Жебенің ұшынан да тамшылаған,
Сол сәтті елестеттім, қансыраған.
Шаң басқан көне тарих қойнауынан,
Бейнеңді ұмыт қалған аршып алам, – деген жыр жолдарымен осы жазбаны бастауыма себеп, біз әлемдегі өлең, жырға ең жақын халықтың біріміз және елі мен жерін қорғаған батыр бабаларымыздың ерлік істері атадан балаға мирас болып бізге құйма құлақ, данагөй, абыз қариялардың ауызекі әңгіме, шежірелері мен ақын-жыраулардың жыр-дастандары арқылы жетті. Соларды естіп өстік. Өлең-жыр жанымызға жақын. Бала күнімізден құлағымызға сіңген өзге де аңыздармен қатар айтылатын Қанжығалы Бөгенбай, Нияз Жантай батыр туралы ертегіге бергісіз хикаялар әлі күнге санамыздан өшпей, жүрегімізді толқыта тебірентіп, кеудемізді ерекше бір мақтаныш сезіміне толтырады. Нағыз ер жігітке тән ерліктің үлгісін көрсетіп кеткен сол баһадүрлердің рухына бас иіп, үнсіз егіліп, білген дұғамызды бағыштаймыз. Жер бетінен жойылып, жоғалып кетпей, бүгінде аман-сау ел болып, түтін түтетіп отырғанымыз да, нар бабалардың арқасы емес пе? Бірде арыстанға айналып арпалысып, бірде түз тағысы түлкінің айласына салып, әйтеуір, келешек ұрпағымыз аман болып, өсіп-өніп, жатқа тәуелді болмаса екен деп, ұлан-ғайыр аймақты бізге мұралап кеткен, қайран бабалар!
Енді міне, тәуелсіздікке қолымыз жетіп, етек-жеңімізді жиып, жоғымызды түгендеп жатқан заманда, кешегі өткен ерлеріміздің шәйіт болып мәңгілік мекен тапқан жерлерін анықтап, белгі қойып, өзімізден кейінгі ұрпаққа аманат ету бүгінгі күннің ісі екені хақ. Олардың ерліктері мен жасаған жорықтары белгілі бір тарихи кезеңде болғаны да шындық. Ал тарих дегеніміз, нақты зерттеулер мен дәлелдеуді талап ететін ғылым. Аңыз бен ақиқаттың арасын таразы басына салып самақтайтын кез енді келген тәрізді.
Қарулас серіктерімен бірге шәйіт болған Жантай батырдың соңғы шайқасқан ұрыс даласы мен қорымын іздеп табу көптен бері ойда жүрген іс еді. Мұны жүзеге асыруға ауданымыздың сол кездегі әкімі Ермек Нұғыманов өзі бас болды. 2016 жылдың 6-12 шілде аралығында Ерейментау ауданы әкімінің өкімімен Қазақстан Республикасы Тәуелсіздігінің 25 жылдығы аясында және Қазақ хандығының құрылғанына 551 жыл толуына орай халқымыздың азаттығы мен тәуелсіздігі үшін күрескен батыр бабалардың ерлік жолын айғақтайтын «Шаңды жорық ізімен» атты тарихи-танымдылық экспедициясы ұйымдастырылды.
Бұл экспедицияның негізгі мақсаты – ХVII-XVIII ғасырларда халқымыздың азаттығы мен тәуелсіздігі жолында ұлт мүддесін қорғап, дербес қазақ мемлекетін қалыптастыруға күш салысып жанқиярлықпен күрес жүргізген батыр бабаларымыздың ерлік жолымен жүре отырып, ер есімін ел есінде қайта жаңғырту. Тарихта «Шаңды жорық» деген атпен белгілі атақты қазақ-жоңғар қақтығысы болған Балқаш көлінің маңындағы Ереймен елінен шыққан Жантай, Мырзакелді, Үйсінбай, Найманбай батырлардың ақтық айқаста мерт болған ұрыс даласын анықтап, қорымдарын іздеп табу. Ел тарихының ақтаңдақ беттерін жаңа деректермен толықтыра отырып жалпы Қазақстан тарихына үлес қосу еді. Сонымен бірге бұл шараның тәрбиелік-патриоттық сипаты да болды. Ол – бабалар ерлігін жұртшылыққа кеңінен дәріптеп, жас ұрпақтың елсүйгіштік, отансүйгіштік сезімін ояту. Ел мен жердің тұтастығына, ұлттық сана сезім мен рухтың жоғары болуына ықпал етіп, ұлттық құндылықтарымыздың бірі – шежіреміз бен мәдени-тарихи мұрамызды кеңінен насихаттап, ұрпақ санасына сіңіру. Экспедицияның барысы, нәтижесі мен қорытындысы жайлы ақпарат құралдарында, интернеттегі әлеуметтік желілер мен сайттарда мақалалар жариялау. Осылайша, кейінгі буын өкілдеріне тарихи-танымдылық, патриоттық бағыт-бағдар беру болды.
