Менің туып-өскен жерім – тұнып тұрған тарих. Қазақта бір сөз бар: «Түгін тартсаң майы шығады» деген. Ал, менің туған жерімде бір уыс топырақты қозғасаң тарих қоздап қоя береді. Бір түп шиін қозғасаң тарих сыңсып сөйлеп, жетім бота болып боздап қоя береді. Оның жақсы, жаманын білмеймін. Әйтеуір солай. Менің туған жеріме тарихшылар тәнті қалып, археологтар жер қаза бастайды кетпен, күрек алып...
Менің туып-өскен жерім – тұнып тұрған тарих. Қазақта бір сөз бар: «Түгін тартсаң майы шығады» деген. Ал, менің туған жерімде бір уыс топырақты қозғасаң тарих қоздап қоя береді. Бір түп шиін қозғасаң тарих сыңсып сөйлеп, жетім бота болып боздап қоя береді. Оның жақсы, жаманын білмеймін. Әйтеуір солай. Менің туған жеріме тарихшылар тәнті қалып, археологтар жер қаза бастайды кетпен, күрек алып...
Бәлкім, көне дәуірлерде мәдениет ұйыған, орта ғасырда өркениет өрістеген тарихи жер болғандықтан шығар. Оған мақтануға болады. Өйткені, жас өркенді тарих сабағымен тәрбиелеуге болады. Бота болып боздаған тарих, қат-қабат болып қоздаған тарих жас ұрпақтың санасына тарихи сапа бітіреді. Тап бір санасыз сабаз болмаса, санасында саңлауы бар адам тарихтан сабақ алмай тұра алмайды біздің ауылда!
Жұмбақтай беретін ештеңе де жоқ, біздің ауыл арғы бабаларымнан бүгінгі күнге дейін алтын бесік болып келе жатқан туған жер – Отырар!
Жасөспірім кезде Отырар төбе қазыла бастады. Қолымыз қалт етсе Отырар төбені қазып жатқан археологтардың қасынан табылушы едік.
Ғажайып археолог Кемел Ақышевпен солай кездестік. Кейін Карл Байпақов, Ерзакович секілді археологтармен де таныстық.
Біздің ауылдың балаларында бір ғана арман болды. Ол – археолог болу. Археолог болуды армандамайтын бала болмайтын біздің ауылда! Бүгінгі күні археологтар біздің ауылдан шүпірлеп шығып келеді.
Ауылға жақын жерде Байылдыр аталатын бес-алты үйден тұратын елді мекен бар. Жаз айларында Рахман атамның ауылына барып, Тәттібек құрдаспен ойнайтынмын. Шағын ауыл қасынан өзенше ағып жатады. Суда жүзіп жарысамыз. «Жалақ» ойнаймыз.
Төбе көп біздің ауылда. Тарихы көп біздің ауылдың төбелерінің! Байылдыр да бір төбе. Байылдырды қазуға алыс Алматыдан археолог келген. Аты – Сәйден. Сәйден ағамен біз ауыл балалары – Байылдырда таныстық. Балажан. Жаны таза. Бізбен бала болып та сөйлеседі. Бізді жұмсап та алады. Біз оны «Байылдыр аға!» атап кеттік... Сұңғақ жігітке біз қызыға қарайтын едік. Кейін «Қазақ энциклопедиясынан» – Байылдыр туралы мақала оқыдым. Авторы – тарихшы Сәйден Жолдасбайұлы! Кәдімгі тарихшы, археолог, оқулықтардың авторы, танымал Сәйден Жолдасбайұлы!
Біз ұзақ жылдық үзілістен соң Түркістанда – Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университетінде кездестік. Ол әсем Алматымен, көп жыл еңбек еткен Әл-Фараби атындағы ұлттық университетімен жылы қоштасып, Түркістанға келіпті. Бейне Трояны іздеген Шлиман секілді.
Ұзақ әңгімелестік.
