28 ақпанда телефон арқылы сөйлескен президент Джо Байден мен премьер-министр Ёшихидэ Суганың келіссөздері барысында бүгінгі таңдағы Жапонияның сыртқы саясатындағы басты бағыттардың бірі болып табылатын «Еркін және ашық Үнді-Тынық мұхиты» стратегиясы ең маңызды мәселелердің бірі ретінде қарастырылған еді. Тынық мұхит аймағындағы басты елдердің келіссөздерінен бірнеше ғана күн өткенде Мьянма мемлекетінде әскери көтеріліс болып, дүниені дүр сілкіндірді. Мьянмадағы саяси-әлеуметтік жағдай бір мезетте әлем үшін ең маңызды мәселеге айналып шыға келді.
3 ақпанда Жапонияның билік басындағы Либералды-демократиялық партиясы шет мемлекеттердегі адам құқығына қатысты мәселелерді қарастыратын арнайы жұмыс тобын құрды. Аталған жұмыс тобы маусым айының аяғына дейін Мьянмадағы әскери көтеріліс сияқты немесе Қытайдағы адам құқығына қатысты мәселелерге байланысты үкіметтің нақты ұстанымын анықтау үшін ұсыныс беруге міндеттелді.
Жалпы, қай аймақ, қай ел болмасын, бұған дейін жапон үкіметі мұндай мәселелерге қатысты негізінен «диалог пен әріптестік» форматын басты дипломатиялық тәсіл ретінде пайдаланып келген болса, бұдан былай өзгеруге тура келетін сияқты. Мысалы, Мьянмадағы болған саяси оқиғаға қатысты жапон үкіметі басты демократиялық мемлекеттермен салыстырғанда бірнеше сағатқа кешігіп (әскери төңкеріс болғаны жайлы ақпарат тарағаннан кейін сегіз сағаттан соң) мәлімдеме жасағаны үшін халықаралық қауымдастық тарапынан әжептеуір сынға ұшырады. Сондықтан үкімет дереу билік басындағы басты саяси партия мүшелері арасынан арнайы жұмыс тобын құрды және алдағы уақытта сыртқы саясат саласында бұған дейінгі дипломатиялық форматтарды өзгертуге мәжбүр болатын сияқты. Батыстық демократиялық мемлекеттермен жақсы қарым-қатынаста болудың және олардан оқшауланып қалмаудың амалы осы. Партияның халықаралық қатынастар және дипломатиялық мәселелерге жауапты саясаткерлері АҚШ-та Байденнің әкімшілігі әлем елдеріндегі адам құқықтарына қатысты мәселелерге қатаң ұстанымда болуды жоспарлап отырған кезде жапон үкіметі де соған қарай өзгермесе болмас дегенді алға тартып отыр.
Әрине, Жапония бұған дейін де батыстық жүйеге жататын мемлекеттермен адам құқықтары, сөз еркіндігі сияқты әмбебап құндылықтарды бөлісіп келе жатқан Азиядағы бірден-бір демократиялық мемлекет екеніне ешбір күмән жоқ. Жапонияның сыртқы істер министрі Тошимицу Мотеги «Үлкен жетілік» (G7) мемлекеттері сыртқы істер министрлері Мьянмадағы әскери көтерілісті сынға алған ортақ мәлімдемеге қол қойып, өз тарапынан да мьянмалық әскери биліктен тұтқындалып, қамауға алынған саясаткерлер мен азаматтық қоғам қайраткерлерін босатуды талап етті. Қытайдың Гонконгы мен Шыңжаңдағы адам құқықтарына қатысты да жапон үкіметі қатаң ұстанымын жеткізіп келе жатқанын білеміз.
Дегенмен саяси мәлімдемелермен қатар, сауда-экономикалық санкциялар жариялайтын батыстық мемлекеттермен салыстырғанда жапон үкіметінің адам құқықтарына қатысты ұстанымы әдетте әлсіз деп сынап жатқандардың да сөзінің жаны бар екені рас. Бірақ ондай «әлсіз» ұстанымда да үлкен стратегиялық мән жатқанын тағы жоққа шығаруға болмайды. Мәселен, тағы сол Мьянманы алар болсақ, кезінде елде әскерилер билік жүргізіп тұрған тұста батыстық елдер ол билікке түрлі санкциялар жариялап, әріптестік орнатудан үзілді-кесілді бас тартқанда жапон үкіметі олай істемей, дамыған елдер арасында жалғыз ел боп әскери билікпен диалог орната білген еді. Ал енді сол кездегі жапон дипломатиясының тәжірибесі елдегі билікті тағы да әскерилер басып алған бүгінгі таңда қайта қажет болатын сияқты. Сондықтан Мьянмадағы қазіргі шиеленісті шешу мәселесінде жапон үкіметінің дипломатиялық рөлі өте маңызды деп білеміз.
Егер батыс елдеріне қосылып жапон үкіметі де адам құқықтары бұзылып отырған Мьянмаға саяси-дипломатиялық және сауда-экономикалық санкциялар жариялайтын болса, онда Жапония мемлекетінің аймақтағы өзіндік рөлі төмендеп қалар еді. Оның үстіне, егер Жапония Мьянмаға диалог емес, санкция жариялау саясатын таңдайтын болса, онда бұл елдегі әскери билік амалсыз Қытайдың құшағына асығары сөзсіз. Қытайға керегі де дәл сол боп тұрғанын жапондық саясаткерлер жақсы сезеді.
