Қарусыздану – халықаралық қауіпсіздіктің басты тетігі
Сәрсенбі, 29 ақпан 2012 7:57
Қазақстан Республикасының Сыртқы істер министрі Ержан Қазыханов Женевада өткен Қарусыздану жөніндегі конференцияның пленарлық сессиясында сөз сөйледі
2011 жыл қарусыздану мен таратпаудың жаһандық үдерісіне сезінерліктей үлес қосты. Алайда үміттендіретін үрдістер жағдайында соңғы 16 жылда Қарусыздану жөніндегі конференцияның субстантивті жұмысының жоқтығы алаңдатады. Осы беделді форум қарусыздану үдерісінің көш басында жүруге тиіс деп есептейміз.
Сәрсенбі, 29 ақпан 2012 7:57
Қазақстан Республикасының Сыртқы істер министрі Ержан Қазыханов Женевада өткен Қарусыздану жөніндегі конференцияның пленарлық сессиясында сөз сөйледі
2011 жыл қарусыздану мен таратпаудың жаһандық үдерісіне сезінерліктей үлес қосты. Алайда үміттендіретін үрдістер жағдайында соңғы 16 жылда Қарусыздану жөніндегі конференцияның субстантивті жұмысының жоқтығы алаңдатады. Осы беделді форум қарусыздану үдерісінің көш басында жүруге тиіс деп есептейміз.
Біз Қарусыздану жөніндегі конференцияны халықаралық қауіпсіздікті нығайтудың басты тетіктерін талқылаудың жалғыз және баламасыз көпжақты алаңы ретінде қарастыратынымызды қуаттағым келеді. Аталған форумның жоғары әлеуеті барына және оның қарусыздану үдерісіне маңызды үлес қосатынына сенімдімін.
Біз Конференция жұмысын тиісті саяси жағдайдың құрылуына дейін тоқтатумен келіспейміз. Қарусыздану жөніндегі конференция осыдан да күрделі халықаралық саяси жағдайда құрылып, сәтті қызмет атқарғанын айта кеткім келеді.
Конференцияның субстантивті жұмысын бастау үшін тек қана саяси ерік қажет екеніне нық сенеміз. Қазақстан Конференцияның қатысушы мемлекеттері алауыздықтарын еңсеріп, күн тәртібінің жұмысына кіріседі деген үмітте. Біз құрметті Конференция Бас хатшысының Қарусыздану жөніндегі конференцияның жұмысын жандандыру, сонымен қатар, қалыптасқан тығырықтан шығу жолын іздеу мақсатындағы Көрнекті қайраткерлер тобын құру үшін жоғары деңгейдегі арнайы кездесу ұйымдастыру ұсынысын қолдаймыз.
Осыған қоса, рәсімдердің өзгеруі мен Қарусыздану жөніндегі конференцияның жүйелік реформалары – бұл панацея емес деп санаймыз. Біз мәселе басқа арнада жатыр деп есептейтін делегациялар көзқарасына ортақтасамыз.
Конференция жұмысындағы ілгерілеудің жоқтығы жалпы жаһандық қарусыздану үдерісіндегі жағдайдың бейнесі болып табылады. Мемлекеттер ұлттық және жаһандық қауіпсіздікті қамтамасыз ету мәселелерінде өздерінің жолдарын ұстанады және қайшылықтар себептерін Қарусыздану жөніндегі конференция жұмысының регламентінде іздеу қажеттілігі жоқ. Қарусыздану жөніндегі конференция шеңберінде қабылданған консенсус қағидасы әділетті және барлық қатысушылардың мүдделерін ескеретін үйлестірілген құжаттар жасауға мүмкіндік береді.
Сонымен, консенсус қағидасын Конференция жұмысын блоктау үшін пайдаланған өрескел деп есептейміз. Ұлттық мүдделерді конструктивті талқылау мен өзара тиімді шешімдерді іздеу барысында қорғау қажет деген түсінікке негізделеміз. Қарусыздану бағытындағы жедел нақты қадамдарды қабылдау біздің ортақ мүддемізге сай келеді.
Сонымен қатар, жеке мәселелерді Конференцияның шеңберінен тыс шығаруды жөнсіз деп есептемейміз. Мемлекеттердің қарусыздануы жағынан басты мемлекеттердің қатысуынсыз баламалы талқылау алаңдарын құру, қабылданған құжаттардың әмбебап және тиімді жұмыс істемеуіне алып келеді.
Қазақстан Қарусыздану жөніндегі конференцияның жұмысында келесі төрт маңызды мәселені тең шамада басымды деп санайды: ядролық қарусыздану, Ыдыратқыш материалдар өндірісіне тыйым салу туралы шартқа қол қою, қауіпсіздіктің жағымсыз кепілдіктерін беру және ғарышта жанталаса қарулануды болдырмау. Олардың әрқайсысы маңызды және ұжымдық шешімді қажет етеді. Және біз олар бойынша жұмысты бір мезгілдік және шұғыл бастауды қолдаймыз.
