Руханият • 30 Қаңтар, 2020

Ерекше есімдердің сыры

6764 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Бағзы бабаларымыз балаларына ат қоюда салт пен дәстүрге барынша жүгінген. Мұны Шоқан Уәлихановтың еңбектерінен де табамыз. Ол ырым, әдеп-ғұрыптар туралы айта келіп: «Болашақта бір жақсылық болуын тілеп айтылатын әдеп-ғұрыптар да ырым деп айтылады. Мәселен, біреудің ұлы жоқ болып, әйелі қыз туа берсе, ол соңғы бір қызының атын Ұлтуған, Майкөт қояды, ондағы ойы келесі балам ұл болсын дегендік» деп жазады.

Ерекше есімдердің сыры

Осындай ырыммен қоятын есімдер басқа ұлттарда да көп. Мәселен, балалары шетіней бер­ген жағдайда түркімендер келе­сі туған ұлына Дурды, өзбек­тер Тохта, Махкам (мығым, мық­ты), қа­зақтар мен қырғыздар Тоқ­тамыс, Тұрар, Тұрағұл деп ат қоя­ды.

Отбасында қызбала көп бо­лып, ұлға зәру адамдар да осын­­дай ырымдарға жүгінеді. Қазақ­тар мұндайда қызына Ұлбосын, Ұлтуар, Қызтумас, Жаңыл, Жа­ңыл­­сын, Тоқтасын деп ат қояды. Ал түркімендер Истер, дағыс­тандықтар Қызтуман, қыр­ғыздар Бурулчи (Бұрылшы), Тоқтабубу, Алтайдағы сойоттар Керечок деп ат телиді. Егер алты не жеті қыздан соң ұл тапса, әке-шешесі соңғы қызын «құтты болды, майкөт қызым» деп ерекше еркелетіп отырады. Отбасында бірыңғай қызбала дүниеге келгенде соңғы қызды еркекше киіндіріп қоятын да ырым бар.

Мұсылман халқы көбіне ұл-қыз­дарын жын-шайтаннан, ібілістен сақ­тандыру үшін пер­зенттеріне елеусіз, тіпті кейде ерсі ат та қоя береді. Орталық Азия халықтарында ұлдарына Итбай, Күшікбай деп ат қою үрдісі бүгінге дейін жалғасып келеді. Сондай-ақ кавказ халық­тары (осе­тин, кабардин) отбасында бала тұрмаса жаңа туған бала­­ға итке байланысты ат қоя­ды. Олар баланы алып кететін шай­тандар иттен қорқады деп түсінген. «Һе» буыны ит деген мағына береді. Арабтар осыған байланыстырып Һесан, Һамейд, Һерзет деген ат қояды. Құмықтар Ақмысық, Күшік деп балаларына ат қоятын болған. Кутайси грузин­дері де балаға ит атын қойған. Бала науқастанып қалған жағдайда оған уақытша иттің атын берген. Қазақтарда да «ит тиді» деген ырым бар. Балалары шетіней берген отбасылардың перзенттеріне ит атын телуі якуттарда да бар екен. Олардың арасынан Майтрук, Бургас деген ат естісеңіз, бұл итке байланысты қойылған деп ұғына беріңіз. Орал башқұрттарында Күшік есімді адамдар көп. Кагин татарлары Ит, алтайлықтар Иткөден деген атты жиі қолданады.

Жаңа туған нәрестеге көз тимес, шайтан, ібіліс алмас үшін ер­сілеу есім беретін әдет тек бізде ға­на емес, басқа да халықтарда бар. Айталық, осетин халқы Қо­ңыз деген есімді балаларына қи­нал­­май қоя салады. Қазақтар Ит­бай, Күшік, Күшікбай, Көтібар де­ген есімдерді көз тимес үшін қойыпты.

Ертеде баласы тұрақтамаған үй перзенттерін әзірейілден қор­ғау үшін оны басқа үйге апарып тас­таған. Екі-үш күннен соң бала­сын қайтадан сатып алған. Мұн­дай ырым өзбектерде, тәжік­терде, құмықтарда да кездеседі. Қазақтардың Сатыпалды, Сатыл­ған деген есімдері осы ырымға қатысты.

Ферғана өзбектері балала­рын аман сақтап қалу үшін пер­зенттерін басқа әйелдің бауырына салады. Ол әйел баланы ап­та бойы бағады. Сосын әке-ше­шесі баланы сатып алуға бара­ды. Баланы баққан әйелге кә­де-сыйын жасап, перзентін қайт­а сатып алады. Өзбектерде де Сатыпалды деген аттың жиі кездесуі осыдан шыққан. Олар қызға «Сатқын» деген де ат қоя береді.

Балаларын түрлі пәле-жа­ладан сақтау үшін қазақтар елеусіз, ерсі­леу, қораш ат қой­са аман тұ­ра­ды деген ба­баларымыздың осы бір қо­жанасыр қылығы за­ма­ны­ның заңғар ақыны Қадыр Мыр­за Әлінің өлеңіне де ілікті. Ақын­ның «Қазақы қулық» атты өлеңінен үзінді берейік:

Ойлауға әркім ерікті,

Берілген бабам ойға мың.

Құдайдан сосын көріпті,

Баласы тұрмай қойғанын.

 

...Одан соң туған баланың,

Тойына түйе сойыпты.

Шулатып байтақ даланы,

Шоқпыт деп атын қойыпты.

 

Қазақтың қырда желдеген,

Қылығы со бір ұнайды:

Алданып жүріп пендеден,

Алдамақ болған Құдайды!

Жә, ақыннан асырып айта ал­­маспыз. Кісі есімі көркі мен ақы­­­лына сай келіп тұр­са қандай ғанибет!

Бірақ біз ұл-қыздарымыздың өсе келе қалай қалыптасатынын білмейміз ғой. Бастысы, «баланы жастан» деп бала­ңызға сана мен салтты бесіктен бас­тап сіңі­ру керек деп ойлаймыз. Сонда әрбір жеткін­шек өз есіміне лайық тұлға болып қа­лыптасады.

 

Сабырбек ОЛЖАБАЙ