Дүниежүзілік банк «Мемлекеттік басқару индикаторлары» (The Worldwide Governance Indicators, WGI) зерттеуін жариялады, оның аясында әлемнің 214 елінің мемлекеттік басқару сапасы мен тиімділігі бағаланған. Бұл WGI алты индикаторды қамтиды: «Сыбайлас жемқорлықты бақылау», «Үкіметтің тиімділігі», «Заңның үстемдігі», «Реттеуші ортаның сапасы», «Саяси тұрақтылық», «Мемлекеттің есеп беруі». Біздің еліміз «Сыбайлас жемқорлықты бақылау» индикаторы (СЖБИ) бойынша 2018 жылы айтарлықтай ілгерілеуге қол жеткізіпті. Ал бұл мәліметтер 13 дереккөздің негізінде есептелді, олардың ішінде Bertelsmann Stiftung, Freedom House, Economist Intelligence Unit, PRS Group, World Justice Project, IHS Markit, IMD, World Economic Forum, V-Dem және Transparency International (Әлемдік сыбайлас жемқорлық барометрі) сияқты компаниялардың зерттеу нәтижелері бар. Осы зерттеулер нәтижесі «Сыбайлас жемқорлықты бақылау» индикаторын құрайтын көптеген ұйымдардың Қазақстанның соңғы жылдағы сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрестегі күш-жігерін оң бағалаған.
Мәселен, PRS Group желісі бойынша соңғы жылда Қазақстанда сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл бойынша көрсеткіш 2 есеге өсті, ал IMD жаһандық бәсекеге қабілеттілік рейтингісінде осындай индикатор бойынша Қазақстан үшін рекордтық көрсеткіш болып табылатын 29-шы орынға ие болды, ол өткен жылмен салыстырғанда 10 позицияға көтерілді. Қазақстан «Сыбайлас жемқорлықты бақылау» индикаторының пайыздық рангінің динамикасы (2012-2018 жж. деректер) бойынша посткеңестік кеңістік елдерінің арасында, яғни Ресей (21,15%), Украина (18,27%), Әзербайжан (21,63%), Молдова (25,96%) Қырғызстан (16,35%), Өзбекстан (12,50%) және Түрікменстанға (8,17%) қарағанда айтарлықтай жоғарыда тұр. Дүниежүзілік банктің «Сыбайлас жемқорлықты бақылау» индикаторы әлемдегі сыбайлас жемқорлықты өлшеудің беделді нақтыланған көрсеткіштері болып табылады.
Қызметі осындай жоғары бағаға ие болып жатқан Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігінің атқарып жатқан ісі де зор. Мәселен, көліктік бақылау инспекциясы жүйесінде жасалған сыбайлас жемқорлық қылмыстарын ашу статистикасына тоқталсақ, 2017 жылдан 2019 жылдың осы кезеңіне дейінгі сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет өндірісінде сыбайлас жемқорлық құқық бұзушылық фактілері бойынша 110-ға жуық сотқа дейінгі тергеу болған. Өндіріспен 99 қылмыстық іс аяқталып, сотқа 70-ке жуық іс жіберіліп, бүгінде 11 іс тергелуде. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі 1-департаментінің аға тергеушісі Данияр Бигайдаровтың айтуы бойынша, көліктік бақылау қызметкерлері жасаған сыбайлас жемқорлық қылмыстарының көп таралған түрлері – парақорлық және лауазымдық өкілеттіктерін теріс пайдалану. Мысалы, осы жылдың сәуір айында Алматы облысында Талдықорған қалалық сотының үкімімен Алматы облысы көліктік бақылау инспекциясы басшысының бұрынғы орынбасары Бауыржан Жантуровқа 100 млн теңгеге жуық айыппұл салынған. Ал ИТК қызметкерлері А.Шағырбаевқа 6 млн теңге, С.Іңкәрбекке 7 млн теңге, Е.Мадимовке 6 млн теңге көлемінде айыппұл салынған.
Осындай қылмыстарға Ақмола, Батыс Қазақстан, Маңғыстау, Қызылорда, Шығыс Қазақстан облыстарында, Алматы және Нұр-Сұлтан қалаларында тосқауыл қойылыпты. Ақмола облысында Көкшетау қалалық сотының 2019 жылғы 13 тамыздағы үкімімен «Ақмола облысы бойынша көліктік бақылау инспекциясы» ММ автомобиль көлігіндегі бақылау бөлімінің басшысы Т.Оспановқа 3,3 млн теңге сомасында, бұрынғы қызметкерлер
Ж.Үсентаевқа 1 млн 790 мың теңге және К.Нұрбековке 1,1 млн теңге айыппұл салынған. Ақмола облысының сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызметі олардың жолаушыларды билетсіз тасымалдау мен жүктерді заңсыз алып жүрудің жолын кесу бойынша шаралар қолданбай, керісінше (жалпы сомасы 180 000 теңге болатын 17 факт) жолаушылар пойыздарының бригадирлерінен 5 мыңнан 20 мың теңгеге дейін ақшалай қаражат алғанын анықтады.
Сонымен қатар осы салада мемлекеттік қызмет көрсету кезінде парақорлық фактілері орын алған. Өткен тамыз айында Тараз қаласының №2 сотының үкімімен «Жамбыл облысы бойынша көліктік бақылау инспекциясы» ММ Мемлекеттік қызмет көрсету және ұйымдастыру-бақылау жұмысы бөлімінің басшысына 1,6 млн теңге көлемінде айыппұл салынған. Ол Қазақстан Республикасы аумағында ауыр салмақты және ірі көлемді көлік құралдарының жүріп өтуіне арнайы рұқсат бергені үшін кәсіпкерлік субъектілерінің өкілдерінен бірнеше рет пара алды деп күдікке ілінген.
2017 жылдан бастап 2019 жылдың осы кезеңге дейінгі жедел-тергеу практикасын зерделеу осы саладағы қылмыстардың негізгі бөлігі арнайы рұқсатсыз көлік құралдарының өткізілуі мен оларды әкімшілік жауапкершілікке тартпағанын көрсетті.
Қазіргі уақытта сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызметтің ұсынымы бойынша Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің Көлік комитеті жанынан жобалық кеңсе құрылды және көліктік бақылау қызметкерінің қатысуынсыз автомобильдердің салмақтық және габариттік параметрлерін автоматты түрде айқындайтын автоматтандырылған өлшеу стансаларын пайдалануға енгізу жұмыстары жүргізілуде.
Тасымалдаушылардың автоматтандырылған өлшеу стансаларында АКҚ салмақтық және габариттік параметрлерін арнайы автоматтандырылған өлшеу құралының салмақтық және габариттік параметрлерінен асыра жүріп өткендігі анықталған жағдайда қайта анықтауға мүмкіндігі бар. Бұл ретте, тасымалдаушыларды жолда тоқтатпай жүк тасымалдау мерзімін қысқартуға және сыбайлас жемқорлық тәуекелдерінің алдын алуға болады.