Ілияс Омаров – ХХ ғасырдағы Қазақстанда қалыптасқан партиялық-мемлекеттік зиялы қауым ортасынан шыққан көрнекті тұлға. Бұл ретте оның жеке басындағы көпқырлы интеллектуалдық қасиеті мен ерекше ұйымдастырушылық қабілеті, таудан аққан тас бұлақтай тазалығы мен тәртіпке тән берген тектілігі, қоғамды жаңаша құруға бағытталған асқақ идеялар жолындағы сенімі адам баласына деген шексіз сүйіспеншілікке ұласады. Сол кезеңнің саяси жүйесіндегі әкімшілік-басқарушылық шеңберінде жұмыс істеу қаншалықты ауыр болғанымен, Ілияс Омаров қай кезде де адамгершілік қасиеттерінен айнымай, бойындағы отансүйгіштік мінезінен танған жоқ.
Ілияс Омаровтың жеке тұлғасы орыстың атақты жазушысы Антон Чеховтың «адам бойында оның киімі де, ақыл-парасаты мен жүріс-тұрысы да тамаша болу керек» деген сөзін дәлелдеп тұрғандай еді. Ал шығармашылық зиялы қауым өкілдерінің Ілияс Омаров жайлы тамсана айтқан пікірлері де жетіп-артылады. Жеке архивінде сақталған жүздеген өзге ұлт өкілінің ой-пікірлері мен естеліктерінің бәрін тізіп шығу оңай шаруа емес. Мысалы, ХХ ғасырдың атақты режиссері Наталия Сац өзінің «Менің өмірімнің новелласы» атты кітабында былай деп жазды: «Ілияс Омарұлымен он бес минут сөйлескеннен кейін мен барша қазақты бірден жақсы көріп кеттім. Оның жоғары мәдениеттілігі, ізеті, сұхбаттасушысына деген құрметі, менің Қазақстанға келуім шығармашылық мол табыс әкелетініне шүбәсіз сенуі қандай!». Әйгілі режиссердің 1944 жылы Абай атындағы опера және балет театрына режиссер болып жұмысқа кіріскен кездегі Ілияс Омаровпен алғашқы кездесуден алған әсері қағаз бетіне осылай өрілді. Бұл кезең Наталия Сацтың 1937 жылғы қуғын-сүргіннен кейінгі бірнеше жылын ГУЛАГ-та өткізіп, енді босап шыққан кезі болатын. Ал Ілияс Омаров бұл тұста Қазақ КСР Сауда халық комиссары қызметін атқаратын. Осы кездесуден кейін Ілияс Омаров пен Наталия Сац арасында ерекше сыйластық сақталып қалды.
1967 жылғы 3 маусымда жазушы Юрий Казаков: «Құрметті Ілияс Омарұлы! Әбдіжәміл Нұрпейісовтен сіздің жаңа қызметке тағайындалғаныңызды естідім, сізді шын жүректен құттықтаймын. Сонымен қатар қазақ мәдениетін де құттықтағым келеді, өйткені Мәдениет министрліктерінің барлығы бірдей нағыз мәдениетті министрімен мақтана алмайды. Қазақ достарым үшін керемет қуаныштымын, тіпті өзімнің қазақ болмағаныма өкініп қалғандаймын…» деп жазады. Қазақстандық әйгілі жазушы Дмитрий Снегин өзінің 1948 жылғы естеліктерінде: «Мен сөйлеген сөзі ғана емес, жүріс-тұрысы мен киім киісінен де жоғары мәдениеттіліктің исі аңқып тұрған, аса зиялы адамды көрдім. Көзәйнек астынан тіке қараған мөлдір көз бірде өңменіңнен өте сұстанса, енді бірде күлімсірей жымиып, ішкі жан дүниеңді оқып тұрғандай. Тұла бойындағы табиғилық пен қарапайымдылық сенім ұялатады. Осы тұста Бауыржан Момышұлының: «Ілияс – нағыз ақылды адам, жаңашылдықтың нақ өзі», деген сөздері ойға оралды». Ілияс Омаров туралы Ғабит Мүсірепов былай деп жазды: «Тазалықтан, бауырмалдықтан, айнымас мейірімділіктен жаралған ол әділетке, жолдастыққа, достыққа кір жұқтырмайтын. Үлкендер қатарында кіші емес, кішілер қатарында үлкен емес бір жан еді-ау!».