Қытай үшін Мьянма – стратегиялық тұрғыдан өте маңызды мемлекет. Сондықтан Бейжіңнің бұл елдегі әскери төңкеріске байланысты қандай да бір қатаң және сыни мәлімдемелер жасауы екіталай. Қытай үкіметі қандай жағдай болса да, билік кімнің қолында болса да, бұл елді өз мүддесіне қарай пайдалануды көздеп отыр. Сондықтан ҚХР Сыртқы істер министрлігінің ресми өкілі Ван Вэньбинь Мьянмаға қатысты қанша рет мәлімдеме жасаса да, тек: «Тараптар ауызбіршілікке келіп, елде саяси-әлеуметтік тұрақтылық орнайды деп үміттенеміз» деумен шектеліп отыр. Қытай кезінде мьянмалық әскери билікпен тығыз қарым-қатынас орнатып, кейіннен батыстың басты әріптесі Аун Сан Су Чжи басқарған «Демократиялық ұлттық лига» партиясы жеңіске жеткен кезде жаңа билікпен де ынтымақтастық орнатқан еді. Ал енді осы жолғы оқиғадан кейін 2 ақпанда шыққан қытайлық коммунистік партияға қарасты беделді бір газеттің: «Батыстық сайлау жүйесін енгізуге тырысқан кішкентай елдің сәтсіздігі – демократия үшін төленген құн» деп әжуалап жазғаны біраз нәрсені аңғартады. Ал ҚХР сыртқы істер министрі Ван И қаңтарда ғана Мьянмаға жасаған сапары барысында осы елдің әскери қолбасшысы Мин Аун Хлайнмен арнайы кездесіп: «Мемлекетті дамыту жолында сіз басшылық ететін әскердің тиісті рөл атқаруы үшін өз тарапымыздан қолдау көрсетуге дайынбыз» дегенінің саяси астарында не гәп жатқаны айтпай-ақ сезіліп тұр.
Қытай үшін Мьянма геосаяси және геоэкономикалық тұрғыдан маңызы зор мемлекет екеніне нақты дәлел келтіре кетейік. Үнді мұхитына жол ашып жатқан Мьянманың батысындағы Кяукпю қаласынан Қытайдың Юньнань провинциясындағы Куньмин қаласына дейін мұнай және газ құбыры созылып жатыр. Бұл АҚШ-тың саяси ықпалы зор малайзиялық Малакка бұғазы арқылы өтпей-ақ, Таяу Шығыс аймағы мен Африка елдерінен мұнай мен газ, басқа да шикізатты Қытайға тасымалдауға мүмкіндік беретін маңызды жол. Сондықтан Кяукпю өңірі арқылы Үнді мұхитымен жалғасып жатқан Мьянма мемлекеті Қытайдың ғаламдық деңгейде жүргізіп отырған «Бір белдеу, бір жол» стратегиялық бағдарламасындағы басты бағыттардың бірі болып табылады.
Міне, осылайша, сауда-экономикалық мүддесін ойлаған коммунистік Қытай мен адам құқықтары мен сөз еркіндігін қорғауды ойлаған демократиялық АҚШ пен оның Азиядағы сенімді одақтасы Жапонияның Мьянмадағы саяси-әлеуметтік жағдайға қатысты көзқарасы мен ұстанымының өзгеше болуы да сондықтан. Жоғарыда айтылғандай, АҚШ пен оның одақтастары Мьянманың әскери билігіне қатты қысым көрсете берсе, ол арқылы мәселе шешілмей, керісінше бұл елде әскерилердің билігі ұзаққа созылып кету қаупі бар. Ал дамыған мемлекеттерден оқшауланып қалған ел қасындағы Қытайдың ықпалында қалып қоюы, тіпті Қытаймен әскери одақ құруға тырысуы да мүмкін. Бүгінгі таңда Қытаймен әскери одақтастық қатынас орнатып отырған әлемдегі жалғыз ел – Солтүстік Корея десек, ондай әскери әріптестікке тағы бір ел қосылған жағдайда Азия елдері ғана емес, бүкіл әлемдік саясатқа әсері зор болатыны сөзсіз.
Сөз соңында Жапониядағы адам құқықтарына қатысты жұмыс тобы жайлы әңгімеге қайта оралсақ, жоғарыда баяндалғанды, әсіресе Қытай факторын ескере отырып, жапон үкіметі бір жағынан АҚШ бастаған батыстық одақтас, әріптес елдермен демократиялық әлемдегі әмбебап құндылықтарды бөлісуге бағытталған саясат пен екінші жағынан Азиядағы экономикалық алып ел ретінде мемлекеттік мүдделерді қорғап қалуға бағытталған саясат арасындағы тепе-теңдікті ұстап тұруға тырысудан басқа амал жоқ сияқты. Қайткен күнде де, елде бір жылға төтенше жағдай жарияланып отырған Мьянма мемлекетіндегі саяси мәселе Батыс пен Шығыстағы алып мемлекеттердің сыртқы саясаты мен дипломатиясы үшін үлкен сынақ болғалы тұр. Бұл Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі халықаралық кеңестің төрағасы міндетін атқарып отырған біздің елге де қатысты жағдай.
Батырхан Құрмансейіт,
шығыстанушы, Халықаралық қатынастар саласы бойынша PhD докторы