11 Қыркүйек, 2012

Еленбей келген бір есім

464 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

Еленбей келген бір есім

Сейсенбі, 11 қыркүйек 2012 7:37

Кейінгі өсіп келе жатқан жас буыннан Гүлжаһан Ғалиева деген кісі кім деп сұрап көріңізші, біле ме екен? Қазақтың аяулы бір қызының атында не көшенің, не бірде-бір мәдениет ошағының болмауы неліктен?

 

Сейсенбі, 11 қыркүйек 2012 7:37

Кейінгі өсіп келе жатқан жас буыннан Гүлжаһан Ғалиева деген кісі кім деп сұрап көріңізші, біле ме екен? Қазақтың аяулы бір қызының атында не көшенің, не бірде-бір мәдениет ошағының болмауы неліктен?

Қасиетті қазақтың қара сөзі­нің құдіретіне табынбау мүмкін емес қой. Қазақта «сөз сүйектен өтеді» деген нақыл бар. Осы тәмсілден тәлім түйсек, бір ауыз сөзді қа­дірлеген халықтың мұны ықылым заманнан басты құнды­лы­ғы ре­тін­де құрмет тұта білге­нін бағам­дау­ға болады. Иә, сөз арқылы біз бір-бірімізді ұғыны­сып, ойымызды жет­кізіп, пікір ал­масамыз. Адамзат атаулы қай кезде де өзі­нің ұш­қыр қиялын, ой-арма­нын, тілек-мақсатын, кө­ңі­­­ліндегі кө­кей­­­кесті құпия сы­р­ларын, қуа­ны­шы мен ренішін, кү­йініші мен сүйінішін сөз бай­лығы арқылы жеткізіп отыр­ған. Сондықтан да болар ха­лық дана­лығының: «Өнер алды – қызыл тіл» дейтіні. Қазақ халқы тілдің қадір-қасиетін барынша ба­ғалай білгеннен де, «Түмен сөздің түйі­нін, Бір сөзбен келтір иінін», «Өнер­паз болсаң арқалан» деп, мақалдаған. Тіл ар­қылы, сөз ар­қы­лы халқымыздың сан-салалы асыл мұралары бүгінгі заманға дін-аман жетіп, рухани азығына айналуда. Олар: халық ауыз әде­бие­ті, автор­лық әдебиет, дана­лық, шешендік сөздер, қисса-дас­тандар, эпостар, батырлар жыры, тұрмыс-салт жыр­­­лары, тол­ғаулар, арнаулар, өлеңдер, мақал-мәтел­дер т.б.. Демек, поэзия, проза жанр­лары са­лаларының бар­лығы дерлік халық шығарма­шы­лы­ғын­да орын алады. Бұлардың халық арасына кең тарауына бірінші­ден, автордың өзі себепші болса, екіншіден, қалың бұқара қауым­ның арасынан шық­қан ән­шілер, ақын-жыраулар, ауыл­­дың алты ауыз өнерпаздары барынша үлес қосқан.
Көрнекі өнердің күрделісі де, көріктісі де – сөз өнері. Ендігі жер­­де әңгіме кәсіби тұрғыда «көр­­кем сөз жанры» өнерінің не­гізін қа­лау­шы, оның көрнекті уә­кілі, көркем сөздің шебері ҚР халық әртісі Гүлжаһан Ғалиева (Қа­лиева) апайымыз туралы болмақ.