Әңгімеміздің тұздығы – Байылдыр!
Ол – Отырарды айтады. Байылдырға барады. Өңірге таңданады. Бейне теңізге тамсанған моряктай.
Мен Сәйден ағаның өмір жолына барлау жасаймын.
Ол – Алматы облысында дүниеге келіпті. 1963 жылы қазақтың маңдайындағы сол кездегі бірден-бір университет – Қазақ мемлекеттік университетін тарих мамандығы бойынша бітіріпті.
Қызметін ауылда мұғалім болып бастаған ол 1968-1972 жылдары Қазақ Ұлттық Ғылым академиясы Ш.Уәлиханов атындағы тарих, археология және этнография институтының аспирантурасын аяқтапты. 1976 жылдан тарих ғылымдарының кандидаты. 1978-1980 жылдары Абай атындағы Қазақ педагогикалық институтының ұстазы, 1980 жылдан 2002 жылға дейін Әл-Фараби атындағы Қазақ мемлекеттік ұлттық университетінің ұстазы қызметтерін атқарған.
1998 жылы тарих ғылымдарының докторы, 1999 жылы профессор ғылыми атақтары берілген Сәйден ағаға!
Енді, міне, 2002 жылдан бері Қ.А.Ясауи атындағы халықаралық қазақ-түрік университетінде археология, этнология және мұражай ісі кафедрасының меңгерушісі болып қызмет атқарды. Қазіргі таңда археология институтының директоры. Әріптеспіз.
Ара-арасында мен Сәйден ағаның тындырғаны кәні, тындырары қандай деген сауалдарға жауап іздеймін.
Ғалым халқымыздың XV-XVІІІ ғасырлардағы мәдениетті және дәстүрлі шаруашылықты зерттеген. Зерттей келе тарихымыздағы осы уақытқа дейінгі орын алып жүрген қазақ халқы жаппай көшпелі мал шаруашылығымен айналысқан, қала салмаған деген пікірді теріске шығарған. Қа зақ қыстауларына археологиялық зерттеу жұмыстарын жүргізіп, халқымыздың жартылай көшпелі, жартылай отырықшы, мал өсірумен де, отырықшылықпен де айналысқанын дәлелдеп бақты.
Еліміздің егемендігін алуына байланысты жаңа буын оқулықтардың жазылуына да өз үлесін қосуда. Жалпы білім беретін орта мектептердің жетінші сыныбына арналған «Орта ғасырлардағы Қазақстан тарихы» баспадан шықты. Ол оқушылар қолында. Ал, жаратылыстану мен математикалық бағдарлы мектептердің 10-11 сыныптарына Қазақстан тарихы бойынша оқулық, әдістемелік және хрестоматиялық оқу құралдарын жазғаны тағы бар. Олар да оқушы қолында!
Байқап отырсақ, жалпы жарияланған ғылыми еңбектері 250-ден астам, оның ішінде 5 монография, 5 оқулық, студенттерге арналған көмекші 6 талқылама оқу құралы, ғылыми және баспасөзде, энциклопедияда жарияланған мақалалары қаншама?! Жоғары оқу орындарына арналған «Ежелгі және орта ғасырлардағы Қазақстан» оқу құралы 1995ж. «Жетісу тарихы. (XV– XVІІІ ғғ.)» палеэтнографиялық зерттеуі 1996ж., «Қазақтардың жартылай отырықшылық мәдениеті. (XV– XVІІІ ғғ.)» 1998ж., М.Х.Дулатидің 500 жылдығына арналған «XV– XVІІ ғғ. Қазақ хандығы туралы» 2000 ж. еңбегі жарық көрді. «Жетісу тарихы (XV-XVІІІ ғғ.)» тарихи және палеэтнографиялық зерттеуі жетістігі ерекше. Монографияда Жетісу аймағына жүргізілген ғылыми-зерттеу жұмыстарының нәтижелері берілген. Онда қазақ халқының жартылай отырықшылық мәдениеті әбден дәлелденген.
