Сұлтанбектану біршама кеш колға алынды. Өткен ғасырдың елуінші жылдарының соңында тоталитарлық билік саяси қуғын-сүргін құрбандарын жаппай ақтағанымен, осы бір шетін мәселеге коммунистік идеология аса сақтықпен қарады. Алланың өзі хош көрген ұлттық даралықты («Хұжырат» сүресі) жойып, ұлтсыздықтың қойыртпағына айналдырған пролетарлық интернационализмге ұлтшылдықты, тұтас халықты тапқа бөлушілікке ұлттық тұтастық пен бірлік идеясын қарсы қойған Ә.Бөкейханов бастаған Алаш қайраткерлері мен алаштық рухтағы Н.Төреқұлов, С.Қожанов, С.Сәдуақасов, Н.Нұрмақов сияқты «национал-коммунистер» партиялық тұрғыда ақталғанымен олардың тұлғасын ұлықтау, шығармашылығы мен өнегесін елдің игілігіне жарату кейінге шегеріле берді. Бұл – кеңестік биліктің ұлттық патриотизмді ұлтшылдық деп бағалаған саясатының қасақана ойластырған әрекеті болатын. Тәуелсіздік осы саясаттың сірескен тоңын жібітті. Алаш арыстарының және Алаш идеясының саяси ақталуымен қатар ұлттық құндылықтарды қоғамдық-саяси қызметінің басты ұстанымына айналдырған Сұлтанбек Қожановтың тұлғасына деген қызығушылық пайда болды.
Сұлтанбек Қожановтың тұлғасын тану мен танытуға қатысты бірқатар арнаулы зерттеу жүргізілді. Атап айтқанда, осы кезге дейін Т.Қожакеев, Р.Бердібай, Ә.Тәкенов, Б.Қойшыбаев, М.Қойгелдиев, Қ.Ергөбек, А.Шәріп, Х.Тұрсұн, Ж.Әлмашұлы, Ж.Симтиков, Ж.Уәлиханова, Д.Салқынбек, А.Әбікей және өзбекстандық тарихшылар Р.Я.Раджапова, С.Тілеуқұлов, Ш.Оразымбетов, мәскеулік профессор А.Арапов және т.б. тарихшы, әдебиетші ғалымдардың зерттеулерінде қайраткердің қоғамдық-саяси қызметі мен шығармашылығы ұлтжанды, мемлекетшіл, алаш рухты азамат ретінде жарқырай танылды.
Қайраткердің соңына қалдырған өмірбаяндық деректерінде партиялық биліктің ыңғайымен өз өмірбаянына қатысты жасырып қалған жайттары жоқ емес. Кеңестік биліктің жоғарғы эшелонына араласқан қайраткердің өмірбаянында мемлекеттік-партиялық номенклатураның өлшемдеріне сыймайтын «қызметі» – өзінің Алаш қозғалысына тікелей қатыстылығын жарнамалаудан тартынуы. Сөйте отыра Сұлтанбектің сөзімен айтқанда «кейбір қазақ коммунистері Алаш Орданы қаралап, биік мансаптарға қол жеткізіп» жатқанда ол алашшылдарды саяси қамқорлыққа алып, олардың идеяларын одан әрі жалғастыра алды. Осыған байланысты қазіргі кезде ашық айтатын шындық − С.Қожановтың билік олимпіне шығарған саяси қызметі Алаш қозғалысымен тікелей байланыста болғандығы. Осы тұжырымды дәйектейтін тарихи деректер жеткілікті.