Экспедиция бағыты – Қарағанды облысының аумағы. Ақтоғай, Шет аудандары, Ақжал кенті, Қарабұлақ ауылы, Балқаш қаласы, Саяқ, Шашубай кенттері. Шығыс Қазақстан облысы аумағы, Аягөз ауданы, Шыңқожа ауылын қамтыды. Бұл сапарға жетекшілікке осы жолдардың авторы тағайындалып, экспедицияға белгілі қаламгер Сайлау Байбосын, музей қызметкері, тарихшы Манап Әдірешев, журналист-оператор Қанат Синтиков, шежіреші Жұмабек Ахметов қатысты.
Әрине, тарих сахнасы үлкенді-кішілі оқиғаларға толы ғой. Соның бірі ел есінде «Шаңды жорық» деген атпен қалған Жантай батыр мен оның баласы Мырзакелді және Баян, Үйсінбай, Найманбай батырлардың Уса-Серен бастаған қалың жоңғар қолын қуа отырып, Балқаш көлінің маңындағы ақтық айқаста опат болуы. Бір деректерде 80 адаммен, екіншісінде 500 адамдық қолмен 3-4 мың жоңғар әскеріне қарсы шапты делінеді. Бұл жайлы Үмбетей Тілеуұлы мен Ералы Саққұлақұлының «Жантай батыр» дастандарында, Олжабай Нұралыұлы мен Молдажан Жадайұлының жырларында, Мағжан Жұмабаевтың «Батыр Баян» поэмасында айтылады. Осы тақырып замандас қаламгерлердің шығармашылығына арқау болып жерлесіміз, ереймендік ақын Сайлау Байбосын көлемді көркем шығарма «Ел қонған» атты поэмасын жазып шықты. Бұл туынды 2015 жылы Қазақ хандығының құрылғанына 550 жыл толуына орай Қазақстан Жазушылар одағы ұйымдастырған «Алаш тарихының ақиқаты» деген республикалық мүшәйрада жүлделі бірінші орынды иемденіп, Сайлау бауырымыздың мерейі үстем болды. Осылайша, Ереймен еліне ғана танымал Жантай бабамыздың есімі енді жалпы Алаш жұртына танылып жатқан жайы бар.
Қандай да бір маңызды оқиғаға арқау болып, оның желісі мен өрбуіне себепші бір кілті бар. Жан алысып, жан беріскен қантөгісте жауынгерлердің ұрыс даласында мерт болуы да заңды құбылыс. Мұндағы негізгі оқиғаға жанқиярлық пен бауырмалдықтың, тектілік пен батырлықтың сипатын беріп тұрған нәрсе, екі баласымен қоршауда қалған Жантай батырдың соңғы рет садақ тартып, атылған жебенің екпінінен тайсақтай, қақ жарылған дұшпан қолының арасынан Сарыбауыр жүйрікпен жарып өткен Тоқаштың аман-сау елге жетуі деп білеміз. Әкелі-балалы Жантай мен Мырзакелді сол арада қаза табады. Ал Жантайдың үлкен баласы Мырзакелдінің артында қалған тұяғы бар екенін, інісі Тоқаштың ұрпақсыз қалатынын айтып, шәйіт өлімді өзі қабылдап, жолын інісіне беруі кімді болса да бейжай қалдыра алмайды. Міне, осындай жан тебірентер теңдессіз ерліктің иелері өткен ерлік жолы «Шаңды жорық» ізімен экспедицияға шыққан еді. Алдын ала ақылдасып келісілген жұмыс жоспарымыз бойынша екі ұстаным негізге алынды. Біріншісі – жоғарыда аталған дастандардың желісі негізінде Уақ Сары-Баян мен Қанжығалы Жантай батырлардың бір қорымда жерленді дегені болса, екіншісі – өткен ғасырда өмір сүрген ереймендік шежіреші Өмірбек Тұқпиұлының жазған дерегіндегі Жантай, Баян, Мырзакелді, Үйсінбай, Найманбай батырлардың Балқаш көлінің маңындағы Күркілдек, Шүмекті деген өзендердің қиылысындағы бір жартастың түбінде қару, сауыт-саймандарымен бірге жерленіпті делінгені. Бірінші нұсқада жер