Тарих • 01 Маусым, 2021

Алтынсарин және ұлттық әдеби мұра

1947 рет
көрсетілді
19 мин
оқу үшін

Қазақ әдебиеттану ғылымында әдеби-мәдени мұраны зерттеудің алғашқы кезеңінде қазақ фольклорын игеру саласындағы жұмыстар тек жалпылама сипаттан аса алмай қалды десек, тарихи шындыққа қиянат жасаған болып шығатыны анық. Жалпыдан жалқыға қарай даму заңдылығына орай басқа ғылым саласы секілді әдебиеттану да әр халықта өзіндік ұлттық ерекшеліктерімен қалыптасады. Сол жинау-жариялау, кітапқа басып шығару, мақалалар жазу секілді жалпы мәндегі жұмыстардан ғылыми тұрғыда жүйелеу, әдеби талдауға апаратын жолдар бастау алады.

Алтынсарин және ұлттық әдеби мұра

Оны біз халқымыздың ғұламалары саналатын Ш.Уәлиханов, Ы.Алтынса­рин, А.Құнанбайұлы, Ә.Бөкейхан се­кіл­ді ұлы тұлғалардың шығарма­шы­лық мұрасындағы ғылыми-зерттеу ең­­­бектерінен көреміз. «ХІХ ғасырдың 60-80-жылдары ұлттық фольклорис­ти­ка жалпы филологиялық ғылымның өзінше бір саласы ретінде көріне бас­та­ды. Дәл осы кезден бастап қазақ фоль­к­лоры ғылыми мақсатта жиналып, ака­демиялық немесе арнаулы жинақтар енді ғылыми тұрғыда зерттеле түсті. Жаңа қалыптаса бастаған қазақ фольклортану ғылымының көш басында халқымыз­дың ұлы перзенттері Ш.Уәлиханов, Ы.Алтынсарин, А.Құнанбайұлы болды» деп, қазақ фольклортану ғылымының тарихын зерттеушілер бұл тұлғалардың еңбектерін монографиялық тұрғыда сөз етуі де сондықтан. Бұлардың ең­бек­терінен әдеби мұраны игерудегі та­­рихилық әдістің ұлттық ғылыми-зерттеушілік ой-пікірде анық көрініс тапқан екінші бағыты айқындалады. Себебі тарихи-этнографиялық бағыт­қа қарағанда, бұл бағытта тарихи-мәде­ни мектептің талаптарына сай келетін та­рихилық принципі айқын көрініп, әде­би-теориялық, ғылыми-зерттеушілік ой-пі­кірді еуропалық деңгейде байқата ал­ған тереңдік танылады.

Орыс әдебиеттану ғылымындағы та­рихи-мәдени мектептің негізгі бағыты әдеби мұраны игеру арқылы қоғамды және халықтың өткен дәуірлердегі өмі­рін тарихилық принципіне орай зерттеу тұрғысынан келу Ыбырай, Шоқан, Абайлардың отаршылдық Ресейдің Еуропаға бұратана, надан деп таныс­ты­рып отырған өз халқының барлық кес­кін-келбетін тарихи шындыққа сай танытсам деген патриоттық арманы мен ағартушылық идеясына сай келді. Ғы­лыми-зерттеу еңбектерінде тарихи-этнографиялық сипаттың басым болуы да сондықтан болар. «Әрбір халықтың, – деп жазады Шоқан, – әдеби мұрала­рын зерттеудің этнография үшін керек­тігін ғалымдар әлдеқашан ескерткен. Өйт­кені халықтың тұрмысы, оның қылы­ғы, оның дүниетануы мұнда ашығы­рақ сипатталған. Өздерінің мәдениет мұ­раларын ерекше сүю, ертегі, жыр байлығын мақтаныш ету, әсіресе Орта Азиядағы көшпелі елдердің айрықша қасиеті. Олардың аңыз-жырларын, қария сөздерін әрбір тайпаның басынан кешірген тарихы, соларды еске түсіру деуге болады: ондай аңыз әңгімелерді сәуегейдің сөзіндей есте сақтап, оны бірден-бірге жеткізіп отырушылар – әр­бір ру ішіндегі қариялар. Олар оны заң жо­сыны ретінде, белгілі ақын-жыраулар тобының ұрпақтан-ұрпаққа жеткізіп отырған, ұзақ дастан түрінде сақтап келген. Бүгінде қолданбайтын, жырда кездесетін көне сөздер олардың тым ерте дәуірде шыққанын көрсетеді».

