Руханият • 26 Қараша, 2019

Дара дауысты дарын

260 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін

Биылғы 1 тамыз және 30 қыркүйек күндерінде «Еgemen Qazaqstan» газетінен дауысы да, тағдыры да бөлек әнші Ерік Құрманғалиев жайында екі дүркін мақала оқыған соң әлемнің білікті музыка мамандары ерекше құбылыс атаған сахна саңлағының тамаша талантымен, сирек кездесетін дауысымен, қол жеткен табыстарымен Қазақстан оқырмандарын алғаш рет таныстырған жұбайым Сапар Байжанов екеуміз екеніміз есіме түсті. Әр нәрсенің бір ойламаған жерден сәті түсетіні бар. Әңгімені содан бастағанды жөн көрдім.

Дара дауысты дарын

Үш ұлымыздың кішісі Ерлан Байжа­нов Мәскеудің Ломоносов атындағы уни­верситетін үздік бітірген соң аспирантурасын 1989 жылы аяқтап диссертация қорғайтын болды. Аналық жүрегім алабұртып, жанкүйер болып, қорғауына қатысқым келді. Ол кезде мен «Мәдениет және тұрмыс» «Парасат» журналының бөлім меңгерушісі қызметінде едім. Тәуе­келге бел байлап, бас редакторымыз белгілі журналист, қоғам қайраткері Ка­мал Смайыловқа кіріп, осы ойымды біл­діріп, бір апта өз есебімнен демалысқа сұрандым.

Кәмекең сәл ойланып отырды да «Сапекең де бара ма?» деп сұрады. Мен Са­пекеңнің Ереван қаласында өтетін архивистердің бүкілодақтық жиынына кеткенін, бұйырса қайтарында Мәскеуге соғатынын айттым. Сол-ақ екен Кәмекең маған: «Күлеке, сізге демалыс емес бір апта командировка берейін, «Мәскеудегі қазақтар» деген тақырыпқа материал ұйымдастырып келіңіз», демесі бар ма.

Мәскеу сияқты үлкен қалада қан­ша қазақ барын анықтауға 3-4 күн азд­ық ете­тінін ойлап жатқан мен жоқ, баламның дис­сертация қорғауына қатысатыныма қуанып, келісе кетіппін.

Ертесінде диссертацияны қорғау жиынын университеттің журналисти­ка факультетінің деканы, ғылыми ке­ңес­тің төрағасы профессор, доктор Я.Н.Засурский жүргізіп отырды. Ерлан өте жақ­сы қорғап шықты, қуанышы­мызда шек жоқ.

Көңіліміз орнына түсіп, өзіміз ор­на­ласқан Қазақстанның Мәскеудегі өкілдігінің қонақүйіне келген соң Сапе­кеңе бас редактордың маған арқалатып жібер­ген тапсырмасы жайында айттым. Сапекең: «Бұл үлкен тақырып қой, қал­ған 2-3 күнде үлгере алар ма екенсің?» деп ойланып қалды. Бір уақытта жүр, екеу­міз өкілдіктің басшысы Серікболсын Әбділ­диннің қабылдауына барайық деді. Ол кісі біз­ді жылы қабылдады. Маған жүктелген тап­сырманы естіген соң өзі білетін біраз азаматтарды атады, қайда жұмыс жасайтынын айтты, әрі олармен кездесу үшін машина бекітіп берді. Бұған біз барынша ризашылық білдіріп, сол күннен бастап тапсырмаға кірісіп кеттік. Алдымен тақы­рыпты бөлісіп алдық. Бұған дейін Ерік Құр­манғалиев жайында бейхабармыз. Мен Әлия Молдағұлова атындағы мектепке, онда­ғы қазақтың батыр қызына арналған мұра­жайға бару үшін өкілдікке жақын жердегі метроға бет алдым, Сапекең Нұр­тас Оңдасынов ақсақалға жолығуы керек. Жол-жөнекей үлкен хабарламаға кө­зім түсті. Онда В.Чайковский атын­дағы кон­серваторияның үлкен залын­да әлемдік му­зыка саласындағы аса бе­делді маман Н.Л.Дорлияктың 80 жыл­­дығына арналған шәкірті Ерік Құр­манғалиевтің концерті болатын күні, басталатын уа­қыты жазыл­ған екен. Міне, керек болса тағы бір атақ­ты қа­зақпен кезде­сетін болдық, кон­­цертке осындағы қан­дастарымыз да келетін болар деп қуанып кеттім. Сапекең Н.Оң­­дасыновпен кешкісін кездесуге ке­лісіп қойған екен, концертке мен жал­ғыз тарт­тым. Концерттен жар­ты сағат бұрын барып залға жайғастым, құ­шағымда қомақтылау екі букет гүл бар. Залдың қызметшісі болар, маған концерт аяқталғанша гүліңізді ыдыс­қа салып орналастыра тұрайын демесі бар ма? Бұл да бір дұрыс іс екен деп, гүлді ұстата салдым.