1916-1917 жылдары Ташкент қаласында қазақ зиялыларының «Кеңес» атты астыртын саяси үйірмесі жұмыс істеген. Ол үйірменің саяси бағыты большевиктік идеядан алыс, алаштық рухта қалыптасты. Үйірменің төрағасы генерал Сейітжаппар Асфендияров, орынбасарлары Мұстафа Шоқай, Садық Өтегенов болатын. Үйірменің басшы органы − бюросының мүшелері Санжар Асфендияров, Қоңырқожа Қожықов, Сұлтанбек Қожанов, Алдабек Мангелдин, Серікбай Ақаев, Зұлқарнайын Сейдалин, Әлимұхамбет Көтібаров еді. Осы саяси үйірме ұлттық идеяларды іске асыруды өзінің бағдарламалық міндеті ретінде алға қойған. Үйірменің баспасөз органы «Бірлік туы» газетінің алғашқы редакторы М.Шоқай болса, С.Қожанов редактордың орынбасары әрі жауапты хатшы, кейін редакторы болып қызмет істеген. 1917 жылы қарашаның 26-сы күні Қоқан қаласында Бүкілтүркістан мұсылмандарының ІV съезі Түркістан мұхтариатын (автономиясын) жариялап, ұлттық үкіметін сайлағанда «Бірлік туы» осы мемлекеттік құрылымның қазақ тіліндегі баспасөз органына айналды. Осы съезге қатысқан С.Қожанов газет беттерінде алаштық идеяны насихаттауға белсене араласты. Түркістан мұхтариаты басшылығындағы ұлттық элитаның көшбасшылары М.Тынышпаев, С.Лапин, М.Шоқай Алашорда үкіметімен байланыс орнатып, қазақ мемлекетінің тұтастығы мәселесін алғаш рет ұлттық идея ретінде күн тәртібіне қойды. Осы идея 1918 жылдың 5-9 қаңтарында Түркістан қаласында өткен Сырдария облысы қазақтарының съезінде арнайы қарастырылды. Алашорда үкіметінің атынан Б.Құлманов, Т.Құнанбаев, М.Дулатов қатысқан съезд шын мәнінде Алаш қозғалысының оңтүстікте ұйымдастырған ірі саяси шаралардың біріне айналды. Түркістан қазағын Алашқа қосу мәселесін талқылаған съезд жөнінде «Сарыарқа» газеті «Съезде Алашқа қосылмаймыз деген ешкім болған жоқ: кәрі-жас, қарасы-төресі, байы-кедейі бірауыз болды» деп ұлттық идеяның қолдау тапқандығын жазды. Сұлтанбек осы съезді ұйымдастырушыларының бірі болатын.
Съезде көтерілген қазақ жері мен елін біріктірудің алаштық идеясы Түркістандағы кеңестік биліктің жоғарғы эшелонына көтерілген С.Қожановтың кейінгі саяси қызметінің темірқазығына айналды.
Мұндай деректер Түркістандағы ұлт-азаттық күрес тәжірибелерінде Алаш қозғалысының Оңтүстік қанатын дербес тарихи таным нысаны ретінде қарастыруға негіз болды. 1917 жылғы шілдеде өткен Орынбордағы Алаш съезінен соң 1917 жылы 2-5 тамызда Ташкент қаласында Өлке қазақтарының І съезі болып өтті. Съезде көтерілген идеялар мен талқыланған мәселелердің Алаш қозғалысының саяси тұғырнамасымен сабақтасып жатуы көп жағдайды аңғартса керек. Алайда, қалыптасқан саяси жағдайларға байланысты Алаш қозғалысы Оңтүстік қанатының ұйымдық құрылымы қалыптасып үлгермеді. Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының құрамында өлкедегі жергілікті ұлт зиялыларымен тығыз бірлікте жұмыс жасағандықтан Оңтүстік қанат қызметінің мазмұнында аймақтық, конфессиялық және идеялық сипаттағы ерекшеліктер орын алды. Түркістандағы жергілікті халықтардың арасында отаршылыққа қарсы күрестегі мұсылмандық, түркілік бірлік идеялары Алаш қозғалысының өкілдері М.Тынышпаев, С.Лапин, М.Шоқай, Қ.Қожықов, С.Өтегенов және кеңестік билік тұсында Н.Төреқұлов, Т.Рысқұлов, С.Қожановтың саяси қызметінде жаңа қырынан танылып, қазақ ұлт-азаттық қозғалыс тарихының мазмұнын байытты. Осындай саяси шараларды іске асыра алған Түркістан өлкесінде Алаш қозғалысының Оңтүстік қанаты жартылай жария, жартылай жасырын жағдайда ұлттық-территориялық межелеуге дейін жұмыс жасады.