Ыбырай, Шоқан, Абайлардың өт­кен дәуірден жеткен әдеби мұраға та­ри­хилық принципі бойынша ерекше назар аударған мәселесі – қырғыз, қа­зақ т.б. халықтардың шыққан тегін, түрлі аңыз-әпсана мен тарихи өлең­дердегі тарихи оқиғалардың жырлануын анықтау үшін қазақ шежірелерімен, көршілес елдердің жылнамаларымен, басқа да тарихи деректермен салыстыра отырып зерттеуі ғылыми-зерттеушілік ой-пікірде үлкен жаңалық болып табылады. Бұл айтып отырған фольклор және халық тарихы деген мәселеде тарихилық принципін басшылыққа алып, жұмыс жүргізуді мақсат тұтқанын мына пікірі анық дәлел­дейді. «Бұл халықтың, – дейді Шоқан қазақ халқы туралы – әуелгі шыққан тегін ғылыми тұрғыдан дәлдікпен анық­тау мүмкін емес, солай бола тұрса да олардың аңыз-әңгімелеріндегі оқиға­лар нақтылы ақиқаттығымен таңдандыра­ды, бірақ аңыз – ғылым емес. Сол себептен де мы­­наны ескерген жөн, дала жыр-дас­тан­дары өзінің қарапайым, ұғым­ды шы­на­йы­лығымен құнды. Сон­дықтан да халық тарихи оқиғалар, тегі қазаққа жа­қын Әбілғазы жазған «Түр­кі шежіресі» ат­ты және (Ждами ат-тава­рих) шежіредегі деректерден ал­шақ­та­майды». Шоқан секілді Ы.Алтын­са­рин де Қадырғали бидің «Джами ат та­уа­рих» шежіресін тарихи аңыздардың жи­на­ғынан тұратын тарихи шығарма ре­тінде бағалай отыра, аңыз-жырлардың тарихи шындыққа қарым-қатынасын ашуда «Шейбанинаме», «Бабырна­ме», «Тарихи-Рашиди», «Тазкирян ход­жа­ган» секілді шежірелерді кеңінен пай­даланған.

Сонымен қатар Ы.Алтынсарин өз ең­бектерінде тарихи мектептің тарихи­лық және халықтық принциптері бойынша аса бір көңіл аударған әдеби мұраның саласы – батырлық жырлар. Өзі көңіл аударған батырлық жырлардағы тарихи оқиғалардың суреттелуі мен шыққан уақытын анықтауға күш салды. Жалпы Ы.Алтынсариннің еңбектерінде тарихи-мәдени мектептің тарихилық принци­пі айқын көрініс тапты. Сол арқылы әдеби мұраны зерттеу барысында ұлттық ғы­лыми-зерттеушілік ой-пікірде әдебиет тарихы деген ұғымды алғаш рет тудырды. Ол кемеңгер ғалымның тұлғасына орай жеке-дара көрінбегенімен, кейін­нен жалғасын табар үлкен ізденістің басы еді.

Қазақ даласына жетекшілік бағытта ықпал жасай бастаған Еуропа және орыс мәдениеті мен әдебиеті, оқу-білім мен ғы­лым жаңалықтары ұлттық ғылыми-зерттеушілік, әдеби-теориялық ой-пі­кірдің жандана түсуіне шешуші рөл ат­қарды. Ағартушылық идеяның кү­шейе түсуі, эстетикалық талап-талғам мен таным-біліктің өсе түсуі, алғашқы қазақ баспасөзінің пайда болуы, жазба әдебиеттің қалыптасуы, әдеби мұраны жинау, жариялау, бастырып шығару жұмыстарына игі әсер етті. Бұлар ке­ліп әдеби мұраны ғылыми тұрғыдан тану мәселесін күн тәртібіне қойды. Ол Ыбырай және Абай секілді қазақ хал­қы­ның данышпан ұлдарының әдеби мұ­раға деген көзқарасында көрініс таппай қалмады.