Концерт басталғанша залға келу­ші­­лер­ге және отырғандарға қаракөз қан­­дас­тарымыз көріне ме екен деген үміт­­пен қараймын, ондай ешкім көзге түсе қоймады. Ой, қайран қазекем-ай,­ жерлесіміздің өнерін тамашалайық, жан­­күйер болайық деген ойларыңа келмейді-ау деп күйініп те қоямын.

Сондай күйде жалтақтап отырға­ным­да сахнаға орта бойлы, ашаң жүзді, шашы иығына түскен жас жігіт жарқ етіп шыға келді, сатырлаған шапалақ залды кернеп кетті. Шамасы әншінің өнерімен мәс­кеуліктер әжептәуір таныс, хабардар сияқты. Біз неге білмей жүргенбіз де­ген ойлар да келіп-кетеді. Оркестр ойнап бастағанда ер адамнан бұрын-соңды ес­тіп-көрмеген сыбызғы үндес күшті әрі өте жіңішке, музыка ырғағына сай құбыл­ған ғажайып дауысқа таң-тамаша қалдым. Мұндайда дауыс болады екен-ау. Му­зы­кадағы тенор, сопрано, контральт деген дауыстар болатынын естуім бар еді, бұл биік диапазонды жіңішке дауыс соның қай­сысына жатады деген ойлармен қызыға тың­дадым. Әншінің орындап жатқан пар­тиялары оңай емес, әншінің орындауында музыка ырғағына сай икемділігі, дауыс­тың техникалық құбылмалылығы орындаушының шеберлігін паш еткендей. Музыканың небір классикалық күрделі де қиын тұстарына келгенде қиналмай өтсе екен деп тілеп те отырмын. Міне, дәл үзіліп кетердей төмен құлдилаған сәтінен құй­қылжыта ойнақшыған түрге тез өзгер­генде, енді тым жоғары, өте биікке өр­леген тұстарында да дауыс ырғағын құ­былтқан әншінің икемділігі мен музыка техникасын шебер меңгергеніне таң-та­маша қалмасқа лажың жоқ. Алайда бағ­дарламада көрсетілген әлемдік айтулы В.А.Моцарт, Д.Ж.Вивальди, И.А.Бах, К.Мон­теверди, Дж.Пуччини, Ж.Бизе, Дж.Верди, Д.Шуберт, И.Штраус,­ т.б көп­­­те­ген ком­позитордың шығарма­ла­рын сағаттар бойы бір өзі орындаған ән­шіні тыңдай отырып, өзінің орындау шеберлігімен Мәскеу жұртшылығын мойындатып тұрған жап-жас жігіттің қазақтың қаракөз баласы екеніне се­нерімді де, сенбесімді де білмей әрі бо­йым­­ды мақтаныш сезімі билеп, әттең мына өнерді менен басқа қазақтар да тың­дар ма еді деген күйге бөлендім. Осылайша бір әннен бір ән қошеметпен шырқалып жатты. Қо­лымдағы бағдарла­мада көрсетілген соңғы әннің ортасынан ауа бергенде ақырын орнымнан жылжып шетке беттедім, қызметші гүлімді құшағыма ұстата берді, ән аяқталып, зал ду шапа­лақ­қа көмілгенде сахнаға шығып үлгердім.

