Өйткені рухани қылмыс өрістеген қоғамда сенімсіздік пен жалғандық үстемдік құруына жол ашылады. Сондықтан кез келген рухани қылмыс адамзат баласы үшін аса қатерлі. Соның бірі – өтірік айту. Орта ғасырда өмір сүрген Шығыс ғұламасы Ибн әл-Қаийм «Өтірік айту арсыз, жағымсыз қылық екеніне ешқандай күмән жоқ. Ол екіжүзділік белгілеріне және күпірліктің бастауына жатады» деген екен.
Айталық, кешегі кеңестік дәуірде өтірік айту, әсіресе қоғамдық-экономикалық көрсеткіштерді асыра бағалау, саяси науқандарды тек мақтау-мадақтау аясында жалған ұран астында өткізу күнделікті тіршіліктің өмір сүру дағдысына айналғаны шындық. Сөйтіп уақыт өте келе жалғандық үстемдік құрған қоғамдық салтқа адамдардың еті үйренді де, жалған мен шынның аражігін айыра алмайтын кембағал ұғым қалыптасты.
Ең сорақысы, өтірік айту – бұқараның ұзақ жылдар бойы қалыптасқан рухани қазынасын, ғасырлар қойнауынан бұзылмай жеткен саф алтындай шыншыл дәстүрін, бір-біріне деген сенімділік пен уәдеге беріктік сияқты тұтас ұғымдарын күйдіріп кетеді. Әбу Ханифа «Өтірік – ол жалын. Жалғандық билік құрған жерде тек оның күлі қана қалады» десе, Абай атамыз:
Ынсап, ұят, ар, намыс, сабыр, талап,
Бұларды керек қылмас ешкім қалап.
Терең ой, терең ғылым іздемейді,
Өтірік пен өсекті жүндей сабап дейді. Дана бабамыздың осындағы бір шумақ ғақлиясын тәпсірлеп көрейік: – Жоғарыда айтқанымыздай, жалғандық қанат жайған жерде жақсылық, яғни «Ынсап, ұят, ар, намыс, сабыр, талап» жойылады. Мұндай құндылықтарды ешкім де керек қылмайды, өйткені жалған тірлік, өтірік өмір, алдамшы ғұмырға еті үйренген қауымның өмір сүру әдебі жеңілдейді. Абай айтқандай «терең ой, терең ғылым іздемейді» тек өтірік пен өсекті жүндей сабаса болды, одан ләззат алады, ең жаманы пенде баласына жаратқан тәңірісі – үйренсін, ұғынсын, парасат көкжиегін кеңейсін деп сыйлаған рухани фитрасы (жаны) өсек пен өтірікке суарылады. Яғни пенде рухани шөлін – жалғандықтың шырынымен қандырады. Мұндай қоғамда ешқашан рухани кемелдену болмайды. Сол сияқты өтірікші адамның бір сипаты – жасқаншақтық. Ал жасқаншақтық – рухани құлдыққа алып баратын күрежол.
Рухани құлдыққа ұшыраған қауымда бір-біріне деген жанашырлық болмайды. Бұл – бұлжымайтын ақиқат. Әйгілі сахаба Әбу Хурайрадан (р.а) жеткен бір өсиетте «Өтірік үстемдік құрған жерде – адамдардың ризық-несібесі қысқарады, олар қатыгезденеді» десе, адамзаттың кемелі – пайғамбарымыз (с.ғ.с.): «Ей, Жаратқан ием, жүрегiмдi екi жүздiлiктен және тiлiмдi өтiрiк сөйлеуден сақтай гөр!» деп үнемі дұға ететін болған.
Дана Абайдың үшінші қарасөзіндегі «Қазақтың бірінің біріне қаскүнем болмағының, бірінің тілеуін бірі тілеспейтұғының, рас сөзі аз болатұғының, қызметке таласқыш болатұғының, өздерінің жалқау болатұғының себебі не? Һәмма ғаламға белгілі данышпандар әлдеқашан байқаған: әрбір жалқау кісі қорқақ, қайратсыз тартады; әрбір қайратсыз қорқақ, мақтаншақ келеді; әрбір мақтаншақ қорқақ, ақылсыз, надан келеді; әрбір ақылсыз надан, арсыз келеді; әрбір арсыз жалқаудан сұрамсақ, өзі тойымсыз, өнерсіз, ешкімге достығы жоқ жандар шығады», дегені жоғарыдағы аят-хадис үкімімен үндесіп жатқан жоқ па?!
Жоғарыдағы Құнанбайұлының тұжырымынан кейін, қоғамның құлдырауы, жүгенсіздік пен жөнсіздіктің, пәлеқорлық пен жемқорлықтың, әділетсіздік пен әлімжеттіліктің түп-тамыры қайда жатқанын, мұндай қасиетсіз құбылыстардың өркендеуіне, өмірімізге орнығуына не себеп боларын бағамдай аласыз.
Өтірік пен жалған мақтан қанат жайған жерде «Өтірік пышақ қынға қас, Өтірік сөз иманға қас» деп, Бұқар жырау айтқандай, адамның иманын бұзатын мұндай қылықтан сақтанбаса болмайды.
Осы орайда, адамдардың жалғаншылдықты әдетіне айналдырып, шыншылдықтан бет бұруына не себеп дегенге келсек, тағы да Абай атамызға жүгінеміз: Ол айтады: «Мұның бәрі төрт аяқты малды көбейтеміннен басқа ойы жоқтығынан, өзге егін, сауда, өнер, ғылым – солар секілді нәрселерге салынса, бұлай болмас еді» дейді. Сол сияқты атамыз қазақ «Өтіріктің құйрығы бір-ақ тұтам» деген жоқ па. Ендеше, осы бір-ақ тұтам «нәрсемен» әлемді қалай таңғалдырмақпыз!