Халықаралық мәселелер мен әлемдік қоғамдастықтағы Қазақстанның орны туралы ойларын ортаға салған Төраға біздің еліміздің ЕҚЫҰ-ға төрағалығы табысты болуын қамтамасыз ететін жетістіктерімізге тыңдаушылар назарын аударды.
“Қазақстан – еуразиялық ірі мемлекет. ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету құқығын алғаннан кейін біздің еліміз сенімді әріптес, әрі тарихи тұрғыдан қысқа мерзім ішінде демократиялық институттар құрылысы мен нарықтық экономиканы дамытуда, сондай-ақ аймақтық және халықаралық қауіпсіздікті қамтамасыз етуде елеулі жетістіктерге жеткен беделді еуразиялық мемлекет мәртебесін нақтылады”, – деді Қ.Тоқаев.
Қазақстан қазіргі заман тарихындағы күрделі кезеңдердің бірінде осынау жауапты миссияны атқаруға кіріскенін атап өте келіп, Төраға біздің елдің төрағалық ету мерзімі ЕҚЫҰ-ның 35 жылдығы, жаңа Еуропа үшін қабылданған Париж хартиясының 20 жылдығы және Екінші дүниежүзілік соғыстың аяқталуының 65 жылдығы аталып өтілетін ерекше уақытпен сәйкес келгеніне назар аударды.
Қазақстандық төрағалықтың қағидаларына қатысты Қ.Тоқаев ЕҚЫҰ-ның қауіпсіздік, экономика мен экология және гуманитарлық мәселелер саласындағы үш негізгі “себетін” қалыптастыру жөніндегі біздің еліміздің бастамалары жайында әңгімеледі.
Біздің еліміздің төрағалық етуіндегі ең өзекті істердің бірі 2010 жылы Қазақстанның бастамасы бойынша ЕҚЫҰ саммитін өткізу болып табылады. Төраға атап өткендей, Ұйым аясындағы жоғары деңгейдегі кездесулер дағдарысты еңсеруге және 35 жыл бұрын Хельсинкиде басталған үдерістерді жандандыруға мүмкіндік береді.
ЕҚЫҰ басшысы лауазымындағы Қазақстан бағдарламасының басты тармағы ретінде Төраға 14-16 мамырда Алматы қаласында “ЕҚЫҰ-ның еуразиялық өлшемі” Трансазиялық парламентшілер жиынын өткізуді атады.
ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету Қазақстанға “Еуропаға жол” мемлекеттік бағдарламасын жүзеге асыруға зор мүмкіндіктер береді. Бұл бағыттағы табысты жұмыстар елді негізгі еуропалық және жалпы адамдық бағдарларға шығаруды қамтамасыз етіп, төрағалық өкілеттігі аяқталғаннан кейін де Қазақстанның жақсы дамуына оң ықпал жасайтын болады.
Жақсыбай САМРАТ.
ТӨРАҒАЛЫҚ ТІЗГІНІ БЕКЕМ ҚОЛДА
немесе қазақстандық басқарудың басымдықтары
Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың жақында ресейлік “Известия” газетінде жарияланған “ЕҚЫҰ тағдыры және перспективалары” атты мақаласы әлемдік қоғамдастықтың үлкен қызығушылығын тудырғаны белгілі. Өйткені, еліміз соның алдында ғана осы беделді халықаралық Ұйымның төрағалығына кіріскен болатын.
Президенттің биылғы Жолдауынан бір күн бұрын жарық көрген Елбасының бұл мақаласын барша қазақстандықтар да осынау аса маңызды бағдарламалық құжаттың сыртқы саясат орайындағы құрамдас бөлігі ретінде қарастыруда. Біз өзінің осы орайдағы пікір-пайымдарын айтуды Қазақстан Республикасы Президенті жанындағы Стратегиялық зерттеулер институтының бөлім меңгерушісі, тарих ғылымдарының кандидаты Нұрлан СЕЙДІННЕН өтінген едік.
