Оқу бітіргендерде еңбек өтілі бола ма?
Міне, сол себепті соңғы жылдары енгізілген өзгеріске сәйкес мемлекеттік тапсырыспен оқыған түлектер грантты 3 жыл жұмыс істеу арқылы өтеуге міндетті болды. Ресми деректерге сүйенсек, 10 мыңға тарта маман осы талапты орындамай жүр. Неге? Не кедергі?
Манас Ерланұлы жақында Шәкәрім атындағы Семей мемлекеттік университетін тәмамдап, экология магистрі атанды. Мемлекеттік білім беру грантымен оқыған ол оқу орны келісімшарт бойынша жұмыс табуда жеделдік танытпайтынын жеткізді.
«Грантты жұмыспен өтеу туралы талаптан хабардармын. Бұл туралы білім алған оқу орнында айтылды. Және біз, магистранттар өзіміз жайлы деректерді дайындап бердік. Өйткені келісімшарт бойынша университет өзінде білім алған түлектерге Жұмыспен қамту орталығы арқылы вакансиялар ұсынуы тиіс болатын. Алайда диплом қорғағаныма бір ай болса да ешқандай хабар жоқ. Сол себепті өзім интернет желісі арқылы жұмыс іздеп, кәсіпорындарға түйіндеме таратып жатырмын», дейді кейіпкеріміз.
Оның ойынша, жұмыс іздеуде мәселе бар деп те, жоқ деп те айтуға болады. Өйткені өзінің біліміне сенімді, жұмысқа ынталы адам шын іздесе, міндетті түрде жұмыс табады.
«Алайда елімізде әлі күнге дейін жұмысқа алуда білім-білігіне емес, таныс-тамырға басымдық беріледі. Бұған қоса, оқуды жаңа бітірген маман жұмыс істегісі келсе, көп мекеме, яғни өндіріс орны кемі 3 жылдық еңбек өтілін талап етеді. Мұндай жағдайда жұмыс табу қиын», дейді М.Ерланұлы.
Мысалы, ол экология мамандығын қатты қалағандықтан, бакалавриаттан кейін бірден осы сала бойынша магистратураға оқуға түскен. Сол себепті 3 жылдық жұмыс тәжірибе жинауға мүмкіндігі де болмаған.
Иә, мұндай кейіпкерлер көп. Енді мәселенің мәнісіне қарай ойыссақ. Жыл басында Білім және ғылым министрлігі грантты жұмыспен өтеу талабының жеңілдетілгені жайлы ақпарат таратты. Соған сәйкес бұдан былай мемлекеттік тапсырыспен оқыған түлектер мемлекеттік қана емес, жекеменшік мекемелерде де жұмыс істеп, грантын өтей алады. Бұл туралы аталған ведомствоның қарамағындағы Жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім департаментінің директоры Әділет Тойбаев айтты.
«Мемлекеттік грант арқылы білім беруге қатысты өзгерістер «Білім туралы» Заңға 2016 жылы енгізілген. Сол өзгерістерге сәйкес, грант бойынша оқыған студенттер оқуын аяқтаған соң мамандығы бойынша мемлекеттік мекемелерде 3 жыл жұмыс істеуге міндетті. Тиісінше, бұл норма 2017-2018 академиялық жылдан бастап мемлекеттік тапсырыс есебінен жоғары оқу орындарына түскен барлық студентке қатысты қолданылады. Егер студент жоғары оқу орнына грант бойынша 2017 жылы түсіп, 2020-2021 академиялық жылы оқуын аяқтаса, грантты бұрын қабылданған заңға сәйкес өтейді. Сондықтан бұл ретте айтарлықтай жаңашылдық жоқ. Бұған дейін мемлекеттік тапсырыс бойынша оқыған азаматтар грантты тек мемлекеттік ұйымдарда және 3 жыл көлемінде жұмыспен өтеуге міндетті болатын. Енді 2021 жылдан бастап тиімді тәсіл қолданылады. Яғни биылдан бастап түлектер меншік нысанына қарамастан кез келген ұйымда және мемлекеттік тапсырыс бойынша тегін оқыған мерзім көлеміне сәйкес грантты жұмыспен өтей алады», деді Ә.Тойбаев.
Ал жақында «Қаржы» орталығының президенті Асқар Ибраимов Білім және ғылым министрлігінің аппарат жиналысында кейбір міндетті мамандықтардан өзгесін бітіргендер табылған қызметке орналасып, грантты өтеуіне болатынын айтты.
«Қазіргі таңда өз мамандығы бойынша жұмыс істеу талабы тек медицина, ветеринария, педагогика және ауыл шаруашылығы саласындағы мамандықтарға қатысты. Ал қалған мамандықтарда грантта оқып, бітірген түлектер меншік нысанына қарамастан (мемлекеттік пе, жекеменшік пе, бәрібір) кез келген мекемеде табылған, өзіне ыңғайлы қызмет бойынша ресми тіркеліп, 3 жыл жұмыс істесе болғаны. Осы уақыт ішінде тұрақты жұмыс орнын көрсетсе, грантын жұмыспен өтеген болып саналады, сәйкесінше мемлекетке ақша қайтаруға міндетті болмайды», деді А.Ибраимов.
