Отырыс барысында «Квазимемлекеттік сектордың жекелеген субъектілерінің сатып алуы туралы» заң жобасы қаралып, қабылданды. Аталған құжат және оған ілеспе заң жобалары жөнінде Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаев баяндама жасады. Бұл құжат «Самұрық-Қазына» ҰӘҚ» АҚ-ның және басқа да ұлттық холдингтер мен компаниялардың сатып алу ісін реттейді.
«Мемлекет басшысының 2020 жылғы 1 қыркүйектегі Жолдауындағы тапсырмасына сәйкес Қаржы министрлігі «Квазимемлекеттік сектордың жекелеген субъектілерінің сатып алуы туралы» заң жобасын әзірледі. Қазіргі уақытта квазимемлекеттік сектордың сатып алуы әртүрлі нормативтік құқықтық актілермен реттеліп келеді. Мәселен, «Самұрық-Қазына» Қорының сатып алуы «Ұлттық әл-ауқат қоры туралы» Заңмен және Қордың директорлар кеңесі бекіткен сатып алу қағидаларымен реттеледі.
Осы Қор құрамына кірмейтін «Бәйтерек», «Зерде» сияқты ұлттық компаниялардың сатып алуы «Мемлекеттік мүлік туралы» Заңмен және Қаржы министрлігі бекіткен Сатып алу қағидаларымен реттеледі.
Тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі есебінен дәрілік заттарды сатып алатын медициналық ұйымдардың және Бірыңғай дистрибьютер «СК-Фармацияның» сатып алуы «Денсаулық туралы» Кодекспен және дәрілік заттарды сатып алу қағидаларымен реттеледі.
Әзірленген заң жобасымен «Самұрық-Қазына» Қорының және өзге де ұлттық холдингтер мен ұлттық компаниялардың сатып алуын реттеу ұсынылады. Осылайша, заң жобасы сатып алу құны шамамен 3,4 трлн теңге сомасындағы 250-ден аса ұлттық компания мен олардың еншілес ұйымдарын қамтиды», деді министр.
Бұл ретте орталық және жергілікті атқарушы органдардың жанындағы мемлекеттік кәсіпорындардың, акционерлік қоғамдар, жауапкершілігі шектеулі серіктестіктердің сатып алуын «Мемлекеттік сатып алу туралы» Заңның шеңберінде қалдыру ұсынылады. Сонымен қатар, заң жобасында бірқатар негізгі тәсіл көрсетіледі.
«Бірінші. Квазимемлекеттік сектор субъектілері үшін бірыңғай саналатын, заңның қолдану аясына, қағидаттарға, шектеулерге, тәсілдерге, бақылауға және шағымдануға қатысты базалық ережелер заң деңгейінде бекітіледі.
Мемлекеттік сатып алуға ұқсас тендерлік құжаттаманы алдын ала талқылау, сондай-ақ шағымдану кезеңінде келісімшарт жасасуды тоқтата тұру механизмдері ұсынылады.
Екінші. Сатып алу процесін нақтылайтын нормаларды ережелер деңгейінде регламенттеу ұсынылады. Осы жерде «Самұрық-Қазына» Қорының Сатып алу ережелерін бекітуді уәкілетті органның келісімі бойынша Қордың қарамағында қалдыруды ұсынамыз. Бұл Қор қызметінің ерекшелігі мен оның мәртебесіне, сондай-ақ ІРО өткізу және жекешелендірудің өзге де түрлері кезінде Қор компанияларының инвестициялық тартымдылығын сақтау қажеттігіне байланысты», деді Ерұлан Жамаубаев.
Министрдің айтуынша, құжатты қабылдау – квазимемлекеттік сектор субъектілерінің сатып алуының ашықтығын, тиімділігін арттыруға және осы саладағы сыбайлас жемқорлық тәуекелін төмендетуге мүмкіндік береді.
Сенаторлар «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне квазимемлекеттік сектордың жекелеген субъектілерінің сатып алуы мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» ілеспе құжатты да екінші оқылымда талқылап, қабылдады. Аталған құжат кейбір заңнамалық актілерді қабылданған «Квазимемлекеттік сектордың жекелеген субъектілерінің сатып алуы туралы» заңға сәйкестендіруді көздейді.
«Мемлекет қаржысын тиімді жұмсау – аса маңызды мәселе. Мемлекеттік сатып алуды, оның ішінде квазимемлекеттік сектордың сатып алуын тиімді пайдалануды пандемиядан кейінгі кезеңде экономикалық бәсекелестікті қалпына келтірудің тетігі ретінде қарастырған жөн. Алайда осыған дейін ұлттық компаниялар мен мемлекеттік холдингтердің сатып алуы жалпы тәртіптен шығарылып, өз ережелері бойынша жүргізіліп келді. Мемлекет басшысының тапсырмасы бойынша осы мәселелерді шешу үшін тиісті заң қабылданып отыр», деді Сенат Спикері Мәулен Әшімбаев.
