си­­ка­лық білім беру пара­диг­­ма­­сы­­ның орнын басып отыр­ған жа­ңа­шыл білім беру пара­диг­ма­сы­ның қалыпта­суы­мен байла­нысты. Оның негі­зінде білім беру ар­қыл­ы тұл­ға­­ның дамуы жатыр. Жаңа бі­лім беру парадигмасында сту­дент педагогикалық ықпал ету объек­тісі емес, оқу үрдісін ұйым­дас­тырудың жаңа формалары арқы­лы қарапайым репродукциядан тыс оқытушымен диа­лог­қа түсе­тін таным іс-әре­кеті­нің белсенді субъектісі.

Болашақ маманның бәсеке­лес­тікке бейімділігі оның жина­ған білім қорымен ғана өлшен­бейді, алған білімін өмір сүрудің, өзін-өзі дәлелдеудің, сындар­лы қасиеттерін дамыта отырып, өз­­гелермен тіл табыса әрекет ету­дің құ­ра­лы ретінде қолдана білуінен көрі­неді.

Олай болса, заман талабына сай болу үшін кез келген адам белгілі көлемдегі білімге ие болып қана қоймай, сонымен қатар өздігінен білім ала білуі маңызды. қажетті ақпаратты іздеп, таба білу, ол үшін түрлі дереккөздерін пайдалана біліп, яғни өзін үздіксіз дамытып отыруы қажет. Ал бұл, «жаңа технологиялардың ағыны алып келе­тін өзгерістердің бәріне да­йын болу деген сөз». Олай болса, білім беруді ақпараттандыруға қатысты дүние­танымдық және әдістемелік ұста­ным­дарды қайта қарастыру көкейкесті мәселелердің қатарында деп айтуға бо­лады. Өйткені қоғамда кәсіби мәсе­ле­лерді өз бетімен шеше алатын, өзінің кәсіби бағыты бойынша үздіксіз білім алуға қабілетті, ақпараттық тех­но­логиялар, бұқаралық ком­му­ни­кация салаларында жеткі­лік­ті дәрежеде білімге ие маман­дарға қажеттілік туындап отыр. Сондықтан медиабілім мәселесі түрлі ғылымдар тарапынан жан-жақты және кешенді түрде қарас­тырылуы қажет.

Заманауи талаптарға сәйкес, медиабілімді базалық білім беруде әрбір оқу пәнімен кірік­тіру – медиабілім берудегі мақ­сат­қа жетудің бір жолы болып табылады. Демек әртүрлі ме­диа­білім беру міндеттерін ше­шу мақсатында медианың ди­да­кти­калық және тәрбиелік әлеуе­тін толыққанды түрде қол­дана отырып, «сыртқы» ақпарат­тық ағымдар мен оқу пәні ара­сындағы ортақ аспектілерді іздес­­тіру қа­жет. Бүгінгі күні атал­­ған өзек­ті мә­селелердің бірқа­тары жо­ға­ры оқу орындарында «Ме­диа­пе­дагогика» арнайы курсын ен­ді­ру нәтижесінде өз шешімін табуда.

Бәсекеге қабілеттіліктің бас­тауын­да сапалы білім алу тұра­ты­ны белгілі. Жастар уақыт сұранысына жауап беретін­дей білімді болуы тиіс. Техноло­гиялар­дың қарқынды дамыған заманында күн сайынғы өзгерістер жастардан жаңашылдықты талап етумен қатар, уақыт жыл­дам­дығына сай білім сапасын да жедел толықтырып отыруды қажет етеді. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың айтқанындай, табысты болудың ең іргелі, басты факторы білім екенін әркім терең түсінуі керек. Жастарымыз басымдық беретін межелердің қатарында білім әрдайым бірінші орында тұруы шарт. Себебі құндылықтар жү­йе­сінде білімді бәрінен биік қоя­тын ұлт қана табысқа жетеді.

Перизат СЕЙІТҚАЗЫ,
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің профессоры, педагогика ғылымдарының докторы