Эколог кейіпкеріміз мұндай мүмкіндіктің барын, яғни мамандығына сай болмаса да бұйырған бір қызметке кірісіп, жұмысқа тұрумен талапты орындайтынын, осы арқылы мемлекетке қаржы қайтарудан құтылатынын біледі. Алайда ол мамандығына адал. Өзі сүйіп таңдаған салада жұмыс істегісі келеді. Мамандығымен жұмысқа орналаса қалайын десе, жоғарыда айтқандай, жұмыс берушілердің басым бөлігі оқуын жаңа бітірген жас маманнан еңбек өтілінің болуын талап етеді.
Шыны керек, мұндай кедергіге кезінде өзіміз де кезіктік. Сол себепті тегін жұмыс күшін пайдалануға құлықты БАҚ-та практикадан өткен есебінде еңбек еттік. Бірнеше ай, тіпті жарты жылдап жалақысыз жұмыс істеп қана тәжірибе жинадық. Сонда мұнымыз еңбегіне қарай ақы төленетін жұмыс емес, университет жолдайтын, өндірістік практика болып шықты. Осы орайда сол оқу орнындағы әр семестр сайын жіберілетін өндірістік практикалар еңбек кітапшасына жазылса деген ой келеді. Бұл ой аспаннан алынып отырған жоқ, іс жүзінде бар тәжірибе. Мәселен, педагогикалық мамандықтарда оқитын студенттердің оқу орындарындағы білім алған, сол уақыт аралығында өндірістік практикадан өткен жылдары еңбек кітапшасында көрсетіледі. Дуалды жүйе бойынша білім алған колледж студенттеріне осындай мүмкіндік берілген. Ал сондай тиімді жүйені кәсіби практикадан өткен басқа мамандықтардың студенттері үшін енгізсе де болмас па?! Бір деңіз.
Екіншіден, халықаралық компаниялар жаңадан келген кез келген маманды еңбек өтіліне қарамай өздерінің ішкі тәртібіне сай аз-кем оқытып, үйретіп, қайта даярлап алады. Сондай міндеттермен айналысатын арнайы бөлім болады. Маман қанша жерден білімді, білікті, кәсіби, еңбек өтілі көп болғанымен, әр компанияның өз ішкі заңы, қағидалары, талаптары, құжаттар сақтайтын, тіркейтін орны әртүрлі келеді. Осындай ізге түсу үшін «ғажайыпты» күтіп отырудың қажеті жоқ-ақ. Өйткені өркениет өздігінен қалыптаспайды. Ал осы ұсынысымызды «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» қағидасына сай мемлекеттік ұйымдар алдымен бастамашы болып қолға алса, құба-құп. Ал өндіріс орындары біз айтқан сөзге «жан бітіріп», іске айналдырса, халықаралық компанияның деңгейіне шығуға бет алары анық.
Қолға алатын ақшаң – 55 мың теңге
Мемлекетке 1 млн теңге берешек болып, оны әупірімдеп жүріп қайтарған Гүлмайса Бекетова мамандық бойынша жұмысқа тұруда тағы бір проблеманың бар екенін тілге тиек етті.
«Екі жыл магистратурада грантпен оқыдым. Бітіргеннен кейін 3 жыл бойы мамандығым бойынша мемлекеттік мекемеде жұмыс істеуге міндетті болыппын. Қаржы орталығынан маған қағаз келді, өйткені ісім сотқа өтіп кетіпті.
1 млн теңге көлемінде мемлекетке қарыз болып қалдым. Егер мемлекеттің ақшасын қайтармасам, ісім жеке сот орындаушылардың қолына өтіп, шоттарым түгелімен бұғатталады екен. Сөйтіп, амалсыз сол млн-ды төледім. Қазір аяғым ауыр, декреттегі уақыт болса да той ұйымдастырумен айналысып, қарыздарымды жауып жатырмын. Алған біліміңді іске жаратып, мамандығыңмен жұмыс істегің келеді ғой. Бірақ жалақы мардымсыз. Өзім білім алған Қорқыт ата атындағы Қызылорда мемлекеттік университетіне музей меңгерушілігіне шақырды. Қолға алатын ақшаң – 55 мың теңге. Оған қай жыртығымды жамаймын? Және сол меңгерушілікке қосымша міндет ретінде ақысыз жатақханаларды тексеріп, тәрбие жұмыстарын жүргізуге тиіс екенмін», деді проблеманы ашып айтқан екінші кейіпкеріміз.
Г.Бекетованың өз жағдайын баяндағандағы дикциясынан, эмоциясынан, дауысының ырғағынан «Біз қай ғасырда өмір сүріп жатырмыз?» дегенді айтқызбай естуге болады. Рас-ау, 55 мың теңге жалақымен азық-түлігі удай қымбат заманда қалай өмір сүруге болады? Мұндай ақы еңбекті бағалау ма, жоқ әлде керісінше қанау ма?