Абай мен Ыбырай ауыз әдебиетін ғылыми тұрғыда арнайы зерттеген жоқ. Олардың көзқарасы фольклор мен поэ­зияның халықтық сипаты мен тарихи шындыққа қарама-қарсы тұрғысынан танылды. Тарихи-мәдени мектептің та­ри­хилық принципі әдебиеттің ұлттық және халықтық сипатын ашуды бас­ты мақсат тұтатыны белгілі. Ол тек зерт­теушінің ғылыми еңбектерінде ғана кө­­рінуі шарт емес. Орыс әдебиеттану ғылымын зерттеушілер А.Пушкин мен Н.Гогольдің әдебиеттегі ұлттық дүние­таным мен халықтығы мәселесіне қосқан үлесін ерекше көрсетеді. Бұл тұрғыдан алсақ, қазақ мәдениеті мен ғылымына қосқан үлесі зор, ғылыми-зерттеуші­лік ой-пікірді жаңа арнада дамытқан Ы.Алтын­сариннің орны ерекше.

Ыбырайдың этнографиялық еңбек­тері­­нің бағалылығы халықтың көне за­ман­нан келе жатқан әдет-ғұрыптарын бүге-шігесіне дейін қамтып, кеңінен тал­да­уында ғана емес, сонымен бірге кей­бір құбылыстардың шығу төркіні мен әлеу­меттік негіздерін ашып көрсетуінде еді. Ол «Қазақ хрестоматиясына» халық ауыз әдебиетінің әртүрлі жанрын ен­гізе отырып, тек жариялаушы емес, зерт­­теуші ретінде танылды. Себебі фольк­­лорды халықтың ғасырлар бойы жа­­са­ған рухани байлығының көзі деп қара­ғандықтан, жастарды халықтық рухта, халықтық педагогиканың та­лап-тілегіне сай тәрбиелеудің басты құ­ралы ретінде пайдалануды мақсат тұт­ты. Оқу құралын құрастыру өте жауап­кершілік жүктейтінін, зерт­теушілік тұрғыдан ке­лу керек екенін Ы.Алтынсарин терең түсінген. Өзінің Н.И.Ильминскийге жаз­ған бір хатында: «Сіздің тағы бір өтіні­шіңіз оқу құралын құрастыра алатын бір көмекші тауып бер дегеніңіз еді. Амал не, мен бұл жұмысқа лайық ешкімді атай алмай отырмын. Сіздің қолға алып отырған ісіңіз маңызды іс, мұның ең қиын жері – оқу құралын түзудің жоспарын жасау, сол жоспарға қарай материал таңдап алу ғой. Міне, мұның тап осы жағын, меніңше, жақсылап талқылау керек», деп ғылыми тұрғыда келу керек екенін ескерте келіп, көмекшінің қазақ елін жақсы білетін адам болуы керектігін айтады.

Ғалым Т.Кәкішев хрестоматия құрас­тырып шығару үлкен міндет жүк­тей­тінін, ол үшін автордың әрі педагог, әрі әде­биетші, әрі сыншы-ғалым болуы қа­жет­тігін айта келіп: «Осы қасиет Ыбы­рай­дың творчестволық тұлғасынан тү­гел табылады да, талап-талғамы әбден же­тілген әдебиетші екенін танытты, әдебиеттану ғылымының алғашқы аңы­зына құнарлы дән екті... Өзінің төл шы­ғармаларын, ауыз әдебиеті үлгілері мен аудармаларды белгілі бір жүйемен орналастыра білген Ыбырай сыншылдық ой мен оқымыстылықтан кенде емес. Міне, осы қасиеттер «Қазақ хрестоматиясын» әдебиеттану ғылымының сонау XІX ғасырдағы үлкен көрінісі етті», деп ұлы ағартушының мұрасын зерттеушілердің назарынан тыс қалып келген мәселені ғылыми дәйектілік­пен тұжырымдайды. Біздің бұл пікірге қосарымыз, Ы.Алтынсарин «Қазақ хрес­томатиясы» арқылы әдебиеттің қо­ғам­дық мәні туралы ғылыми ұғымды кеңейтті, оның эстетикалық-танымдық орны мен адам тәрбиелеудегі атқарар қызметін анықтап берді. Бұл сол ұлттық ғылы­ми-зерттеушілік ой-пікір үшін аз олжа емес еді.

