Академик Салық Зиманов!.. Ол ғылымның бір саласы – юриспруденцияның ғана маманы емес, бүкіл қоғамдық ғылымдардың барлық саласынан мағлұматы мол, тұжырымы мықты, өзіндік ұстанымы бар ғалым еді. Оған жуырда жарық көрген 10 томдық шығармалар жинағы куә бола алады.
Сәкең жазғандарымен, оқыған лекцияларымен, көпшілік алдында сөйлеген сөздерімен ғана емес, бүкіл нақты іс-әрекетімен, мінез-құлқымен, бар болмысымен, адами биік қасиетімен еліне қадірлі. Оның шәкірттері тек заңгерлер ғана емес, зиялы қауымның бүкіл өкілдері десек те болады. Олар Сәкеңді өздеріне үлгі етіп, ұстаз тұтты. Осы ұлы ұстаздың дүниеден өтуі бір ғылым үшін ғана емес, бүкіл қазақ халқы үшін орны толмас ауыр қаза болды.
Сәкең батыста туып, ер жетсе де, бүкіл қазақтың байтақ өңіріне ортақ сүйікті перзенті еді. Қазақстанның төрт бұрышы түгел оны сыйлап, құрметтеуші еді. Халық бұл қазаға қатты қайғырып, көңілі босады. Әрине, қазақ халқы тұрғанда, оның есімі ешқашан өлмейді. Ол халықпен бірге мәңгі жасайды.
Ұлттың ақылман ұстазы, жүзінен нұры тамған, айналасына шуақ шашқан абзал жан туралы ол дүние салған күндері баспасөзде аз жазылған жоқ. Барлығы да ерекше сыйлы адамның әр қырын ашып көрсетуге тырысты. Бәрі де шын жүректен шыққан жылы лебіздерін жеткізіп бақты. Олар ұстазға, ғалымға, қайраткерге, азаматқа, үлкен жүректі адамға деген ықыласын, ыстық пейілін, адами сүйіспеншілігін танытса, билік те өз құрметін, ілтипатын сездіріп жатты. Бәрі де жылылықты, адамды адамша сүюге, құрметтеуге деген ұлттық қасиетіміздің ұмытылмағанының айғағы іспеттес болды.
Көптің көңілінен шыққан бұл ардақты азаматтың басқалардан не артықшылығы бар? Неге оған үлкен де, кіші де құрақ ұшып, ерекше қастерлейді? Әлде оның адамның жан жүйесін баурап аларлық бір тартылыс күші бар ма, әлде, гипноздық сиқыры бар ма? Неге оған ел жақын тұрды, ақылшы аға-ұстаз тұтты? Ұстаздығы сабақ бергені ме? Ол елдің бәріне сабақ берген, лекция оқыған жоқ қой. Сонда да болса, мүйізі қарағайдай ғалымдардың өзі, студенттерді былай қойғанда, Сәкеңді ұстаз тұтты. Ұстаздығы жазғанымен, айтқан ақыл-кеңесімен, адами қасиетімен, жәрдем-қолдауымен ерекшеленді. Оны кәрі-жас бірдей пір тұтты, жылы сезімнен басқа оған ешкім оғаш мінез көрсетпеді. Оның себебі неде?
Біріншіден, кез келген адам өзіне деген ықыласты айтқызбай-ақ бүкіл денесімен, сыртқы терісімен-ақ сезінеді. Өйткені, бұлар өздеріне Сәкеңнен адамға деген жылы шуақ, нұр-сәуле ұшқындап тұрғанын сезеді. Адами жылылығымен ол өзіне елді баурап алды.
Екіншіден, не нәрсе істесе де, айтса да ол өзіне нендей бір пайда, ұпай іздемейді, конъюнктурашылдық деген онда атымен жоқ, күнбағысша құбылмайды. Біреуге жағына қояйын, содан қолдау көрейін деген ниет атымен болмайды. Оған қарапайым еңбек адамы да, лауазымы үлкен шенеунік те бірдей. Екеуіне де адамша бірдей қатынас жасайды. Мынау бай, мынау жарлы деп бөлмейді. Байлығына бола немесе қызмет шеніне бола құлай кетпейді. Өмірде зиялы деп жүрген адамдардың көбі мұндай сырқаттан ада емес екені жасырын емес. Оны көріп жүрміз. Әр адам өзінше бағалы. Жаратқан берген сый-сыбағасына сай тіршілік етеді. Біреу ақылды, білімпаз, біреудің сауаты аз, қабілеті шектеулі. Бірақ олардың бәрі де адам, бәрі де ет пен сүйектен жаралған. Бәрінде намыс, өзіне тән ар-ұят, өзі туралы едәуір пікірі бар, амбициясы да жетіп артылады. Мұны Салық Зиманұлы жақсы біледі. Сондықтан да ол адамға алдымен адам деп қарайды. Содан кейін барып ғалым, шенеунік, мұғалім, дәрігер, шопыр, қазақ, орыс, неміс, корей, татар, ұйғыр, чешен және т.т. деп қарайды.