Мені көрген әнші қуанышты кейіп­пен өзіме қарай жүріп келіп, «Ой, апай, қайдан жүрсіз?» деп мені құшақтай алды. Гүлді ұсы­нып, құттықтап жатып, Алматыдан келгенімді, журналист екенімді, кең отырып әңгімелесу қажеттігін айтып үлгердім. «Апай, мынау екі букет қой, біреуін кім жіберді?» деді. Мен 2-ші гүл музыка жетекшісі, 80-ге толып отыр­ған ұстазы Н.Л.Дорлиякқа арналғанын айттым. Ерік: «Әне, ақ жағалы қарт әйел, әріп­тестері құттықтап жатыр», – деп бі­раз адам қоршап алған Дорлиякты көр­сетіп, – мына гүлді өзіне тапсырыңыз әрі осы қабаттағы сол кісінің кабинетінде кез­десейік», деді.

Мен де тездетіп Н.Л.Дорлиякқа же­тіп, шәкіртінің табысымен, өзінің мерей жасымен құттықтап гүлді ұсындым әрі әнші мені кабинетінде күтетінін айт­тым.

Н.Л.Дорлияк жұрттың ортасынан әрең сытылып шығып кабинетіне мені ер­тіп барды. Телефоны безілдеп жатыр екен, тыңдаған соң ректоратқа ша­­қы­­рып жат­қанын айтып, шығып бара жа­тып Ерікке: «Жерлесіңмен сөйлесе бер, құт­тықтауға бармай-ақ қой», деп рұқ­сат етті.

Осылайша мен бұрын естіп те, көріп те білмеген ерекше құбылыс атанған ән­шімен алғаш кездесіп, танысқаным бар. Сол кабинеттен қонақүйдегі нөмірге қоңы­рау шалып едім. Сапекең де жаңа келіпті, менің соншама қуанышты хабарымды естіген соң, мен қазір сол жерге барамын консерваторияның алдында Ерікпен бірге кездесейік деді.

Үшеулеп бірге жүріп келіп бір оңаша жерге жайғастық. Ерік Құрманғалиевке екі жақтан сұрақтар қойып, өмір жолымен, өнердегі табысымен таныстық. Сапекең әнді жақсы айтатындықтан ба, ән айтуды жарататындықтан ба, әнші жөнінде жазуды өз міндетіне алды.

Осы сапарымызда Мәскеуде бірталай белгілі азаматтар: Қазақ елі үшін елеулі ең­бек еткен, халықтың жүрегінде ірі қай­раткер тұлға ретінде сақталған Н.Оң­­да­­сыновты, атақты тарихшы Е.Бек­ма­ха­новтың ізін жалғастырушы қызы, тарих ғылымдарының докторы Н.Бекма­ханованың, филология ғылымдарының док­торы Мұсаевтың, Одақтық жол қаты­насы министрінің орынбасары Н.Есен­ғариннің, ғалым Аб­дул­лаевтың және т.б. көптеген қазақ аза­матының сонда еңбек етіп, тұрып жат­қанын анықтадық. Оған жоғары оқу орындарындағы қа­зақ студенттерді қос­қанда 2000-дай қазақтың Мәскеуде тұратындығы белгілі болды. Соған қоса ең басты жаңа­лы­ғымыз, сол кезге дейін Қа­зақстан үшін беймәлімдеу, бірақ талай шетелдегі кон­­курстардың жеңімпазы тіпті «феномен» атанған сирек дауысты Ерік Құр­ман­­ғалиевті аштық. Cондай-ақ мұнда Әлия Мол­дағұлова атындағы мектеп, он­да мұра­жай, Қазақстан атындағы кинотеатр, «Қазақстан» аталатын магазин және Домодедова аэропорты бағытында «Қазақстан» атты мейрамхана бар екен. Мейрамханаға азық-түлік ұшақ ар­қылы Қазақстаннан жеткізіліп тұрған. Сонымен Сапекең екеуміздің әзірлеген «Москвадағы қазақтар» деген тақырыптағы мақала, очерктер журналдың 18 бетін қамтыды.

