Соғыс сұрапылында туған сәби
Ал енді Сабыркүл Асанова сияқты табысқа жетіп, тағдырдың абыройлы тәжін киіп, айналасындағы жандардың өлшеусіз құрметіне бөлену үшін не істеуге болады? Жауап – жалғыз. Өмір сүру өнерін үйрену керек. Себебі, елдегі ең байырғы «Сымбат» дизайн және технология академиясының президенті, техника ғылымдарының докторы, өнертану профессоры, көптеген оқу құралдары мен кітаптардың авторы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері ол Ұлы Отан соғысының жылдарында дүние есігін ашқан адам. Қасиетті Рамазан айында туған тағдырлы қызды сол кезде бүкіл халықтың басына түскен тауқыметтің бір де бірі айналып өтпеген. Соған қарамастан, ол өзінің балалық шағын сағына еске алады. Барлық ауыл балалары сияқты таңертең оянғанда шаңырақтан түскен күннің сәулесі, жаңа сауылған сүттің иісі, дәмі ауыздан кетпейтін айран мен қатықты ұмытар ма... Алайда, соғысқа дейін, соғыстан кейін туған балалардың бір де біреуінің тағдыр маңдайынан сипамаған. Буындары қатаймай жатып-ақ балалық шақтары ұрланған ұрпаққа ауыр жұмыстарға араласып, үлкендерге көмектесіп, үйдің шаруасын дөңгелетуге тура келді. Тойып тамақ ішпеген, бүтін киім кимеген сол балалар бүгінгі тоқшылық пен баршылықтың қадірін жақсы біледі. «Ойын – өнер емес», деп өсірген анасы Рәзия кішкентайынан Сабыркүлді барлық тірлікке икемді етіп тәрбиелеуге ұмтылды. Ол 13 жасында-ақ қара жұмыстың барлығын атқарып қоймай, тоқыма тоқу, кесте тігу, тері илеу сияқты ісмерліктің барлық түрін үйренеді. Әдемі дүниелер қат заманда біздің кішкентай Сабыркүл терезелерге перде, желбіршекті төсекжапқыш, айнаның шетіне шілтер тоқып, сұрқай тіршілікті сәндеуге ұмтылады.Тағдыр табандыларға ғана бағынады
Балалық шақтың қызығына да қанып көрмеген Сабыркүлге мүшел жастан енді асқан шақта тұрмысқа шығу туралы әңгімені естуге тура келіпті. Үлкендердің айтқанын екі етіп көрмеген ауыл қызына осы кезде бұйығып жатқан асау мінезін көрсетуге тура келеді. Бірінші рет Сабыркүл шешесінің күйеуге бермек болған шешіміне қарсы шығып, оқуымды жалғастырамын деп қасарысып тұрып алады. Есін енді біліп келе бойжеткен өз дегеніне жетіп, Меркідегі интернатта оқуын жалғастырады. Мектепті күміс медальға бітірген табанды қыз Жамбыл технологиялық институтына түсуге толық мүмкіндігі болып тұрғанда, оның өмірін жаңа арнаға бұрып жіберген маңызды оқиға болады. Қабылдау емтиханынан кейін ректоратқа мектепті үздік бітірген түлектерді шақырып, Мәскеу мен Ленинградтағы оқу орындарына құжат тапсыруға болатындығын айтады. Өмірдегі кедергілерді жеңіп үйренуге дағдыланып келе жатқан қазақ қызы осылайша негізі 1920 жылы қаланған Мәскеу тоқыма институтының түлегі болып шыға келеді. Бұл жылдары Одақтағы ең беделді осы оқу орнында 500-ге тарта оқытушы, 45 профессор мен ғылым докторы, 250-дей ғылым кандидаттары мен доценттер дәріс беретін еді. Білім деңгейінің қандай болғанын осыдан-ақ біле беріңіз. Ауылдан келген қазақ студентіне өзге замандастырмен тең дәрежеде білім алу үшін ең бірінші тілді меңгеру қажет еді. Басында орысшаға шорқақтау қыз уақыт өте келе көп курстастарының тісі батпаған «Машина тетіктерінің теориясы», «Машина бөлшектері» сияқты қиын пәндерді беске тапсырып, кезінде оған күліп қараған құрбылары Сабыркүлге күні түсіп, оның техникалық кескіндемелерін сұрап көшіре бастайды. Намысшыл да еңбекқор қыз Қазақстаннан Мәскеудегі тоқыма институтына түсуге келген 17 адамнан оқу бітірген 2 түлектің бірі еді. Ресейдің қысы қатал ғой. Меркіден келген сүйкімді қыз «Балалар әлемі» дүкенінен жылы пальто сатып алып, екі түлкінің терісінен бас киім тігіп, пальтосына ұқсатып жаға салып алады. Осындай жоқтан бар жасайтын ісмерлігі оны Мәскеудегі