Ал белгілі жазушы Александр Фадеев Ғабит Мүсіреповпен кездескен сайын: «Данышпан Ілияс Омаровтың халі қалай?» деп сұрайтын көрінеді. «Ілияс Омаров қандай лауазымды қызметте болсын өзге шенеуніктерден дара тұлғасымен, ең бастысы – адамдармен араласудағы қарапайым болмысы мен игі тілегімен ерекшеленетін», деп жазды композитор Ғазиза Жұбанова. – Ол опера мен балет тұсаукесерлерінің бірде-бірін қалдырып көрген емес. Ол жазушылардың, композиторлар мен суретшілердің барлық жаңа туындыларын біліп отыратын. Шығармашылық адамдармен жиі араласып, олардың ортасында үлкен беделге ие еді».
Ілияс Омаровтың ерекше әрі бай кітапханасында оның ұрпақтарына қалған ең қасиетті мұра – белгілі қаламгерлердің қолтаңбасы жазылған ондаған кітап сақталып тұр. Мәселен, 1960 жылы Мұхтар Әуезовтің «Қараш-Қараш» атты кітабы жарық көрді. Мұхтар Омарханұлы Ілияс Омаровқа бұл кітаптың негізгі нұсқасын сыйға тартқан екен. Кітаптың алғашқы бетінде: «Алтыннан да ардақты қадірлі досым Ілиясқа достық пейілмен сыйға тартамын» деген жазу бар. Ілияс Омаров пен Бауыржан Момышұлының арасында үлкен достық қатынас болған. Аты аңызға айналған батыр 1962 жылдың 19 желтоқсанында Ілияс Омаровқа сыйға тартқан «Арқамызда Москва» атты кітабының алғашқы бетіндегі жазуда өз көңілін былай жеткізген: «Аи эм глэд ту си ю! Аи лайк ю вери матч! Бұл ақиқат! Өмірден бірінші үлкен өте ме, кіші кете ме, ол – біздің құзырымызда емес. Бірақ менің сенің артыңда қалғым келмейді». Ілияс Омаров дәл осындай игі сөздерді атағы кеңге жайылған ұшқыш, екі мәрте Кеңес Одағының Батыры Талғат Бигелдиновтің де өз аузынан естіген. Ілияс Омаровтың асқақ адамгершілік келбеті жайлы Әбдіжәміл Нұрпейісов, Олжас Сүлейменов, Мұхтар Шаханов, Кәкімбек Салықов, Шерхан Мұртаза, Қуаныш Сұлтанов, Людмила Енисеева, Исаак Попов сынды белгілі тұлғалар қалам тартты.
Ілияс Омаровтың бет-бейнесі биік мәдениет пен терең парасат түсінігін іс жүзінде көрсете алуымен де сомдалды. Биік мәдениеті мен айрықша парасат-пайымы жақындарымен, жора-жолдастарымен, отбасымен сөйлескенде де анық байқалатын. Шен-шекпені мен қызметіне, лауазымына қарамастан, кез келген адамға аса үлкен сыйластық танытатын. Жүріс-тұрысынан қарапайымдылықтың лебі есіп, артық қылық көрінбеуші еді. Өте заманауи, мәдениетті адам болатын. Осы тұста оның жары Гүлшат Сәкиқызының атқарған айрықша рөлін атап өткен ләзім. Олардың отыз алты жылға созылған жұбайлық өмірлерін таңғажайып драмалық шығарма деуге болады. Гүлшат Сәкиқызының айтуынша, оның жолдасы ешқашан көрсеқызарлық пен екіжүзділік секілді жаман әдетпен ауырып көрмеген. Басына түскен қиындыққа сабырлылықпен төзіп, кейде айтқысы келгенін ащы әзілмен не дәлелді сөздермен жеткізіп отырған. Ілияс Омаров үнемі біржақтылық пікірді ұстанып, қырсықтық танытатындардан күдіктенді. Егер сондай жандар жолыға қалса, мысқылға, тіпті уытты қалжыңға жүгініп отырды. Ол адамдардың кемшіліктері бірден көзге көрініп тұратынын айтып, «Шыдамды болсаңдар, нашар адам өзін-өзі танытады» деген сөзді жиі қайталайтын. Сонымен қатар ол: «Жағымсыз жұмыстарда өздерін әшкере етпейтін жаман жандар болмайды. Оның өзін-өзі әшкере етуі айқын болған жағдайда ақылды адам ұстамдылық танытып, үнсіз қалады», дейтін. Кейде оның оңаша қалып сатқындық жасаған адамдармен мүлде араласуды жөн көрмейтін кездері де болды. Бірақ ол сондай жандардың атын атап, түсін түстеген жоқ. Олар жайында «ләм» деп аузын ашпады. Тек оларды өз өмірінен аластатып жүруге тырысты.