Үшіншіден, адамға жасаған жақсылықтан қор болған пендені білмеймін деген ұстанымды әрдайым басшылыққа алды. Қолынан келсе, сөз жәрдемін, қолғабысын, қолдау-демеуін көрсетуге әркез дайын тұрды. Бірақ бұл үшін ол ақы, сый, қайтарым дәметпеді. Құрғақ қасық ауыз жыртады деген тоғышарлық философияға өмір бойы жан-тәнімен қарсы болып өтті. Соңғы шыққан кітабындағы фактілерге қарағанда, желтоқсан кезінде қаза тапқан Ләззат Асанова туралы, жазықсыз жапа шеккен М.Акуев туралы тиісті орындарға хат жазып, араша түсуі адамгершіліктің биік өлшемі болып табылады. Ақысыз-пұлсыз өзіне бейнет тілеп алудан ол алдына жан салмады десе де болады. Төртіншіден, ғылымды күн көрудің, ақша табудың көзі деп қарамай, өмірінің мәні, мазмұны деп бағалады. Ғылымның тазалығы үшін күресе білді. Ғылым ғылым үшін деген қағидадан алыс тұрды. Ғылым қоғамға, адамзат баласына қызмет етуге тиіс. Ғылым адамның өмірін жеңілдетуге, қоғамдық прогреске жәрдемін тигізуге тиіс. Бұл – шын ғылымның ең басты мақсаты. Мұны тек ғылымға шын берілген, ғылымды өмірлік мұратым деп сипаттайтындар ғана жете түсінді. Осы қағиданы Сәкең берік ұстанды. Сондықтан да оны әріптестері өздеріне үлгі етті, оған бас иді. Нағыз ғалымның эталоны деп бағалады. Соған ұқсауға тырысты, сондай болмаса да ұқсап бағуға ұмтылды. Мұны Салық Зиманұлы іштей анық сезінді де. Сондықтан да ол жазғандарына болсын, көпшілік алдында сөйлеген сөздеріне болсын, асқан жауапкершілікпен қарады. Кез келген жерде тұра қалып, сөз сөйлеуге, тілшілерге лезде сұхбат беруге, көгілдір экран алдында көлбеңдеп, көпшілік көзіне түсуге, өзін-өзі жарнамалауға жаны қас еді. Аз сөйлесе де, аз жазса да саз сөйлеуге, Зимановша жазуға тырысты. Көпірме сөзге, дәйексіз пікір айтуға, асығыс ой қорытуға барған жоқ.
Бесіншіден, Салық Зиманұлы өз елінің, халқының шын мәніндегі патриоты, ұлтының мақтанышы болды. Ол халық сенімін, ұлтының ықыласын, қолдау-демеуін өте жоғары бағалады. «Мен ұлымын, кереметпін» деп көкірек кермеді, өзін бетегеден биік, жусаннан аласа ұстады. Сирек кездесетін қарапайым, кішіпейіл жан болды. Білгішпін деп алға озып, омыраулаған жоқ. Өзінің қадірін, қоғамдағы салмағы мен абыройын іштей сезінді де, ол көзге түсуге, өзін ерекше даралап, биік көрінуге, төрге ұмтылуға асыққан жоқ. Осы шынайы қарапайымдылығы өзіне жарасып, табиғи көрініс тапты. Соның өзінде оның ұлылығы, ақсүйектігі, бекзаттығы айтқызбай-ақ алыстан көзге ұрып тұрды.