әдемі бойжеткендердің қатарына қосады. Институтты үздік аяқтаған студентті Мәскеудегі «Трикотажница» фабрикасы бірден жұмысқа қабылдайды. Сабыркүл осы жылдары КСРО астанасындағы ІІД Жоғарғы мектебінде оқып жүрген студент Есмұхамбет Асановпен танысып, өмірлік жарын табады. Екеуінің ортасында Балнұр, Айнұр атты балалары дүниеге келді. Қазір Балнұр Асанова еліміздегі танымал дизайнер, өнертану ғылымынын кандидаты, анасының ізін жалғастырушы. Айтқандай, көп ұзамай Мәскеуде бас инженерлікке дейін көтерілген Асанованы Қазақстаннан тәжірибе алмасуға барған мамандар көріп, өз еліміздегі «Алмагүл» трикотаж фабрикасына жұмысқа шақырады. 12 жасында-ақ ең алғашқы көйлегін тігіп, өз бизнесін бастаған Сабыркүл Асанова бұл ұжымға 12 жыл жетекшілік етіпті.Сән әлемінің көшбасшысы
Бұл күнде Сабыркүл Асанованы жазбай танитын жұрт оның есімін «Сымбат» сән академиясынан бөліп қарамайтыны белгілі. Талапшыл да талғампаз жан осы ұжымды 1990 жылдан бері басқарып келеді. Сол жылдары өмір мүлде басқа арнаға бұрылып, бүкілодақтық жүйе бұзылып, жекешелендіру басталғаны белгілі. Нарық келген кезде біздің кейіпкеріміз де өз ұжымымен осы заманға бейімделуге тура келген-ді. Бұл кезде «Сымбат» жеңіл өнеркәсіп тауарлары түрлерін дамыту мен мәдениет және мода орталығы банкрот болып, тараудың алдында тұр еді. Осы жерде «Сымбат» сән академиясын сақтап қалу үшін Сабыркүл апамызға тағы да табандылық танытуға тура келген. Күнкөріс қамымен саудаға, базарға кетіп жатқан мықты мамандарды, технологтар мен инженерлерді қалай да сақтап қалу керек еді. Осы арада айта кететін бір жайт, жеңіл өнеркәсіп саласының сол кездегі Алматы мақта-мата комбинаты, 1 май, Ю.Гагарин атындағы фабрикалар мен Ф.Джерзинкий атындағы фирма ғажап өнеркәсіп орындары еді. Ұстағанның қолында, тістегеннің аузында кеткен осы жеңіл индустрияда сан мыңдаған мамандар қызмет істейтін. Мәселен, өтпелі кезеңге дейін еліміздің өнеркәсіп саласында 400 мың адам жұмыс істейтін. Соның бәрі қайда? 1990 жылға дейін елімізде 47 бірдей фабрика болған екен... Ал «Сымбат» дизайн және технология академиясының негізі 1947 жылы тігін лабораториясы ретінде қаланғанын қазір екінің бірі біле бермейді. Есесіне, бұл өнер ордасы бір кездегі мықты мамандарды сақтап және олардың тәжірибелерін кейінгі тәлімгерлерге беріп жатқанымен де мерейлене алады. Тәуелсіздіктен кейін «Сымбат» сән үйі 30-дан астам мемлекетте ұлттық сән үлгілерін паш етіп, Қазақстанның абыройын арттырғанын айту парыз. Бізге Кеңес өкіметі тұсында жұрттың бәрі инкубатордан шыққан балапан сияқты бірдей киінген сияқты көрінетін ұғым бар ғой. Алайда, Сабыркүл Жайлаубекқызы олай деп есептемейді. – КСРО кезінде мода болмады деген жай сөз. Мода болды. Сонау 1975 жылдан бастап біз бүкіл еліміздің бетке ұстар адамдарын дұрыс киіндірдік. Еліміздің айтулы өнер жұлдыздарының кезінде жұрттың есінде қалып, жарқыратқан көйлектерінің көпшілігі «Сымбат» сән үйінде өмірге келген, – дейді сән әлемінің патшайымы. Әрине, қазір де шоу-бизнестегі жаңа жұлдыздар «Сымбатқа» келеді, қалағанын тіктіріп жатады. Дегенмен, шет мемлекеттерден келіп жатқан жеңіл өнеркәсіп тауарларының ағыны жақын жылдарда тыйылады деп болжам жасау қиын. Қазір «Сымбат» сән академиясына үлкен бәсекелестік туғызып жатқан да ешкім жоқ. Отандық мода әлемінде жұмыс жасап жатқан дизайнерлер шама-шарықтары келгенше өз айдындарында жүзіп кетуге ұмтылуда. Енді біреулер Қытай мен Қырғызстаннан тасылған киімдерге жалған фирма белгісін жапсырып, жұртты алдамақ болады. Бірақ, барлық қиындықтарға төзіп, талмай жұмыс істеп жатқан кәсіпкерлер де бар. Жеңіл өнеркәсіптің болашағы осыларда, дейді Сабыркүл апай.Киінудің философиясы бар ма?
