«Оқжетпес» пен «Щучье» санаторийлерінің арасындағы мың бұралып жатқан таспа жолдың биігіндегі Ақылбай асуы талай жүргіншінің табаны тиген ежелгі соқпақ. Ілкі заманның ізетті тарихын көкірегіне тоқыған көнекөз қариялардан талай естігенбіз. Қиырдағы Бетпақдаланы басып, Сарыарқаның жонымен жол тартқан керуеншілер осы асуға иек артқанда, алдарынан Ақылбай батыр шықпаса, көңілдері олқы түсіп қалады екен. Ақылбай батыр керуеншілерді асудан асырып салған соң көңілдері жай тауып, жөніне кетеді екен.
О, Көкше, көзді еріксіз тоқтатасың,
Ақша бұлтқа қадалған шоқпар тасың.
Ақылбайдың аса алмай асуынан,
Еңісте шөгіп жатыр ақ боташың.
Шамасы осы бір жан сезімін жыр қылып өрген ақын «ақ боташым» деп тұспалдағанда көз ұшынан көрінетін Ақбура тауын айтқан болар. Айтса айтқандай, Ақбураның қос өркеші көгілжім шымылдықтың арасынан менмұндалап көрініп тұр. Бір қараған адам айна-қатесіз қос өркешті бураға ұқсатар еді. Ақбураның биігінен суы тіс сындыратындай суық бұлақ ағады. Тастан-тасқа секіріп аққан бұлақтың дыбысы да қызық. Бір түрлі мұңды тәрізді, отыз омыртқаңды опырып, қырық қабырғаңды қаусатып, зарлы үн шығаратындай. Бағзы заманнан келе жатқан аңызға сенсе, Ақбураның биігінен төмен қарай құлдыраңдайтын бұлақ бураның көз жасы деседі. Рас, кейде жылауық бұлақ та жадырайды, сақылдап күлетіндей, сықылықтап ойнайтындай.
Әне өр көкірегін көтеріп, төңірегіне анық айбар бергендей Жекебатыр жатыр көлбеңдеп. Кәдімгі жаугершілік заманның мәрт жауынгері іспетті. Тіпті дулығасы мен сауытын да шешпеген. Мәңгі ұйқыда. Ел шетін күзеткен ерен қалпында. Аңыз айтады, бағзы заманда өзі өте күшті, өзі соншалықты әділ батыр жігіт болған екен. Тұла бойында табиғат сыйлаған алапат қуат ғұмыры таусылып бітпестей. Қазақ даласының жорық пен жортуылдан аман қалған кезі бар ма? Мынадай сұлу дүниеге кімдер қызықпасын. Оңтүстік жақтан қисық қылышты жоңғарлар шегірткедей қаптаса, Батыстан Еділ қалмақтары төнген. Талаған, қолға түскен ер-азаматты асқан, атқан. Қарсы тұрар қуат қайда? Қуат бар еді, бірақ басы бірікпеген. Өздерімен өздері жерге, төрт түлік малдың жайылымына таласып, ауыз бірліктен айырылып қалған жұрт. Міне, осы кезде жас батыр бағы ашылмаған жұрттан кетіп, өз алдына бақ пен байлық іздегісі келеді. Ауылдың ұсталарына қылпылдаған өткір қылыш, берік дулыға соқтырады. Торғай көзді ақ сауытын киеді. Енді не керек? Жау жарағы үстінде. Темір таяқ тебендей болғанша көк теңізді көктей өтіп, жер шетіне жеткенше қуаты арылмас. Осылайша арман жетелеп алға қадам басқан жас жігіттің алдынан өзге батырлар кездесіп, жас жігітке бірігейік, бірге жүрейік, бақытты бірге табайық деген ұсыныстарын айтады. Бірақ жалындап тұрған жас батыр олардың айтқанына көне қоймайды. Амал жоқ көңіл түкпірінде жолықсам-ау деген, кезіксем-ау деген арман қиялы, бақытқа деген құштарлығы жетелеп жалғыз батыр жолға жеке-дара шығуға бекінеді. Кенет алдынан құмырсқадай қаптаған жау кездеседі. Дұшпан жалғыз екен деп аясын ба, қиян-кескі соғыс басталған. Көптің аты көп, ақыр соңында қанша жерден мықты болғанымен жеңіліс тапқан. Кереге көзді ақ сауытты жау найзасы қақ жарып өткен кезде әлгі батыр бақытты жалғыз іздеудің қате екендігін түсінді дейді. Бірлік керек, біріккен ел ғана ұшпаққа шыға алады. Жалғыз жүріп ешкімнің жол таппайтыны анық. Атам қазақ «жалғыздың үні шықпас» деп бекер айтты дейсіз бе? Аңыз әрі қарай былай жалғасар еді. Қансыраған батыр тұла бойынан әл кетіп, туған даласында шалқасынан түсіп құлапты. Тасқа айналған. Тас болғанда да өзінің еңсесіндей биік, айбарлы тас. Қалжырап жатып ұйықтап кетсе керек. Дулығасы, садағы мен сауыты қасында. Міне, Жекебатыр тауы осылай пайда болған деседі.
