Өнер • 10 Маусым, 2020

Халің қалай, Қуыршақ театры?

754 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Ертегінің, ондағы архетиптік сюжеттің адам санасына, жан-дүниесіне ықпалы зор. Мыңжылдықтар бойы қалыптасқан даналық негізін бала танымына ықшамдап, оңай ұқтырып, бала бойында өмірлік мәселелерді шешудің жасырын қабі­леттерін дамытады. Кезінде бала Абайға да алғаш тіл ұстар­тып, ертегі-аңыздардан бастап, қазақтың бай ауыз әде­бие­тімен таныстырған аяулы әжесі Зере мен анасы Ұлжан болатын. Осы орайда балалар өмірінде алатын орны зор таңғажайып ертегілер мекені – елордалық Қуыршақ теат­рының жөні бөлек. Ең бастысы «Қуыршақ театры баланың ермегі» дейтін жөнсіз түсінік жойылып, жыл өткен сайын көрермендер қатарында қазақ балаларының саны артып келе жатқаны қуантады.

Халің қалай, Қуыршақ театры?

Жасыратын жоқ, астана­да алғаш қуыршақ теат­ры ашыл­ғанда, қазақ көрермен­дерінің қарасы аз болатын. Тіпті арнайы қуыршақ жасайтын мамандар тапшы болғандықтан, артистердің өздеріне қолдан қуыршақ жасауға тура келген. Уақыт өте келе, бұл мәселелер шешімін тауып, қоғам назары оңалып келеді. 55 жыл қазақ қуыршақ театрының өсіп-өну жолында қызмет атқарып жүр­ген жанашыр жанның бірі, Қа­зақстанның еңбек сіңірген ар­тисі Құралай Ешмұратова шы­ғармашылық ұжымның бүгінгі жағдайы мен көркем өнердің тынысы туралы аз-кем әңгімелеп берді.

Бүгінгі таңда елордалық қуыр­­шақ театрының репертуа­рында «Қаңбақ шал», «Ер Төс­тік», «Мәңгілік бала бейне», «Атамекен», «Арыстан патша», «Орманда болған оқиға», «Менің салған суретім» «О, тоба», «Ана құдіреті», «Ағайынды гном­дар», «Жалқаудың айла­сы» сынды отызға тарта қойы­лым бар. Мұның барлығы көр­кемдік кеңестен өткен ай­тары мол ертегілер. Бірі дос­тық­ты дәріптесе, енді бірі адам­­­гершілікті, адалдықты, ана­ға, жерге, елге деген сүйіс­пен­ші­лікке үндейді. Мұнда ба­ла­лар­ға ғана емес, ересектерге ар­налған қойылымдар да бар. Мәселен, халық жазушысы, қа­­­бырғалы қаламгер Сәкен Жү­­­ні­совтің «Атамекенін», Қа­зақ­­станның еңбек сіңірген қай­раткері, жазушы-драматург Роза Мұқанованың «Мәңгілік ба­ла бейне» туындыларын ай­туға болады. Өкінішке қарай, қандай театр болмасын репертуар мәселесінде заманауи, озық қойылымдарға зәрулік әр­кез байқалған. «Бұл өзі екінің бірі еңсеріп кете алатын сала емес, қиын да күрделі жанр. Қа­лам тербейтіндер тым сирек», деп сарабдал театр сыншы­сы, Мемлекеттік сыйлықтың лау­реаты, марқұм Әшірбек Сы­ғай айтқандай драматургияға қатысты қуыршақ театрының өз заңдылықтары бар.

– Расында пьеса жазу ермек емес. Мәселен, драма театрына арнап жазылған пьесалар кө­лемді келеді. Ал қуыршақ теат­ры ондай жүкті арқалай алмайды. Біздің көрермендер балалар болғандықтан, спектакльдегі оқи­ғалар жылдам ауысып отыру керек. Қуыршақ театрының қойылымдарында әрекет көбірек болуы шарт. Бір оқиғаны құр сөзбенен ұзақ баяндау немесе бір оқиға төңірегінде тапжыл­май бірнеше минут тұрып алу кішкентай көрермендерді жа­лық­тырады. Өкінішке қарай, қуыршақ театрының осындай заңдылықтарын көбі біле бер­мейді. Жалпы, қуыршақ театрына арнап пьеса-ертегі жазғысы келетін қаламгер ертегілер әле­мімен етене жақын болып, зерттеп, зерделеп, қуыршақ теат­рын шын сүюі керек. Бізге пье­­саларын ұсынып жататын жан­дар жоқ емес. Соның өзіне мар­қайып қаламыз. Бірақ көп пьеса сахналауға сай келмей жатады. Кейбірін автордың рұқсатымен 90 пайызға дейін өзгертеміз. Олай етпеске амал жоқ. Қуыршақ театрының ішкі жай-күйін, ғажабын сезінбеген, көрмеген адам оның сахнасы­на арнап мөлдір туынды жаза алады дегенге сенбеймін, – дей­­ді Нұр-Сұлтан қаласы әкім­дігінің қуыршақ театрының көр­­кемдік жетекшісі Құралай Ха­ле­­кетқызы. Десе де, қуыршақ театрына арнап ертегі-пьеса жа­­зып жүрген жалынды жас­тар мүлде жоқ деп айтуға кел­мей­ді. Мәселен, театртанушы, талантты жас қаламгер Қуат Ежембектің бірнеше пьеса­сы сахналанып, көрермен тарапы­нан қошеметке ие болған көрі­неді. Ал театр қабыр­ғасында қыз­мет атқарып жүрген маман­дардың өзгеше даралығы бар, олар тосыннан келетін ғажа­йып­қа сенеді.

– Біз балалармен жұмыс іс­­те­­геннен кейін, өзіміз де бала сияқ­­тымыз. Егер қуыршақ теат­­рының артисі әлемге сә­би көзімен қарай алмаса, он­да ол қуыршаққа да сене алмас еді. Қуыршаққа сенбесе, оған жан бітіре алмайды. Біз­дің алдыңғы буын актерлер елу­ді еңсерді. Олар әлі күн­ге дейін қуыршақтармен ой­най­ды. Керемет емес пе? Сә­би қал­пыңды сақтап қалудан асып түсер бақыт жоқ деп есеп­теймін, – дейді Құралай Хале­кетқызы.

Елордалық қуыршақ теат­ры шымылдығын түргелі бері, өзге елдің театрларымен берік шығармашылық байланыс ор­натып келеді. Нұр-Сұлтан қа­ласында дүниежүзілік қуыр­шақ театрларының карнавалы жә­не Қ.Ешмұратова атындағы «Құ­­ралай» қуыршақ театр­ының фес­тивалі өтті. Игі іс-шарада 50-ден аса елдің қуыршақшылары өнер көрсетіп, бүгінде олармен шығармашылық байланыс үзіл­ген емес. Саналы ғұ­мы­рын саф өнерге арнаған жан­ның базынасы да жоқ емес. Ка­рантин кезінде қосымша табыс болмағандықтан қаражатқа қа­тысты айлық жоспарды алып тас­таса деген талап-тілегі бар.

Әлемдік шығармаларды ана тілімізде сахналауымен қа­тар, талантты артистер мен қуыршақ шеберлерінің, режис­серлердің, суретшілердің жаңа толқынын тәрбиелеп шығарған қуыршақ театрына биыл 10 жыл.