«Адам көркі – шүберек» дегендей, киіне білу де өнер емес пе?! Қожанасырдың: «Же шапаным, же» дейтініндей жөнімен, сәнімен киіну де адам өмірінде маңызды рөл атқаратынын кім білмейді. Тойға баратын киімді қойға, қойға баратын киімді тойға киіп барып көріңізші, соңы не болар екен. Киінудің де өз философиясы бар. Сабыркүл Жайлаубекқызы да киінуді ғана емес, жұртпен тіл табысып, үлкен ұжымды басқаруды да өнер деп есептейді. Ал үлде мен бүлдеге орануға келген, тек өзінің ғана «сұлулығы мен ақылдылығына» сенген ерекше кінәмшіл клиенттерге біреуге жарасатын дүние екінші адамға үйлеспейтіндігін шамына тимей түсіндіру оңай емес. Бұл – әрбір адамның талғамынан табылу өнері болса керек. – Әлі есімде, 80-жылдардың басы болатын, Ол кезде бүкіл саяси элита, шенеуніктердің әйелдері бізден киінеді. Қазіргідей толып жатқан бутиктер жоқ. Маған бірде дөкейдің зайыбы келді. Менің киіп отырған киіміме таңдана қарап, дәл менікіндей тұман түстес костюм тіктіргісі келетінін айтты. Мен ол кісінің бітіміне қарап, оған ондай түс жараспайтынын түсіндіріп бере алмадым. Сөйттім де басым бәлеге қалатынын біліп: – Шешініңіз де менің костюмімді киіп көріңіз, – дедім. Дүниенің тұтқасын ұстап тұрғандай болып келген тәкаппар клиент менің костюмімді иығына ілді де, айна алдына барғанда түрі бұзылып кетті. Сөйтті де үн-түнсіз киімімді өзіме қайтарып берді. Біздің өлшеміміз бірдей болғанымен, жаратылысымыз, бейнеміз – түрлі-түрлі ғой. Бұл кәсіп мені шыдамды болуға, төзімді болуға және өз эмоциямды игеруге көмектесті дейді кейіпкеріміз. Өмір сүру өнерін үйренген адамдармен сұхбаттасу қашан да тағылымды. «Жақсымен өткізген бір күнің – жаманның өтіп кеткен ғұмырындай» деген рас-ау. Кейбіреулерге жұртқа қызыл-жасыл көйлек тігіп беріп, содан табыс тауып, танымал болып жүргендей көрінетін Сабыркүл Асанованың терең мінезіне бойлау үшін ол кісіні тек білу, сыйлас болу қажет. Біз де айтары бар адамдардан тағылым аламыз. Жүсіп Баласағұн айтқандай: «Адамда жақсы қасиет болмаса оған бақ та бақыт та қонбайды», деген сөз ақиқат екеніне әрбір аттаған қадамымыз бен жасампаз жандардың үлгісі көз жеткізе түседі. Айнаш ЕСАЛИ, «Егемен Қазақстан». АЛМАТЫ. Суреттерде: Сабыркүл АСАНОВА; «Сымбат» сән академиясының үлгілері.