Сондай-ақ депутаттар «2014 жылғы 29 мамырдағы Еуразиялық экономикалық одақ туралы шартқа өзгерістер енгізу туралы хаттаманы ратификациялау туралы» Заң жобасын қарап, қабылдады.
«Аталған хаттамаға 2019 жылғы 1 қазанда Ереван қаласында мемлекеттер басшылары қол қойған болатын. Хаттамамен Еуразиялық экономикалық одақ туралы шарттың №5 және №8 қосымшаларына өзгерістер енгізілді.
Шарт 2015 жылғы 1 қаңтардан бастап күшіне енді. Ал Еуразиялық экономикалық одақтың Кеден кодексі екі жылдан кейін, яғни 2017 жылы қабылданды. Кеден кодексінің нормаларына сәйкес аванстық төлемдер институтын енгізу көзделген.
Осыған байланысты шартқа тиісті түзетулер енгізу қажеттілігі туындап отыр. Алдағы төленетін кедендік төлемдер мен салықтар, өсімпұлдар мен пайыздар есебіне енгізілген ақша аванстық төлем деп танылады. Қазіргі уақытта кедендік тазарту кезінде бірнеше кедендік төлем мен салық түрі бар», деді Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаев. Оның айтуынша, осы Хаттаманы ратификациялау сыртқы экономикалық қызметке қатысушыларға уақытын үнемдеп, шығындарын қысқартуға мүмкіндік береді.
«Кеден органы аванстық төлемдерді енгізген тұлғаның өтініші бойынша оған аванстық төлемдер ретінде енгізілген ақша қаражатының жұмсалуы туралы есеп береді», деді министр.
Сенат отырысында мемлекеттік органдарға депутаттық сауалдар жолданды. Нұржан Нұрсипатов «Қорғаныс өнеркәсібі және мемлекеттік қорғаныстық тапсырыс туралы» заң нормаларының орындалуына қатысты мәселені көтерді. Сенатор заңға тәуелді актілерді «Қорғаныс өнеркәсібі және мемлекеттік қорғаныстық тапсырыс туралы» заң нормаларына сәйкес келтіруді ұсынды. Екіншіден, ережелерді жиі өзгертуді доғару керектігін айтты.
«2019 жылғы 14 қазанда заң нормаларын іске асыру үшін Мемлекеттік қорғаныстық тапсырыстарды қалыптастыру, орналастыру және орындау ережелері қабылданды. Алайда 8 айдан кейін өкілетті орган жаңа Ережелерді әзірлеп, Үкімет оны бекіткен. Заңнан кейінгі актілерді жиі өзгерту бизнес қауымдастықтың қызметіне теріс әсерін тигізеді», деді Нұржан Нұрсипатов. Ол Мемлекеттік қорғаныстық тапсырыстарды қалыптастыру, орналастыру және орындау ережесінің жаңа редакциясы оған отандық бизнестің қатысу мүмкіндігін төмендететінін айтып, алаңдаушылық білдіріп, бұл Президенттің өндірісті жергіліктендіру деңгейін арттыру туралы тапсырмасына қарама-қайшы келетінін де атап өтті.
Сенатор Сұлтан Дүйсембинов ауыл кооперациялары мен жайылымдық жерлер туралы проблеманы қозғады. Депутаттың айтуынша, қазіргі уақытта дамыған елдердің барлығы ауыл шаруашылығында кооперация тетігін табысты пайдалануда. Бұл ауылдық жерлерде еңбек өнімділігін арттыруға, қала халқын сапалы жəне арзан тамақ өнімдерімен қамтамасыз етуге, тұрақты жұмыс орындарын ашуға зор септігін тигізеді.
«Бүгінде ауылдық елді мекендерде мал шаруашылығы өнімінің 66%-ы өндіріледі. Бірақ мұндай орасан биологиялық актив мемлекеттік қолдаудан тыс қалып, заманауи технологиялық процестерге тартылмай отыр. Жеке қосалқы шаруашылықтарды кооперативтендіру бойынша жүргізілген жұмыстар дұрыс үйлестірілмегендіктен нәтижелі болмай отыр», деді сенатор.
Сұлтан Дүйсенбинов жер мәселесі ұлттық деңгейдегі маңызды жоба ретінде жүйелі түрде қарастырылмаса, жайылым мәселесі шешімін таппайтынын атап өтті.
«Жайылымдық жерлер тапшылығы барлық облыста бар. Мәселен Түркістан, Алматы, Жамбыл және Қызылорда облыстарында ауыл тұрғындары жайылымдардың жетіспеушілігінен зардап шегіп отыр. Елді мекендерде малдың 80 пайызға жуығы ауыл шегінде және оның айналасында жайылатындықтан, бұрын бөлінген шамамен 21 млн. га жайылымдық жер деградацияға ұшыраған», деді Сұлтан Дүйсембинов.
Сенатор жайылымның тапшылығын шешу үшін жайылымдарды ұзақ мерзімді басқару жөніндегі жоспарларды бекіту қажеттігін және пайдаланылмай жатқан жерлерді мемлекетке қайтару үшін белсенді жұмыс жүргізу керек екенін айтты.