Балалық шақ… Өткен ға­сыр­дың алпысыншы жылдарының екін­ші жартысында Батыс Қазақ­стан облысының орталығы Орал­ға, Алматыдан гастрольдік сапармен сол кездің өзінде атақты  «Гүлдер» ән-би жастар ансамблі келе жатыр деген хабар халықты дүр сілкіндірді. Мұндай уақиға облыс көлемінде айтарлықтай жаңа­лық болды. Аудан орталығы Шың­ғырлау Орал қаласынан 250 шақы­рым болса, шалғай жатқан шаруа­шылықтар тоғыз жол торабынан да алыс, аудан арқылы жол ара­лығы кем дегенде 370 ша­қы­рым болатын. Осы хабарды ес­тіген біз­дің ауданның жұртшы­лығы тайлы-тұяғы қалмай, тайға таласып мін­гес­кендей, жолдағы көлікке ілік­кендері жол шалғай­лығына қара­мастан Орал қала­сын бетке алып, ағылды-ай кеп. Бұл көрініс рес­пуб­лика мә­дениет саласындағы ерек­­ше есте қалатын құбылыс-тын. Қалаға барып концерт тамашалап кел­ген­­д­ердің айтуынша, мұндағы сол кереметтер бейне бір аңыз-ертегі болып көрі­нетін. Айтушылар жағы ерен ең­бек тындырып келгендей марқая­тын. Біл­мекке біз әлгілерге құлақ тосып әу­ре­міз. Сондағы естіген­деріміз көр­гендердің әсерінен асып түсіп жататын. Өнер шарасын тамаша­лаған адам бақытты еді. Сөйтсек, кейін ести келе олар­дың 1965 жылы Алматыда «Қазақконцерт» бір­лес­­тігінің жанынан Қазақ КСР халық әртісі Гүлжаһан Ға­лие­ваның бас­шылық етуімен тұң­ғыш рет ашыл­­ған респуб­лика­лық эс­трада және цирк өнері сту­дия­сының түлектері екенін білдік. Біраз жылдардан кейін өзім де осы оқу орнының түлегі атанатыным тіпті үш ұйықтасам түсіме кірме­ген. Бірақ сол кездегі Алматыға барып келіп, болмаса оқып жүрген аға буын ауыл­дас­тарымыздың айтуларына қара­ған­­да, Алматы шынында да әлем­нің жеті ғала­ма­тының бірі «Аспалы бақтай» болып көріне­тін. Балауса балғын жастағы біздер болсақ соны елти тыңдап, кәдімгідей қиял­ға құлаш ұратын­быз. Әсі­ресе, әсіре әңгіме­шілер­дің «кө­шеде келе жатып, алманы үзіп ал да, ауызыңа салып жүре бер», деп қиы­­нын қиыс­тырып айтулары таң­­ғалдыратын. Алпысыншы жыл­­­дардың аяғында ауылдас апамыз Қалампыр Ра­қымо­­ваның осы оқу орнына түсуі қиялымызға жан бітіріп, одан бетер қанаттандыра түсті. Ойым­ның іске асып, ар­манымның орын­далар сәті де келіп жетті.
Бұл 1973 жылдың жазы болатын. Еліміздің жер-жерлерінен арман іздеп, өнерге қанат қаққан жастар Красин көшесі 78-де ор­наласқан республикалық эстрада және цирк өнері студиясында бас қостық. Алдымыздан орта жас шама­­сындағы, мойылдай қап-қара шашын төбесіне түйіп, келісті киін­­ген, жүзі жылы шырайлы, сым­баты өзгелерден бө­лек қара­торы апай шыққаны есім­де. Оқып жүргенде аға-апа­ла­рымыздың: «Ал­­матыдағы әде­мі арулардың бірі Шара болса, екіншісі Гүл­жаһан апамыз еді», дегендерін өз басым талай рет есті­ген­мін. Әлгі кісі сызылтып, небір сиқырлы әуезді үнімен жиналған­дарды баурап та, жаулап та алды. Қазақ­стан­ның халық әртісі, атышулы республикалық эстрада және цирк өнері студия­сының тұңғыш ұй­ымдасты­ру­шы­сы, директоры көр­­­кем сөздің ше­бері Гүлжаһан Ға­лиева апамызбен танысуымыз осылай бастал­ған еді.