Ы.Алтынсариннің ғылыми-зерт­теу­­шілік ой-пікірінде әдебиеттің тари­хи­лығы принципі де тыс қалмаған. Н.Иль­минскийге жазған бір хатында: «Қа­зір «Қазақ хрестоматиясының» екін­ші бөлімін құрастырып жатыр едім. Ал кітаптың осы бөлімінің тарих тарауына қазақ тарихынан да мақалалар берілуі керек еді, бірақ оған еш жерден материал таба алмай отырмын. Тіпті Левшин мен Вельяминов-Зерновтың шығармала­рын да еш жерден таба алмадым. Сондық­тан қазақтар жайында тарихи материалдар Қазаннан табылмас па екен», деп жазады. Амал не, бұл кітабының және басқа да қолжазбалары бізге жетпей жо­ғалып кетті. Алайда осы пікірінің өзі Ыбырайдың ғылыми-зерттеушілік көз­қарасында әдебиетті тарихи тұрғыдан зерттеу әдісінің алғашқы белгілері орын тепкенін дәлелдейді.

Қорыта келгенде, Ы.Алтынсарин мұ­расынан ғылыми-зерттеушілік ой-пі­кір­дің сол кездегі өте өзекті саналған ағар­тушылық, педагогикалық идеялармен үндестік тауып, әдебиет туралы ұлттық ғылымның туу жолында жаңа арнада көрініс тапқанын байқаймыз. Ол өзінің педагогтік, ағартушылық тұл­ғасымен қоса, фольклорлық мұраны жинау-жа­риялау саласында филологиялық ба­ғыттың ықпалында қалып қоймай, ғы­лыми-зерттеушілік ой-пікірге әдеби мұ­ра­ның ұлттық, халықтық, тарихилық си­паты туралы ұғымдар енгізді.

Әдебиет туралы ғылымның туу жо­лындағы тарихи алғышарттар ке­зеңі классик ақын-жазушылардың шығар­машалығымен тығыз байланыстылықта өтеді. Себебі олар әдебиетке тың бағыт, жаңаша сипат әкелуіне байланысты бұрынғы түсінікті өзгертеді, дамытады, соны ұғымдар қалыптастырады. Классиктер өз шығармашылығы арқы­лы жаңа ағым тудырып, әдебиетке та­­қы­рыптық, идеялық, мазмұндық, образ­­дылық т.б. өзгерістер енгізіп, нақ­ты айтсақ, реформа жасайды. Ал бұл ғылыми-зерттеушілік, әдеби-теория­лық ой-пікірдің ғылыми тұрғыда күр­де­лене түсуіне әсер етеді. Біз Ы.Алтын­сарин шығармашылығының ұлттық әде­биет­тану ғылымының тарихына қарым-қатынасын сөз еткенде осы тұрғыдан келуіміз керек. А.Пушкиннің «История народа принадлежит поэту» деген сөзіне сай қарасақ, Ыбырай мен Абай туралы жазу – ХІХ ғасырдағы қазақ халқының дүниетанымы, философиясы, мәдениеті, тілі, әдебиеті, тарихы, психологиясы, өнері туралы зерттеу деген сөз. Бұлар­дан ұлттық әдебиеттану ғылымы да тыс қалмақ емес. Орыс ғалымдары Пушкин мен Гогольдің әдебиеттану ғылымына қосқан үлесін айтқанда, ғылыми зерттеу еңбек жазған-жазбағанына байланысты қарамайды. Әдебиеттің қоғам­дық мәні мен эстетикалық мұратын таныту үшін әдеби дамуға қандай үлес қосқанды­ғы тұрғысынан қарастырады. Ол мәдени-тарихи мектептің зерттеу нысанасы бо­йынша алғанда, әдебиеттің ұлттық ерек­шелігі мен халықтық сипатын таныту бо­лып табылады. Ал бұл екеуі Ыбырай, Абай поэзиясының басты белгісі десек, артық айтқандық емес. Олардың поэзиясының ұлттық ерекшелігі мен ха­лықтық сипаты туралы М.Әуезовтен бас­тап қазіргі кездегі зерттеушілерге де­йін әртүрлі аспектіде тексергені мә­лім. Орынсыз қайталауға бармас үшін, қа­­ра­с-­
тырып отырған мәселеге сай қысқаша айта кетсек те жеткілікті.