Бұдан да сорақысы – екінші кейіпкеріміздің грантын жұмыспен өтеу туралы талаптың шарттарын өзі оқыған университетте оқып жүргенде жете түсінбегені. Яғни ол мемлекетке берешегі
1 млн теңгеге жеткенше жүре берген, оны білім алып жүргенде оқу орны жеткілікті деңгейде санасына сіңірмеген. Мамандығымен жұмысқа орналасуды енді ойлап жүр. Демек, бірқатар проблема сол университеттердің өзінде болып тұрған секілді. Мұны екі кейіпкеріміз ғана емес, «Қаржы» орталығының президенті Асқар Ибраимов та жоққа шығармайды. Өйткені ол жоғарыда атап өткен аппарат жиналысындағы баяндамасында Білім және ғылым министріне қарата:
«Асқат Қанатұлы, ЖОО ректорларына мемлекеттік тапсырыс негізінде оқитын жас мамандарды бөлу, жұмысқа орналастыру, оның ішінде жұмысқа жолдамаларды уақтылы беру және жұмыспен өтеу талаптарын қамтитын білім беру қызметтерін көрсету туралы шарттарды жасасу мәселелерін ерекше бақылауға алуды тапсыруыңызды сұраймыз. Жас мамандар «Жұмыс бойынша бөлу жөніндегі комиссиялардың отырыстарына қатыспадық, отырыстың өткізілу күні немесе комиссиялар қабылдаған шешім туралы хабардар болмадық, жолдаманы қолға алмадық», деп сендіретін жағдайлар жиі кездеседі, сондай-ақ жолдамаға қойылған қолтаңбаның түпнұсқалығына дау айтылған фактілер де бар», деді.
Оқу орындарындағы олқылықтар
Грантта оқыған түлектердің жұмыспен өтеуін ұйымдастырушы және бақылаушы органның өкілі А.Ибраимов мониторинг жүргізу барысында университеттерге қатысты бірқатар шикіліктің анықталғанын атап өтті. Айталық, кейбір ЖОО-да білім алушылармен білім беру қызметтерін көрсету туралы шарт жасалмапты. Болған күннің өзінде білім беру қызметтерін көрсету туралы шартта мемлекеттік тапсырыс негізінде оқуға түскен азаматтар үшін міндетті түрде жұмыспен өтеу немесе жұмыс өтелмеген жағдайда оқуға жұмсалған қаражатты қайтару туралы талаптар қамтылмаған.
«Бұл жағдайлар даулы құқықтық қатынастар туындаған жағдайда ақшалай қаражатты өндіріп алуды қиындатады. 2012 жылдан 2020 жылға дейінгі түлектер мен PhD докторларының әрбір санаты бойынша толық статистикаға көз жүгіртсек, 9,7 мың адам мемлекеттік білім беру грантын жұмыспен өтемеген. Ал 2020 жылдың қорытындысы бойынша жұмысты өтемей жүргендер саны – 14 мың адам. Біз олардың әрқайсымен жеке жұмыс жүргіздік», деп отыр А.Ибраимов.
Ал министр А.Аймағамбетов «Қаржы» орталығының өкілі атаған ЖОО тарапынан кететін қателіктерден басқа тағы бір өзекті проблеманың бетін ашқандай.
«Ең алдымен, ректорлар грантта оқыған студенттерге тиісті ақпаратты жеткілікті таратуы тиіс. Екіншіден, кейбір студенттер бұрын 3 жыл грантта оқып алып, соңғы курста грантын еңбекпен өтемеу үшін әдейі ақылы бөлімге ауысып алатын. Осылайша міндетінен құтылып кететін. Енді бұлай болмайды. Түлек қанша жыл грантта оқыса, сол көлемге сәйкес жұмыспен өтейді. Үшіншіден, ЖОО жанындағы жұмысқа тұрғызу орталықтарының жұмысы нашар, көңіліміз толмайды. Барлық университетте сондай. Олар әдетте түлектердің грантын жұмыспен өтейтінін соңғы курста айта бастайды. Бұл дұрыс емес, мұндай түсіндірме жұмыстары 1-2 курстардан, тіпті оқуға құжат қабылдайтын кезден бастап жүргізілуі тиіс. Содан соң ЖОО-ға түлектерден жұмыс істейтіні туралы анықтама алдыртудың қажеті жоқ. Оны біз өтірік-шыны аралас анықтамалардан емес, түлектердің зейнетақы қорына аударылатын қаржысынан-ақ біліп отырамыз», деді ведомство басшысы.
Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні: кедергілер баршылық. Оны жоюға да болады. Бірақ түйткілдің түйінін түбегейлі тарқату жекелеген адамдардың қолында тұрған жоқ, студент, университет, өндіріс арасындағы кешенді жұмысты қажет етеді. Әлбетте бұл үшін дәл осы үш тараптың бәрі бірдей мемлекет қаржысына, айналып келгенде өз қалтасынан шыққан қаражатқа, жанашыр, оның тиімді жұмсалуына мүдделі болуы тиіс. Себебі мемлекеттік білім беру гранты дегеніңіз – сіз бен біздің мемлекетке төлеген салығымыз.