Сондағы бізге айтқан алғаш­қы әңгімесі былай басталды: «Шы­рақтарым, балаларым, біз­дің оқу орнына қош келдіңдер! Мұнда бар-жоғы екі-ақ жыл оқи­сыңдар. Алда­рыңызда осы студияны оқып бітіріп кеткен аға-апа­ларың сияқ­ты сендер де белгілі адамдар бо­ласыңдар», дегені. Олай дейтін се­бебі де, жоқ емес-тін. Өйткені, өзі құрған «Гүл­дер» ансамблінің мүшелері бұл кезде республика көлемінде өз өнерле­рін кеңінен паш етіп, халықтың қоше­метіне бөленіп үлгерген еді. Ол кезде Алматыда П.­И.Чай­ков­ский атын­дағы колледж (оқу мер­зімі 4 жыл), консерваторияның екі жыл­дық да­йын­дық курсы бар-тұғын. Сөйтіп, Гүлжаһан апай­дың үгіт-насиха­тының арқа­сында қалаға келген жастар сту­дияның су жаңа студенті болып шыға келдік. Ал­ғаш ашылғанда оқу орнының ал­дындағы негізгі мақ­сат облыстық филармония­лар­ға, Алматы кон­церт­­­тік ұжым­дарына жеке-солис­тер даярлау болса, бұл міндетті мұндағылар толығымен абыроймен атқарды дей аламыз. Екі жылдың ішінде мамандықтың қай саласында бол­сын әжептәуір ауызға ілігетін орындаушылық деңгейге жету оңай шаруа емес екені белгілі. Алайда, мұндай жетістіктерге Гүлжаһан апай бас­таған аға-апа­ларымыздың арқа­сын­да жетке­ні­мізді ешқашан ес­тен шығарған емеспіз. Бүгінгі ұр­пақ алдында бір кездері біз­дерге тәлім-тәрбие берген Қазақ КСР халық әр­тістері Ж.Елебеков, Ғ.Құрман­ғалиев, профессорлар Б.Жылысбаев, Қ.Мұ­хи­тов, Х.Тас­танов, К.Кенжетаев, Н.Шәріпова, С.Шәрі­пов, Н.Темір­­ха­нова, Н.Навроцкая, т.б. есімдерін мақ­тан тұтудан тал­ған емеспіз. Оқу мекемесінің қыс­қа мерзім ішінде айтарлықтай та­быс­қа жетуі аталмыш абзал жан­дардың арқасында болатын. Өйт­кені, бұлардың бар­лы­ғы дер­лік консерваторияда, театрда, одан қалса, белгілі концерттік бір­лес­тіктерде, жоғары кәсіби деңгейде істейтін шебер мамандар болатын. Олар домбыра, дәстүрлі ән, би, вокал, цирк өнері, көркем сөз жанры сияқты пәндерден сабақ алды. 1965 жылдан бастап аталмыш оқу орны көптеген сахна шеберлерін даярлады. Олардың арасында халқы­мызға белгілі Г.Талпақова, Ә.Ең­кебаев, Қ.Байбосынов, Ж.Кәр­ме­нов, Қ.Бекбосынов, Қ.Рахимова, Р.Тәжібаев, т.б. есімдер бар. Осы ма­мандықтар бойынша 1973-1975 жыл­­­дары оқыған менің заман­дас­тарымның көбі бү­гінде елімізге танымал өнер иелері. Олардың қатарында М.Мүка­манов, Ғ.Мұха­медин, Т.Рахимов, Ә.Сәрсен­баев, М.Отарбаев, Х.­Тө­пеев, Қ.Именов, Б.Құрманғожаев, Қадыр, Тор­ғын Қашқабаевтар, Б.Сазабеков,  К.Бай­­­­ғараев, Б.Самединова, М.Омарова Д.Айманов сияқты т.б. ке­йінгі толқын жастармен ұзаратын тізімді шұбыр­та жалғастыра бе­руіме болады.