– Біріншіден, баса назар аударғым келетін мәселе сол, Президент өз мақаласында қайраткерлігінің негізгі ұстанымы эволюциялық жол екендігін тағы да айғақтап берді. Сол арқылы сыртқы және ішкі саясатта маңызды шешімдер қабылдауда төңкерістік әдістер мен әрқилы жағдайдағы ұстамсыздыққа жол берілмейтіндігін, біздің саясатымыздың сарабдалдығын дәйектеді.
Екіншіден, Президент бұрынғысынша мемлекеттік сыртқы саясаттың басына әртарапты көпбағыттылық пен еуразияшылдыққа бейімділікті қойып отыр. Бұл жай ақылға қонымды, өйткені, Қазақстан өзінің геосаяси орналасуы мен экономикалық мүмкіндіктері тұрғысынан алғанда тек аймақтық мәселелермен ғана шектеліп қалмайды. Біздің мемлекетіміздің сыртқы саяси мүдделері мағынасы жағынан еуразиялық болумен қатар, көпэтносты және поликонфессиялы ерекшеліктерді де әбден ескереді. Сонымен бірге, ол Азия мен Еуропаға, Шығыс пен Батысқа бірдей қатыстылығынан жазбайды. Осындай көпбағыттылықты Нұрсұлтан Әбішұлы өзінің “Известия” газетіндегі мақаласында “әлемдік шаралар мен біздің мемлекет үшін нақты қызығушылық тудыратын барлық мемлекеттермен достық және алдын ала болжам жасалатын байланыстарды дамыту” ретінде түсіндірді.
– Бірақ мемлекеттердің деңгейі, қуаты әртүрлі болып келеді емес пе. Осы нәзік мәселедегі саясат жоғарыдағы мақалада қалай ежіктеледі?
– Бұл жай да назардан тыс қалмаған. Белгілі бір әлемдік мәселелерге қатысты шешім қабылдаудағы мемлекеттер мүмкіндіктерінің теңсіздігін есепке ала отырып, Қазақстан басшысы құрамына біздің ел де кіретін, әлемдік қоғамдастықтың басым бөлігін құрайтын “орташа көлемді” мемлекеттердің рөлін арттыру туралы ойын білдірді. Елбасының пікірінше, тек орташа мемлекеттер ғана өзара пәтуаға келу арқылы жаһандық және стратегиялық шешімдер қабылдауға қол жеткізе алмақ. Еуразиялық кеңістіктің ауқымды ЕҚЫҰ кеңістігіне “жеткіліксіз кірігуін” ескере отырып, Нұрсұлтан Назарбаев тек еуропалық қана емес, одан да кеңірек ауқымды қамтып, еуразиялық қауіпсіздікті тұтасымен қамтамасыз ету мәселесін көтерді.
Елбасы Ресей газетіндегі мақаласында сондай әртүрлі мемлекеттер аясында қазіргі таңда жаңару үрдісін бастан кешіріп отырған заманауи халықаралық қатынастар жүйесін талдау мәселесіне баса назар аударды. Геосаяси және геоэкономикалық ықпалдың көне батыстық орталықтарының орнына БРҮҚ (Бразилия – Ресей –Үндістан – Қытай) және Азия-Тынық мұхит аймағы елдері секілді жаңа орталықтар пайда болуда.
– Нұрсұлтан Әбішұлының осы мақаладағы қаржы секторына қатысты айтқан ойлары туралы не дер едіңіз?
– Жаһандық қаржы дағдарысы әлемдік қаржы-экономикалық жүйенің ішкі құрылымында өткір қайшылықтардың бар екендігін көрсетіп, басқармалы һәм болжауға икемді әлемдік экономикалық тәртіп туралы көкейкесті мәселені көтерді. Міне, сондықтан да қазіргі уақытта әлемдік қоғамдастықтың әртүрлі деңгейлерінде балама валютасы бар жаңа валюта-қаржылық халықаралық ұйымдар құру идеясы, жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыстан шығу стратегиясы және әлемдік экономика мен әлемдік қаржы рыноктарының дағдарыстан кейінгі дамуы мәселелері белсенді түрде талқылануда.