Ілияс Омаров адамдардың өзгеше көзқарасы еш жерде жазылмаған өмір заңы дейтін. Өмірге бірдей көзқарастағы екі адамды табу мүлде мүмкін емес. Сондықтан әр адамның өзіндік ой-пікірі шынайы өмір мен қоршаған қоғам жайлы мағлұмат алуда баға жетпес байлық. Өзгеше ойлауды қабылдамайтындарды мәдениеттен жұрдай жандар деп бағалайтын. Ерте жетім қалып, «Қазкоммунада» өскен осы бір адамның рухани мәдениеті биік болып жетіліп, ақсүйектік қасиетке қалайша ие болғаны жұмбақ күйде қалып отыр. Неге осы бір адамның бойында догмалық қатып қалған қағида мен шыдамсыздықтың түйір тамшысы жоқ? Қуғын-сүргіндік жүйеде өмір сүрген адам қалайша сол жүйенің құралына айналып кетпей, керісінше, адамдарды құтқарып, оларға қолұшын берді? Осы бір асқан мәдениеттілік пен парасаттылық қайдан пайда болды?
Ілияс Омаров 1913 жылдың 1 қазанында шаруа отбасында дүниеге келді. Бала кезінен-ақ айрықша есте сақтау қабілетінің арқасында тілге шешен болып өсті. «Қазкоммунада» үздік оқуының нәтижесінде Ташкенттегі Орта Азия университетінің экономика факультетіне оқуға түсті.
Жоғары оқу орнын бітірген соң Қызылордадағы кеңес сауда-саттық техникумының директоры қызметіне жіберіледі. Сонда жүріп болашақ жарымен танысады. Махаббат жолында техникум директорлығынан қуылып, үстелге партия билетін тастап кеткені рас. Бұл оқиға былай болған. Ілияс бай көпестің қызына үйленіп, отау тігеді. Ол кездегі саяси жүйе мұндайды кешіре алмайтын еді. Осылайша, тап дұшпандарының қызы Гүлшат сұлуға үйленгенінің кесірінен жұмыстан қуылады.
Соғыс жылдарында КСРО сауда-саттық комитетінің жауапты қызметінде жүрген кезінде Ілияс Алматыда тұратын ғылым мен мәдениетте орны бар тұлғаларға комсомол жастардың түскі асқа ыстық тамақ апарып тұруын қадағалады. Осы әрекетімен ол Қаныш Сәтбаевқа, Ғабит Мүсіреповке, Юрий Завадскийге, Самуил Маршакқа, Сергей Сергеев-Ценскийге қолдау білдірмек болды.