«Алтын көрсе періште жолдан шығар» деген тоғышарлық пиғыл үстем болып тұрған бүгінгі заманда оның айтқандары, жазғандары ғана емес, арамызда жүргенінің өзі бір этикалық мектеп еді. Ол тазалық пен туралықтың өлшеміндей әсер қалдыратын. Тымық күні жауған нөсер жауын қорғасынға, газға, шаң-тозанға тұнған көшенің ауасын қалай тазартып, тынысты жеңілдетіп, көкіректі ашып жіберетін болса, біздің Сәкең де айналасына сондай әсер ететін еді. Елдің бәрін бауырына тартып, қалтасынан суырып берері болмаса да, жан жүйеңе тазалық сыйлап, жомарт көңілін сездіріп, кездескен сайын өзіңді бір байытып жібергендей болушы еді. Онымен кездескен әрбір пенде сәуірмен келген көктемнің жұмсақ лебіндей жылылықты сезінетін. Еліміздің қазақ тілді ғана емес, бүкіл орыс тілді баспасөзі де ұлы ғалым дүниеден өткен күні тегіс үн қосып, барша халықтың азалы қайғысын, қимас сезімін қоғамға жеткізуге күш салды. Әдетте көп жасаған қарттар өмірден озғанда жұртшылық: арманы жоқ, аз жасаған жоқ, тоқсаннан асты, иманы жолдас болсын, топырағы торқа болсын, деп қанағат сезімін білдіреді. Осы жолы бұл табиғи қазаға қанағат етпей, әлі де керек жан еді, жасай тұрғаны дұрыс еді, ажал абзал азаматты алып кетті ғой, деген қимастық сезім көпшіліктің көңілінде кептеліп тұрды.
Неге бұл көпшілік оны өлімге қимады десеңізші! Өйткені, ол қоғамға, елге әлі де қажет, қартайса да халық сұранысына лайық азамат еді.
Рас, тірі пенденің өмірде еш көптігі жоқ. Әркімнің өз несібесі бар. Жаратқан иеміз өзі беріп, өзі алады десек те, көпшілік бұл жолы «өзі алғанына» іштей ризашылық білдірген жоқ, өкініш сездірді. Оның да үлкен мәні бар. Адам өзіне керектісін жоғалтқанда ғана қиналыс білдіреді. Әншейінде ол әр нәрсеге сыр бере бермейді.
Сәкеңнің ұлылығымен қатар адамға нанғыштығы, аңқаулығы да аз болмайтын. Кейде біреудің қылығы, сөзі ұнаса, құлай кетіп, оған басын иетін. Тамаша, ойлы жігіт деп мақтайтын. Онысы ішкі есебімен ұлы ғалымның сеніміне ие болу үшін көзге түсудің бір амалы екенін аңғармай да қалатын. Бұл аңғалдық ұлы адамдардың көбісіне тән қасиет. Өзі адал адамның басқаларға да солай деп қарайтыны белгілі.
Күнделікті тұрмыстық мәселелерде қытымырлық танытпайтын, дүние-мүлік жинауға, байлыққа құл болуға шын пейілімен қарсы болды. Жол сапарларға шыққанда өзіне ерекше жағдай жасауды қаламайтын, көптен оқшауланбайтын. Елден бір елі жоғары тұрып, даралануды тоғышарлық деп түсінетін.
Салық Зиманұлы тәуелсіздік жылдарында ғана емес, кеңес заманында да, тоталитарлық жүйе дәуірлеп тұрғанда-ақ қазақ тіліне ара түскен еді. Республика Ғылым академиясында КОКП Орталық Комитеті Саяси Бюросының мүшесі М.Соломенцев пен Г.Колбин қатысқан жиында бұл мәселені ашық көтерген еді. Ұлт тілінің қолдану аясы тарылғанын, зиялы қауым өкілдері ана тілінде сөйлемейтіндігін, партия басшыларының бірде-бірі қазақ жастары алдында қазақ тілінде сөз сөйлемейтінін, қазақ тіліне құрметтің жоқтығын ашық айтты. Бұл партияның ұлттық саясатының кемшілігі екенін атап көрсеткен еді. Ұлттық мәдениет пен ана тілі шектеулі күй кешіп отырғанын ашық айтқан еді.
Біз, қоғамдық ғылымның өкілдері, деді С.Зиманов, еңбектерімізді қазақ тілінде жазбаймыз, жастар арасында осы тілде сөйлемейміз. Бұл барлық деңгейдегі басшыларға тән қасірет. Алматыға жиналған малшылар слеті де орыс тілінде өтеді. Соның салдарынан жиынға келгендер алға қойған мақсаттардың өзін жете түсінбей, ауылдарына кәкір-шүкір тауарлар алып қайтқанға мәз болатын.
Ұлттық тілді қолданудың аясы жыл сайын тарылып келеді, бұл партияның ұлт саясатына сәйкес келмейді. (С.Зиманов. Парламент Казахстана в трудные годы провозглашения независимости, «Алаш» баспасы, 2011, 48-б.)
Тіл туралы күрес бүгін ғана басталмаған. Сонау 80-жылдардың өзінде-ақ Салық Зиманұлының жетекшілігіндегі тіл жанашырлары бастаған. Оны қазақ тілінің тағдыры қатты мазалаған еді.