Көп ұзамай Президент С.Әбділдин, Абдуллаев, Н.Есенғаринді елге шақы­рып, оларды лауазымды қызметке та­ғайындады. Сон­дай-ақ Саудабаевтың Мәдениет министрі кезінде әнші Ерік Құрманғалиев Алма­ты­ға шақырылып, бір кеш концерт беріп кеткені бар. Сол концертке біз де барып, соңында Ерікке жолыққанда ол өзінің асығыс кел­ге­нін, бір күннен кейін шетелде вока­лис­тердің халықаралық конкурсына бара­тынын, таңертең Мәскеуге қайтып кете­тінін айтты. Міне, осы кездесуден кейін Еріктен хабарымыз болмады. Ән­ші жөнінде очерк жазған Сапекең де дүниеден озды.

Ойламаған жерден 2007 жылы жас әнші­нің де қайтыс болғанын газеттен оқып қабырғам қайысты. 47 жас деген тіпті әншінің бар қырының терең ашылып та үлгермеген шағы ғой, амал не?

Енді, міне, ақын Маржан Ершу­дың газет­тегі мақаласынан Ерік Құрманға­лиев­тің кейінгі тағдыры жөнінде: – Ту­ған жер­ге тамырын жая алмаған есіл талант өзі еріксіз тап болған қоғамнан да өзекке тебер соққы алып, шуылдақ тобырдың қақ­пақылына жем болып кете барды – деп жазғанына қарағанда әншінің тағдыр тоқпағына, көңіл дағда­рысына ұшырағаны да байқалады. Мәс­кеу жұртшылығын әлемдік музыка әуе­ніне бөлеген, талай рет сүйсіне қол соқ­тыр­ған «феномен» әншіге 2 метр жер бұйыр­­мағаны, жерлеуге адам табыл­ма­ғаны да тү­сініксіз жайт.

Еріктің сирек талантына тәнті болып ерекше құрметтеген атақты Пьер Карденнің Парижден Москваға ұшып келіп, оны жерлеумен айналысуы, тіпті қала мэрі Лужковқа шығуы талантты талант қана жете танитындығының дәлелі емес пе? Атам қазақтың «Өзге елде сұл­­тан болғанша, өз еліңде ұлтан бол» деген аталы сөзі бекер айтылмағандай. Егер тама­ша талантты әнші өз елінде бол­са өмі­рінің соңы да былай аяқталмас еді ғой.

Кім білсін, бір кезде Алматыдағы Құр­манғазы атындағы консерваторияға түсуге кел­генде Еріктің дауысын тануға Дор­лияк секілді маманның жетіспеуі де әсер етті ме? Әлде өнерде өз бақытын тап­қан жерден айналып шыға алмады ма?!

Ерік бізбен әңгіме үстінде екі қызы­ның барын, әйелі татар тумасы екенін, ата-ана­ла­рының мамандығы дәрігер, Аты­рау қа­ласында тұратынын айтып еді. Ерік дүние салғанда бұлар қайда, тіпті түсінік­сіз.

Әрі-беріден кейін шын таланттың өнері – халықтың еншісі емес пе? Сон­дық­тан таланттың еңбегін бағалау, қадіріне жетіп мадақтау туған хал­қы­ның ісі. Рас, туған жерден алыс жер­де болғандықтан елі оның шын талан­тын тани алмады, қызықтай алмады, бір уыс топырағын да сала алмады. Бірақ «ештен кеш жақсы» дегендей өз топырағымыздан жаралған есіл талантты есте сақтау үшін ақын Маржан Ершудың ұсынысына мен де қосыламын. Мақаласында атап көрсетілгендей әнші­нің туған ауылы Құлсарыдағы музыка мек­­тебіне Ерік Құрманғалиевтің есімі бе­ріл­се әрі Атыраудағы Ерік тұр­ған үйге ес­керт­кіш тақта қойылса деген тіле­гін мен де қолдаймын. Есіл талантты мәң­гі есте сақтау – елдігіміздің белгісі емес пе?

 

Күләш БЕЙСЕНБИЕВА,

Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, зейнеткер