1932 жылғы нәубетті анықтайтын үлкен шындықтың кішкентай бір дерегі
Алматыда Мұхамеджан Әбдіхалықов деген қария болды. Ұлы Отан соғысы жылдарында Қазақстан Компартиясы орталық комитетінің идеология жөніндегі хатшысы дәрежесіне дейін көтерілген ағамыз еді бұл кісі. Бауыржан Момышұлының қазақ тілінің жағдайы туралы майданнан хат жазатын кісісі осы Мұхаң-тын. Соны білетіндіктен 90-шы жылдардан бастап қарияға барып, жиі әңгімелесіп жүрдім.
Бұл кісі Бәукең өмірінен басқа да жағдайларды жақсы білетін. Бірде Мұхаң әдеттегідей ойлы, сабырлы қалпын сақтай отырып: – Рахымалы Байжарасов деген ағаңды білесің бе? – деп маған қадала қарады.
– Естуім бар, – дедім қарияға.
– Ол Алматының іргесіндегі Қарасай ауданында дүниеге келген, бос сөз сөйлемейтін, өзі білмейтін іске аттап аяқ баспайтын, сыпайы жігіт еді. “Халық жауы” деген жаламен көп жыл айдауда болып қайтты. Елге келген соң да көп өмір сүрген жоқ. 60-шы жылдардың аяғында бақилыққа аттанып кетті.
Екеуміз құрдас әрі көңіліміз жақын жандар едік. Қатар оқыдық. Ол Қарағанды қалалық партия комитетінде екінші хатшы боп істеп жүргенде мен де сондағы облыстық партия комитеті үгіт-насихат бөлімінің меңгерушісі едім. Анда-санда оңаша кездесіп, сырласып тұратынбыз.
1937 жылы Рахымалы Пятигорскідегі курортқа барады. Барса, танысы Кахиани Пятигорск өлкелік партия комитетінде істейді екен. Ол 1932-1933 жылдары Қазақ өлкелік партия комитетінің екінші хатшысы, Рахымалы өлкелік комсомол комитетінде бөлім меңгерушісі боп істеген. Кахианимен етене таныс, жиналыстарда, түрлі кездесулерде кездесіп, сөйлесіп жүрген ғой.
Сол адам курорт әкімшілігіне Қазақстаннан басшы қызметкерлер келсе маған хабарлап айтып қойыңдар деп тапсырма берген екен. Санаторий директоры Қарағандыдан бір басшының демалып жатқанын хабарлайды. Кім екенін фамилиясынан таныған Кахиани Рахымалыны іздеп келіп амандасып, үйіне алып барады. Ұйықтамай, түнімен әңгімелеседі. Мирзоянның қалай істеп жатқанын, халықтың жағдайын, бәрі-бәрін сұрайды.
Атасы басқа адам ғой. Біздің ашаршылық жылы қырылғанымызға ет жүрегі езіле қайғырып, ұлтымызға сондай жаны ашиды екен.
– Өзі де ұйықтаған жоқ, маған да ұйқы бермеді,–деп айтып келді Байжарасов.
Кахианиды мен де жақсы білетінмін, жақсы көретінмін. Оның үлкен бір адамгершілік қасиеті–Қарағандыда Түсіп Күзембаев деген озат шахтер, стахановшы болды. Ол да, Мирзоян да Күзембаевты Күзембаев демейтін. Егделігіне қарап ылғи: “Түсеке, Түсеке”, – дейтін. Екеуі де қазақтардың жасы үлкендердің атын атамайтын әдетін біліп алған еді.
Кахианидың активте сөйлеген сөзін талай тыңдадым, газетке жазғандарын да оқыдым. Жұмысты грузиндер тиянақты істейді ғой. Ол кісі атқа да мініп, мәшинемен де баратын жерге мәшинемен барып, Қазақстанның түкпір-түкпірін аралап, жағдайды сөзге қарап емес, өз көзімен көретін кісі еді.
Қарағандының шахтерлері тұрмысымен танысқаны тіпті қызық. Бір сапарында кеншілердің жұмыс істеп жатқан жерлеріне, үйлеріне барып, жағатын отынына дейін көңіл бөлген. Артынан үлкен активте: “Астық жетпейді, тамақ аз дейік. Ал енді көмір неге тапшы? Шахтер көмір қазады, үйінде жағатын отыны жоқ. Өстіп, басшылық жасауға бола ма екен? Бұл жұмысшыларға көңіл бөлмегендіктен шыққан жағдай”, – деп сөйледі.
Кахианидің сөздері, баяндамалары Қарағанды облыстық газетінде жарияланып тұратын. Оның тағы бір жақсы жері– көрсетілген кемшіліктер жойылды ма, жойылмады ма деп екі-үш ай өткеннен кейін қайта кеп тексеретін. Мінбеге шығып баяндама жасау орнына: “Мен баяндама жасамаймын. Түнеукүнгі бәлен сағатқа созылған сөзіміз аяқсыз қалыпты. Оны орындаған ешкім жоқ. Тағы соны қайталап, езіп отырамыз ба? Одан не пайда? Сендерге айт, айтпа, енді бәрібір”, – деп нақты шара қолдануға көшетін.
Менің байқағаным, ол кездегі басшылар, Кахиани да, Мирзоян да елді көп аралап, жергілікті жерлердегі жағдайды өз көзімен көретін. Левон Исаевичтің белі ауыратын. Жұлыны кеуіп қала беретін. Чехословакияға барып емделді, ем қонбады.