Батырдың қырыққа таяу келген жасы,
Денесі биік жота, таудай басы.
Сақалы төсін жапқан, қыр мұрынды,
Киюлі баста жатыр дулығасы.
Ақиық ақын Сәкен Сейфуллин солай депті. Салқын самал жан дүниеңді жадыратып, көкірегіңнің көзін ашады. Көгілдір нұрға салынған көркем дүниеде тынысың кеңіп, тұла бойың жадырайды. Табан астындағы тылсым тарихтың қойнауын зерделей қалың ой қамап алады. Сәл жүрсеңіз алдынан жарқ етіп атақты Ақ алаң шыға келеді. Бір ғажабы осы Ақ алаңның қойнауы қоңыр салқын күзде де келген кісіні күпіге орап қойғандай жып-жылы болып тұрады. Мойныңды бұрып қарасаң, «Шайтан ұршыққа» көзің түседі. Тағы да аңыз. Бағзы бір заманда дәл осы жерде хан сарайы болған деседі. Қызық қуған, байлыққа белшесінен батқан хан ел-жұртын ұмытқан. Күнде көретіні сауық-сайран. Жұрт азып-тозған. Сол сәтте Жаратқан иенің қаһары ханға түскен. Алтынмен апталып, күміспен күптелген салтанатты сарайдың тас-талқаны шыққан. Елін ойламаған өңез хан тасқа айналып кетсе керек. Тас болғанда да құбыжықтың кейпіндегі Шайтантас. Бурабайдың баурайы қою қара түннің шымылдығын жамылған кезде Шайтантастың жанында бір кезде ханмен бірге ойын-сауық құрған он сан қыз қайта тіріліп, Шайтантасты мазақтап, қолдарын шапалақтап жүреді деседі. Шынында да бұл қорқынышты жер.
Сырға бөккен бір тұс – атақты Оқжетпес шыңы. Әне бір үш кішіректеу шыңды тұрғылықты халық Үш діңгек деп атайды. Әр қилы айтылатын аңызда апалы-сіңлілі үш қыздың бейнесі деген де ұғым бар. Есте жоқ ескі кезеңде жақын маңдағы, Бурабай баурайындағы қалың елдің ішінде бірінен-бірі өтетін үш сұлу қыз өмір сүріпті. Ал үш қыздың ортасындағы жалғыз ұл – Оқжетпес жасанып келген жаудан беті қайтпайтын батыр болса керек. Үш қызды сырт көздің суығынан қорғайды, қамқоры, тірегі болады. Бір заманда Бурабайды бауырына басып алмақ болып, мұздай қаруланған жау тап береді. Әлгі үш ару мен батыр бауырлары шыңды паналайды. Ажал аңсаған ақ жебе Бурабайдың үстін торлаған қазбауыр бұлттардың тынымсыз сорғалаған ақ жауынындай жауды дейді. Бұлар да қарап қалмайды, қайта-қайта садақ тартады. Қалың жау қаптап келіп қоршаған. Дәл осы сәтте батыр жігіт Оқжетпес шыңына, ал он жетіде бір гүлі ашылмаған үш ару үш қамал тасқа айналып кеткен деседі. Қанша кектенсе де, құзар жартасқа құдіреті жетпеген жау кейін қайтыпты. Міне, осы Оқжетпес, Үш діңгек, Бөлектау, Теміртау мәңгілік көрген жанның таңдайын қақтырып, мызғымай тұр.
Бурабайдың ну ормандары мен сырға тұнған сұлу қойнаулары жер бетіндегі адамзаттан бұрын жаратылған деген болжам да бар. Мәселен, «Бурабай обалары», «Бурабай кеніші» деп аталатын ертеректе жүргізілген археологиялық зерттеу жұмыстары осы бір пікірдің куәсіндей. Киелі жерлердегі 120-ға жуық обаға қазба жұмыстары жүргізіліпті. Зерттелмегені қаншама. Бір заманда Бурабай ауыл шаруашылығы техникумының маңынан жер қазушылар көне табыт тауып алыпты. Шамасы 1928 жыл болса керек. Табыттың беті салмағы төрт тоннадай гранит таспен көмкерілген. Мәйіттің қасынан үлкен шұңғыл қазан, алтын мен күмістен жасалған сан алуан зергерлік бұйымдар, сосын ер-тұрман табылған. Бұл табытты ел тарихын екшеген ғалымдар түбегейлі зерттей келе, ІV-V ғасырлардағы осы төңіректі жайлаған түркі тайпаларының мұрасы деген болжамға келген.