Кейін Ілияс Омаров Жоғарғы Кеңестің депутаты ретінде Қазақстанның түкпір-түкпірінен үшбу хаттар алып отырды. Бірде қолына Алматы облысы, Ұзынағаш ауылында тұратын ингуш ақсақалы Хасан Аушевтың шағым хаты түседі (ауған соғысының қаһарманы Руслан Аушевтың атасы). 1919 жылы Хасан қызыл партизандар қатарында деникиншілдерге қарсы соғысқан. Қартайған шағында жұбайы Патима екеуі үй іргесіндегі телімнен түскен кішкентай ғана өніммен күнелтіп жатыр еді... Ақсақалдың ұлы Беслан ата-анасынан бөлек Алматы облысының Шелек ауданында тұратын және осы ауданнан тыс жерлерге шығу құқығынан айырылған болатын. Ілияс Омаров бұл мәселені де тез шешті: Хасан Аушев зейнетақы алды, ал біраз уақыттан кейін оған ұлы Беслан көшіп келді. Тағдыр оның адалдығын, айнымастығын мұнан кейін де талай рет сынға салған еді. Сондай ауыр сын оған 1940 жылдардың соңында, Қазақстан КП-ның идеологиялық хатшысы кезінде төнген еді. І.Омаров «Қазақ ССР тарихы» атты екі томдық іргелі еңбектің редакторы болды, жарық көрген кітаптың Абылай хан мен Кенесары ханға арналған тарауларын тарихшы Ермұхан Бекмаханов жазған болатын. 1949 жылдың 11 қазанында Мәскеуден атақты академик Анна Панкратовадан хат келеді (ол хат күні бүгінге дейін Орталық мемлекеттік архивте сақтаулы). «Тарихшылар арасында кейбіреулердің қазақ тарихын кемсіткісі келетіні бар. Неге грузин патшасы мен өзбек ханы дәл қазақтардағыдай жағдайда озық ойлы болып есептеледі де, ал қазақтар Абылай мен Кенесарыға неге күйе жағуы тиіс? Мен қазақ тарихындағы көрнекті қайраткерлерге кері тарихи баға беру жолына түсе алмаймын. Оның үстіне ондай сыншылар өздерінің жасаған қорытынды түйіндерін ешқандай тарихи құжатпен, дерекпен дәйектемейді», дейді ол. Өзі құрмет тұтатын ғалымның хаты Ілияс Омаровты қатты қуантады. Оны сол кездегі Қазақстан КП ОК бірінші хатшысы Жұмабай Шаяхметовке көрсетеді. Алайда екі жыл өтер-өтпесте қазақ ұлтшылдығы жайында әңгіме қозғалып, өрескел саяси қателік жіберген Ермұхан Бекмаханов пен Бек Сүлейменов «халық жауларының» қамытын киіп, лагерьге айдалады. Бекмахановтың Панкратова мен Омаровты қаралауға бармай, қиындықты қайыспай көтеріп, тұтқын татар дәмді татып, әйтеуір кейін аман-есен елге оралғаны аян. Бірақ осыған қарамастан, Қазақстан КП бюросында ҚКП хатшысы І.Омаровтың жіберген қателігі турасында мәселе көтерілетін болады. Сонда Жұмабай Шаяхметов Ілияс Омарұлына Мәскеуден Сталинге өте жақын сенімді адамның қоңырау шалғанын айта келіп, оның Омаровтың тарихшы болмағандықтан Панкратовадай іргелі ғалымның жетегінде кеттім деп айтуы, ал Панкратовадай әлемге аты белгілі әрі Сталинмен сонау Азамат соғысы жылдарынан таныс, 1946 жылы Сталиндік сыйлық алған ғалымға ештеңе болмайтындықтан, өз басын арашалағаны жөн деген сөзін жеткізеді. Алғашында таңданғандықтан үнсіз қалған Ілияс Омарұлы артынша өзінің ондай сатқындыққа бара алмайтындығын айтады. Бір күннен кейін болған ҚКП ОК бюросында қазақ ұлтшылдығы сыналды. Сөз кезегі Ілияс Омаровқа келгенде ол өзінің Бекмахановты тарихи фактілерге адал да кәсіби тарихшы деп білетінін, ал оған кінә таққандардың жалған ғылыми ұғымдармен адасушылар деп пайымдайтынын айтады. Осыдан кейін бюрода нағыз у-шу болып, аяғы Омаровтың қызметтен кетуі туралы шешім қабылданады. Шын достар сыналып, күні үшін жүргендердің тайып кететін кезеңі жетіп, Ілағаң бір жыл үйде отырады. Тіпті қатаң қудалау шаралары да қабылдануы мүмкін еді. Осыны түсінген адал достары Мәскеуде Омаровты құрметтейтін ықпалды адамдармен кездесіп, мән-жайды түсіндіреді. Ал олар Микоян мен Суслов арқылы мәселені ушықтырмай оң шешеді.