атауы аталмаса, екіншісінде нақты өзен атаулары аталады. Яғни осы аталған өзендерді тапсақ, онда сол маңда қорым да болуы мүмкін. Осындай деректерді негізге ала отырып, біз Қарағанды облысы арқылы Шет ауданын басып, Балқаш көлінің батысына қарай орналасқан Ақжал кенті мен Қарабұлақ ауылы маңындағы Сары-Баян деп аталатын төбеге жеттік. Бізді ол жерге Ақжал кентінің әкімі Нұрғалы Нұрмағанбетов, жергілікті ардагерлер кеңесінің төрағасы Серік Қамбарұлы және Нұрғалының інісі, шежіре, тарихтан хабары бар Айтмағамбет деген азамат бастап апарды. Өткен жылы осы жерге Баян батырдың ұрпақтары келіп, бабаларының басына зиярат етіп кеткен еді. Бұл төбеде он үш көне зират бар екен. Төбенің Сары-Баян деп аталуы да осында нақты тарихи тұлғалардың сүйектері жатқандығын дәлелдейді. Сол жер толығымен қоршалып, Сары-Баян батырлардың басы көтеріліп, ескерткіш, белгі тас орнатылып жатыр екен. Ендігі жылы мұнда үлкен кесене бой көтермек. Құрылысшыларды басқарып жүрген адам кезінде Шаңды жорықты баяндайтын «Есей-Дос» атты поэма жазған белгілі ақын, марқұм Самат Мұсабековтың баласы Баянды Мұсабеков. Ол осы төбеге қатысты өзі білетін ел ауызындағы біраз әңгімелерді айтып берді. Қалай болғанда да мұнда тегін адамдар жерленбегені анық. Осы жерде тарихи оқиғаның басы-қасында болып, оны көзімен көрген куәгер, сол заманның абыз-жырауы Үмбетей Тілеуұлының «Жантай батыр» дастанындағы мына бір жолдар ақиқат беттерін айқындап тұрғандай:
...Арғындар Жантай,
Баян, Сарыларды,
Арулап кең лахатты көрге салды.
Қасында қару, сауыт, дулығасы,
Боялып жау қанына бәрі қалды.
Дүниеге келіп-кетпес не асыл зат,
Қалады жақсыдан – ат,
жаманнан – дат.
« Батырдың басы жолда» деп , осы,
Рухына дұға оқыңыз, бар азамат...
Осындай дәйекті дәлелдерден кейін, Сары-Баян батырлармен бірге Жантай, Мырзакелді, Үйсінбай, Найманбай сынды ерлердің бір төбенің басында жерленуі әбден мүмкін екендігіне көзіміз жеткендей болды. Бұл маңайда Ерейменнен шыққан қанжығалы елінің батырларының болғандығына тағы да бір дәлел, Ақсу-Аюлы елді мекеніне жете бергенде кездескен «Қанжығалы», «Найза кескен» деген жер атаулары. Шежіреге қанық жергілікті азаматтардың айтуынша, осы жерден қанжығалы Бөгенбай батыр қол бастап өткен екен. Бір жерде қалың қол аялдап найзаларына сап кескен деседі. «Найза кескен» атауы содан қалыпты. Ендеше, бұл Абылай хан мен Бөгенбай жасағы Жантай тобына көмекке келе жатқан кез. Батырлар қашқан жоңғар қолын біраз ойсыратып, кек алып елге қайтарда қаратышқақ ауруына ұшырап, біразы содан өледі. Өлгендердің ішінде Бөгенбайдың ағасы Көлбай да бар. Оған себеп шегінген жау соңында қалған құдықтарға арам өлген малдардың өлігін тастап отырып суын ішуге жарамсыз еткен. Шілденің аптап ыстығында шөлдеген қол сол құдықтардан су ішіп ауырғанға ұқсайды. Осы бір жайт барлық дерлік әңгімелер мен дастандарда айтылып, шындықты растай түскендей. Айтулы оқиғалар тізбегі егжей-тегжейіне дейін жоғарыда аталған еңбектерде толығымен жазылған. Қызығушылық танытқан оқырман тауып алып оқыр деген ниеттеміз.