Осыған байланысты ЕҚЫҰ аясында жаһандық экономика, экология және дағдарыстан кейінгі даму мәселелері бұған дейін мүлдем талқыланбағанын айта кетуіміз қажет. Бұл Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымының өз қарекетін тек үшінші гуманитарлық себет төңірегінде жүргізіп, халықаралық саясаттың шетіне шығып қалғандығына мысал боларлықтай. ЕҚЫҰ-ның мұндай саясаты “қырғи-қабақ соғыс” кезеңінде, екі идеология мен қарама-қарсы дүниетаным кезінде қалыптасқан еді. Бірақ КСРО-ның ыдырауы, Варшава шарты ұйымының жойылуы мен Германияның бірігуі кездерінен бері 20 жыл өтті. Сондықтан да ЕҚЫҰ-ның бұрынғы стратегиясын қайта қарастырып, оны 1975 жылы өзі құрылған кезеңдегі мақсаты, яғни аса күрделі халықаралық мәселелермен айналысатын беделді де пәрменді халықаралық ұйымға айналдырудың уақыты келді.
– Демек, мақаладағы ой сорабына бойласақ, Қазақстан өзіне ЕҚЫҰ-ның мүмкіндік өрістерін кеңейту миссиясын да алады екен-ау?
– Ванкуверден Владивостокқа дейінгі аралықтағы орасан зор географиялық және саяси кеңістікті алып жатқан Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы, өкінішке қарай, бірте-бірте әскери-саяси мәселелерге деген қызығушылығын әлсіретті. Бұл үрдіс Нұрсұлтан Назарбаев айтпақшы, обыр метастазы секілді, бірте-бірте заманауи өркениетті жалмап келе жатқан экстремизм мен халықаралық лаңкестіктің қарқынды күшеюі кезеңінде орын алып отыр.
Н.Назарбаев атап айтқандай, “Хельсинки процесі бренді” барынша көмескіленіп, өзінің тартымды күшінің бір бөлігін жоғалтқан. Сондықтан да Қазақстан басшысы бірінші кезекті міндет ретінде “Хельсинки брендін” қайта жандандыру ғана емес, сонымен бірге, оған жаңа нұр мен күш-қуат беру үшін Қазақстан бастамасымен құрылған еуразиялық аймақтық құрылымдармен тиімді өзара ықпалдастық орнату қажеттігін айрықша нұсқап көрсеткен.
– Елбасымыздың мемлекеттер арасындағы ықпалдылық пен қауіпсіздікті нығайту туралы пікірлері қандай топшылауларға бастайды?
– Еуропалық қоғамдастық елімізді ЕҚЫҰ-ның төрағалығына сайлау арқылы оған зор сенім мен құрмет көрсетті. Осы жылдың жазында біз Шанхай ынтымақтастық ұйымын басқарсақ, келесі 2011 жылы Ислам Конференциясы Ұйымына басшылық жасаймыз. Көптеген шетелдік сарапшылар мен талдамашылардың пікірінше, тиімді көпбағытты сыртқы саясат қалыптастыруға қол жеткізген Қазақстан Республикасы мемлекеттер арасындағы сындарлы өзара ықпалдастықты нығайту арқылы Батыс пен Шығыс арасындағы пікір алмасуды қалыптастыруға барынша бейілді әрі қолайлы үміткер. Бұл факторлар Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалығы бағдарламасын жасау барысында есепке алынбауы мүмкін емес. Ресей газетіндегі мақаласында Нұрсұлтан Әбішұлы ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттердің қауіпсіздігі Ұйымға кірмейтін көрші мемлекеттердің қауіпсіздігімен астасып жатқандығын және оны ажыратып қарастыруға болмайтындығын айрықша қадап айтып өткен. Міне, сондықтан да қазіргі төраға ретінде Қазақстан Орталық Азия аймағы мен көрші елдерден төнетін жаңа қауіп-қатерлерді залалсыздандыруға барынша күш салып отыр.
Ауғанстанда тұрақтылық және бейбітшіліктің орнауына ерекше мүдделілік танытқан еліміз бұл мемлекеттің әлеуметтік-экономикалық жағынан қалпына келуіне баса назар аударады. Елбасының еліміздегі жоғары оқу орындарында бір мыңға тарта ауған азаматын оқытуға 50 млн. доллар қаржы бөлу туралы шешімі барлық қазақстандықтардың қолдауына ие болды. Қазақстан ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттерді осы өнегені негізге ала отырып, әсіресе, білім беру мен денсаулық сақтау салаларында осындай бағдарламаларды жүзеге асыруға шақырды.
– ЕҚЫҰ төрағасы ретінде Қазақстан тағы қандай мәселелерге назар аударуы тиіс екен?
– ЕҚЫҰ-ның төрағасы ретінде Қазақстан экономика саласында Ұйымның көлік-тасымалдау мүмкіндігін арттыруға күш салады. Бірінші кезекте Батыс Еуропадан Ресей мен Қазақстан арқылы Қытайға бағытталған ауқымды көлік дәлізі негіз болатын Ұлы Жібек жолын қайта жандандыру мәселесі қарастырылады.
Сонымен қатар, біздің еліміз үшінші себетке – демократиялық құқықтар мен адам бостандығын сақтау мен қорғау мәселесіне де көңіл бөледі. Президент Н.Ә.Назарбаев Ұйымның әрекет ету кеңістігінде ұлтаралық және дінаралық мазмұндағы, заңсыз еңбек миграциясы мәселелерінің өзектілігі артып келе жатқандығына тоқталды. Бұл мәселелерді шешу барысында әлемдік аймақтардағы ұлттардың өмір дағдысы, дәстүрі, мәдениеті мен ұлттық тарихы сияқты жәйттерді назарға алмауға болмайды, өйткені, бұл мәселелер қақтығыстың шиеленісуі мен күшеюіне әсер етуі мүмкін.
– Елбасының аталмыш мақаласында әлем үшін де, еліміз үшін де өзекті тағы қандай пікірлері назар аударарлық?
– Президенттің “Қазақстан көпұлтты және поликонфессиялы мемлекет ретінде мәдениетаралық және өркениетаралық пікір алмасу идеясын қолдай отырып, Ұйымның қуатты мүмкіндіктерін ұлтшылдық, діни төзімсіздік, нәсілшілдік, ксенофобия және антисемитизм мәселелерін жеңуде тиімді пайдалануды көздейді”, деген пікірі өз еліміз үшін де, әлем үшін де өзекті болып отыр. Қазақстан басшысының бұл ой-түйінін бүкіл әлем естиді, бұл, әсіресе, ұлтшылдық, нәсілшілдік пен ксенофобиялық көзқарастар қақтығыстарға алып келген елдер үшін өте маңызды деп білеміз.
Көріп отырғанымыздай, ЕҚЫҰ қарекетінде біршама шешілмеген мәселелер қордаланып қалған. Ұйымды қарқынды дамып отырған XXІ ғасыр ақиқатына тиімді бейімдеу, яғни ЕҚЫҰ-ға деген сенім мен құрметті нығайту үшін оны “бастапқы нүктеден қайта бастау” қажет. Бұл шараның тиімді шешімі ретінде ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттер басшыларының саммитін осы жылы Астана қаласында өткізу мәселесін алуға болады. Қазақстан басшысының пікірінше, бұл саммитте халықаралық қатынастардың өзекті мәселелері, оның ішінде қауіпсіздіктің біртұтас құрылымын қалыптастыру, Ауғанстанды қалпына келтіру мен оған көмек көрсету, ұлтаралық және дінаралық келісімді қамтамасыз етудің бағдарламасын жасау секілді мәселелерді талқылауға қол жеткізуге болады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Қорғанбек АМАНЖОЛ, Алматы.
САН ҰЛТТЫ ҰЙЫСТЫРАТЫН ОРТАҚ МҮДДЕ
“Нұр Отан” ХДП Парламентаризм институтының ұйытқы болуымен “ЕҚЫҰ-ның адами өлшемі: 2010 жылғы жалпы және тақырыптық басымдықтар” атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция өтті. Конференцияға Парламент депутаттары, Мемлекеттік органдардың, шетелдік дипломатиялық корпустардың, сондай-ақ, ЕҚЫҰ-ның Астанадағы Орталығы мен БҰҰ-ның Қазақстандағы Даму бағдарламасының, Азаматтық қоғам институттарының өкілдері, еліміздегі саяси партиялардың жетекшілері, отандық және шетелдік ғалымдар мен сарапшылар қатысты.
Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ.
Бұл күнгі жиын негізінен бірнеше тақырыпты талқылаудан тұрды. Олар: Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуінің тарихи жағдайлары және саяси контексі, ЕҚЫҰ-ның адами өлшемі: мемлекет қауіпсіздігінен жеке адам қауіпсіздігіне дейін, Қазақстанның төрағалық етуі кезеңіндегі ұйымның гуманитарлық қызметіндегі өзекті басымдықтары, Шығыс пен Батыс арасындағы үнқатысулық қоғамдастықты қалыптастыру арқылы аталған Ұйымның дамуы мәселелері бойынша консенсустық алаңды кеңейту мен нығайтудың жолдарын іздестіру секілді маңызды бағыттар аясында өрбіп отырды.
Мәселен, ЕҚЫҰ-ның адами өлшем саласындағы міндеттері атты 1-ші сессияда Парламент Сенатының Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің төрағасы Қуаныш Сұлтанов адам қауіпсіздігін нығайтудың жаңа басымдықтары жөнінде өз пікірін білдірсе, ЕҚЫҰ-ның Астанадағы Орталығының басшысы Александр Кельчевский аталған Ұйым аймағындағы қауіпсіздік пен адами өлшем саласындағы міндеттер төңірегінде кеңінен ой тарқатты.
Ал Төзімділік және кемсітпеу деген атпен ұйымдастырылған 2-ші сессияда “Төзімділік және кемсітпеу: қауіпсіздіктің жаңа парадигмаларын мәдениеттер үнқатысуы арқылы іздеу”, “Төзімділік уақыт талабы ма, әлде саяси бренд пе?”, “Жұмыспен қамту және еңбекақы төлеу қоғамның үйлесімді дамуының факторы ретінде”, “ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету контексіндегі Қазақстандағы конфессияаралық қатынастар” тақырыптары бойынша баяндамалар тыңдалды.
Бұл күнгі ғылыми-тәжірибелік конференция кезінде гендерлік мәселе де назардан тыс қалмады. Бұл мәселенің өзектілігі гендерлік теңдікті қамтамасыз ету деген атпен өткен 3-ші сессияда айқын көрінгендей болды. Онда еліміздің қоғамдық және саяси өміріндегі әйелдер үшін мүмкіндіктер мен тең құқық беру, билік құрылымындағы әйел азаматшалардың өкілділігін қамтамасыз ету және оны халықаралық тәжірибемен сәйкестендіру, қоғамдық пікірді қалыптастырудағы әйелдер рөлі секілді мәселелер жан-жақты талқы таразысына түсті.
Бір атап өтерлігі, аталған жиынға адамдар саудасымен күресу, оның ішінде балаларды сату саудасының жекелеген көріністері мәселесі де өзек болып, онда көпті қызықтырған маңызды жәйттер айтылды. Мәселен, конференцияға қатысушылар балаларды сатуға қарсы іс-қимылдарды қамтамасыз етудің тиімді психологиясын қалыптастыру қажеттігін атап өтті.
Халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференцияны қорытындылай келе оған қатысушылар арнайы ұсынымдарын ортаға салды. Оларда Қазақстанды ЕҚЫҰ-ға қатысушы мемлекеттер арасындағы мәдени, діни және этностық айырмашылықтардың медиаторы ретінде көрсету, 2009-2012 жылдарға арналған адам құқықтары мәселесіндегі ұлттық іс-қимыл жоспарының дер кезінде орындалуын қамтамасыз ету, адам құқықтары саласындағы халықаралық маңызды құжаттардың өз мерзімінде Қазақстан тарапынан ратификациялануына жол ашу секілді міндеттер бар. Сала мамандары бұл мәселелердің жоғары деңгейде шешімін табуына өз тараптарынан мүдделі екендіктерін жеткізді.
Астана.