Омаровтың адамгершілігінің тағы бір көрінісі – кейін өзіне сырт бергендердің, оның ішінде бюрода партбилетін тапсыруды айтқан адамды кешіруі. Отбасындағылар мен жанашыр достары: «Неге, өзіңе жамандық жасаған адамның өзін кешіре бересің?» дегенде: «Адамдар – заманның құлы, ол емес, бұған осындай жүйенің өзі кінәлі. Барлығын халық көріп отыр. Ал жіберген қателікті кешіру – ердің ісі», деп өзінің тағы да Ілияс Омаров екендігін танытқан. Енді оны Солтүстік Қазақстан обкомына бірінші хатшы етіп жібереді. Одан кейін ҚазКСР Министрлер Кеңесіне жұмысқа шақырылады. Бір жыл өткен соң Мемлекеттік жоспарлау комитеті басшысының орынбасары, кейін бірінші орынбасары болады.
І.Омаровтың Мемлекеттік жоспарлау комитетінде қызмет еткен кезі экономикадағы «косыгиндік реформа» кезеңіне тұспа-тұс келді. Осы жылдардағы Ілекеңнің атқарған жұмысы туралы белгілі экономист Жарысбек Әбутәліпов «ол кісі еліміздегі экономикалық реформаның бастауында тұрып еді. Омаровтың бастамасымен экономикалық зерттеу институты ашылып, ал орталық аппаратта жаңа жобалау әдістемелері бөлімі ашылды» деген екен. Сол жылдары Ілаға «Енді бір 20 жылдан кейін КСРО-ны ауыр экономикалық соққылар күтіп тұр. Ұзаққа созылатын осы экономикалық дағдарыс алып державаның болашағына қауіп төндірмек. Адамзаттың дамуы ортақ диалектикалық спиральға негізделген, ал Сталин осы спиральды зорлықпен түзеді. Бұл 20-30 жылдың ішіндегі қысқа мерзімге ғана жүрмек, ал әрі қарай заңдылық өзін күштеп өзгертуге жол бермейді» деп айтқан болатын.
1967 жылы І. Омаров Мәдениет министрі болып бекітілгенде одақтық Бас Жоспарлау комитеті бастығының орынбасары, академик Николай Некрасов: «Осыншалықты кәсіби экономист маманды қалайша мәдениет саласына жіберген?» деп кәдімгідей ренжіп, Д.Қонаевқа телефон шалмақ болыпты. Сонда оны Ілияс ағаның өзі тоқтатып, «Бұған тек өзім кінәлімін, Қонаевқа мәдениет саласының жұмысын жақсарту мен реформалау жайында жиі ұсыныс жасаған едім» деп академикке басу айтыпты. Ал Ілияс Омаровтың Мәдениет министрі болған кезеңі қазақ әдебиеті мен мәдениеті үшін айтулы жылдар болды. Өнер мен мәдениет саласына жас толқын таланттар келе бастады. Осы жылдар ішінде қазақстандық өнер жұлдыздары шетелге үлкен шығармашылық сапарларға шықты. Қазақстанның барлық мәдени өмірінің бастауында Ілияс Омаров тұрды. Әсіресе, 1967 жылғы Монреальдағы ЭКСПО халықаралық көрмесінде көптеген адамды өзінің мінез-құлқымен таңғалдырды, онда ол бірде-бір шетелдік тілшіге сұхбат беруден бас тартпаған. Канаданың радиосында сөз сөйлеп, Кеңес-Канада достық қоғамының басшыларымен тілдескен, басқа одақтас республикалардың мәдениет министрлері барынша қашқан кездесулерден бас тартпаған.