Ы.Алтынсарин шығармашылығы ақын-жыраулар поэзиясында нақты кө­рінген әдебиеттің ұлттық ерекшелігі мен ха­лықтық сипатын сыншыл реализм аясында жаңаша үлгіде дамытты. Олар­ды бүкіл әлемдік әдебиетке тән мән-мағы­нада таныта алды. Ескі мен жаңа, кертартпа мен озық секілді анти­теза­лар аңғарында қарасақ, Ыбырай, Абай қазақтың жаңа жазба әдебиетінің негізін қалады. Сөз өнерінің қоғам­дық мәнін жаңаша таныту үшін әрбір классик әдебиетке бұрынғыдан тың әдеби бағыт әкелетіні белгілі. Ұлттық әдебиеттің дамуында Ыбырай, Абайдан басталған ағартушылық-демократтық бағыттың орын тебуі соның дәлелі. Сонымен қоса олардың поэзиясынан бас­тап ұлттық характердің жасалуы мен әдебиеттің халық өміріне жақындауы айқын көрініс тапты. Бұл айтылғандар әдебиетті ғылыми тұрғыда тануға ұм­тылған зерттеушілік ой-пікірдің де жаңа ізденістер жолында көрінуіне өз әсерін тигізуі анық еді.

Енді бір сөз Ы.Алтынсарин шығар­ма­шылығының сол кездің өзінде-ақ ба­­ғалана және зерттеле бастауы тура­сында. Ұлт әдебиетіндегі көрнекті тұл­­ғаларды ғұмырнамалық бағытта зерт­­теуде «Дала уалаяты газетінде» жа­рия­ланған «Минақиб Ибраһим Ал­тын­­сарин» аталатын азасөз (№33, 1889) ғылыми-зерттеушілік ой-пікірдің әде­биет тарихы мәселелеріне шындап кө­ңіл аудара бастағандығын байқатады. «Орен­бургский листок» газетінде басыл­ған некрологтың (1888) аудармасы бол­ғанымен, бұған дейін жоғарыда айтылғандай тек ғылыми бағалаушылық мәндегі ой-пікір білдіру мақсатында тек сөз арасында ғана айтумен шекте­ліп келген Ы.Алтынсарин өмірі мен шы­ғармашылығын, педагогтік қызметін қазақ жұртшылығына алғаш рет жүйелі түрде таныстыра алуымен құнды болды. Ұлы педагогтің өмір жолы мен ат­қарған қызметтерін, мектеп ашудағы жанқиярлық еңбегінен хабардар ете келіп: «Алтынсарин орыстардың әр ғы­лым-білімдерін біліп, қазақтан бір мі­незді, ақылды, данышпан, қазақ хал­қына һәм Ресейге пайдалы бір қыз­­меттегі адам еді. Жақсылығын айт­қанда, Алтынсарин қазақ арасына әуелі Еуропаның білім-ғылымын шашқан һәм халықтың Ресейге ықыласын аш­қан бір артық жан болды», деген пікір­дің қазақ баспасөзінде жариялануы Ыбырай мұрасын ғылыми тұрғыда тану жолындағы зерттеу ісіне қозғау салмады деп айта алмаймыз. Ми­на­қиб орысша жазылып, алғаш орыс тілді баспасөз бетінде жарық көргені­мен, оның авторы қазақ ұлтынан екені анық байқалады. Ол Ыбырай­дың ­педа­­гоги­калық көзқарасының қа­лыптасуы­на В.Григорьев, Н.Иль­минский, ­Л.Тол­­с­­той­­лардың әсер етуі мен қазақ елін оқу-білімге, өнер-ғы­лым­ға үндеген ағар­­­тушылық қызметін бағала­ған тұс­та­рында айқын танылады. ­«Да­ла уалая­ты газетін» шы­ғарушылар оны ауда­рып басуды өзде­ріне парыз сана­ған. Бұл минақиб­ке Н.Ильминскийдің «Ы.Ал­тын­сарин ­туралы естелік» атты кіта­бының қатысы жоқ. Ол ке­йін Қазанда 1891 жылы шыққан. «Ак­мо­линские ведомости» газетінде «Ы.Ал­тынсарин – қазақ ауыз әдебиетін жи­нау­шы және зерттеуші» (№33, 1889) де­ген ма­қала да жарияланған. Осы үш газетте де ма­қа­лалар бір нөмірде, яғни 1889 жыл­ғы №33 санында жарияла­нуын­да бір сыр бар. Негізінен қазақ оқыған­да­ры­ның арасында Ы.Алтын­сарин тұл­ғасы кеңінен танымал болған. Оны «Қа­зақ хрестоматиясының» (1879), оның «Мақтубат» деген атпен шыққан нұс­қасының (1899) және «Қазақ­тар­ға орыс тілін үйретудің бастауыш құ­ралы» (1879), «Шарият әл-ислам» секіл­ді оқу­лықтарының қазақ-орыс мек­теп­те­рінде үздіксіз пайдалануы толық дәлелдейді.

