Қазақтың аса ірі дастаншысы, өте шебер төкпе ақын-жырауы Майкөт Сандыбайұлы 1837 жылы қазіргі Сарысу ауданының аймағындағы Қаратаудың бөктеріндегі Шабақты өзенінің жағасындағы Бестоғай алқабында қарапайым шаруа отбасында дүниеге келген. Ұлы жүздің дулатынан тараған ысты, оның Тілік атты атадан өсіп-өнген ұрпақ. Ұлтымыздың ауыз әдебиетінің көрнекті тұлғалары Түбек, Құлыншақ, Бақтыбай, Майлықожамен қатар аталатын Майкөт Сандыбайұлының есімі көпшілікке жеткен. Қашаннан-ақ өркениеттің алтын бесігі болған, неше бір бұлбұлдар мен дүлдүлдер еркін қанат қаққан қасиетті Қаратау топырағында өсіп, халық арасында жиі айтылатын ауызекі жырларды, қисса-эпостарды, аңыз-әндерді жаттап өскен Майкөт елге ерте таныла бастайды. Сөз мәйегіне уызынан жарыған бала шәкірт ауыл молдасының дүбәра оқуын місе тұтпайды. Жасөспірім шағында Қаратаудың күнгейіндегі Шаянға барып, Әппақ Ишан медресесінде сауатын ашады. Кейін оны Шоқай датқа өз қамқорлығына алып, болашағы зор жас ақынға мүмкіншіліктер жасайды. Оның тырнақалды туындысы бір тойда кездескен құдашаларға арналыпты:
Өсіпсің құдашалар бірдей болып,
Көзіме көрінесің үрдей болып.
Бұл өлеңде кәдімге қазақ ауылының жарасымды әзіл-қалжыңы, назы, бозбала мен бойжеткеннің жүрек лүпілі сезіледі. Зер салсаңыз, таңғаларлық ғажайып сурет емес пе?!
Майкөт жігіт шағында Қаратау өңіріне аты шыққан ағайыны Шоқай датқаның арқасында жақсы ат мініп, жақсы киім киіп, әлденеше нөкер ертіп, салтанатпен ел аралап, сал-серілік құрған. Жасынан-ақ бүкіл Қаратау, Сарыарқа өңіріне, Сыр бойына аты мәшһүр ақын және жырау ретінде танылған екен.
Майкөт Сандыбайұлы Сыпыра жырау, Асан қайғы мен Бұқар жырау дәстүрінің жаңашылдығын жандантып, бұйығылана бастаған рауан рухты қайта оятып, поэзияның ыстық демінің көкіректегі қоламта шоғын үрледі. Майкөт Майлықожа, Құлыншақ, Түбек, Мәделіқожа, Бұдабай, Бақтыбай және басқа жыр тарландарымен айтысып, ақындық биігін шыңдады. Оның Бөлтірікпен сөз қағысуында «Сен түгіл Сүйінбай мен Бақтыбайдың бәпігін Майкөт ағаң басқан, бала» деуіне қарағанда, жасы екі мүшелдей үлкен Сүйінбай Аронұлымен айтысқандағы жыр шоқпарын сүйсінбеу оқу мүмкін емес. Майкөт ақынның біраз шығармалары («Сарыбай асында айтқан құттықтау толғауы», «Жамбылдың Майкөтпен дидарласуы» және де басқа айтыстары) ұлттық поэзия қорына, жыр әлеміне енді.
Ал осы құттықтау толғау, дидарласу қалай өтті дегенге келетін болсақ, 1890 жылы «Дала уәлаяты» газетінде жазылғандай, Алатау аймағының атақты биі Сарыбай Айдосұлы қайтыс болады да, 1891 жылы Майтөбе жайлауында ас болатындығы айтылады. Уағдалы хабарланған уақытта Майтөбеде Үлкенсаз жайлауында Екейдің беделді адамы Сарыбайға ас беріледі. Бұған көрші қырғыз елі, бір жағы Шымкент, Әулиеата, бір жағы Жоңғар Алатауындағы найман, жалайыр, төрдегі албан жұрты шақырылады. Майкөт ақын сайрамдық датқа Бүркітбаймен қырық кісі болып жолға шығады. Жігіттердің мінгені кілең алқымы іспес арғымақ: он боз жорға, он қара жорға, он күрең жорға, он шұбар жорға. Астарындағы аттардың түр-түсіне қарай жігіттер де сән-салтанатпен киініп шығады, сырттарынан қарағанда көз тартатын топ Қарабалтаға жеткенде Бүркітбай датқа науқастанып кері қайтады да, топты Майкөт бастап асқа келеді. Ас жиынының иесі Сүйінбай болады да, ал Жәпек батырдың ұрпағы Қосай Әжібаев асты басқарады. Талай дүлдүл ақын-жыраулар айтысқа түсіп, жиынды қыздырады. Осы асқа отыз кісімен ат терлетіп жеткен Майкөт ақынға кезек келгенде ол қолына домбырасын алып, жыр тиегін селдей ағытады.
Бұл сәтте ас қамында жүрген Жамбыл алыстан ат арылтып келген Майкөттің алдынан дер кезінде шыға алмай қалады. Бұған Майкөт ағалық наз білдіріп, қасына Жамбылды шақырып алдырады. Сол жолы Жамбыл:
– деп жасы үлкен ағаға сәлем бере танысқанда, риза болған Майкөт:
– деп Жамбылға ыстық ықылас білдіреді.