Гүлжаһан Ғалиқызының өз жұмысына берілгендігі сон­ша­лық түлектерінің барлығын қам­қор қанатының астына алып жүретін. Сондай түлектердің бірі мен едім. Оқуды бітіргенде маған апайдың: «Алматыда қалдырып, қалаған концерттік бірлестікке жеке орындаушы (солист) етіп орналастырамын, осы жылы үйді де алып беруге көмегімді аяп қал­маймын, әзірге бірақ тек ма­ған оқуымды әрі қарай жалғас­тырам дегенді айтпа», дегені ана­лық мейіріммен тең сүйіс­пен­шілігі болатын. осы ойды менің жетекшім, профессор Қ.Мұ­хи­тов­қа да айтып, қолқа сал­ған көрінеді. Міне, сол жылдардан бері арада зулап қаншама жылдар өтіпті. Бүгінде өзіміз де ал­­дымыз­дан сандаған шәкірт ұшы­­рып отырған ұстазға ай­нал­дық. Ес бі­ліп, етек жапқан іргелі ел болға­нымызға жиырма жылдан асып барады. Қазақ халқы өмі­рінің тал бесіктен жер бесікке дейінгі кезеңін қашанда таразылап, ке­шегісі мен бүгінгісін бажайлап отыратын ежелден дана­лығымен дараланған ел екенін тарихтан білеміз. Бүгінгі ұрпақ кө­ңіл көншітер не бар деп сұрай қалса, әрине, шүкіршілік етер жа­йымыз мол шығар. Алайда адамзат баласының өмірінде қуаны­шы­мен қоса, көңілге кірбің тү­сі­рер жәйт­тер де кездеспей тұр­май­ды. Ол да бір өмірдің заң­ды­лығы болып есептелсе керек. Елі­не еңбек етіп, келер ұрпаққа тәлім-тәрбие беріп, өнерге бау­лыған ұстаздар өмірінің кейбір тұстары аталып жатқанмен, ал енді кей­біреулерінің жасаған қыруар ең­бегін уақыттың көшкін құмы жауып қалып жататыны жанға батады. Аты-жөндері көп ауызға ілікпей, тасада қалып қойғандай сезіледі. Халқының өнері мен мәдениеті үшін төккен тері, еңбегі лайықты бағасын алып үлгер­ме­ген тәрізденеді. Тір­шілік бол­ған соң, түрлі жағдай­лар орын алып жатады ғой. Кей тұлға­лардың өздері дүниеден оз­ғанмен ар­тындағы іздеушілерінің арқа­сын­да жиі-жиі есімдері еске алынып жататыны тағы шындық. Олар­дың аты көшеге, мектепке, мәде­ниет ошақтарына берілуі сол кісі­ні халқының ардақтауы іс­пет­ті кө­рінеді. Ұлан-асыр дүркіретіп той өткізеді. Осындайда біздер ұстаз­дарымыздың алдындағы парызымызды өтей алдық па деген ойға қаламыз. Парыз ғана емес, мұны тіпті әрбіріміздің қары­зы­мыз десек, артық айтқандық бола қой­мас. Еңсені зіл батпан ой қа­йыс­тырғанда, қайран ағалар-ай, қай­ран апалар-ай, деп сен үшін өмі­рін аямаған аяулы жандар бейне­сіне сабырсыз үңілуге тура келеді. Солардың еңбегі тиісті дә­режеде аталса деген ниетпен қо­­лыма әдейі қалам алдым. Гүл­жаһан апамыз осындай елі қанша құрмет көрсетсе де көптік ет­пей­тін ерекше жан. Бір кездергі елі­нің еркесі, бүгінде туған жұрты еңбегіне, аруағына тағзым етуге тиіс сол апамыздың есімін неге жоғары көтере алмағанбыз деп ойланамын кейде.