Кеңестік билік орнағанға дейін-ақ Түркістанның қоғамдық-саяси өміріне араласқан С.Қожанов Түркістан өлкесінде Сырдария облаткомының төрағасы, Ішкі істер, Халық ағарту, Жер-су істері халкомы, Түркатком төрағасының орынбасары, төрағасы, РК(б)П ОК Ортаазиялық бюросының мүшесі болып қызмет істеді. С.Қожановтың бірыңғай партиялық саясаттың сойылын соққан кейбір қайраткерлерден ерекшелігі – осы қызметтерінде ол алаштық негіздегі ұлттық идеядан бір сәт те қол үзген емес. Оның кеңестік билік реформаларына алаштық идеяны кіріктірудегі әрекетіне өлкедегі қазақ облыстарында жер-су реформасын ұлттық мүдде тұрғысында сәтті жүргізуі жарқын мысал болады. Осы жер-су реформасының басы-қасында Жер істері халкомы Сұлтанбек Қожанов тұрды, оның жанында алашшыл қайраткер Қоңырқожа Қожықов болды. И.Сталин 1922 жылдың 17 шілдесінде Ортаазиялық бюроның хатшысы Зеленскийге, көшірмесін Қожановқа жолдаған жеделхатында «Рудзутактың үш қайтара шақыруынан түрлі себептермен жалтарған Қожанов Жетісуда көшіріп жіберу мен тұтқынға алуды жалғастыруда. Тез арада Жетісуда көшіріп жіберу атаулыны тоқтатып, Қожановты түсінік беру үшін Мәскеуге жіберіңіз» дейді. Қоныстанушылар үшін тартып алынған жерлерді өз иелері – қазақтарға қайтару туралы алаштық идеяны батыл іске асырған С.Қожановтың әрекеті таптық мүдденің шотын шабу емес, ұлттық мүддеге қызмет етудің үлгісі еді.
М.Қойгелдиев Жұмахан Күдериннің тергеу материалдарынан мынадай дерек келтіреді: 1932 жылы алаштықтардың екінші соты болып, айдауға кеткендерді жер аудару үшін Мәскеудің Павелецк вокзалына алып келгенде оларды Ә.Бөкейханов күтіп алады. Оларға Сұлтанбек Қожанов пен Сүлеймен Есқараев қосылады. Сонда Әлекең уақыттың тығыздығына байланысты «Уақыт аз, екіге бөлініп сөйлесейік. Бір тобың Сұлтанбекке барыңдар» деген екен. Бұл дерек коммунистік биліктің қырағы көздерінен қаймықпаған С.Қожановтың алашордашылармен тығыз байланыста болғандығын танытады.
Елбасымыз Н.Назарбаев «С.Қожанов жоғары мәдениетті тұлға еді, Түркістанда ішкі істер, ағарту, жер істері наркоматтарын басқарды, «Ақ жол» газетінің алғашқы бас редакторы болды, қазақ халқының ұлттық санасын көтеруде көп жұмыс атқарды, ұлт мәдениетін алға сүйреп, ғалымдардың, ғылым мен мәдениет қайраткерлерінің тірегі бола білді» деп әділ баға берді.
1924-1925 жылдары Қазақ өлкелік партия комитетінің екінші хатшысы қызметі С.Қожанов қайраткерлігінің жарқырай танылған кезеңі болды. 1920 жылы тамыз айында құрылған Қырғыз (қазақ) автономиялы облысы кеңестік үлгідегі ұлттық мемлекеттіліктің рәміздерін қалыптастырды десек, Орталық Азия республикаларын ұлттық-территориялық межелеу барысында Қазақ автономиялы республикасының құрылуы ұлттық мемлекеттілікке жаңа мазмұн берді. Оның ұлттық, территориялық тұтастығын қалыптастырып, тарихи атауын қалпына келтіру арқылы мемлекеттілік дамуының болашақ бағдарын айқындап берді. Дәстүрлі қоғамдық қатынастарды, билік институттарын және экономиканы модернизациялаудың нобайы да осы кезде сызылды. Осындай реформалық өзгерістер уақытында саяси биліктің тізгінін қолына алуы С.Қожановқа үлкен жауапкершілік жүктеді. Саяси элита көшбасшысына тән харизмалық қабілетке ие қайраткердің қызметі осы кезеңде аса жемісті болуы керек еді. Бірақ осы қызметте атқарған қыруар еңбегіне қарамастан С.Қожанов еркін қимылдай алмады. Ұлттық мүддені мемлекетшілдікке ұластырған әрекеті оның үстінен жоғарғы партиялық инстанцияларға құпия хаттардың қардай борауына негіз болған. Олардың мазмұны «ұлтшыл», «алашордашыл», «оңшыл ауытқушы», «топшыл» деген саяси айыптауларға негіз қалап, соңы Ф.Голощекиннің ойлап тапқан «қожановшылдық» деген саяси айдарына айналды. Республиканың саяси басшысы болғанымен оның әрбір ізін аңдыған мұндай әрекетті Орталықтың басқарып отырғаны да белгілі. Саяси еркі шектелген С.Қожановтың Қазақстанда қалыпты жұмыс істеуі және ұлттық идеяны іске асыруға еркін кірісуі мүмкін емес еді. Қайта, осындай үлкен саяси қысымға қарамастан республика басшылығында он бір ай қызмет жасай алуы ерлікке пара-пар іс. Мәскеуге кеткен С.Қожанов өзін айыптайтын саяси науқан кең өріс алғанда Қазақ Өлкелік партия комитетіне 1926 жылы ашық хат жазып, ақталуға мәжбүр болған.
