Адам баласының көкірек көзі ашылып, санасына әдебиеттің нәзік сәулесі түскелі бері қанша ғасыр өткенін таразылап көрмеппіз. Уақыт шеңберіндегі әдебиет тақтасына талай ақын-жазушының есімі жазылып, бірінен соң бірі келіп, ұрпақ алмасып жатты. Өз заманының қоңырауын соққан қаншама кітаптың тұсауы кесіліп, оқырман қауымға жол тартқанын ойша да болжай алмаспыз, сірә. Бір білеріміз: жазу әлемінде кімнің қолтаңбасы қалып, қанша том кітап шықса да мұның бәрі ар мен таланттың түйіскен тұсы – әдебиет үшін ғана.
Әдебиеттің әр дәуіріндегі құбылыстарды, жетістіктер мен құлдырауларды, жазудағы жаңа бағыттар мен өзгерістерді байқап, бағамдап һәм куәгер болып отырған бір өкіл бар, ол – сыншы. Жазушы мен оның туындысына бақылаушы, барлаушы тарапынан баға беретін бұл қауымның ерекшелігі сол қырағы көзқарасқа, сыншылық түйсікке һәм рухани тәжірибеге ие болуында. Көркем шығармадағы оқырман байқай бермейтін ұтымды штрихтарды бір көрер көз болса, сыншынікі.
Кеңес одағы кезінде газет бетіне шыққан сыни мақаладан соң мүлдем жазудан қол үзіп кеткен қаламгерлер болыпты деседі. Бұл сол уақыттағы сынның едәуір абыройы мен әділдігін көрсетсе керек деп санағанымызбен, әлгіндей «қоштасудың» негізгі себепшісі айтылған сынды дұрыс қабылдап, қорыта алған автор емес пе?! Солай болған күнде де, өткен күннің оралмасы белгілі, ал бүгінгінің мұңын шағарда кешегіні өнеге қылып, тілге тиек етпесек, тағы болмайды. Әділетті ту еткен сыншылар жүрген бұл кезеңде төл әдебиетіміздің талантты автор мен қайталанбас шығарма тудырғанын жоққа шығара алмаймыз.
Ой бағытымызды бері бұрып, өз толқынымызға назар салсақ, сын туралы екіге жарылған пікірге жолығамыз. Жазушы «шығарманың әдеби ортада талқылауға түспей жатқаны – сыншылардың қарекетсіздігінен» деп санаса, сыншы қауым «қазіргі қоғамның сырын шертер автор жоқ» деп уәж айтады. Ақиқатында, дәл осы уақытта қазақ руханияты үлкен бір құлдырау кезеңінде екені белгілі. Жалпылама айтсақ, халық қазақша сөйлемейді, көркем шығарма оқымайды һәм театрға да бармайды. Тұтас қоғамның шын бейнесі қалай бұлтарсақ та өзгермейді. Осы рухани дағдарысты көзбен көріп отырып, сын хақында сөз қозғау да кейде біртүрлі ерсі көрінеді. Дегенмен әдебиеттің бүгінгі баяу қозғалысын салқынқандылықпен қабылдай отыра, ол туралы тіпті үндемей қалуға да болмайтын сияқты.
Бүгінгі әдеби сынның негізі түпкі тұлғасынан ажырап кеткендей. Сын сөзіне әдебиеттанушының өз ережесі болса, қаламгер мен сыншының өз теориясы бар. Мәселен, күні кеше ғана өткен Рахымжан Отарбаев атындағы әдеби сын байқауына келіп түскен мақалалардың дені ғылыми бағытта жазылыпты. Ал бұдан бөлек тереңдей түссек, мерейтойлық һәм мадақ мақалаларға кезігеміз. Оның ішіне шығарманы мазмұндап беретін «сынды» да қосыңыз. Бұл санаттағы мақалаларға айтар айыбымыз біреу-ақ: көркем шығармаға талдаудың жоқтығы һәм сондағы кейіпкерлердің ішкі психологиясын аша алмауы. Осы тұста Толстой ақсақал Белинскийдiң Пушкин туралы мақаласын оқығаннан кейiн «Мен ендi ғана Пушкиндi таныдым» деген сөзі бізге де керек-ақ дейсің. Сыннан бұрын сыншыларды жоғалтқан уақытта автордың мерейтойы кезінде жазылған тілдей рецензияның өзі таудай болып көрінеді екен.