Бүгін Ядролық қаруды таратпау жөніндегі шарт (ЯҚТШ) іргетасы болып табылатын жаһандық қарусыздану үдерісіндегі стагнацияны еңсеру аса маңызды. Біз ЯҚТШ шеңберінен тыс қызмет ететін немесе Шарттан шығу алдында тұрған мемлекеттерге қарсы әрекет етудің нақты тетіктерін жасауымыз қажет деп есептейміз. Оның мүшелерімен үш іргелі жасаушының – қарусызданудың, таратпаудың және атом энергиясын бейбіт мақсатта пайдаланудың – тұтастығында көрініс тапқан міндеттемелерін шартсыз орындауына қол жеткізу қажет.
Президент Нұрсұлтан Назарбаев 2011 жылы БҰҰ Бас Ассамблеясының 66-шы сессиясы барысында ядролық державаларға қазіргі кездегі болмысты ескере отырып алға тартылған ядролық қарусыздану мен таратпау саласындағы бірқатар ұсынысымен шыққан.
Қазақстан басшысы БҰҰ аясында барлық мемлекеттердің ядросыз әлем идеалдарына біртіндеп ілгерілеу бойынша Ядросыз әлемнің жалпы декларациясын қабылдау туралы мәселені талқылауды бастауды ұсынды. Бұл Ядролық қаруға тыйым салу жөніндегі конвенцияны қабылдау бағытындағы алғашқы маңызды қадам болар еді.
Кейбір аса ықпалды мемлекеттердің осы уақытқа дейін Ядролық сынақтарға жаппай тыйым салу жөніндегі шартқа (ЯСЖТСШ) қол қою мен оны ратификациялаудан қалыс қалуы өкініш туындатады. Істің осындай жағдайы теориялық тұрғыдан ядролық державаларға ядролық қаруды сынауды жалғастыруға, ал оны шығару алдында тұрған мемлекеттерге өздерінің ракеталық-ядролық бағдарламалары бойынша жұмысты жазасыз жалғастыруға тыйым салмайды.
Біз АҚШ Әкімшілігінің аталған Шартты АҚШ Сенатында ратификациялау ниетін қолдаймыз және осы үдеріс тым ұзаққа созылмайды деген үміттеміз. Осы маңызды халықаралық құжатты ратификацияламаған барлық мемлекеттерді осы үдерісті шапшаңдатуға шақырамыз.
Қазақстан бастамасына сәйкес БҰҰ Бас Ассамблеясы 2009 жылғы желтоқсанда қабылдаған 29 тамызды Ядролық сынақтарға қарсы іс-қимылдың халықаралық күні деп жариялау туралы қарар ЯСЖТСШ мақсаттарына толықтай сәйкес келеді.
2011 жылы Қазақстанның қатысуымен антиядролық бағыттағы бірқатар ірі халықаралық іс-шаралар өткізілді. Ядролық сынақтарға қарсы іс-қимылдың халықаралық күніне және Семей полигонының жабылуының 20 жылдығына орай, былтырғы жылғы қазанда Астана мен Семей қалаларында ұйымдастырылған Ядросыз әлем форумын ерекше айта кеткім келеді.
Аймақ бойынша көршілерімен Орталық Азияда ядролық қарудан азат аймақ құрған мемлекет ретінде Қазақстан ядролық державалармен ядролық қаруға ие емес мемлекеттерге қауіпсіздік кепілдіктерін беру бойынша халықаралық заңдық кепілдік міндеттейтін құжатты жасауға шақырады. Сонымен қатар, аймақ мемлекеттерінің Семей шартының институттану үдерісін аяқтауға еріктілігін және аймақ қатысушыларына жағымсыз кепілдіктер туралы хаттамаға қол қою мақсатында «үлкен ядролық бестік» мемлекеттерімен конструктивті сұхбат бастауға дайындығын айта кеткім келеді.
ИЫҰ СІМК Астана декларациясында Ұйымға мүше мемлекеттер ядролық қарусыздану мен таратпаудың барлық аспектілеріндегі прогресс халықаралық бейбітшілік пен қауіпсіздікті нығайту үшін негіз болып табылатынына сене отырып, 2012 жылғы Конференция идеясын қолдаған-тын. Астаналық ИЫҰ СІМК-нің жеке қарары Таяу Шығыста ядросыз аймақ құруға арналған. 2012 жылғы Конференцияны шақыруға жәрдемдесу Қазақстанның 2011-2012 жылы Ислам Ынтымақтастық Ұйымы Сыртқы істер министрлерінің кеңесінде (ИЫҰ СІМК) төрағалығының басымдықтар қатарына кіреді.
Бейбіт атомға тең қолжетімділік қағидасын ұстана отырып, Қазақстан былтырғы жылғы шілдеде өзінің аумағында МАГАТЭ-нің Халықаралық төмен байытылған уран банкін орналастыруға өтінішін жолдаған. Біз МАГАТЭ аясында төмен байытылған уранның қосымша резервтерін құру, Ядролық қаруды таратпау жөніндегі шартқа әрбір мүше мемлекеттің МАГАТЭ-нің талаптарын толықтай орындау жағдайында бейбіт ядролық әрекеттерін дамыту үшін ядролық отынға кепілдендірілген қолжетімділігін құратындығына сенімдіміз.