Сол кездегі басшылық Ілияс Омаровтың көптеген әрекеті мен айтқан пікірлеріне кешіріммен қарады. Бұл жерде Дінмұхамед Қонаевтың да, КСРО Мәдениет министрі Екатерина Фурцеваның да еңбегі болды деп болжауға болады. Бір күні Ғ.Мүсірепов Қонаевпен кездескен кезде Омаровтың үстінен Орталық Комитетке хат жазған фанат коммунистердің арыз-шағымына назар аудармағаны үшін алғысын білдірді. Қонаев Ілияс Омарұлы бірде-бір оғаш іс-әрекет жасамағанын және адамгершілік пен моральға қайшы келетін бірде-бір сөз айтпағанын жеткізді. Ал хаттар толассыз келіп жатты. Ілияс Омаров Мәдениет министрі лауазымында жұмысқа кіріскен күні кабинетіне сол кездегі саясатқа сай Лениннің емес, «халық жауы» деп саналған және әлі ақталмаған Жүргеновтің портретін іліп қояды. Келушілерге ол: «Егер бұл адам болмаса, мен де осы лауазымда отырмас едім», деп жай ғана түсіндіреді. Бір күні Омаровқа Фурцева былай деп әзіл-шыны аралас ескерту жасайды: арыз-шағымдардың соншалықты көптігінен жақында КОКП ОК-де жеке «қазақ шағым хаттары бөлімі» ашылатынын айтады. 1970 жылдың шілдесінде Ілияс Омаров мезгілсіз өмірден озды, ол 58-ге де толмаған еді. Оны көрнекті мемлекет қайраткері ретінде соңғы сапарға шығарып салды. Омаровты мәңгі есте қалдыру жөніндегі арнайы Үкіметтік комиссия құрылды. Бірақ ОК бюросының отырысында Алматының бір көшесі мен Қостанайдағы кеңшарды Ілияс Омаровтың есімімен атау ұсынысын барлығы бірдей қолдамады. Бірақ 1992 жылы 80 жылдық мерейтойына орай Алматыдағы көше мен Қостанай облысындағы кеңшарға Ілияс Омаровтың есімі берілді. Ал 2000 жылы Қазақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың ұсынысымен Қостанайдағы қазақ драма театры Ілияс Омаровтың есімімен аталды.
Мемлекет және қоғам қайраткері Ілияс Омаровтың артында қалдырған мол шығармашылық мұрасын зерттеудің алғашқы қадамдары да жасалды. Оның 100 жылдығына орай 2012 жылы «Ілияс Омаровтың хаттары» кітабы жарыққа шықты. Жинақта жарияланған хаттардың ең алғашқысы 1942 жылдың желтоқсанында жазылған болса, ең соңғысы өз замандастарына арнаған үндеу-хаты 1970 жылдың 16 шілдесінде ауруханада, қайтыс болуына екі күн қалғанда жазылған. Жазылған хаттардың географиясы мен адресаттары қайран қалдырады. Ілияс Омаров дүниежүзілік даңқы бар жазушылармен, режиссерлермен, атақты ғалымдармен, Қазақстанның әйгілі зиялы қауымымен, сондай-ақ қарапайым еңбек адамдарымен, тіпті балалармен хат жазысқан екен. Ал енді бұл хаттардың мазмұнымен танысқанда, асқақ рух пен ақылдың күшіне, теңіздей терең білімді жоғары лауазымдағы қызметкердің соншалықты қарапайымдылығына таңғаласыз. Ұлтын жанындай жақсы көрген, елім деп еміренген, өзінің «орынтағының жайын» емес, халқының өнері мен мәдениетінің өркендеуін көксеп аянбай еңбек еткен нағыз нар тұлғаның бейнесін көреміз. Көреміз де, көңілге медеу тұтамыз. Мына жалған баянсыз дүниеден өзінің баянды басты мақсатын таба білген Ілияс Омаровтың өмірлік ұстанымы да – халқына адал қызмет ету болған еді.
Бибігүл ЖЕКСЕНБАЙ,
журналист