Расында да, Қазақстанға Орталық Азия елдерінен жыл сайын жүздеген мың заңды және заңсыз еңбек мигранттары келіп, нәпақа тауып жүргенімен, өз елімізде төленетін жалақыны азсынып, «ақшаны күреп табу» үшін алыс-жақын шетелдерге аттанған азаматтар да мыңдап саналады. Әрине, олардың дені – «Алыстан арбалағанша жақыннан дорбала» деген нақыл сөзді құлағына іле қоймайтын жастар. Мол табыс тапқысы келетін қазақстандықтар көбінесе Еуразиялық экономикалық одақ туралы шартқа сәйкес арнайы рұқсат алмай-ақ көршілес Ресейге жұмысқа барып жатқанымен, шалғайдағы Оңтүстік Кореяда заңсыз еңбек мигранты ретінде жұмыс істеп жүрген отандастарымыз да аз емес.
Сыртқы істер министрлігінің мәліметіне сүйенсек, Оңтүстік Кореяға 2018 жылы – 11 413, 2019 жылы – 10 707, 2020 жылы 8 902 қазақстандық заңсыз еңбек мигранттары ретінде барған. Олардың саны коронавирус пандемиясына байланысты өткен жылдың екінші жартысында біршама кеміген.
Айтпақшы, Таңғы шық еліндегі заңсыз еңбек мигранттары – тек Қазақстан азаматтары ғана емес. Былтырғы шілде айындағы жағдай бойынша Оңтүстік Кореяда 321 606 шетел азаматы заңсыз жүргендігі анықталған болса, оның 29 пайызын (немесе 138 591 адам) тайландықтар, 20 пайызын (71 070 адам) қытайлықтар, 11,8 пайызын (42 056 адам) вьетнамдықтар, 4,4 пайызын (15 919 адам) моңғолиялықтар, 3,6 пайызын (13 020 адам) филиппиндіктер, 3 пайызын (10 906 адам) ресейліктер, 2,8 пайызын (10 228 адам) қазақстандықтар, 2,2 пайызын (80 58 адам) индонезиялықтар, 1,6 пайызын (5 890 адам) өзбекстандықтар және осынша пайызын (5 868 адам) камбоджалықтар құраған.
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев былтырғы қазан айында өткен Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің төртінші отырысында қазақстандықтардың еңбек көші-қоны мәселесіне назар аударып, олардың шетелдерде тіркелу кезінде және күнделікті тұрмыста әртүрлі қиындыққа жиі ұшырайтындығын да айта келіп: «Мұның пайдалы қырлары да бар. Мысалы, бұл – біліктілікті арттыруға, жаңа іске машықтануға, өз кәсібін бастау үшін қажетті қор жинауға, жер көріп, ел тануға жақсы мүмкіндік. Сондықтан мемлекет өз азаматтарының, соның ішінде, шетелдерде жұмыс істеп жүрген адамдардың әлеуетін пайдалануға бар күшін салады. Үкімет осы мәселенің бәрін мұқият зерттеп, ұсыныс енгізуі керек», деген болатын.
Ұлттық банктің мәліметіне қарағанда, азаматтардың Оңтүстік Кореядан Қазақстанға жіберген ақша аударымдарының жалпы сомасы 2012 жылғы 1,7 миллион АҚШ долларынан 2019 жылы 105 миллион АҚШ долларына дейін ұлғайған. Бұл сол елде заңсыз жұмыс істеп жүрген қазақстандықтардың әрқайсысы өз отбасысының бюджетіне жылына орта есеппен 10 мың АҚШ долларындай қаржы қосады деген сөз.
Қазақстаннан Корея Республикасына қарай ағылған заңсыз еңбек мигранттарының көші 2014 жылы басталған. Себебі сол жылғы 29 қарашада екі ел үкіметтері арасындағы визалық талаптарды өзара жою туралы келісім күшіне енген. Осы келісімге сәйкес қазақстандықтар Таңғы шық еліне туристік, жеке, іскерлік, мәдени және медициналық мақсаттармен визасыз барып, онда 30 күнге дейін бола алады. Ал Оңтүстік Кореяда жұмысқа орналасуға баратын азаматтар арнайы еңбек визасын алуға міндетті. Алайда отандастарымыз екі ел арасындағы барыс-келістің жеңілдетілген тәртібін заңды орағытып өтіп, жұмысқа орналасу мақсатында пайдалануға әккіленіп алған. Олар Корея Республикасының мемлекеттік шекарасынан өткен кезде келу мақсатын турист ретінде көрсетіп, заңсыз еңбек көші-қонын жылдан-жылға үдетіп жіберген. Қазекемнен қулық артылған ба, Сеул халықаралық әуежайында Корея көші-қон қызметінің өкілдері ұстап, Қазақстанға қайтарып жібермеуі үшін қастарына қарт ата-аналарын ертіп барып, оларды емдетуге әкеле жатқандарын немесе үстеріне спорт киімін киіп, бір қалада өтетін жарысқа қатысу үшін келгендіктерін айтып алдайтын көрінеді. Әйткенмен, осындай өтіріктері әшкереленіп қалған жүздеген отандасымыз Сеул халықаралық әуежайынан кері аттандырылған. Бұл дегеніңіз, қарапайым адамдарға оңайға соқпайтын қып-қызыл шығын. Өйткені Нұр-Сұлтан мен Алматы қалаларынан Сеулге ұшып барып-қайту үшін ғана жан басына 1 мың АҚШ долларындай қаражат қажет. ТМД-ның тұрмыс деңгейі төмен елдерінен Оңтүстік Кореяға заңсыз жұмыс іздеп баратын азаматтар саны аздығының немесе мүлдем жоқтығының бір сыры осында болса керек.