Мирзоян өзі ұзын бойлы кісі еді. Жоғарыдағы сырқатына байланысты ылғи еңкейіп, бүкірейіп жүретін. Сол ауруына қарамай тыным таппаушы еді. Нұсқаушылардың пәлен, түген деп жазып әкелгендеріне сене бермейтін. Кахианидің де, Мирзоянның да стилі – қағазда шындық жазылған ба, жоқ әлде басқаша ма деп қажып, шаршағанына, ауру-сырқаулығына қарамай жанын аямай, бәрін өздері аралап көретін.
Өлкелік партия комитетінің бірінші хатшысы Голощекин астық дайындау жоспарын тағы да көбейтейік дегенде Кахиани қарсы шығады. Ол тәжірибе, іскерлік жағынан Құжаң атанған республика басшысының әкесіндей кісі еді.
– Енді бүкіл қазақты қырамыз демесек, астықтың жоспарын көбейтуге болмайды. Онсыз да халық қырылып жатыр, – деген.
Содан өлкелік партия комитеті бюросында дау шығады. Біздің қазақ басшыларының бір нашар жері–пікірін айтпай бұғып отырып алған. Кахиани:
– Онда комиссия құрайық. Жағдайдың бәрін айтып, Сталинге хат жазайық, – дейді.
Оның бастамасымен Голощекин, Исаев, Кахиани үшеуінен комиссия құрылады. Үшеуі жағдайды тексеріп, танысқан соң, Сталинге бірігіп хат жазбақ болады. Исаевпен ақылдасқан, ақылдаспағаны белгісіз, Голощекин қулыққа салып, Кахианиге айтпай, бір күні бюро өткізеді.
– Мен Иосиф Виссарионовичпен сөйлестім. Қазақстанда ашаршылық қаупі жоқ, аздаған кемшіліктер бар, оны жөндейміз дедім. Ол кісі менің пікірімді дұрыс деп отыр, – дейді. Сонда Кахиани:
– Сенің мұның қалай? Үш адамнан комиссия құрдық емес пе? Неге оны мен білмеймін, неге Исаев білмейді? Аш халық қынадай қырылып жатыр. Оған қалай біз көз жұмып қарай аламыз? Саған ең маңызды мәселені жеке шешуге кім құқық берді? Сен бәрімізді алдадың,–дейді.
Кахиани Мәскеуде үлкен беделге ие, ақылды, тәжірибелі адам-тын. Қазақ халқына жаны ашып, Сталинмен өзі сөйлеседі. Көсем Голощекинді, Исаевты, Кахианиді шұғыл Кремльге шақырып, бюро отырысында үшеуін тыңдайды. Сол бюрода Голощекинді орнынан алады. Сталин Кахианиге:
– Қазақ өлкелік партия комитетінің бірінші хатшысы сен өзің бол,–дейді.
– Бола алмаймын.
– Неге?
– Арым жібермейді. Қазақ халқының қырылуына мен де кінәлімін. Голощекиннің солақай саясатын тым кеш түсіндім. Оған дер кезінде тосқауыл қоя алмадым, – деп шынын айтады.
Кахиани бір жағынан жазып жүретін, қаламы жүйрік журналист те еді. Сталин:
– Олай болса, “Правда” газетінің редколлегия мүшесі боп қал,–дейді.
Сөйтіп, Кахиани бізден кетті. Ол кісі Қазақстанда көп дегенде бір жылдай ғана істеген еді.
Мұхаметжан аға аз-кем ентігін басып:
– Сен Эйхо деген кісіні естіп пе едің?–деді маған тағы да ойлы жанарын қадап.
– Жоқ.
– Батыс Сібір өлкелік партия комитетінің бірінші хатшысы Эйхо деген кісі болды. Ескі революционер, ұлты латыш. Бір кезде ВКП (б) орталық комитетінің бюрос мүшелігіне кандидат, кейін Ауыл шаруашылығы халық комиссары болған. Ол кезде Батыс Сібір өлкесінің орталығы Новосібірде еді. Онда кен орындары көп.
1932-1933 жылдары Семей, Павлодар, Солтүстік Қазақстан облыстарының қазақтары Сібірдің қалаларына қайыр сұрап қаңғып барған ғой. Көше толы аш, жалаңаш қазақтарды көріп, Эйхо Сталинге: “Тамақ іздеп, қайыр сұраған Қазақстанның адамдары Сібірге қаптап кетті. Онда жағдай мәз емес-ау”,–деп хабарлаған. Сөйтіп, Сталиннің Голощекинді Мәскеуге шақыртып, оның мәселесін бюрода қарауына Эйхоның да себі тиген. Содан өзім Эйхоны жақсы көріп кеттім. 1938 жылға дейін ол кісінің аты шығып жүрді. “Халық жауы” делініп ұсталып кетті ме, кейін аты шықпай қалды.
Қазақстандағы аштыққа қарсы күреске көлденең адамдардың қосқан үлесі де бар. Солардың көрнектісі – жоғарыдағы жандар. Бұларды да біліп жүргеніміз дұрыс-ау. Өйткені, үлкен шындықтың ашылуына кішкентай деректер де септігін тигізері анық.
Мамытбек ҚАЛДЫБАЙ, Алматы.