Өз ұлтының шын мәніндегі жанашыры, ұлы ғалым сол кездің өзінде-ақ билік өкілдерінің бетіне тура қарап, өз күйзелісін білдірген еді. Міне, сол тіл туралы күрес әлі жүріп жатыр. Ұлтжанды бір топ азаматтар бұл мәселені әлі жалғастырып келеді, тіл деп шырылдап, жан айқайын айтумен жүр.
Салық Зиманұлы болса, КСРО Конституциясында жазылған сөз бостандығын беру үшін, ең алдымен, халықтың сана-сезімін еркіндік, азаттық идеясымен суарудың маңызын жете түсінді. Сондықтан да ол немістің классикалық философиясының атасы Иммануил Канттың: «Өзін интеллектуалдық және рухани жүдеуліктен азат етпеген адам басқа жанды ешқашан деспотия мен құлдықтан құтқара алмайды. Егер бостандық идеясы халықтың сана-сезімінің өзегіне айналмаса, ешкім де идеялар еркіндігіне кепілдік бере алмайды. Сондықтан да адам миын барынша толық пайдалану, жетілдіру басты міндет болып табылады», деген сөзін үнемі есте ұстады. Салық Зиманұлы осы қағиданы әрдайым басшылыққа алды.
Азаматтық ар-ұятын Сәкең ұлт намысы сынға түскен желтоқсан оқиғасы кезінде анық көрсетті. Елдің ұлтжанды азаматтары Жұбан Молдағалиев, Сафуан Шаймерденов, Мұхтар Шаханов, Сабыр Қасымов, Сейдахмет Бердіқұлов, Бейбіт Қойшыбаев және басқалармен бірге Г.Колбин кезіндегі зорлық-зомбылыққа ашық қарсылық көрсетті. Республика басшыларымен өткен кездесуде, ғылыми-практикалық конференцияларда сөйлеген сөздерінде саяси биліктің ұлт мүддесіне қайшы келетін саясатын сынап, асыра сілтеушілікке жол бермеуін талап етті.
Желтоқсаннан кейін басталған жазалау шараларынан жазықсыз жандарды арашалап алуға күш салды. Тиісті орындарға арнайы хаттар жолдап, юрист ретінде заңдылықтың қатаң сақталуын ескертті. Кінәсіз жастардың болашағына балта шабылмауын талап етті. Колбин кеткеннен кейін желтоқсан құрбандарының, қаһармандарының өздеріне лайықты бағаларын алуды жақтап, билікке ұсыныстар түсірді.
Салық Зиманұлының бұл мақалада ғылыми еңбектеріне толық талдау жасауға бармай-ақ, үстіртін шолып өтер болсақ, былай дер едік. Салық Зиманұлы Қазақстан заң ғылымының негізін салды, осы сала бойынша тұңғыш академик болып сайланды. Философия және құқық институтының директоры ретінде заң және философия ғылымдарының қалыптасып, өркендеуін ұйымдастырушы болды, келешек мамандарын тәрбиелеп өсірді. Университетте дәріс оқып, көп шәкірттер тәрбиеледі. Көптеген монографиялық еңбектер жазды. Зиманов ұзақ жылдар бойы кеңестік тоталитарлық жүйе тұсында, коммунистік идеологияның үстемдік еткен кезеңінде қызмет істеп, ғылыми еңбектерін жазды. Бірақ солардың бәрі әлі де өз құнын жоғалтқан жоқ. Ол, ең алдымен, мемлекет пен құқық тарихын зерттеуші, қоғамдық-саяси ой-пікірдің қалыптасу жолдарын зерделеуші ғалым ретінде ел құрметіне бөленді.
Елуінші жылдары ол ХІХ ғасырдың бірінші жартысындағы қазақтардың қоғамдық құрылысын, алпысыншы жылдары ХҮІІІ ғасырдың соңы және ХІХ ғасырдың бірінші жартысындағы Қазақстанның саяси құрылысын, Бөкей хандығы мен Ресейдің қарым-қатынасын, қазақтардың қоғамдық тұрмысының кейбір ерекшеліктерін зерделеген еңбектері еліміздің тарихын, саяси құрылымын тануға көмектесетін құнды ғылыми жұмыстар болып табылады. Шоқан Уәлиханов пен Мұхамеджан Сералиннің қоғамдық-саяси көзқарастарын зерттеуге арналған еңбектері де өз маңызын жоғалтпаған өрелі туындылардың қатарына жатады. Қазақ тілінде тұңғыш рет жарық көрген «Айқап» журналының редакторы болған М.Сералиннің өмірі арқылы Сәкең қазақ баспасөзінің тарихына да үңілді, соны пікірлер айтты.