Корея Республикасы жұмыс берушілерінің шетелдіктерге заңсыз жұмыс ұсынуы, әрине, олардың салық және сақтандыру төлемдерін, зейнетақы аударымдарын жасамау арқылы өз шығындарын үнемдеу пиғылынан туындайды. Заңсыз еңбек мигранттарымен еңбек шарттары жасалмайтындықтан, олар өз еңбек құқықтарын қорғай алмайды. Өйткені кореялық құқық қорғау органдарына шағымданса, заңсыз жұмыс істеп жүргендіктері әшкереленіп, депортацияланады. Әртүрлі кәсіпорындар мен құрылыс объектілеріндегі ең ауыр жұмыстарды жасырын атқарып жүрген шетелдіктердің медициналық сақтандырумен қамтамасыз етілуіне, банктік қызмет алуына да рұқсат берілмейді. Ең өкініштісі, көбірек ақша табуды ойлаған қазақстандық жас жігіттердің арасында күнделікті 8 сағаттың орнына, өз еріктерімен 12 сағат бойы тынымсыз қара жұмыс істеп, зорығып өлгендер бар.
Бір айта кетерлігі, Корея Республикасы ТМД елдері мен Қытайда тұратын этностық корейлерге артықшылық беріп, олардың тарихи отанына 5 жыл бойы емін-еркін келіп кетуіне және өнеркәсіп орындарында 3 жылға дейін өз мамандықтарына сай жұмысқа орналасуына жағдай туғызып отыр. Бұған қоса, ТМД елдерінің ішінде Қырғызстан мен Өзбекстанның ұлты корей емес азаматтары да уақытша еңбек визасын алу арқылы Таңғы шық елінде заңды түрде жұмыс істеп жүр. Себебі бұл елдер Корея Республикасымен екіжақты келісімге қол қойған. Ал Қазақстан Үкіметі кезінде осындай келісім жасасу мүмкіндігін мүлт жіберіп алған болып шықты. Нақты айтсақ, корей тарапы өз елінде қолға алынған шетелдіктерді еңбекке тартудың жаңа бағдарламасы – «Еңбек етуге рұқсат жүйесі» бойынша 2005 жылы қазақстандықтарды жұмысқа шақыру жөнінде ұсыныс жасаған. Аталған бағдарламаның басты талабы – Корея Республикасымен еңбек көші-қоны туралы екіжақты келісім орнатуға мүдделі елдер Үкіметтерінің жанында еңбек мигранттарын шетелге жұмысқа жіберумен айналысатын арнайы ведомство болуы қажеттігі еді. Осы талапты көршілес екі ел бірден орындап, Корея Үкіметімен екіжақты келісім жасасқан. Соған сәйкес бөлінген квота бойынша өз азаматтарын заңды түрде жұмысқа орналастырып келеді. Бұл ретте шектеулі квотаға қолы жетпеген Өзбекстан азаматтары да Оңтүстік Кореядағы заңсыз мигранттар қатарын толықтырып жүргендігін де айта кеткен жөн. Ал біздің елдің Үкіметі корей тарапының талабын құптамағандықтан, тиісті келіссөз жалғасын таппаған. Тек кейінгі жылдары Корея Республикасына жұмыс іздеп барған қазақстандық заңсыз еңбек мигранттарының саны көбеюіне байланысты Қазақстанның Сыртқы істер министрлігі корей тарапына «Еңбек етуге рұқсат жүйесі» бойынша үкіметаралық екі жақты келісім жасасу жөнінде бірнеше мәрте ұсыныс жасаған. Оған корей тарапы қарсылық білдірмегенімен, бұрын қойған талабын қайтадан алға тартып, Қазақстан Үкіметінің шетелдерге еңбек мигранттарын жіберумен айналысатын арнайы мемлекеттік мекемені құруын күтіп отырған көрінеді.
Осы орайда көші-қон мәселесінің қыр-сырына жетік мамандар мен қоғам қайраткерлері Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің жанынан Көші-қон комитетін құру туралы ұсынысты көптен бері айтып жүргені мәлім. Оны Сыртқы істер министрлігі де қолдап отыр. Мұндай ведомство шетелдерде жүрген қазақстандық заңсыз еңбек мигранттарының құқықтарын қорғаумен қатар, атажұртқа оралатын қандастарымызды қабылдау мен жұмыс күші артық өңірлерден жұмыс күші тапшы өңірлерге қоныс аударушы ағайындарымызды орналастыру сынды қазіргі таңдағы аса маңызды стратегиялық мәселелермен ойдағыдай айналысу үшін де қажет деп білеміз.