Сапарымыз одан әрі Аягөзге қарай жалғасты. Ондағы мақсат Өмірбек Тұқпиұлының жазбасындағы Күркілдек, Шүмекті өзендерін тауып, реті келсе Ереймен елінен шыққан тұлғалар туралы жаңа деректеме көздерін іздестірсек дедік. Жолай Шыңқожа ауылына соғып, сонда тұратын Бөгенбай батыр ұрпақтарымен кездесіп, әңгімелестік. Дүниеден өткен, қазірде арамызда жоқ Сәду Нұрахметов, Нұрғазы Ыбырайұлы секілді Бөгенбай ұрпақтары сол өңірде өмір сүріп, кезінде елге сыйлы азаматтар болған екен. Ішкі істер органдарында қызмет еткен, Бөгенбайдың Жылқыбай атты баласынан тарайтын Қарнақбай батырдың ұрпағы Сәду Нұрахметов көзі тірісінде қанжығалы шежіресін жинақтап, «Батыр баба жолымен» атты кітапша шығарып кетіпті. Ұрпақтары Аягөз өңірінде өмір сүруде.
Біз жергілікті өлкетанушы-тарихшылардан сұрастырып, Күркілдек, Шүмекті өзендерінің Балқаш көлінің шығысына қарай Ақадыр деген жақта екендігін анықтадық. Ол жаққа Аягөз жағынан барғанда жол өте ұзақ, әрі елсіз жер болғандықтан жолымыз түспеді. Ал жоғарыда аталған Қарабұлақтағы Сары-Баян атты төбе тұрған жер мен екі ара жеті жүз шақырымдай алшақта жатыр. Батырлардың Ақадырда жерленуі негізсіз секілді. Өмірбек Тұқпиұлы ол жаққа бармаған адам. Көзімен көрмеген соң жаңсақ пікірде болуы ықтимал. Балқаш көлінің батысы мен шығысының алшақтығын ескеріп, батырлардың соңғы ұрысы болған жер сол төбе маңайы, яғни көлдің батысы ма дедік. Аталған жер аттары да соны меңзейді. Қалай алып қарасақ та, негізгі бағыттың орталығы сол өңірді қамтып, барлық оқиғалар тізбегі осы арада тоғысады.
Тарих адамды жасамайды, тарихты жасайтын адам деген қағидаға сүйенсек, онда үш жүз жыл бойы ұмытылмай келе жатқан «Шаңды жорық» оқиғасына себепкер болған тарихи тұлғалар соңдарына өшпес із қалдырғаны анық. Олардың ерлігі ұрпақтардың мақтаныш сезімін оятатын жыр-дастандарға арқау болды. Мысалы, Жантай батыр садақ тартып, соңғы жебесін атып жол ашпағанда, баласы Тоқаш өлімнен құтылар ма еді? Болмаса, үлкен ұлы Мырзакелді інісіне жол бермей қоршауды бұзып, өзі кеткенде, Тоқаштан ұрпақ тарар ма еді? Қазірде арамыздағы Тоқаш ұрпақтары мұны, әрине, біліп түсінгені абзал.
Тынымсыз тірлік көшінде жылдар жылжып, ғасыр ғасырларға ұласып тарих қойнауына сіңіп, жоғалып жатады. Бабаларымыздың ерлігін дәріптеп, есімдерін мәңгілік сақтап, ұрпақтарға аманат ету жолында жасап жатқан игілікті істеріміз де, күндердің күнінде тарихымыздың бір тарауына айналып, келер ұрпақ үшін құнды дүние болып қалатынына сенімдіміз.
Сайлау Жылқыбаев,
«Шаңды жорық ізімен» атты тарихи-танымдық экспедиция жетекшісі
Ақмола облысы