Тау баурайына келушілер Жұмбақтас пен Оқжетпеске Үш діңгек пен Көкше, Ақбураға көз суарып тұрған кезде жанарыңды жасқайтын Бөлектау мен Теміртаудың сырлы сымбатына айрықша таңғалады. Әсіресе Теміртаудың қырқасына көтерілгенде, Күміскөл мен Айнакөл тостағанға шүпілдетіп құйған саумалдай жарқ етіп алдыңа келеді. Сол сәтте осы бір қайталанбас ғажайып суретті көрген адам екі қолына екі тостаған ұстап тұрғандай әсерге бөленеді. Ақ бураның бұйра-бұйра өркештері Теміртаудың биігінен сұқтана көз салғанда, тұтас бір ғажап сурет тәрізді көрінері бар. Дәл осы жерде тұрып Оқжетпестің басында тізе бүгіп жатқан «пілді» Теміртау қиясынан қанша қарасаң да таба алмайсың. Бейне-бір Жекебатыр шырт ұйқысынан оянып, піліне мініп, егеулі найзасын көкке сермеп тұрғандай көрінеді. Ендігі бір қызығы, Бурабай көлінің Жұмбақтас жағалауымен жүрсеңіз, шың басында жатқан піл тағы да алдыңыздан шығады. Анырығырақ зер салсаңыз, әлгі пілдің қамшылар жақ құлағына жармасып тасбақа өрлеп бара жатқандай. Әрқайсысы өз алдына көркем бір дүние – Сандықтас, Тас кебіс, Сиыртас, Аютас, Қойтас. Сөз арасында айта кетерлігі, бағзы заманда ата-бабаларымыз бүгінгі күні біз Бурабай көлі деп, Кішкене Шабақтыны – Шабақкөл, Үлкен Шабақтыны – Айнакөл деп атаған. Бұл жайында белгілі шығыс зерттеушісі, академик-ғалым В.Бартольд түркітектес халықтар арасында топоним атаулы өзінің тарихи деректілігімен, жердің қасиетіне сәйкес атауын дәл тауып қояды деп таңғалып жазған болатын. Тананың көзіндей жарқ етіп Аққу көлі шыға келгенде, былайғы жұрт аңтарылып қалатыны бар. Аққу көлі жайлы да аңыз аз емес. Есте жоқ ескі кезеңде көл үстіндегі бір топ аққуға жау қалмақтың бірі садақ кезесе керек. Ең шеткі балапан аққуға жебе тиген. Қалған аққу дүрк етіп көтеріліп, сыңси ұшып Бурабайдың биігіне, садақ оғы жетпес жерге барып қалады. Бірақ көл үстіндегі балапанды тастап кетуге қимайды. Тәмам аққу жылаған. Өлім аузындағы балапанға медет тілеген. Әуел баста бұл оймақтай ғана шағын көл екен, топ аққудың көз жасынан молайған, кенересі кеңіген. Содан бастап Аққу көлі атаныпты-мыс.
И.Словцовтың 1878 жылғы жол жазбасында, П.Емельяновтың 1912 жылғы «Бурабай – климаттық станса және курорт» деп аталатын мақаласында табиғат суреттері тамаша баяндалған. Әсіресе И.Беклемишев өткен ғасырдың соңында Бурабай баурайындағы үш көлдің бір-бірімен байланысты су жүйесі екендігін айтып, біршама деректер келтірген.
Бурабайдың оңтүстік бағытында көз ұшымен мөлшерлегенде шамамен жиырма шақырым жерде Қотыркөл жатыр көлкіп. Қара қарғаның миы қайнайтын ыстықта мың қаралы жылқыны пұшпағынан тер сорғалата қуып әкеліп, көлге құлатса керек. Қалың жылқы жаппай қотырға ұшыраған. Содан соң жазығы жоқ көл Қотыркөл атаныпты деседі.
Бурабай баурайын аралағандар «Арқаның алтын алқасы», «жұмыр жердің інжу маржаны», «Қазақстанның Швейцариясы» деп жатады. Сол талайды таңғалдырған тамаша табиғаттың қойнауында бұғып жатқан аңыздың бір парасы осындай.
Ақмола облысы