Майкөттің шырқау шеберлігінің танылатын тұсы Құланаяң Құлмамбетпен (1826-1903 ж.ж.) атақты айтысы. Ненің не, кімнің кім, қандайдың қандай ақын екені сол арқылы байқалады. Осы орайда Қазанғап Байболұлы жиған нұсқадан үзінді келтіргеніміз жөн. Қырғызда қара Бәйтік той жасап, соған Құлманбет ақын келіп Майкөт ақынмен екеуі айтысады.
Бәйтік батыр айтыс соңында Майкөтке түйе, Құлмамбетке ат береді. Түйе алған соң Майкөт жеңді болады.
Орын берді қасынан, –
деп өзін Майкөт пен Құлмамбетке жуық санайды, солардың қатарында ұстайды. Кезінде Кенен Әзірбаев та «Өтеді өмір» атты арнауында:
Кім білмес осылардың ардақты атын,
– деп жырлаған. Қырғыз әдебиетінің классигі Тоғалақ молда «Қазақ ақындары» деген толғауында Мәулікей, Жүсіпбек, Сүйінбай, Майкөт ақындарға ерекше зор баға береді.
Өзі салдай киінген, –
деп бастап әрі қарай Майкөттің жиырма жастан жүз жасқа дейін жырлаған жырын келтіреді.
Заңғар сөз зергері Мұхтар Әуезов: «Бір күнде он жеті ақынмен айтысқан Жанақ сол жолдың өзінде «Қозы Көрпеш-Баянды» жаңадан, тыңнан жырлап шыққаны мәлім. Ал айтыстың Майкөт, Сүйінбай, Жамбыл сияқты ірі ақындары, екінші жағынан, ірі дастаншы ақындары болғаны да мәлім.
…Қазақта бұл өңірде сол тұста атақты, дәулескер ақыннан Майкөт ақын, Жалайыр Қабек, Бақтыбай ақын, Құланаяң Құлманбеттер бар» десе, Есмағанбет Ысмайлов: «ХІХ ғасырда белгілі айтыс дәстүрін, айтыс мектебін жасаған Орынбай, Шөже, Жанақ, Әсет, Айсұлу, Сара, Сүйінбай, Майкөт, т.б. ақындар болды», деп жазды өздерінің зерттеу еңбектерінде.
Өтірік мақтамаймын, осылай ма?».
Ақынның Бөрі деп отырған адамы – Сеңгірбай батырдың бесінші баласы екен. «Жарғыш» деген сөзді бұрмалап түсініп қалып жүрмеңіздер, ол бұл арада бас кеңесші деген мағынада айтылып отыр. Мұндай зор атақ, дәрежені билердің арасынан Әйтеке би иеленген. Көріп отырсыздар, Майкөт тек Қаратау, Жетісу мен Сыр өңірінде ғана өнер көрсетпей, Сарыарқа елінің де жиі қонағы болғаны белгілі ақын.
Әулиеата өңіріне аты жақсы таныс Сеңкібай батыр Талас өзенінің суын егіндікке пайдалану үшін жергілікті халықты ұйымдастырып тоған-канал қаздырып, оның қысқа мерзімде аяқталуына күш салады. Сөйтіп, бір дүйім елдің егістігін суландырып, жұрттың батасын алады (Сеңкібай каналы соңғы кезге дейін сақталған, батыр есімімен аталады). Сол игілікті істің басы-қасында болған Майкөт ақын былай деп жырға қосады:
Атасы Сеңкібайдың Қабан батыр,
Суландырған даласын о да батыр.
Майкөттің баласы Арқабай ақын (1872-1934) Байзақ ауданында туып-өсті. Әке жолын қуып, өнер сапарымен қазақ, қырғыз, өзбек елдерін аралады, халық ақыны атанды. Ұлбике, Сауытбек, Қылышбай, т.б. ақындармен айтысқан. Бірқатар ел билеуші-болыстарға арнап өлеңдер шығарған. Қырғыз манабы Шәбденнің тойында қазақ, қырғыз ақын-жырауларының бірқатарымен (Жамбыл, Кенен Әзірбаев, Жәміл, Қалмырза, т.б.) өнер жарыстырған. Қобызшы, домбырашы, сырнайшы да болған. Халық дастандарын («Алпамыс», «Қобыланды», «Қыз Жібек», «Нәрік батыр», т.б.) жатқа айтатын жыршы болған. Арқабайдың өнері, жалпы Майкөт әулетіндегі шығарма дәстүр әзірге дейін арнайы зерттеуге тартылмаған» деген мәліметтер бар.
Ақын-жырау М.Сандыбайұлының 190 жылдығы 2014 жылы туған жерінде аталып өтіп, оның есімі Тараз қаласының бір көшесіне берілді. Халық ауыз әдебиетінің қайнар көзі деп саналатын ақындық өнердің майталманы Майкөт жайлы жазылған алғашқы «Жампоз» атты жинақ-еңбек 2004 жылы Алматыдағы «Қазақпарат» баспасынан (құрастырғандар Аян Нысаналин, Серікбек Еркінбекұлы) жарық көріпті. Көлемі 220 беттік кітапта ақын-жыршының қысқаша өмірбаяны келтіріліп, шығармашылығы туралы біраз мәліметтер берілген.
Қазақтың фольклор жинаушысы және зерттеуші Әбубәкір Ахметжанұлы Диваев: «Қаратаудың күллі маржанын алқа етіп тағып алған ақын» деп бағалаған Майкөт Сандыбайұлының мұрасын зерделеу қазіргі ғалымдар арасында қолдау табары сөзсіз.
дәрігер-хирург, медицина ғылымдарының докторы, профессор, Қазақстан Журналистер одағының мүшесі
ТАРАЗ