Бәрі төртінші бюджетке байланысты
Бұл бағытта қолға алынған кейбір шаралар бары мәлім. Мәселен, 2019 жылы шағын және орта бизнестен (ШОБ) түсетін корпоративтік табыс салығы (КТС) түсімдерін республикалық бюджеттен жергілікті бюджетке беру туралы шешім қабылданды. COVID-19 пандемиясына байланысты өңірлерде экономикалық белсенділіктің төмендеуіне қарамастан, 2020 жылы ШОБ КТС-ы жоспардағы 386 млрд теңгенің орнына, 482 млрд теңге көлемінде жиналып, өсім 25 пайызды құраған.
Бұдан басқа, аудандар мен ауылдық округтерді ынталандыру үшін тұжырымдама жобасында ШОБ КТС-ын облыс, аудан мен ауыл арасында бөлу шегін регламенттеу көзделіп отыр. Жергілікті өзін өзі басқарудың кіріс базасын одан әрі кеңейту үшін 2022 жылы салықтар мен төлемдердің мынадай түрлерін төртінші деңгейдегі бюджетке беру ұсынылады: бірыңғай жер салығы, жер учаскесін пайдалану төлемі, жер учаскелерін сатудан түсетін қаржы, жер учаскесін жалға беру құқығын сату төлемі. Ал 2024 жылы мынадай салықтар мен төлемдерді беру ұсынылады: су ресурстарын пайдаланғаны үшін, жекелеген қызмет түрлерімен айналысу құқығы үшін лицензиялық алым, жекелеген қызмет түрлерімен айналысуға лицензияны пайдаланғаны үшін төлем.
Жергілікті өзін өзі басқару органдарының елді мекендердің тіршілігін сапалы қызметтермен қамтамасыз ету үшін қаржы ресурстары бекітілген өкілеттіктері мен құралдары болады. Өз кірістерінен түскен қаражат тек ауылдық округті дамытуға және жергілікті қоғамдастық жиынымен келісу бойынша жергілікті маңызы бар мәселелерді шешуге бағытталады. Жергілікті өзін өзі басқарудың бюджетімен жұмыс істеудің ерекше тәртібі енгізіледі. Ол бизнес-үдерістерді едәуір оңтайландыруға, бюджеттік бағдарламаларды ірілендіруге мүмкіндік береді, бұл – уақыт пен қаражатты үнемдеудің бір жолы.
Жергілікті өзін өзі басқарудың мүліктік кешенін кеңейту мақсатында коммуналдық меншікке құқық белгілейтін құжаттарды ресімдеуді оңайлату мәселесін шешу қажет. Осыған байланысты жергілікті атқарушы органдар өздеріне бекітілген нысандарды, оның ішінде иесіз активтерді түгендейтін болады. Түгендеу жүргізілгеннен кейін коммуналдық нысандардың тізбесі қалыптастырылып, оларды тіркеу мен есепке қоюдың кезең-кезеңімен оңайлатылған тәртібі қолданылады.
Ауылдық округтердің салық базасының ұлғаюын ескере отырып, ауылдық округтердің өзін өзі қамтамасыз етуі 2025 жылы шамамен 35%-ға (2020 жылы – 13,4%) жетеді деп жоспарлануда.
Азаматтар белсенді болса, басқару тиімділігі артады
Жергілікті өзін өзі басқару реформасы ең алдымен жергілікті билік қызметінің халық алдындағы ашықтығы мен есептілігін қамтамасыз ететін жүйені құруға бағытталған. Тікелей сайлау арқылы әкімдерді халықтың өзі сайлауға көшіп жатыр. Өз кезегінде сайланған әкім де халыққа жүргізілген жұмыстардың есебін берді.
Тұжырымдама жобасында көзделгендей, ауылдық округтерде жергілікті қоғамдастықтың қазіргі жиналысын қайта құру жолымен өкілді органның функциялары бар жергілікті өзін өзі басқару органы – Кеңес құрылады. Ол бюджет және жергілікті өзін өзі басқару қаражаты есебінен жүргізілетін жұмыстардың ақшалай қаражатын пайдаланудың тиімділігіне мониторинг жүргізіп, әкімнің ауылдық округ әкімдігінің қызметі туралы есебін тыңдайды.
Бұдан басқа, тексеру комиссиялары қаражатты пайдалану тиімділігіне жоспарлы және жоспардан тыс (өтініш жасалса) тексерулер жүргізеді.
Сондай-ақ жергілікті өзін өзі басқаруды дамытудың келесі қадамының бірі – 2024 жылы облыстарда аудан әкімдерінің тікелей сайлауын өткізу. Кандидаттарды өз мүшелері арасынан саяси партиялар ұсынады. Сондай-ақ өзін өзі ұсынуға да болады.