Әкесі нәубет заманында еліне қайырымдылық жасауымен есте қалған, кейін сталиндік қуғын-сүргінге ұшыраған, ал өзі жас­та­й­ынан жетімдіктің тақсіретін тар­тып өскен, бірақ та тек­тілігі­нің арқасында, сонау Мәскеудегі ГИТИС-ті оқып бітірген әзіз жанды қалай әспеттесек те жарасатын жақсы істері өте көп. Тұл­пардың тұяғындай, алтынның сы­нығын­дай Гүлжаһан апамыз­дың өмір­дегі, өнердегі тағдыры әлі талай арналы әңгімеге арқау бола бере­ріне сене­мін. Мен сол бұлақ ой­дың көзін түртіп ашуды ғана ойладым. Өзі талай сүй­сінген Алата­уының ете­гіндегі сың­ғырлаған сыр­лы саздың си­қы­­­ры толық ашылмағанмен, тұл­ғаның өзіне лайық тұғырын із­деуге талпындым.
Еліміздегі көптеген мәдениет ошақтары мен өнер ұжымда­ры­ның құрылу тарихы тікелей осы кісінің еңбегімен байланыстырылады. Нақ­­­тылап айтсақ, Гүл­жа­һан апа­мыздың мұрындық болуымен 1965 жылы Республикалық эстрада жә­не цирк өнері студиясы, 1969 жылы «Гүлдер» ән-би жастар ансам­блі, 1970 жылы Алматы мемле­кеттік циркі ашылса, Қа­зақстан көлемінде облыс филармонияларына «көркем сөз шебер­лігі жанры» бойынша мамандар даярлауға да алғаш се­беп­­ші бол­ған осы тұлға. Хал­қы­ның рухани игілігіне осыншама қыруар мұра қалдырған есімнің санадан біртін­деп көмескі тарта бастауы елді­гіміз бен кеңді­гімізге нұқсан кел­тіретін мін деп есеп­тейміз. Сол себепті жоғы­мызды тауып, барымызды бағалап жат­қан Тәуелсіз­дігіміздің беле­сінде өнерге өмірін арнаған мұн­дай тағдырларға тағ­зым етіп, таудай тұлғасын биік­тетер болсақ, мұ­ның кейінгі өсіп келе жатқан өскелең ұрпақ үшін де үлкен өнеге мектебі болары хақ.
Қазақстанның халық әртісі Гүл­­­жаһан Ғалиеваның есімін ұлық­­­тау мақсатында Ж.Елебеков атындағы өнер колледжінде «көр­­кем сөз оқу шеберлігі жанры» бойынша Г.Ға­­лиеваның класы қал­­пына кел­ті­рілсе, оның атын­да­ғы республи­калық көркем сөз оқу шеберлерінің байқауы ұйымдас­ты­­рылса, Қаз­ҰӨУ-де «Көр­­кем сөз шеберлігі жан­­ры» бойынша Г.Ға­лие­ваның класы ашылса, Алма­ты­дағы Дос­тық даңғы­лын­дағы «Үш алып» аталатын Г.Ға­лие­ваның тұр­ған үйіне мемо­ри­ал­дық тақта орнатылса, күн­нен күнге рухани сәулеті ас­қақтай түс­кен елор­да­­мыздағы бір кө­ше­ге, жа­ңадан бой көтерген өнер ошақ­тарының, болмаса концерт­тік ұжым­­дардың бі­ріне есімі берілсе, «Көркем сөз оқу шебер­лігі» жанры бойынша Г.Ға­лие­­ва­ның шығарма­шылық кеш­тері өтіп, оның өмірі мен өнері жайында естелік кітап­тар жарық көр­­се қандай ғанибет болар еді. Алматы мемлекеттік «Гүлдер» ән-би ан­сам­­блі Қазақ КСР ха­лық әртісі Г.Ға­­лие­ваның есі­міне сұра­нып-ақ тұр­ғандай. Тұр­паты тұнық тұл­ға­ға деген бұл халқының тұр­ғызған рухани ес­керткіші һәм бә­ріміздің парызымыз бен қарызы­мыздың өтелгені болар еді.
Орынбай ДҮЙСЕН,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері.