Инвестиция − 1,2 трлн теңге
Баспана – қашанда қоғам назарындағы басты мәселелердің бірі. Оның орынды шешілуі алдымен халықтың тұрмыстық деңгейін жақсартса, екіншіден мемлекет тарапынан атқарылып жатқан жұмыстың нәтижелі екенін көрсетеді. Тәуелсіздік жылдары тұрғын үй құрылысы саласы жанданып, жаңа қарқынмен дамыды.
Таяуда Мемлекет басшысы Жастар жылының ресми ашылуында еліміздегі жас отбасыларға арналған баспана мəселесі ірі қалаларда әлі толық шешілмегенін тілге тиек етіп, Астана, Алматы жəне Шымкент сынды мегаполистерде жұмыс істейтін жастар үшін жылына кемінде 1 мың пəтерден салу қажет екенін айтты.
Жалпы, соңғы жылдары тұрғын үй саласына қатысты мемлекеттік бағдарламалар біршама нәтижелі жүргізілді. Индустрия және инфрақұрылымдық даму вице-министрі Қайырбек Өскенбаевтың айтуынша, былтыр тұрғын үй құрылысына 1,2 трлн теңге инвестиция тартылған. Бұл қаражат 2016 жылмен салыстырғанда 8,1 процентке артық. Инвестициялардың негізгі үлесін, яғни, 86 процентін жеке құрылыс салушылар мен халықтың инвестициялары құрайды. Жеке тұрғын үй құрылысына – 459 млрд теңге, көппәтерлі тұрғын үй құрылысына 702 млрд теңге инвестиция салыныпты.
Ескеретіні, жыл соңында баспана бағасының қымбаттауына қарамастан тұрғын үй сату, иә болмаса сатып алу бойынша жасалған келісімдер саны күрт артып, аталған нарықта 21,7 мың мәміле жасалды. Бұл көрсеткіш алдыңғы жылдың сәйкес кезеңімен салыстырғанда
7,4 процентке артық. Баспана саудасы қызған өңірлердің көш басында Маңғыстау облысы тұр. Бұл өңірдегі өсім 32,4 процентті құрайды. Одан кейінгі орында Ақтөбе облысы − 23,2 процент. Үздік үштіктің қатарына Жамбыл облысы 12,3 процент көрсеткішпен еніп отыр.
Баспана сату бойынша өңірлер арасындағы ең төменгі көрсеткіш – 1,7 процент. Бұл Қызылорда облысына тиесілі.
Айта кетерлігі, бұған дейін «7-20-25» ипотекалық бағдарламасы бойынша пайдалануға берілетін баспаналар санының жеткіліксіздігі туралы ақпарат тараған болатын. Индустрия және инфрақұрылымдық даму вице-министрі Қ.Өскенбаевтың айтуынша, бүгінде өңірлерде үй құрылысы жақсы қарқынмен жүріп жатыр. Мәселен, 2017 жылға қарағанда Маңғыстау, Атырау, Жамбыл және Түркістан облыстарында тұрғын үй құрылысы қарқынды жүргізілген. Ең көп салынған пәтерлер Астана қаласында − 2,4 млн, Алматы қаласында − 2 млн, Маңғыстауда − 1,2 млн, Ақтөбеде − 980 мың, Атырауда – 793 мың және Алматы облысында 713 мың шаршы метрді құрайды.
− Былтыр барлық облыс алға қойған жоспарын толық орындады. 2019 жылдың нәтижесі осы көрсеткіштен кем болмайды деп есептейміз. Яғни, 13 млн шаршы метр тұрғын үйді пайдалануға беру жоспарланған, – деді Қ.Өскенбаев.
Баға қалай өзгереді?
Қазақстан жылжымайтын мүлік федерациясының президенті Ермек Мүсіреповтің айтуынша, өткен жылы тұрғын үй нарығындағы бастапқы нарықта баға 10-15 процентке, одан кейін 20 процентке төмендеген. Бұған қоса, баспана саудасының кең етек алуына ипотекалық бағдарламалардың іске қосылуы негіз болып отыр. Соның нәтижесінде сатып алу-сату белсенділігі айтарлықтай өсіп, саудаланған тұрғын үй құрылысының көлемі бұрынғы көрсеткішпен салыстырғанда 111 процентке жеткен.
Е.Мүсіреповтің пікірінше, ипотекалық бағдарламалардың көптеп іске қосылуы нарықта аталған саланың жандануына жаңа серпін береді. 2019 жылы да осы бағытта жұмыс жүргізілсе, салада айтарлықтай даму күтілуде. Бұған қоса бұл жылы тұрғын үй нарығын жандандыру мегаполистерден өңірлерге ауысады деген болжам бар.