Ол аталған хатында былай деп баяндайды: «Мен партияның алдыңғы қатарында жүріп мына мәселелерге белсене қатыстым:
Отаршылдық пен жергілікті ұлтшылдықты саяси тұрғыдан жоюға;
Жерге орналастыру және жер-су реформасын жүргізуге;
«Қосшы» одағын ұйымдастыру науқанына;
Орталық Азияда ұлттық межелеуді іске асыруға;
Қазақстанның орталығын Орынбордан Қызылордаға ауыстыруға және Қазақстанның ішкі құрылысында ұлттық мүддені күшейтуге тікелей араластым». Ұлтжанды қайраткердің өз саяси қызметі туралы жасаған бұл қорытындыларының әрқайсы мемлекетшіл тұлғаның қайраткерлік қарымын танытады. Соңғы мәселені тарқатайық.
Ұлттық-территориялық тұтастығы қалыптасқан қазақ мемлекетінің астанасын таңдау туралы С.Қожанов 1924 жылдың 17 желтоқсанында «Ақ жол» газетінде жариялаған мақаласында «Қазақстан астанасы орыстың туы тігілген қалада емес, қаласы жоқтықтан қазақтың киіз ауылында болса да, қазақ жұртшылығына жақын болуы керек. Қазақ астанасы болуға Орынбор қаласы шетте болғандықтан ғана жарамайды емес, қазақ қаласы болмағандықтан, қазақ ұлт мемлекетінің ұлтшылдығына орда болуына қисыны жоқтықтан жарамайды. Қазақ ұлт мемлекетшілдігіне әдемі қала, ыңғайлы үйлер керек емес, жаман да болса, өз ордасы болуы керек. Орынбордан көшпей, қазақ ұлтының ішкі тіршілігі оңдалып, қазақ еңбекшілерінің көпшілігінің қолына керекті шаралар іс жүзінде істелуі қиын» деген тұжырым жасаған еді.
Осы кезде аумақтық тұтастығы мен ұлттық бірлігі қылыптасқан жаңа мемлекеттің астанасы болуға үміткерлер қатарында Алматы, Ақмола, Ақмешіт, Шымкентпен бірге Түркістан қаласы да аталады. Осыған байланысты Сұлтанбектің «Түркістан қаласы астана болуға лайық, бірақ менің туған жерім болғандықтан орынсыз айтысқа жол беруге болмас» деген пікірі де көп жайды аңғартса керек. Ал тарихи деректер жаңа астанаға «Қызылорда» атауын беру алаштық саяси элитаның ұжымдық ой-пікірінің жемісі екендігіне куәлік жасайды. С.Қожанов орда сөзін дәстүрлі мемлекеттің түрлі ұғымында емес, жаңа қоғамдық құрылымға ауысқан ұлттың астанасы мағынасында қолданады. Осы идея V съезге дайындық барысында жаңа астана таңдау, оны қалай атау жөніндегі пікірталастың өзегіне айналған. Билік басындағы ұлттық элитаның дәстүрлі орда ұғымына таптық мазмұнды айшықтаған «қызыл» сөзін қосақтаудан құралған атауды ұсынуы кеңестік биліктің де, қазақы жұртшылықтың да көңілінен шыққан мәмілегерлік тарихи шешім болды.