Азаматтардың белсенділігі – жергілікті өзін өзі басқару органдарының тиімді қызметінің басты шарты. Мемлекеттік органдар, оның ішінде жергілікті өзін өзі басқару органдары халықпен кері байланыстың қазіргі заманғы құралдарын тиімді пайдалануды үйренуге тиіс. Ауыл әкімінің азаматтар алдындағы ашықтығы мен есептілігі деңгейін арттыру жөнінде шаралар қабылданады. Халықтың шешімдер қабылдауға араласуы басқару сапасын өзгертуге, азаматтық белсенділікті арттыруға, мемлекеттік органдар мен жергілікті өзін өзі басқару органдарының қызметін ашық етуге тиіс.
Инфрақұрылымдық және әлеуметтік бастамаларға арналған қоғамдық маңызы бар шығыстарға онлайн-сауалнамалар, қоғамдық сараптамадан өту тетігі арқылы жергілікті бюджеттерді бекіту процесіне бақылауды күшейту шаралары қабылданады.
Бірнеше жыл бойы интернеттің елдің әлеуметтік-саяси дамуына ықпал етуінің күшеюі байқалады. Бұл қоғамдық пікірталас өткізуге, азаматтардың қоғамдық мәселелерге қатысу үшін хабардар болып отыруы мен оған қатысуына қосымша мүмкіндіктер береді. Цифрлы технологиялардың дамуы көптеген әлеуметтік және экономикалық міндеттерді шешуде қозғаушы күшке айналды. Қазіргі заманғы трендтерді ескере отырып, функциялық қызметті мемлекеттік органдардың интернет-ресурстарының бірыңғай платформасы базасында іске асыру қажет. Онда ауылдық округтердің даму жоспарлары, бюджетке түсетін түсімдер туралы мәліметтер, жергілікті өзін өзі басқарудың өкілді органының шешімдері, азаматтық бюджет және басқалар міндетті түрде жарияланады. Бұл портал жергілікті өзін өзі басқару органдарының жергілікті қоғамдастықпен өзара іс-қимылы, азаматтық бастамаларды қарау және басқа да мәселелерді шешудің алаңына айналады. Ақпарат әрдайым өзекті және барлық азаматтар үшін қолжетімді болуы керек.
Жергілікті қоғамдастық жиындарын қалыптастыру тәртібі және олардың өкілеттіктері, сондай-ақ азаматтарды тарту құралдары, оның ішінде қазіргі заманғы тәсілдер мен цифрлы технологияларды пайдалана отырып, заңнамалық түрде белгіленетін болады.
Билікті бөлісу жалғасын табады
Жергілікті мемлекеттік басқару мен жергілікті өзін өзі басқарудың өкілеттіктері мен жауапкершілік салаларының аражігін ажырату қажеттілігін уақыттың өзі айқындап отыр. Сондықтан ел дамуының қазіргі кезеңінде мемлекеттік басқарудың тиімділігін арттыру мақсатында өкілеттіктерді одан әрі орталықсыздандыру және жергілікті өзін өзі басқарудың пәрменді жүйесін құру қажет. Осыған байланысты мүліктік құқықтарды кеңейту және ауылдық округ бюджеттерінің кірісін ұлғайту жолымен жергілікті мемлекеттік басқару және жергілікті өзін өзі басқару органдары өкілеттіктерінің аражігін кезең-кезеңімен ажырату шаралары қабылданады. Бұл үшін тән емес, қайталанатын, жетіспейтін функцияларды анықтай отырып, мемлекеттік басқару деңгейлері бөлінісінде функциялар мен өкілеттіктерге талдау жүргізілетін болады. Осы жұмыстың қорытындысы бойынша функцияларды беру, сондай-ақ оларды алып тастау, мемлекеттік басқару деңгейлері арасында, оның ішінде облыстық, қалалық, аудандық және ауылдық деңгейлердегі жергілікті атқарушы органдар арасында қайта бөлу жөнінде ұсыныстар әзірленеді.
Бастапқы кезеңде «Қазақстан Республикасындағы жергілікті өзін өзі басқару туралы» Қазақстан Республикасының Заңы қабылдануы қажет. Бұл ретте өкілеттерді қайта бөлу мемлекеттік органдардың кадрлық және материалдық-техникалық қамтамасыз етуде жаңа функцияларды орындауға дайындығын ескере отырып пысықталады. Жергілікті өзін өзі басқару институтының әлеуетін ескере отырып, аудан деңгейінен ауыл деңгейіне мынадай функцияларды беру көзделеді: қоғамдық орындарды абаттандыру және сыртқы безендіру мәселелерін шешу, көрме-жәрмеңкелік қызметті ұйымдастыру, коммуналдық қалдықтарды бөлек жинауды ұйымдастыру, өз құзыреті шегінде ақпараттық жүйелерді қолдана отырып, электрондық қызметтер көрсету және т.б.
Функцияларды жергілікті өзін өзі басқару деңгейіне беру іс барысындағы мәселелерді уақтылы анықтау және шешу, сондай-ақ ауылдық округтің әлеуметтік-экономикалық дамуына бағытталған нақты міндеттерді айқындау үшін жағдай жасауға тиіс. Мемлекеттік басқару және жергілікті өзін өзі басқару деңгейлері арасындағы өкілеттіктердің аражігін ажырату жергілікті маңызы бар міндеттерді шешу үшін ресурстарды тиімді пайдалануда әкімдердің жауапкершілігін арттыруға мүмкіндік береді.
Жергілікті өзін өзі басқарудың негізгі органы – жергілікті қоғамдастық жиыны. Ол ауылдық округтерде жекелеген елді мекенде немесе елді мекеннің құрамдас бөлігінде бөлек жиын өткізу арқылы жергілікті қоғамдастық өкілдерінен қалыптастырылады. Басым міндеттерді айқындау, оларды іске асыру мерзімі, жергілікті қоғамдастықты дамыту жоспарын келісу, әкімшілік-аумақтық құрылысты өзгерту, ауылдық округ әкімінің есебін тыңдау мәселелерінде жергілікті қоғамдастық жиынының өкілеттігі кеңейтіледі.
Бұл Кеңес бұрынғыдан өзгеше
Тұжырымдама жобасы бойынша 2024 жылдан бастап ауылдық округтерде жергілікті қоғамдастық жиналыстары өкілді орган – Кеңес болып қайта құрылады. Кеңес қызметін әкім аппараты (жергілікті өзін өзі басқару әкімшілігі) қамтамасыз етеді.
Кеңес мүшелер мен оның төрағасынан тұрады. Кеңес төрағасы Кеңес мүшелерінің арасынан ашық немесе жасырын дауыс беру арқылы, Кеңес мүшелерінің жалпы санының көпшілік дауысымен айқындалады. Кеңес төрағасы Кеңес өкілеттігі мерзіміне сайланады. Кеңес мүшелерінің саны заң талаптарымен айқындалады. Кеңес құрамы тиісті әкімшілік-аумақтық бірлік халқының санына байланысты болады. Кеңес мүшелерін азаматтар тікелей, бес жыл мерзімге сайлайды. Жергілікті қоғамдастық жиынына Кеңесті тарату бойынша өкілеттік беріледі. Кеңес қабылдаған құқықтық актілер міндетті түрде бұқаралық ақпарат құралдарында жарияланатын болады.
Кеңестің өкілеттіктеріне жергілікті қоғамдастықтың жиынымен келісілген жергілікті қоғамдастықты дамыту жоспарын, бюджетті бекіту, оның орындалуына бақылауды жүзеге асыру, сондай-ақ жергілікті бюджеттен қаржыландырылатын және тиісті аумақта орналасқан мемлекеттік мекемелер мен ұйымдар басшыларының тағайындауларын келісу кіреді. Бұдан басқа, Кеңес елді мекендерді абаттандыру, санитария, көше саудасы, мерекелік іс-шаралар мен конкурстар өткізу мәселелерін реттейді. Сондай-ақ Кеңес жергілікті өзін өзі басқару әкімшілігінің тұрғындарға көрсететін қызметі тарифтерін бекіту, заңнамада белгіленген салықтар мен төлемдердің мөлшерлемесін реттеу бойынша құзыреттерге ие болады, мысалы: жер салығының базалық мөлшерлемелерін ұлғайту немесе азайту, мүлік салығы бойынша салық базасын анықтау үшін аймақтарға бөлу коэффициентін белгілеу және басқалар.
Отырыстарды дайындау, хаттама жүргізу, Кеңес мүшелерінің қолдарын жинау бөлігінде және басқа да мәселелер бойынша кеңестің қызметін ұйымдастырушылық-техникалық қамтамасыз ету аппараттың (әкімшіліктің) функциясы болады. Осылайша, Кеңестің құрылуы азаматтарға барынша жақын өзін өзі басқарудың төменгі деңгейін құру үшін негіз болады. Кеңес мүшелерін тікелей сайлау арқылы азаматтар жергілікті қоғамдық-саяси өмірге қатыса алады.
Міне, осылайша еліміздегі демократиялық өзгерістер қисынды жалғасын тауып, жергілікті өзін өзі басқару ұдайы жетілдіріле бермек.