– Егер бұған дейін сатып алу-сату бойынша келісімдер негізінен еліміздің бас қалалары Алматы мен Астанада жүргізілсе, бұдан былай жылжымайтын мүлік нарығының даму көрсеткіші өңірлерде жоғарылап, нарық ұлғая түседі, − деді Қазақстан жылжымайтын мүлік федерациясының президенті.
Сарапшылардың болжамынша, 2019 жылы үй бағасы айтарлықтай қымбаттамайды. Баспана құнына қатысты өзгерістер инфляциялық үдеріс шеңберінде өзгеріп отырады. Сонымен қатар тұрғын үй құрылысын ынталандыратын бағдарламаларды есепке алар болсақ, баға шарықтап кетпеуі тиіс.
Ал экономист Мақсат Халықтың айтуынша, өткен жылғы тұрғын үй саласындағы көрсеткіштің жоғарылауына мемлекеттік ипотекалық бағдарламалардың тікелей ықпалы болған.
− Оның ішінде, «Нұрлы жер» бағдарламасын атап өту керек. «7-20-25» бағдарламасы жарты жыл көлемінде ғана іске қосылғандықтан қолданыс аясын енді кеңейтіп келеді. Бұл ретте республика бойынша салынған тұрғын үйлердің саны да айтарлықтай көбейді. Бұл өз кезегінде баспанаға зәру жандардың мүмкіндігін кеңейтуде. Екінші жағынан, «7-20-25» бағдарламасының нарыққа келуі өзге бағдарламалардың проценттік мөлшерлемесін азайтуға түрткі болды. Ескеретіні, бұған дейінгі елімізде қолданылып келген ипотекалық бағдарламалардың белгілеген межесі аса жоғары еді. Бір үй алған борышкер үстіне екінші бір үйдің бағасын қосып төлейтін, − деді сарапшы.
Оның айтуынша, 2015 жылы теңгені еркін айналымға жіберген уақытта оның базалық проценттік мөлшерлемесін Ұлттық банк 17 процентке дейін көтерген болатын. Осы жағдайдан кейін елдегі көптеген банктер ипотекалық несиеден бас тартты. 2017 жылдан бері базалық проценттік мөлшерлеме түсуде. Нәтижесінде несиелердің проценттері де төмендеуде. Бұл − екінші деңгейлі банктерге ипотекалық несиелер беру қолайлы бола бастады деген сөз. Сөйтіп банктер осы бағытта түрлі бағдарламаны іске қосты.
2019 жылы тұрын үй бағасына көпшіліктің алаңдаушылық білдіретіні сөзсіз. Экономистің пайымынша, Қаржылық тұрғыдан бірқатар факторларды есепке ала отырып, ипотекалық бағдарламалардың көптеп іске қосылуы сұраныс инфляциясына әкеліп соқты. Яғни, нарықта сұранысқа ие тауар құны қымбаттады.
– 2019 жылы еліміздің ірі қалаларында баспанаға сұраныс кемімейді. Екінші ескеретін жайт, биыл АҚШ-тың Федералдық резервтер жүйесі доллардың базалық процентін көтермек. Бұл қадам – доллар құнының артуына өз септігін тигізеді. Нәтижесінде дамушы елдердегі орталық банктер өз валюталарының базалық мөлшерлемесін көтеруге мүдделі. Егер Ұлттық банк теңге бағамын көтеруді жалғастыратын болса, біздегі несиелер қымбаттай бастайды да, өнімге сұраныс төмендейді. Яғни, баспанаға жаппай сұраныс төмендесе, үй бағасы қымбаттамайды, − деді М.Халық. Оның айтуынша, мемлекеттік бағдарламаларға сұранысты арттыру үшін бірінші төлемге жеңілдік қарастырылуы қажет. Мысалы, құны 10 млн теңге тұратын баспананы алу үшін 2 млн теңге бастапқы жарна төлеу қажет. Айлығы төмен азаматтардың қалтасында мұндай қаражат жоқ. Сондықтан бастапқы төлемнің өзін несиеге алуға тура келеді. Ал көптеген ипотекалық бағдарламалардың талабы бойынша, өтінім берушінің несиесі болмауға тиіс.
Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес 2019 жылдан бастап «7-20-25» бағдарламасын жүзеге асыруға бөлінген қаражат 80 млрд теңгеден 100 млрд теңгеге дейін артпақ. «Нұрлы жер» бағдарламасы аясында жалға берілетін және несиелік тұрғын үйлерді қаржыландыру 2019 жылдан бастап 35 млрд теңгені құрайды. Бұл салаға бөлінген қаражаттың артуы биылғы тұрғын үй саласының қарқынмен дамуына ықпал етпек.
Әлеуметтік сала мамандарына жеңілдік бар ма?