Ғалым 20-дан астам бүкілодақтық және халықаралық ғылыми конференциялар мен конгрестерге және семинарларға қатысып жүлделі орындарға ие болыпты. Соның бір айғағы 2005 жылы 19-26 қазанда Анкарада өткен Түрік халықтарының Ататүрік атындағы түрік мәдени орталығының дүниежүзілік VІ конгресінде XІV– XVІ ғғ. атақты Сығанақ қаласының «мешіт-медресесінің жанындағы кесененің» ашылуын Қазақ жеріндегі мәдени жағдайдың өзіне тән бір ерекше құбылыс екендігін баяндап, оның тарихи маңызына тоқталып, түрік «кардаштарды» қайран қалдырған.
«Ортағасырлық Сығанақ қаласы» атты ғылыми жоба 2009-2011 жылдарға арналған мемлекеттік «Мәдени мұра» бағдарламасы аясында өтіп, осы жылдан бастап ол ХІV ғасырда қазақ елінің астанасы болған шаһарды қазуға құмбыл кірісті-ақ. Шәкірттерін шағын автобусқа сықай тиеп, асай-мүсейін алып көне Сығанаққа жол тартып бара жатады, әрдайым. Сығанақ оны әбден баурап алған. Барша дүниені ұмыттырып, тұңғиық сырымен өзіне тарта түсуде. Сығанақ сыры – қазақтың орта ғасырдағы сыры. Сығанақ сыры – өнген, өркен жайып өскен, өскен де салғырттықтан, алауыздықтан құлаған, қираған қала, өшкен, өлген өркениеттің мұңды, шерлі жыры! Тым ұзамай, біз ол тылсым сыр, тарих жырын археолог аға жортуылынан, қалам жорғасынан естіп қанығармыз...
Біздің әл-әзірге білетініміз – профессор Сәйден Жолдасбайұлы бастаған археологиялық шоғыр қазақ хандығының алғашқы астанасы болған – Сығанақ қаласының солтүстік-шығыс беткейіндегі «қақпаны» ашты. «Қақпа» – Сығанақтың ортағасырлық кенттік өмірінен бірсыпыра мәлімет бергендей. Демек, қазақ сол ХІV ғасырда бірыңғай көшпелі емес, отырықшы ел!
Ендігі бір археологиялық олжа – «кесененің» ашылуы. Аршылып тазаланған төрт бөлмелі «кесене» – Ежен хандыкі деп отыр, Сәйден аға. Оны жан-жақты дәлелдеп археологиялық есеп, есептен туындатып мақала жазды. Олай болса, Сығанақ – қала, қаланы мекен еткен халық, халықты қырық уәзірімен ақылды басқарған ханы бар! Ежен хан тұсында Ел екенбіз-ау кәдімгідей. Кәдімгідей ел екенбіз. Суық сөз қайдан сыпсыңдады? Ынтымақ көздеген ырыс қалай шайқалды? Бәрі де көрші отырған «Жаман көздерден», қазақ байлығына ішегін тартқан сұқтан басталған шығар-ау!
Ғұлама жылдар парағын судырлатқанда тарихи себеппен жабылып кетіп, көз жасына иленген үйіндіге айналған, енді қайта аршылып ғылыми жаңалық райында қайта ашылған «Кесененің» бізге айтары аз болмаса керек.
Тағы бір археологиялық ашылым – «ғибадатхана». ХІV– ХV ғасыр болып межеленген 9 (тоғыз) бөлмелі «ғибадатхана» құран оқитын бөлмелер мен қадірлеп кісі жерлейтін сағаналардан тұрады. Бұл енді шәрлік мәдениет қана емес, үлкен өркениет көрінісі.