Бір уақыттарда оқырмандар арасында мынандай психология қалыптасты. Жарыққа шыққан шығарма хақында сыншылар тарапынан бір ауыз сөз айтылмаса, демек оның тым жақсы еместігі. Аталған түсінікті бүгінгі әдеби ортаға шақтай алмаймыз. Сыншы үндемеді екен деп автордың жазушылық шеберлігін жоққа шығаруға болмас. Тіпті қазір бұл үнсіздікке де үйреніп қалғандаймыз. Кей авторлар «шығарма сыншылар үшін жазылмайды» деген Ғабит Мүсіреповтің сөзін алға тартып, қадари-халдерінше жазып бағуда.
Кейде бүгінгі әдеби сында әлемге әйгілі есімдердің жиі аталатынын байқаймыз. Алайда сыншылар сол есімдер тудырған шығармалар әдеби контекске қалай ықпал ете алатынын қазақ оқырмандарына ашып көрсете алған жоқтай көрінеді. Жалпы, қазақ әдеби сынының әлем әдебиетіндегі шығармалармен байланысы қаншалықты? Әрине, байланыссыз әдебиет қанат жайып самғай алмайтыны анық. Мәселен, М.М.Бахтиннің «Автор және кейіпкердің эстетикалық байланысы» атты мақаласында зерттеуші А.С.Пушкиннің «Айырылысу» деген өлеңін талдайды. Ақынның ойынша, өмір – бір кездесу (свиданья). Қазақ мұны «бес күн жалған» дейді. Өлеңде адамның өмірге деген мейірімділігі, құштарлығы қандай?! Ақын өзіне берілген бақытты шын болмысымен түсінеді. «Сенің барлық сұлулығың мен қасіретің бәрі қалды, енді бұл уақытша кездесуді сүй» дейді. Себебі бақи дүние қазір сені күтіп тұр» дейді. («Исчез и поцелуй свиданья...Но жду его: он за тобой»). Өлеңді бір оқығанда түсіну қиын, тек Бахтиннің талдауы арқылы ғана көп нәрсеге көзіңіз жетеді. Әдеби байланыс осылайша дамыса керек.
Ал мәскеулік жазушы-сыншы Ирина Лисова қазақ әдеби сыншыларымен байланысы жоқтығын айтты. «Қазақстандық ақындармен де, олардың өлеңдерімен де етене жақын таныспын. Атап айтсам, Антонина Шипулина, Аделия Амраева, Ксения Рогожникова, Михаил Земсков. Олар, әрине, орыс тілінде жазады. Бір жақсысы мен бұл ақындардың кітаптарын Ресейден де таба аламын. Олар жайлы біздің ресейлік бұқаралық ақпарат өкілдерінің жазып жүргенін көп байқаймын. Бізді таныстырған әдеби орта. Көбісімен жас жазушылардың форумында алғаш рет жүздескен болатынбыз. Сол уақыттан бері ыңғайы келсе, бас қосып, әдебиет туралы әңгіме құруға асығып тұрамыз. Мәселен, Петербургте өткен фестивальде Антонина Шипулинаның өлеңдерін талқыладық», дейді И.Лисова.
Қазақ әдеби сыны хақындағы бұл әңгіменің әр парасынан балаңдықты аңғарған аға буын «көш жүре түзеледі» деген ұйғарымға келуін тілер едік. «Тез қасында қисық ағаш жатпайдыны» айтқан қазақтың өмірлік тәжірибесі әр мезгіл рухани салаға ден қойғанын қалаймыз. Сын түзелсе, әдеби ахуалымыз Әбіш абыз айтқан «теңгермешілдіктен» арылады. Бағытын таппай, я шындықты айтарын білмей дағдарған сыншыларға «сынымыз – шын болсын, шынымыз сын болсын» дейміз. Ақыл айтып, сөкті демеңіздер, мұны біз емес, Әуезов айтқан еді.