Жергілікті әкімшіліктерде кезекте тұрған, бюджеттік салада жұмыс істейтін және нарық бағасымен тұрғын үй сатып алуға қаражаты жетпейтін тұрғындар үшін «Нұрлы жер» бағдарламасында мүмкіндіктер қарастырылған. Аталған мемлекеттік бағдарлама аясында орташа займ сомасы 7,3 млн теңгеге тең келеді. «Қазақстанның Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі» арқылы әлеуметтік салаларда жұмыс істейтін мамандардың бірсыпырасы қаражат жинау арқылы баспанаға қол жеткізсе, енді бірі өз кезегін күтуде. «Қазақстанның Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі» басқармасының төрайымы Ләззат Ибрагимованың айтуынша, «Әскери баспана» бағдарламасы арқылы тұрғын үй алуға 5500 қызметшінің өтінімі мақұлданды.
− 2018 жылы біздің банктен әскери қызметшілер 70 мың арнайы есепшот ашып, тұрғын үй төлемдерін сол жерге жинап жатыр. Сол жылдың шілде айында «Әскери баспана» деген бағдарламаны аштық. Қарулы Күштердің әскери қызметшілері арнайы әзірленген сайт арқылы жеңілдетілген ипотекалық несиелендіруге қатысуға өтінімдер қалдырады, − деді ол.
Бұған дейін «7-20-25» бағдарламасын тиімді іске асыру үшін «Нұрлы жер» бағдарламасына өзгерістер енгізілген-ді. «Нұрлы жер» бағдарламасы бойынша әкімдіктер салған тұрғын үйді «7-20-25» бағдарламасының қатысушылары мен «Тұрғын үй құрылыс жинақ банкінің» салымшыларына қатар беру қарастырылды. Сонымен бірге «Нұрлы жер» бағдарламасының қатысушылары үшін бастапқы жарнаның мөлшері 30 проценттен 20 процентке дейін төмендетіліп, «ТҚЖБ»-дан несие алу оңайлады. Бұған қоса, мұғалімдер мен дәрігерлер және әскери саладағы мамандарға арналған арнайы қанатқақты жоба Астана мен Шымкент қалаларында іске қосылды. Онда бастапқы жарна үшін баспана кезегінде тұрғандарға қайтарымсыз 1 млн теңге қаражат берілді.
Таяуда БАҚ өкілдерімен кездесу барысында Индустрия және инфрақұрылымдық даму вице-министрі Қ.Өскенбаевтан алдағы уақытта тұрғын үй саласына қатысты бағдарламалар бойынша тағы қандай жеңілдіктер қарастыру жоспарланып отырғанын сұраған едік. Оның айтуынша, дәл қазір әлеуметтік саладағы мамандар үшін «ТҚЖБ» арқылы қаржы жинау тиімді әдіс болмақ.
– Егер нақты осы сала мамандарына баспана қолжетімсіз болып, нәтиже жоспардағыдай орындалмаса, басқа да бағыттарын қарастырып көреміз, – деді вице-министр.
«Арзан тұрғын үй несиесін қалай алуға болады?» деген сауалымызға «ТҚЖБ» АҚ басқарма төрайымы Ләззат Ибрагимова:
– Біз таяуда қолжетімді несие алуға байланысты сараптама жүргіздік. Ең алдымен адамдардың өзге несие жүктемесі болмауға тиіс. Сондықтан ипотека алу үшін банкке жүгінбес бұрын өзіңнің барлық тұтынушылық несиеңді, өзге банктердегі несиелік карталарыңды жабуға тура келеді, – деп жауап берді. Белгілі болғаны, бүгінде елімізде 6 млн адамның кепілсіз алынған тұтынушылық несиесі бар. Оған несиеге алған смартфон, тұрмыстық техника және басқа да несиелер жататыны белгілі.
−Аталған адамдар түрлі несиелік бағдарламаға қатыспас бұрын сол қарыздарын жауып алғаны жөн. Себебі есептеу тетіктері мынадай: отбасыңыздың орташа табысы есептеліп, ол отбасының әр мүшесіне бөлінеді. Біз оның несиені қалай төлей алатындығын қарастырамыз. Барлық банктердің нормативтеріне сәйкес несие төленгеннен кейін сіздің табысыңыздың 50 проценті өмір сүруіңізге, балаларыңызды мектепке апаруға, киіндіруге, тамақтандыруға жетуі керек, − деді банк басшысы.
Бүгінгі қоғамда баспана әр отбасының «өз үйі, өлең төсегі» ғана емес, қонақ қабылдар құтханасы, қара шаңырағы, тіпті әлеуметтік дәрежесін көрсетер индикаторы, капиталды көбейтер инвестициясы. Сондықтан келешек үшін бұл салаға мемлекет тарапынан бөлінген қаражаттың тиімді, уақтылы жұмсалуы аса маңызды болмақ.
Еркежан АЙТҚАЗЫ,
«Egemen Qazaqstan»