Дәстүрлі қазақ қоғамында «орда» ұғымы мемлекет құрылымының өмір сүру түрі ретінде кеңінен қолданылғаны әргі-бергі тарихтан белгілі. Ұлттық тарихымызда Алтын Орда, Ақ Орда, Көк Орда, Ноғай Ордасы, Қазақ Ордасы сияқты мемлекеттік құрылымдар берік орын алған. Осы тарихи мемлекеттер тізбегін кеңестік билікпен таласа өмірге келіп, ұлттық тәуелсіздік идеясын ту етіп көтерген Алаш Орда үкіметі аяқтайды. Ал кеңестік билік тұсында орда ұғымы Қазақ елі мемлекеттігінің түрі емес, оның саяси орталығы, астанасы Қызылорда деген мәнге ие болды. Бұл атау «түрі ұлттық, мазмұны социалистік» қазақ мемлекеттілігінің рәміздік мәніне айналғандай. Осы идеяны іске асырудағы әрекеті С.Қожановтың дәстүрлі қоғамды модернизациялауда ұлттық құндылықтарды уақыт талабымен ұштастыруды көздеген қоғамдық-саяси, мәдени-рухани ұстанымдарынан туындады.
Қожановтың кеңестік биліктің жоғарғы эшелонындағы Сафаров, Рудзутак, Куйбышев, Петерс, Кагановичпен қарым-қатынасы бірі қуаттаған, бірі қарсы болған ұлттық мемлекеттілік мәселесінің төңірегінде өрбіді. Ал Бас хатшы Иосиф Сталинмен арадағы сөз қақтығысулары оның көзі тірі кезінде-ақ ел арасында аңыз болып тарады. Ол аңыз Сұлтанбек Орынборға Қазақ өлкелік партия комитетіне хатшы болып тағайындалғанда соңынан ере келгендігін Сәбең – Сәбит Мұқанов мөлдіретіп жазды «Өмір мектебінде». Сұлтанбекпен Қоқан автономиясынан бері таныс өзбекстандық көрнекті тарихшы-ғалым Полат Маджидович Салиев 1934 жылы 25 тамызда тергеушіге берген жауабында Сұлтанбекке мынадай баға береді: «Ходжанов развитый и очень смелый человек. Один раз он поехал в Москве и говорил со Сталиным. Сталин сказал ему «Добро пожаловать Чингизхан». Ходжанов ответил: «тов. Сталин, я не Чингизхан. Чингизхан приехал в Москву с боем, а я тихо, как покойник». Сталину понравилась его смелость и он предложил ему учиться». Бұл Сұлтанбектің Бас хатшымен әзілдесуінің, сөз қағыстыруының мысалы ғана. Әсте де саяси теке-тірестен туған егес емес. Солай десек те, бұл сөзге ұсталық, қиын сәтте сөз тауып айта алған Сұлтанбектің шешендігінің көрінісі. Өз уәжін тыңдарманның сөз саптауына қарай әдемі әзілмен айта білушілік. Сталин де ұтқыр әзілді, қоластындағылармен ресми, бейресми жағдайда әзілдескенді ұнатқан, өз тапқырлығына масаттанып отырған. Сұлтанбек екеуінің арасындағы сөз қақтығыстарының сырын осылай түсінсек керек.
С.Қожановтың қоғамдық-саяси қызметі ұлтқа қызмет етудің жарқын үлгісі болды. Ол айтыс-тартыспен, қитұрқылығы мол саяси күреспен өткен сан-салалы қызметінде топтық, аймақтық, тіпті таптық мүдделердің деңгейінде қалып қоймай әр кез ұлттық, мемлекеттік биіктен табылды. С.Қожанов сияқты ұлтжандылығы мемлекетшілдікке ұласқан, мемлекетшілдігі ұлтына қалтқысыз қызмет етуге жұмылған қайраткер алаштың Сұлтанбегі болып халықтың жадынан да, ғылыми танымнан да мәртебелі орын алуға әбден лайық.
Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты мақаласында «Ұлттық жаңғыру деген ұғымның өзі ұлттық сананың кемелденуін білдіреді», дей келіп, «ұлттық рухымыз бойымызда мәңгі қалуға тиіс» деген еді. Ұлттық рух тұлғалардың қайраткерлік әрекеттері мен тарихи шешімдерінде сомдалады және жарқырап танылады. Еліміздің тарихы мен мәдениетінде жарқын із қалдырып, ұлт рухын шыңдауға қызмет еткен Сұлтанбек Қожановтың 125 жылдық мерейтойы оның тұлғалық өнегесін ұлықтауға арналуы керек.
Хазретәлі ТҰРСҰН,
профессор,
Бейбіт ҚОЙШЫБАЙ,
жазушы,
Құлбек ЕРГӨБЕК,
профессор