Ұлттық әдебиеттану ғылымының ал­­ғашқы бастаулары болып табылатын тарих алдындағы алғышарттарға то­лы XІX ғасырдың ІІ жартысындағы ғы­лы­ми-зерттеушілік ой-пікірдің Шо­қан, Ыбырай, Абай сияқты кемең­гер­­лердің тұлғасы арқылы осындай ғы­лы­ми-танымдық биіктіктерге қол соза бас­тағанын айтқан уақытта, ал­ғаш­қы қа­зақ баспасөзінің сіңірген еңбегінің зор болғанын атап көрсету керек. Шын мә­нінде олар ояна бастаған қо­ғамдық, саяси-әлеуметтік, педа­го­ги­калық-ағартушы­лық, сыншылдық­эстетикалық ой-пікірдің орталығы бол­­ды. Оқу – білімге, мәдениет пен өнер­ге, ғылымға деген ұмтылысты кү­шейт­ті, әр түрлі дәрежеде білім алған қа­зақ оқығандары мен ел ішіндегі пара­сатты ақыл-ой иелерін ұлт мүддесі үшін қызмет жасауына ба­ғыт берді. Жа­ңа туған жазба әдебиетті, Ыбырай, Абай­дан басталған сыншыл реализмді, ағар­тушылық бағытты насихаттау ар­қы­лы әдебиеттің көркем өнер саласы ре­тін­­дегі қоғамдық мәнін өсіре түсті. Ұлт­­тық сыншылдық – эстетикалық ой-пі­­кір­­ге кең өріс ашты. Қоғамдық әлеу­мет­­тік мәселелермен қатар, әдебиет және тіл туралы өзекті мәселелер көтере ал­ған сын­шылдық ой-пікір мәнді арна та­буға ұмтылыс жасау барысында әде­биет­ті ғылыми тұрғыда тану пробле­ма­сын кейде нақты, кейде жанама түр­де болса да айтып қалып отырды. Соны­мен қатар ғылыми тұрғыда жүйелі бол­маса да мұраны жинап-жариялау жұмыс­та­рына бүкіл халықтық сипат тудырды, көп­­теген әдеби нұсқаларды жариялады, олар­дың ғылыми зерттеле баста­уына мұ­рындық болды. Сол себептен де Ы.Алтын­сарин өз оқулықтары мен мақа­лаларында ұлттық әдебиеттануда әдеби мұраны пайдалану арқылы әде­биет тарихын оқыту мен дәуірге бөлу мәселесін алғашқылардың бірі болып көтерген ұлы тұлғаларымыздың бірі.

 

Жандос СМАҒҰЛ,

филология ғылымдарының

докторы, профессор