Тәуелсіздік жылдары Сәкең егемендік хартиясын қалыптастыруда үлкен ерлік көрсетті. Қазақ КСР-інің мемлекеттік суверенитеті декларациясын қабылдауға белсене атсалысты. Бұл декларация келесі жылы Қазақстан Республикасының мемлекеттік тәуелсіздігі туралы конституциялық заңның алғашқы баспалдағы болды. Тәуелсіз елдің алғашқы (1993 ж.) және бүгінгі қолданыстағы Ата Заңының дүниеге келуіне өз үлесін қосты. Тәуелсіздік жылдары Қазақстанда парламентаризмнің қалыптасу тарихына арнап арнайы еңбек жазды.
Өмірінің соңғы жылдары көшпелі ұлы даланың тарихи-құқықтық мәдениетін зерделеуге көп күш салды. «Мәдени мұра» бағдарламасына сәйкес «Қазақтың ата заңдары» атты он томдық еңбектің жарық көруіне басшылық етті, қазақтың дағдылы әдет-ғұрыпқа негізделген құқығы мен билер сотының қызметін зерттеп, ғылыми жүйеге келтірумен шұғылданды. Осыған байланысты 2008 жылы халықаралық конференция ұйымдастырды. Шетелдерден ғалымдар шақырылып, бұл мәселені жан-жақты талқылап, тиісті ұсыныстарды тұжырымдады.
Билер соты мен қазақтың шешендік өнерін халықтың ауыз әдебиетінің озық үлгілерімен байланыстыра зерттеді. Бір сөзбен айтқанда, Салық Зиманұлы өмірінің соңғы сағатына дейін ғылыми, қоғамдық жұмыстардан қол үзген жоқ, тынымсыз еңбек үстінде болды. Ол өз елін, Тәуелсіз Қазақстанды жан-тәнімен сүйді. Соған адал қызмет етуді өз өмірінің басты мәні және мазмұны деп түсінді. Ол елдің экономикалық, экологиялық тәуелсіздігіне де көп көңіл бөлді. Соңғы жылдары құқықтық мәселелерді зерттегенде оның өмірмен тікелей байланысына күш салды. Мұнай саласындағы экономикалық халықаралық келісім-шарттардың заңнамалық негіздерін ұлт мүддесіне бағындыру жөнінде зерттеу еңбек жазды. Осы арқылы экономикалық қатынастардың құқықтық базаларын негіздеуге көп күш жұмсады. Бұл салаға тиісті мамандар даярлау үшін арнайы академиялық заң университетін ашты.
Ұлы ғалым тәуелсіз елдің бүкіл тіршілігі – экономикасы, білім, ғылым жүйесі, саяси басшылықты жетілдіру, демократияны дамыту, мемлекеттің өз функциясын толық атқаруы секілді мәселелерді үнемі назарда ұстады. Бұл жайында өз ұсыныстарын, ғылыми топшылау-тұжырымдарын Елбасына, Үкіметке, құқық қорғау органдарына жіберіп отырды. Құлаққа ілінгені бар, ілінбегені бар, әйтеуір академик Салық Зиманов бұл бағытта көп істер тындырды. Қоғамдық пікірге қозғау салды, Парламент ұйымдастырған семинар-форумдарда өз ойларын ірікпей, барынша әділ әрі ашық айтуға ұмтылды. Оның осы шыншылдығы, ел үшін, қоғам үшін айтқан салиқалы ойлары көпшіліктің көңілінен шықты, елдің сый-құрметіне бөледі.
Біздің білуімізше, Салық Зиманұлы осындай адам болды. Әрине, дүниеде мінсіз адам жоқ. Адам бойынан жақсылық іздемей, мін іздеген жан Абайдың бойынан да табар. Бірақ жан-жағына энергетикалық сәуле шашып, жылу сыйлайтын тұлғалардың қоғамда алар орны ерекше. Солардың қатарына Сәкеңді жатқызар едік. Өмірден өтпейтін пенде жоқ. Міне, Сәкең де өмірден озды. Бірақ халық алдындағы парызын адал өтеп, зимановша өмірден өтудің өзі кейінгі ұрпақ үшін өнегесі мол сабақ, тұтас бір университет десек жаңылыспаспыз.
Елдің тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың сөзімен айтсақ, Салық Зиманов «шын мәнінде кісілік пен даналықтың үлгісіндей, әділдіктің таразысындай» кейінгі ұрпаққа үлгі болып қала бермек.
Әбдеш ҚАЛМЫРЗАЕВ, философия ғылымдарының докторы, профессор.