Сәйден аға, әсіресе, көзге көрінетін, көңілді демдендіретін осы үш нысан бойынша әңгімелей бастаса кісі тоқтатып болмайды. Ұйып тыңдай бергің келеді. Әңгіме тыңдау аяғы биылғы жаз Сәйден ағаға ілесіп барып Сығанақ қаласын күн аралап, түн түнеп қайтуға бастады.
Түн. Құлағыма Сәйден аға – ұстаз, мен әке тұтатын қадірмен Бейсекең – Бейсембай Кенжебайұлы үні келді талмаусырап. «Араб әдебиеті ме н ғылымының тарихында «Әл-Сығанақи», «Әл-Түркстани», «Әл-Қыпшақи», «Бин-Түрік» деген әдебиетшілер мен ғалымдар аттары кездеседі. Археолог А.Якубовский өзінің «Сығанақ қалдықтары» деген археологиялық еңбегінде Сығанақи деген бір ақынның Бағдадқа жер аударылып барып араб тілінде өзінің туған жерін, елін сағынып жазған шері еді деп әуезелеп айтар өлең келді.
Бұл ел бұрын бейбіт, еркін ел еді,
Білімділер мекен еткен жер еді.
Мұнан «ныхаяны» жазған ақын шыққан,
Мұнан «қидаяны» жеңілдеткен ғалым шыққан,
Егер бізге қайта туу нәсіп болса,
Біз екінші рет осы Сығанақта тұрар едік!
Көңілімнен өнген үнді қатар түнеп жатқан Сәйден ағаға айтып бердім.
– Беу, опасыз дүние – деді Сәйден аға!
Байылдыр – ХІІІ – ХІV ғасыр жәдігері, Сығанақ – ХІV-ХV ғасыр кенті. Жаугершілікте құлаған, үйіндіге айналған сабақтас жәдігерліктер. «Байылдыр аға» атанған С.Жолдасбайұлының бұл күнгі есіл-дерті Сығанақ қаласын жан-жақты ашу. Трояны ашқан Шлиман арманындай асқақ арман! Сол жолда Сәйден Сығанақи атанып кетсе де өкініші жоқ!
Ел боламыз, ескіден сабақ алып, елдігімізді бекіте түсеміз десек, кешегі академик Әлкей Марғұлан, Кемал Ақышев, бүгінгі профессор Сәйден Жолдасбаев, Мадияр Елеуов, Мұхтар Қожа ашқан археологиялық ашылымдарға құлақ түре, ден қоя, сабақ ала білуіміз керек-ақ...
– Бір сыбағаға жаман емес екен жеткен табысыңыз Сәйден аға! – деймін мен қуанып. – Қаншама жер қаздыңыз тарихты қоздатып, қаншама архив ақтардыңыз оқулық жасаймын деп. Әсіресе, атақты Сығанақ қаласында ашылып жатқан ғимараттарды ашық аспан астында музей жасау әзіз арманыңыз.
Бәрі де қиын тағдыр кешкен халқымыздың тарихын анықтау үшін.
Тарих – тарих үшін ғана болса, құны не, тәйірі? Асылы, тарих бүгінгі замандастарды ғасырлық ұйқыдан ояту үшін, ертеңгі ұрпақты – егемен елдің басы бүтін, санасы сара, тізгіні мықты, ақжарылқап алған тәуелсіздіктен айырылмайтын тақымы қатты, көзі ашық, көкірегі ояу, тұлғалы азамат етіп тәрбиелеу үшін!
Осы мақаланы жазып отырғанда ата тарих – Отырар ойыма оралды. Сіз бен бізді таныстырған Байылдыр түсті еске. Біраз жасқа келді дейді сізді біреулер. Айта берсін. Тіп-тік Байылдырды қазған жігіт қалпыңызда елестедіңіз. Кісінің арманы сарғаймай, ойы сарқылмай – өзі қартаюшы ма еді, тәйірі.
Еңбегіңіз жансын, кешегі «Байылдыр аға», бүгінгі «Сығанақи!».
Құлбек ЕРГӨБЕК,
профессор.
ТҮРКІСТАН.